KONSPEKT LEKCYJNY SKOLIOZA
Temat: Idzie Jaś przez miasto.
Wada postawy: Postawa skoliotyczna
Cel lekcji: Kształtowanie nawyków prawidłowej postawy
Wiek ćwiczących: 6
Czas trwania: 30’
Ilość ćwiczących:10
Przybory i przyrządy: laski piłki pachołki woreczki gazety
Prowadzący: Piotr Bereziuk, Przemysław Dziura
TOK LEKCYJNY
CEL ĆWICZENIA
OPIS ĆWICZENIA
DOZOWANIE
UWAGI METODYCZNEO ORGANIZACYJNE
CZĘŚĆ I
1.Autokorekcja postawy
Nauka przyjmowania postawy skorygowanej
- Jaś przegląda się w sklepowych witrynach
w szeregu przed lustrem, przodem, następnie lewym i prawym bokiem
1
-U wykonują polecenia N
2.Zabawa lub ćwiczenie ożywiające
Kształtowanie nawyków prawidłowej postawy
„Wyścig” wyznaczona linia startu i mety. Uczestnicy siadają w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej przed linią startu w stronę linii mety. Na hasło” Idzie Jaś „ dzieci wstają biegną do linii mety i siadają za linią mety w pozycji skorygowanej twarzą do linii startu. Wygrywa dziecko które wykona to najszybciej i przyjmie poprawna pozycje skorygowaną.
-pochwała dla zwycięscy i motywacja innych do zaangażowania
3.Ćwiczenie oddechowe(tor piersiowy)
-nauka prawidłowej czynności oddychania
Spacer po miejskim parku
Pw: Stanie
R: N hasło „Idzie Jaś” marsz po sali z wykonywaniem:
-wdechu nosem w czasie czterech kroków i przeniesieniem wyprostowanych rąk w górę w skos
-wydech ustami w czasie sześciu kroków i opuszczanie rąk
CZĘŚĆ II
1.Ćwiczenia głowy i szyi
-wzmacnianie mm szyi
-kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
Pw. U stoi w pozycji skorygowanej na sygnał nauczyciela „przechodzimy” U rozglądają się 2 razy w prawo 2 razy w lewo i głowa w przód i tył po czym przechodzą na druga stronę i ustawiają się w pozycji skorygowanej
2.Cwiczenia ramion i obręczy barkowej
-wzmacnianie mm obręczy barkowej
Pw: Leżenie przodem. Ręce wyprostowane trzymają woreczek.
R: Wznoś rąk w górę.
3.Ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy
-kształtowanie nawyku odpowiedniej pozycji
„Samochody”
Prowadzący trzyma dwa woreczki: czerwony i zielony. Gdy podnosi do góry zielony – samochody (dzieci) jeżdżę(biegają). Gdy podnosi czerwony – samochody (dzieci) zatrzymują się w pozycji prawidłowej.
Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się samochodami oraz
pieszych na ulicy.
4.Ćwiczenia mm. grzbietu połączone z elongacją
-wzmacnianie prostownika grzbietu
-elongacja kręgosłupa
Pw: Siad skrzyżny Ręce wyprostowane wyciągnięte w górę w dłoniach laska trzymana oburącz. Współćwiczący stoi nad kolegą trzymając ręce wyciągnięte w przód i dłonie kilka centymetrów nad laską.
R: U stara się jak najwyżej wyciągnąć ręce z laską w górę z próbą położenia laski na dłoniach partnera.
X5
-współćwiczący powinien utrzymać poprawna postawę
5. Ćwiczenie oddechowe (tor piersiowy)
- wzmacnianie mięśni oddechowych
- zwiększenie ruchomości klatki piersiowej
Pw: Siad skrzyżny. W dłoniach trzymana oburącz laska
R: Na sygnał „Zielone” Wdech nosem z uniesieniem rąk z laską w górę i wydech ustami z opuszczeniem laski na uda.
X10
6.Ćwiczenie mm pośladkowych i nóg
-wzmacnianie mm pośladkowych i nóg
Pw: Pozycja niska Klappa. Laska położona pod dłońmi. Jedna noga wyprostowana, uniesiona nad podłogą.
R: Wytrzymać
2x10
7.Ćwiczenie mm grzbietu
- wzmacnianie mm prostownika grzbietu odcinka piersiowego
U siedzą w luźnej gromadce w siadzie skrzyżnym ze „skrzydełkami” twarzą ustawieni do prowadzącego. N wyznacza jedno dziecko które staje tyłem do grupy, potem wyznacza inne dziecko które mówi słowo które kojarzy mu się z miastem. U stojący tyłem ma za zadanie rozpoznać mówiącego i podać jego imię. Rozpoznane dziecko zajmuje miejsce zgadującego. Jeśli zgadujący nie odgadnie to ma jeszcze jedna szanse.
- N po zabawie wyznacza osobę która najlepiej utrzymywała skorygowana postawę
8.Ćwiczenie oddechowe (tor brzuszny)
-wzmacnianie mm oddechowych
Liście na wietrze. U siedzą przy ścianie i dmuchają w gazetę w stronę ściany i próbują ją utrzymać bez dotykania rękami w powietrzu
9.Ćwiczenie elongacyjne lub antygrawitacyjne
Pw: U siedzą w siadzie skrzyżnym z rękami ułożonymi w skrzydełka.
R: Sygnał „Zbieramy kasztany” dzieci prostują ręce w górę i starają się jak najwyżej je wyciągnąć na hasło „ odkładamy” dzieci powracają do pozycji wyjściowej
10.Ćwiczenie mm brzucha
- wzmacnianie mm brzucha
Pw Leżenie tyłem nogi przykurczone i na hasło „ jedzie rower” dzieci wykonują rowerek
11.Ćwiczenie oddechowe (tor piersiowy)
- nauka prawidłowej czynności oddychania
Pw: Leżenie tyłem nogi ugięte stopy oparte na podłodze. Na brzuchu umieszczona piłka trzymana oburącz.
R: Wdech nosem z przeniesieniem rąk z piłką w górę do położenia na podłodze za głową a następnie wydech ustami z przeniesieniem rąk z piłka do pozycji wyjściowej.
W czasie ćwiczenia barki powinny przylegać do podłogi
12.Ćwiczenie mm grzbietu na przyrządach
- wzmacnianie mm prostownika grzbietu
Leżenie przodem na skrzyni/stole (nogi i biodra) piłka w rękach rzuty/podania do partnera lub do nauczyciela
2x5
- wznos tułowia tylko do poziomu bioder
Aguuul6