budowy pojazdów rolniczych.doc

(2582 KB) Pobierz
1

1. CHARAKTERYSTYKA POJAZDÓW ROLNICZYCH

1.1 OGÓLNA BUDOWA

 

 

    Pojazdem rolniczym   przyjęto nazywać maszyny rolnicze samobieżne, np.  

·         kombajn zbożowy  

·         kombajn do zbioru poprzeczek

jak również ma­szyny rolnicze ciągnione,  np.  

·         rozrzutniki obornika

·         przyczepy objęto­ściowe

Maszyny rolnicze samobieżne mają wszystkie zespoły na­pędowe podobne do zespołów ciągnika rolniczego.

 





    Ciągnikiem nazywamy samobieżny pojazd kołowy lub gąsienicowy przeznaczony do wykonywania różnych prac polowych,  drogowych i transportowych za pomocą przyczepianych lub zawieszanych narzędzi i maszyn rolniczych,   jak również do ciągnięcia przyczep.

 

  

Schemat  podstawowych układów,   z jakich zbudowa­ny jest ciągnik, przedsta­wiono na rys. 1.1.



 

·         Źródłem energii ciągnika jest silnik spalinowy,  prawie wyłącz­nie z zapłonem      samoczyn­nym.  

·         Tuż za silnikiem znaj­duje  się sprzęgło.

·         Następnie jest skrzynia przekładniowa.

·         Za  skrzynią   przekładniową znajduje się tylny  most,  w którym mieści się  
przekład­nia główna, mechanizm   róż­nicowy oraz przekładnie zwolnić.

·         Na osiach napędza­nych kół zwolnic  osadzone są koła napędowe ciągnika.

·         Przed zwolnicami na półosiach umieszczone są hamulce.

·         Ciągniki dużej mocy posiadają napędzaną również przednią oś i wówczas mają przedni most napędowy.

·         Do kierowania ciągnikiem przeznaczony jest mechanizm kierowniczy,  którego rozwiązanie zależne jest od budowy ciągnika.

 

 

  

 

Ciągnik rolniczy jest ponadto wyposażony w urządzenia umożliwia­jące jak najlepsze jego wykorzystanie do prac w  gospodarstwie.  

 

Zali­czyć do nich należy przede wszystkim:  

·         podnośnik hydrauliczny narzę­dzi i maszyn zawieszanych  

·         wał odbioru mocy (WOM)   służący do na­pędu maszyn,

·         układ pneumatyczny do hamowania przyczep

·         zewnę­trzny układ hydrauliczny (służący do zasilania np. ładowarek czoło­wych,   przyczep wywrotek itp.).

 



W celu zapewnienia bezpiecznych i nie męczących warunków pracy traktorzysty nowoczesne ciągniki wyposażone są w mocne (nie ulegają­ce w zasadzie deformacji przy wywróceniu się ciągnika),   szczelne, całkowicie oszklone,  ogrzewane i wentylowane kabiny oraz wygodne
fo­tele,  nie przenoszące na ciało człowieka szkodliwych drgań.

 

 

 

 

1.2. PODZI CIĄGNIKÓW

 

    Ciągniki znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki, spełniając różne funkcje.   Stąd podział ich może być różnorodny w za­leżności od przyjętych kryteriów.



    W zależności od rodzaju mechanizmów jezdnych ciągniki dzielimy na:

 

a)  kołowe,  w których przemieszczanie się ciągnika odbywa za po­mocą kół (najczęściej ogumionych);

b)  półgąsienicowe,  będące kombinacją kół i gąsienic (z przodu ciągnika są koła kierowane,   z tyłu -  stosunkowo krótkie napędzane gą­sienice) ;

c)  gąsienicowe oparte na gąsienicach metalowych lub -  sporadycz­nie - pneumatycznych.

 

  

 



W zależności od przeznaczenia ciągniki dzielimy na:

 

a) rolnicze -  charakteryzujące się dużą rozpiętością uzyskiwanych prędkości (0,4t30 km/h),  kołowe i gąsienicowe;

b) transportowe - wyposażone w koła i osprzęt przystosowany do ruchu po drogach i szosach;

c) specjalne -  o konstrukcji umożliwiającej uprawę np.   herbaty,  tytoniu,   mogą być  również przystosowane do prac ziemnych, leśnych, itp.

 

 

 

    W  gospodarstwach rolnych używa się różnych ciągników, zależnie od rodzaju prac oraz potrzebnej mocy i siły uciągu,   stąd powstaje kry­terium podziału użytkowego.

   

Do ciężkich prac podstawowych,   jak:   orka,  kultywatorowanie,   talerzowanie itp.  używa się ciężkich ciągników o dużej mocy i sile ucią­gu. Szerokość robocza narzędzi współpracujących i prędkość wykonywa­nia prac,   a więc wydajność ciągnika,   zależne będą od ciężaru i mocy ciągnika.

 

 

    Innym wymaganiom muszą odpowiadać ciągniki przeznaczone do lek­kich prac uprawowych i pielęgnacyjnych.   Narzędzia używane do tych prac nie wymagają dużych sił uciągu,   a ze względu na dokładność obróbki (np.  przy wypielaniu międzyrzędzi)   nie mogą pracować z dużą szybkością.  Ciągniki o dużych mocach byłyby tu zatem mało użyteczne i nieekonomiczne,   a nawet szkodliwe ze względu na ugniatanie gleby w międzyrzędziach.

 

    Do prac w  gospodarstwach szkółkarskich,   sadowniczych i warzyw­niczych najbardziej nadają się ciągniki lekkie i zwrotne,   które nie muszą rozwijać dużej mocy,  a ich niewielkie wymiary umożliwiają pracą między krzakami, drzewkami lub pod koronami drzew. 


Dlatego też ciąg­niki rolnicze dzielimy na następujące grupy:



A (bardzo lekkie)  spełniające pomocniczą rolą w gospodarstwie spe­cjalistycznym;  głównie przeznaczone są do prac w ogrodnictwie i produkcji zwierzęcej (np.  T25A,   T4K-14A);

 

B (lekkie)  przeznaczone do prac międzyrzędowych;  podstawowe w gospodarstwach rolników indywidualnych, masa ich dochodzi do 2000 kg,  wyposażone są w wąskie opony o szerokości do 9' (np. C-330, MF-235);

 

C (średnie) przeznaczone do podstawowych prac przy uprawie i zbio­rze np.  zielonek, ziemniaków i do ciężkich prac transportu rolnicze­ go (polowego); ich masa do 3600 kg,  opony mają szerokość od 12" do 14";  są to ciągniki kołowe (np. Zetor 4011, C-355,  MF-265);

 

D (specjalistyczne) przeznaczone do wykonywania ciężkich prac upra­wowych;  masa - do 5000 kg przy napędzie na jedną oś i do 6000 kg przy napędzie na dwie osie, opony o szerokości  do 16  .  Ciągniki tej grupy występują również jako gąsienicowe (C-385,  DT-75,  MF-275);

 

E (ciężkie)  przeznaczone do ciężkich prac polowych i melioracyjnych, użytkowane w gospodarstwach dużych, masa ciągnika do 10000 kg, występują jako gąsienicowe i kołowe. 
W naszym kraju występują bar­dzo rzadko,  stanowią 1% w strukturze parku ciągnikowego
(K-700A, T150K, DT-75).

 

   

 

 

 

Oprócz przedstawionego podziału użytkowego na pięć grup, istnieją podziały w zależności od rozwijanej siły uciągu.
Za podstawę klasyfikacji ciągników przyjęto nomi­nalną siłę uciągu ciągnika.


Podział ten polega na określeniu siły ucią­gu,   jaką rozwinie ciągnik na ściernisku,  w  zakresie optymalnych war­tości sprawności uciągu,  przy poślizgu wynoszącym   w przybliżeniu:

 

·         dla ciągników kołowych z dwoma kołami napędzanymi (4x2)   s l8%;

 

·         dla ciągników kołowych z czterema kołami napędzanymi (4x4)  s - 16%;

 

·         dla ciągników gąsienicowych  s - 5%.  

 

   

 

 

 

 

 

 

 

W Polsce klasyfikację ciągników podaje Polska Norma (PN-65/R--36100),  która dzieli ciągniki na 6 klas.  




Siłę uciągu określa się przy prędkości jazdy 6 km/h i rozróżnia się klasy: 

·         poniżej 0,6 T,

·         0,6 T,

·         0,9 T, 

·         1,4 T, 

·         2,0 T,

·         3,0 T

·         i powyżej.

 

  

W Polsce obowiązuje również Krajowy System Maszyn Rolniczych i Leśnych, który przewiduje podział ciągników w oparciu o nominalną siłę uciągu i moc zastosowanego silnika.



Według Krajowego Syste­mu Maszyn ciągniki podzielone zostały na 10 klas:

 

klasa 0 - siła uciągu do 1 kN (0,1 T);

klasa 1  -  siła uciągu 2 kN (0,2 T);

klasa 2 - siła uciągu 6 kN (0,6 T);

klasa 3 - siła uciągu  9 kN (0,9 T);

klasa 4 - siła uciągu 14 kN (1,4 T);

klasa 5 - siła uciągu 20 kN (2,0 T);

klasa 6 - siła uciągu 30 kN (3,0 T);

klasa 7 - siła uciągu 40 kN  '4,0 T);

klasa 8 - siła uciągu 50 kN (5,0 T);

klasa 9 - siła uciągu 60 kN (6,0 T).

 

 



   

W poszczególnych klasach możliwe są różne modyfikacje budowy ciągnika, w zależności od głównego jego przeznaczenia.

Ciągniki ogólnego przeznaczenia są używane do podstawowych prac polowych, do uciągu i napędu maszyn rolniczych oraz do transportu.

W klasach 2,3,4 i 5 są to ciągniki czterokołowe z napędem na tylne koła.  Do tej podstawowej grupy ciągników należą:  Ursus C-330, C-360, C-365,   1201 oraz ciągniki licencyjne Massey-Ferguson MF-235,  MF--565,  MF-590. W tej grupie istnieją także modyfikacje ciągników klas 4 i 5,   z dodatkowym napędem kół przednich,   jak np.  Ursus 1204.  

 

W klasie 6 i 8 ciągnikami ogólnego przeznaczenia są czterokołowe ciągni­ki z napędem na cztery koła:  Ursus 1604,  ciągniki produkcji ZSRR T150K i Kirowiec K-700A lub ciągniki gąsienicowe np.   DT-75.

 

Ciągniki do upraw międzyrzędowych,  uwzględnione w klasach 2 i 3, różnią się od analogicznych ciągników ogólnego przeznaczenia głównie większym prześwitem i mniejszą szerokością opon.   Do grupy tej należy np.   nośnik narzędzi RS-09,   którego charakterystyczną cechą jest moż­liwość zawieszenia narzędzi na belce między osiami ciągnika.

 

     Ciągniki do prac w ogrodach,   sadach,   chmielnikach,   a więc o ma­łych wymiarach gabary...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin