MODZELEWSKI, Wojciech - Naród i postęp. Problematyka narodowa w ideologii i myśli społecznej pozytywistów warszawskich.pdf

(1107 KB) Pobierz
W
OJCIECH
M
ODZELEWSKI
N
ARÓD I POSTĘP
P
ROBLEMATYKA NARODOWA
W IDEOLOGII I MYŚLI
SPOŁECZNEJ POZYTYWISTÓW
WARSZAWSKICH
W
ARSZAWA
1977
P
AŃSTWOWE
W
YDAWNICTWO
N
AUKOWE
Okładkę
projektował:
ANDRZEJ PILCH
Redaktor:
MARIA DIETL
LCCN B831 .M6 1977
Tytuł dotowany przez Ministerstwo Nauki,
Szkolnictwa Wyższego i Techniki
Copyright by
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Warszawa 1977
Printed in Poland
P A Ń S TW O W E W Y D A W N I C TW O NA U K O W E
Wydanie pierwsze. Nakład 880+120 egz. Arkuszy wydaw-
niczych 11. Arkuszy drukarskich 15,25. Papier ilustrac. kl.
III 82+104 80 g. Oddano do składania 20. X. 1978 r. Podpi-
sano do druku 24. II. 1977 r. Druk ukończono w marcu
1977 r. Zamówienie nr 1020/76. C-20-1007. Cena zł 35,—
DRUKARNIA UNIWERSYTETU
JAGIELLOŃSKIEGO
WPROWADZENIE
Problematyka narodu to z pewnością jeden z głównych
i najciekawszych wątków myśli polskiej XIX w. Przekona-
nie to znalazło wyraz już przed dwudziestu laty w pracach
inicjujących współczesne badania nad polską myślą filozo-
ficzną-i społeczną: „Po oświeceniowym przełomie
pisa-
ła wówczas Nina Assorodobraj
w warunkach niewoli
«naród», «narodowość» jako zjawisko i kategorie myślenia
staną się centralne w polskim życiu ideologicznym i w roz-
woju kultury”
1
. Tezę tę, sformułowaną w badaniach nad
polską myślą społeczną pierwszej połowy XIX w., badania
nad pozytywizmem warszawskim z pewnością potwierdza-
ją. Również w polskiej myśli pozytywistycznej problematy-
ka narodu zajęła miejsce naczelne, chociaż w kontekście
pozytywistycznego światopoglądu uległa znacznym trans-
formacjom.
1
Pozytywizmem warszawskim nazwano ruch propagujący
w kraju w latach siedemdziesiątych XIX w. doniosły prog-
ram społeczny, światopoglądowy, filozoficzny, artystyczny
wreszcie. Ośrodek ruchu pozytywistycznego stanowiło śro-
dowisko publicystów i literatów skupionych wokół kilku
pism warszawskich (tzw. „obóz młodych”), poszerzone o
grono ideowych współwyznawców spoza Warszawy i spo-
N. A
SSORODOBRAJ
,
Kształtowanie się założeń teoretycznych
historiografii Joachima Lelewela,
w:
Z dziejów polskiej myśli
filozoficznej i społecznej,
t. 3, Warszawa 1957, s. 115.
1
za obozu młodych. Ruch ten od dawna przykuwał uwagę
historyków ze względu na rolę, jaką odegrał w życiu spo-
łecznym i politycznym oraz w kulturze polskiej drugiej
połowy XIX w.
Do „obozu młodych” zalicza się
obok Aleksandra
Świętochowskiego jako najaktywniejszego ideowego przy-
wódcy
Juliana Ochorowicza, Piotra Chmielowskiego, F.
Bogackiego, L. Mikulskiego, H. Elzenberga, J. Kirszrota,
A. G. Bema, J. Kotarbińskiego, G. Dolińskiego, A. Pilec-
kiego, Fr. Niedźwiedzkiego, J. M. Kamińskiego
2
. Ponadto
w ruchu pozytywistycznym odegrali wielką rolę nie zwią-
zani ściśle z obozem młodych tacy autorzy jak Eliza Orze-
szkowa, Bolesław Prus, Adolf Dygasiński, Henryk Sienkie-
wicz (we wczesnym okresie swej działalności pisarskiej).
W konsolidacji obozu młodych szczególną rolę odegrał
Adam Wiślicki jako właściciel i redaktor założonego w
1866 r. „Przeglądu Tygodniowego”, czasopisma, wokół
którego w końcu lat sześćdziesiątych zaczęło skupiać się
grono młodych wychowanków Szkoły Głównej, później-
szych najaktywniejszych przedstawicieli pozytywizmu
warszawskiego. „Przegląd Tygodniowy” był pierwszym
pismem „młodych” i w nim przez wiele lat , w okresie tzw.
walki młodej i starej prasy, ukazywały się na czołowych
miejscach programowe artykuły Aleksandra Świętochow-
skiego. W całym tym ruchu centralną rolę odegrała działal-
ność publicystyczna i literacka, a w szczególności wyda-
wane przez środowisko pozytywistyczne czasopisma, sku-
piające grono redaktorów, współpracowników i czytelni-
ków-współwyznawców. Cała ta zbiorowość tworzyła ów
Por. E.
W
ARZENICA
,
Pozytywistyczny
„obóz
młodych” wobec
tradycji wielkiej polskiej poezji romantycznej,
Warszawa 1968, s.
19.
2
ruch umysłowy nazwany później dość powszechnie pozy-
tywizmem warszawskim.
Działalność publicystyczną rozpoczynali pozytywiści
warszawscy na ogół w końcu lat sześćdziesiątych. Były to
lata popowstaniowego kryzysu, represyjnych poczynań
władz zaborczych, poważnych ograniczeń w działalności
prasy podporządkowanej w zaborze rosyjskim carskiej cen-
zurze. W kraju brakowało jakiegoś żywszego społeczno-
politycznego programu, a w ówczesnej prasie warszawskiej
dominowały tendencje konserwatywne. W tej sytuacji for-
mujące się wokół „Przeglądu Tygodniowego” środowisko
młodych autorów wnosiło stopniowo pewien ferment i oży-
wienie w życie umysłowe i publiczne kraju. Ich działalność
nabrała rozmachu dopiero w początkach lat siedemdziesią-
tych. Rok 1871 otwiera kilkuletni okres nazywany zazwy-
czaj walką starej i młodej prasy. Walka ta, jako szereg utar-
czek dziennikarskich, kryła w sobie konflikt pozytywistów
z konserwatywną prasą warszawską. Jest to jednocześnie
okres krystalizowania się programu pozytywistycznego,
okres rozwoju ruchu, a zarazem ujawniania się wewnętrz-
nych rozbieżności: od roku 1872 zaczyna wychodzić drugie
ważne pismo pozytywistyczne „Niwa” (do 1876 t. pod re-
dakcją Juliana Ochorowicza), reprezentując „umiarkowa-
ny” nurt pozytywizmu warszawskiego. Drugie pięciolecie
lat siedemdziesiątych przyniesie pewien spadek dynamiz-
mu prasy pozytywistycznej i pewne objawy kryzysu. Obóz
młodych, zawsze daleki od jednorodności, w tym czasie
uległ już rozpadowi, jednak aktywność pozytywistów nie
osłabła. Od roku 1881 wychodzi „Prawda” Świętochow-
skiego, w której ukazują się jego nowe artykuły programo-
we, a w 1882 r. Świętochowski pisze
Wskazania polityczne.
W 1883 roku Bolesław Prus pisze
Szkic programu.
Ale lata
osiemdziesiąte, szczególnie koniec dziesięciolecia, to okres
kształtowania się nowych nurtów politycznych i nowych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin