1. CHARAKTERYSTYKA POJAZDÓW ROLNICZYCH
1.1 OGÓLNA BUDOWA
Pojazdem rolniczym przyjęto nazywać maszyny rolnicze samobieżne, np.
· kombajn zbożowy
· kombajn do zbioru poprzeczek
jak również maszyny rolnicze ciągnione, np.
· rozrzutniki obornika
· przyczepy objętościowe
Maszyny rolnicze samobieżne mają wszystkie zespoły napędowe podobne do zespołów ciągnika rolniczego.
Ciągnikiem nazywamy samobieżny pojazd kołowy lub gąsienicowy przeznaczony do wykonywania różnych prac polowych, drogowych i transportowych za pomocą przyczepianych lub zawieszanych narzędzi i maszyn rolniczych, jak również do ciągnięcia przyczep.
Schemat podstawowych układów, z jakich zbudowany jest ciągnik, przedstawiono na rys. 1.1.
· Źródłem energii ciągnika jest silnik spalinowy, prawie wyłącznie z zapłonem samoczynnym.
· Tuż za silnikiem znajduje się sprzęgło.
· Następnie jest skrzynia przekładniowa.
· Za skrzynią przekładniową znajduje się tylny most, w którym mieści się przekładnia główna, mechanizm różnicowy oraz przekładnie zwolnić.
· Na osiach napędzanych kół zwolnic osadzone są koła napędowe ciągnika.
· Przed zwolnicami na półosiach umieszczone są hamulce.
· Ciągniki dużej mocy posiadają napędzaną również przednią oś i wówczas mają przedni most napędowy.
· Do kierowania ciągnikiem przeznaczony jest mechanizm kierowniczy, którego rozwiązanie zależne jest od budowy ciągnika.
Ciągnik rolniczy jest ponadto wyposażony w urządzenia umożliwiające jak najlepsze jego wykorzystanie do prac w gospodarstwie.
Zaliczyć do nich należy przede wszystkim:
· podnośnik hydrauliczny narzędzi i maszyn zawieszanych
· wał odbioru mocy (WOM) służący do napędu maszyn,
· układ pneumatyczny do hamowania przyczep
· zewnętrzny układ hydrauliczny (służący do zasilania np. ładowarek czołowych, przyczep wywrotek itp.).
W celu zapewnienia bezpiecznych i nie męczących warunków pracy traktorzysty nowoczesne ciągniki wyposażone są w mocne (nie ulegające w zasadzie deformacji przy wywróceniu się ciągnika), szczelne, całkowicie oszklone, ogrzewane i wentylowane kabiny oraz wygodne fotele, nie przenoszące na ciało człowieka szkodliwych drgań.
1.2. PODZIAŁ CIĄGNIKÓW
Ciągniki znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach gospodarki, spełniając różne funkcje. Stąd podział ich może być różnorodny w zależności od przyjętych kryteriów.
W zależności od rodzaju mechanizmów jezdnych ciągniki dzielimy na:
a) kołowe, w których przemieszczanie się ciągnika odbywa za pomocą kół (najczęściej ogumionych);
b) półgąsienicowe, będące kombinacją kół i gąsienic (z przodu ciągnika są koła kierowane, z tyłu - stosunkowo krótkie napędzane gąsienice) ;
c) gąsienicowe oparte na gąsienicach metalowych lub - sporadycznie - pneumatycznych.
W zależności od przeznaczenia ciągniki dzielimy na:
a) rolnicze - charakteryzujące się dużą rozpiętością uzyskiwanych prędkości (0,4t30 km/h), kołowe i gąsienicowe;
b) transportowe - wyposażone w koła i osprzęt przystosowany do ruchu po drogach i szosach;
c) specjalne - o konstrukcji umożliwiającej uprawę np. herbaty, tytoniu, mogą być również przystosowane do prac ziemnych, leśnych, itp.
W gospodarstwach rolnych używa się różnych ciągników, zależnie od rodzaju prac oraz potrzebnej mocy i siły uciągu, stąd powstaje kryterium podziału użytkowego.
Do ciężkich prac podstawowych, jak: orka, kultywatorowanie, talerzowanie itp. używa się ciężkich ciągników o dużej mocy i sile uciągu. Szerokość robocza narzędzi współpracujących i prędkość wykonywania prac, a więc wydajność ciągnika, zależne będą od ciężaru i mocy ciągnika.
Innym wymaganiom muszą odpowiadać ciągniki przeznaczone do lekkich prac uprawowych i pielęgnacyjnych. Narzędzia używane do tych prac nie wymagają dużych sił uciągu, a ze względu na dokładność obróbki (np. przy wypielaniu międzyrzędzi) nie mogą pracować z dużą szybkością. Ciągniki o dużych mocach byłyby tu zatem mało użyteczne i nieekonomiczne, a nawet szkodliwe ze względu na ugniatanie gleby w międzyrzędziach.
Do prac w gospodarstwach szkółkarskich, sadowniczych i warzywniczych najbardziej nadają się ciągniki lekkie i zwrotne, które nie muszą rozwijać dużej mocy, a ich niewielkie wymiary umożliwiają pracą między krzakami, drzewkami lub pod koronami drzew.
Dlatego też ciągniki rolnicze dzielimy na następujące grupy:
A (bardzo lekkie) spełniające pomocniczą rolą w gospodarstwie specjalistycznym; głównie przeznaczone są do prac w ogrodnictwie i produkcji zwierzęcej (np. T25A, T4K-14A);
B (lekkie) przeznaczone do prac międzyrzędowych; podstawowe w gospodarstwach rolników indywidualnych, masa ich dochodzi do 2000 kg, wyposażone są w wąskie opony o szerokości do 9' (np. C-330, MF-235);
C (średnie) przeznaczone do podstawowych prac przy uprawie i zbiorze np. zielonek, ziemniaków i do ciężkich prac transportu rolnicze go (polowego); ich masa do 3600 kg, opony mają szerokość od 12" do 14"; są to ciągniki kołowe (np. Zetor 4011, C-355, MF-265);
D (specjalistyczne) przeznaczone do wykonywania ciężkich prac uprawowych; masa - do 5000 kg przy napędzie na jedną oś i do 6000 kg przy napędzie na dwie osie, opony o szerokości do 16 . Ciągniki tej grupy występują również jako gąsienicowe (C-385, DT-75, MF-275);
E (ciężkie) przeznaczone do ciężkich prac polowych i melioracyjnych, użytkowane w gospodarstwach dużych, masa ciągnika do 10000 kg, występują jako gąsienicowe i kołowe. W naszym kraju występują bardzo rzadko, stanowią 1% w strukturze parku ciągnikowego (K-700A, T150K, DT-75).
Oprócz przedstawionego podziału użytkowego na pięć grup, istnieją podziały w zależności od rozwijanej siły uciągu. Za podstawę klasyfikacji ciągników przyjęto nominalną siłę uciągu ciągnika.
Podział ten polega na określeniu siły uciągu, jaką rozwinie ciągnik na ściernisku, w zakresie optymalnych wartości sprawności uciągu, przy poślizgu wynoszącym w przybliżeniu:
· dla ciągników kołowych z dwoma kołami napędzanymi (4x2) s – l8%;
· dla ciągników kołowych z czterema kołami napędzanymi (4x4) s - 16%;
· dla ciągników gąsienicowych s - 5%.
W Polsce klasyfikację ciągników podaje Polska Norma (PN-65/R--36100), która dzieli ciągniki na 6 klas.
Siłę uciągu określa się przy prędkości jazdy 6 km/h i rozróżnia się klasy:
· poniżej 0,6 T,
· 0,6 T,
· 0,9 T,
· 1,4 T,
· 2,0 T,
· 3,0 T
· i powyżej.
W Polsce obowiązuje również Krajowy System Maszyn Rolniczych i Leśnych, który przewiduje podział ciągników w oparciu o nominalną siłę uciągu i moc zastosowanego silnika.
Według Krajowego Systemu Maszyn ciągniki podzielone zostały na 10 klas:
klasa 0 - siła uciągu do 1 kN (0,1 T);
klasa 1 - siła uciągu 2 kN (0,2 T);
klasa 2 - siła uciągu 6 kN (0,6 T);
klasa 3 - siła uciągu 9 kN (0,9 T);
klasa 4 - siła uciągu 14 kN (1,4 T);
klasa 5 - siła uciągu 20 kN (2,0 T);
klasa 6 - siła uciągu 30 kN (3,0 T);
klasa 7 - siła uciągu 40 kN '4,0 T);
klasa 8 - siła uciągu 50 kN (5,0 T);
klasa 9 - siła uciągu 60 kN (6,0 T).
W poszczególnych klasach możliwe są różne modyfikacje budowy ciągnika, w zależności od głównego jego przeznaczenia.
Ciągniki ogólnego przeznaczenia są używane do podstawowych prac polowych, do uciągu i napędu maszyn rolniczych oraz do transportu.
W klasach 2,3,4 i 5 są to ciągniki czterokołowe z napędem na tylne koła. Do tej podstawowej grupy ciągników należą: Ursus C-330, C-360, C-365, 1201 oraz ciągniki licencyjne Massey-Ferguson MF-235, MF--565, MF-590. W tej grupie istnieją także modyfikacje ciągników klas 4 i 5, z dodatkowym napędem kół przednich, jak np. Ursus 1204.
W klasie 6 i 8 ciągnikami ogólnego przeznaczenia są czterokołowe ciągniki z napędem na cztery koła: Ursus 1604, ciągniki produkcji ZSRR T150K i Kirowiec K-700A lub ciągniki gąsienicowe np. DT-75.
Ciągniki do upraw międzyrzędowych, uwzględnione w klasach 2 i 3, różnią się od analogicznych ciągników ogólnego przeznaczenia głównie większym prześwitem i mniejszą szerokością opon. Do grupy tej należy np. nośnik narzędzi RS-09, którego charakterystyczną cechą jest możliwość zawieszenia narzędzi na belce między osiami ciągnika.
Ciągniki do prac w ogrodach, sadach, chmielnikach, a więc o małych wymiarach gabary...
zsaio