Scenariusz w grupie 3-4 letniej
Ptasie obyczaje.
Zapis w dzienniku:
„Szukamy swojego gniazda” – zabawa ruchowa.
„Gdzie kto mieszka” – poznanie niektórych ptaków i ich gniazd (jaskółka, bocian, szpak), porównanie materiałów, konstrukcji, poznanie mieszkańców.
„Bocian i żabki” – zabawa ruchowa.
Cele ogólne:
- rozwianie koncentracji uwagi;
- współdziałanie w grupie poprzez wspólne zabawy;
- poszerza wiedzę o ptakach żyjących w naturalnym środowisku;
Cele szczegółowe: (Dziecko:)
- bogaci swoją wiedzę o ptakach,
-czerpie radość z zabawy ruchowej,
- bawi się bezpiecznie,
- znajduje szybko swoje miejsce,
Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa, grupowa
Metody:
- słowna: przekazywanie treści żywym słowem związanym z tematem;
- czynna: działania dzieci;
- oglądowa: obserwacja ilustracji;
Środki dydaktyczne:
- ilustracja słupa telegraficznego, domu mieszkalnego oraz drzewa;
- zdjęcia lub ilustracje: gniazda bocianiego, jaskółczego oraz szpaka;
- sylwety: bociana, jaskółki, szpaka;
- obręcze gimnastyczne, bębenek;
1.”Szukamy swojego gniazda” – zabawa ruchowa.
Nauczyciel rozkłada na podłodze kolorowe obręcze – ptasie gniazda. Następnie dzieci zajmują wszystkie „gniazda”. Na sygnał „Lecimy do lasu” – wszystkie „ptaki” wychodzą z obręczy i „latają po lesie”. Na uderzenie w bębenek – ptaszki wracają do gniazd.
2.”Gdzie kto mieszka” – poznanie niektórych ptaków i ich gniazd.
Nauczyciel pokazuje i wiesza na tablicy trzy duże ilustracje: słupa telegraficznego, domu mieszkalnego oraz drzewa. Tłumaczy dzieciom, ze w każdym z tych miejsc inny ptak buduje miejsce, które jest jego domem, czyli gniazdo. Dzieci zgadują gdzie te gniazda mogą się znajdować i jak wyglądać. Następnie nauczyciel przyczepia w odpowiednim miejscu na poszczególnych ilustracjach zdjęcia lub ilustracje: gniazda bocianiego, jaskółczego oraz gniazda szpaka, tłumacząc przy tym , z czego są zrobione i w jaki sposób ptaki je budują. Dzieci próbują zgadnąć, które gniazdo jest najbardziej wytrzymałe, w którym zmieści się najwięcej piskląt. Na koniec nauczyciel pokazuje sylwetki bociana, jaskółki i szpaka, a dzieci próbują dopasować je do gniazd.
3.”Bocian i żabki” – zabawa orientalno-porządkowa.
Dzieci – żabki, skaczą po dywanie, mówiąc przy tym „Kum, kum”. Jedno z nich – bocian – stoi poza dywanem i głośno mówi „Kle, kle”. Na hasło nauczyciela „Bocian na łące” – „bocian” wbiega na dywan i łapie „żabki”, które nie zdążyły się przed nim schronić w stawie. Te dzieci, które zostały złapane zostają bocianami. Zabawa kończy się, gdy wszystkie żabki zostają złapane.
Bębenek, obręcze;
Ilustracja słupa telegraficznego, domu mieszkalnego oraz drzewa; ilustracje gniazd; sylwety ptaków;
SweetWine