Pedagogika.doc

(56 KB) Pobierz

Istotą trenowania jest komunikacja. Skuteczni trenerzy są mistrzami komunikowania

się, a nieskuteczni są takimi nie dlatego, że brak im wiedzy

o sporcie, lecz dlatego, że brak im umiejętności komunikacyjnych.

Jako trener musisz być w stanie skutecznie się komunikować w niezliczonych

sytuacjach, włączając w to takie, jak wyjaśnianie poirytowanemu rodzicowi,

dlaczego jego córka nie została wystawiona do gry, czy zawodnikom, w jaki

sposób wykonywać złożoną czynność ruchową, przedstawianie swojej drużyny

na szkolnym apelu czy rozmowa z sędzią, który twoim zdaniem podjął

błędną decyzję. Efektywna komunikacja jest niezbędna dla skutecznego trenowania

dokładanie tak samo, jak dla udanego małżeństwa, rodzicielstwa i kariery

zawodowej. My skupimy się tylko na komunikowaniu się z zawodnikiem.

 

Zacznijmy od kilku podstaw procesu komunikacji. Po pierwsze, komunikacja

to nie tylko wysyłanie przekazów, ale także ich otrzymywanie. Generalnie trenerzy

są bardziej znani ze swoich umiejętności oratorskich niż z umiejętności

uchania

 

Po drugie, komunikacja obejmuje zarówno przekazy werbalne, jak i niewerbalne.

Nieprzyjazne gesty, ekspresja zadowolenia na twarzy, groźne lub przyjazne

miny, to wszystko przykłady komunikacji niewerbalnej. Szacuje się, że około 70

procent komunikacji ma charakter niewerbalny, co wzmacnia wcześniej poczynioną

obserwację, że to, co mówisz, nie jest aż tak ważne, jak to, co czynisz.

Większość z nas ma skłonność sprawowania kontroli raczej nad swoimi przekazami

werbalnymi, niż nad tym, co przekazujemy w sposób niewerbalny. Ponieważ

trenerzy są często bacznie obserwowani przez zawodników, administratorów czy

publiczność, muszą szczególnie uważać, co komunikują ich gesty, postawa ciała

i wyraz twarz

 

Po trzecie, na komunikację składają się treść i emocja.

Treść jest istotą przekazu, a emocja tym, jak go odczuwasz.

Treść jest zwykle wyrażana werbalnie, emocja niewerbalnie.

Zawody w sporcie wyczynowym stanowią dla trenerów

wyzwanie, by sprawowali kontrolę zarówno nad treścią,

jak i ładunkiem emocjonalnym wysyłanych przez siebie komunikatów.

 

Celem komunikacji jest wzajemne zrozumienie między osobą wysyłającą

przekaz a osobą otrzymującą go. Proces dostarczania przekazu zawodnikom

obejmuje sześć etapów, jak to pokazano na slajdzie

 

 

Często zadajemy sobie pytanie czemu komunikacja jest nieskuteczna??

Problemy z komunikacją zwykle mają

miejsce wówczas, gdy ludzie są zestresowani

lub robią coś pod przymusem, gdy temat

wzbudza w nich silne emocje lub gdy bardzo

ważny jest dla nich wynik. Stres, emocje panują

niepodzielnie w świecie sportu wyczynowego,

co czyni komunikację tak trudnym

wyzwaniem dla trenerów.

Nieskuteczna komunikacja nie zawsze ma

miejsce z winy trenera – źródło problemu może

leżeć po stronie sportowca lub trenera i sportowca

jednocześnie

 

Trener Megaloman – nigdy nie przyznaje się do błędu. Trener Megaloman

dostrzega, że zawodnicy nie traktują go z takim szacunkiem, jakiego oczekuje,

ale sam też nie okazuje go swoim zawodnikom. Często nie realizuje

tego, co obiecał zrobić. Jest przekonany, że dysponuje większą wiedzą

o sporcie niż ma to miejsce w rzeczywistości, a przy tym jest bardzo skoncentrowany

na sobie. Gdy mówi, to raczej wygłasza tyrady, ale nigdy nie

sądzi, że mówi za dużo. Trener Megaloman jeszcze się nie nauczył, że nie

można wymagać dla siebie szacunku, że trzeba go sobie wypracować. Nie

jest zatem dla zawodników wiarygodny.

 

 

Trener Malkontent – większość jego słów i działań ma wydźwięk negatywny,

czasami wręcz wrogi. Często krytykuje zawodników, niszcząc ich

wiarę w siebie. Rzadko chwali, bo uważa, że to zachowanie „nietrenerskie”.

Gdy już zdobywa się na uprzejmość, to i tak zwykle jest ona podszyta negatywnym

komentarzem.

 

Trener Sędzia – notorycznie ocenia swoich zawodników, zamiast ich

instruować. Gdy zawodnik popełnia błąd, Sędzia raczej obwinia niż oferuje

sprzężenie zwrotne lub informację o tym, w jaki sposób skorygować

błąd (Kto to schrzanił? Dlaczego nie możesz tego pojąć? Twoje głupie zagranie

kosztowało nas mecz.). Jeśli zawodnicy postępują dobrze, Sędzia to dostrzega,

ale nie wie, w jaki sposób instruować, by osiągali zaawansowane poziomy

umiejętności. Ciągłe osądzanie, nawet jeśli jest ono od czasu do czasu pozytywne,

wprowadza zawodnika w stan niepewności i dyskomfortu w odniesieniu

do osoby trenera.

 

Trener Niestały – nigdy nie możesz być pewnym, co Trener Niestały

powie następnym razem. Dziś jest tak, a jutro może być inaczej. w zeszłym

tygodniu ukarała Jansen za bójkę, ale Sarze, najlepszej bramkarce,

nic za to samo nie spotkało. Upomina zawodniczki, żeby nie

wdawały się w kłótnie z sędziami, ale sama czyni to notorycznie

 

Trener Gaduła cały czas podczas treningu instruuje i instruuje, nawet gdy

nie wykrzykuje do zawodników podczas meczów, to mruczy do siebie pod

nosem na ławce trenera. Jest tak zajęty mówieniem, że praktycznie nie ma

czasu wysłuchać swoich zawodników. Nie zdarza się, żeby jego zawodnicy

mieli mu coś do powiedzenia, natomiast on zawsze ma coś im do przekazania.

 

Trener Kamień nigdy nie okazuje emocji. Nie uśmiecha się, nie puści do

nikogo oka, nie poklepie po plecach, ale też nie marszczy brwi, nie bluzga,

nie okazuje niezadowolenia. Po prostu nie wiadomo, co czuje, a to wywołuje

niepewność wśród zawodników.

 

Profesor nie potrafi swoim zawodnikom wytłumaczyć niczego w sposób

zrozumiały. Mówi albo ponad ich głowami, albo w sposób pozostawiający im

mętlik w głowie. Ponadto Profesor, który zwykle zajmuje się abstrakcyjnymi

rzeczami, nie jest w stanie zademonstrować żadnej umiejętności w logicznej

sekwencji, tak by zawodnicy pojęli jej podstawy

 

Garbarz. Wydaje się nie rozumieć, jak funkcjonują zasady wzmacniania zachowań.

Choć daje swoim zawodnikom częste nagrody, wzmacnia zwykle złe zachowania

w złym czasie. Gdy spotyka się z niewłaściwym zachowaniem albo je

ignoruje, albo reaguje przesadnie surowo.

 

trener stosujący styl rozkazujący komunikuje się

z zawodnikami w sposób agresywny, zawsze wydając rozkazy, którym towarzyszy

budzący postrach język ciała.

Trenerzy stosujący styl rozkazujący traktują często komunikację jak rywalizację

– pokonać drugiego człowieka, mieć ostatnie słowo, zakrzyczeć, zdominować.

Przytłaczają rozmówcę nie słuchając, nie odnosząc się do meritum sprawy,

lecz przerywając, krzycząc i atakując go.

 

To styl komunikacji, który dominował w sporcie

lata temu, a gdy jest obserwowany dzisiaj, traktowany

jest jako żenująco nie na miejscu. Podejście to może

być skuteczne w sporcie jedynie na krótką metę, bo

trener ma odpowiednią władzę. Na dłuższą jednakże

metę odstręcza zawodników i inne osoby, niszczy relacje

międzyludzkie oraz krzywdzi i rani tych, którzy są

ofiarami jego ciętego języka.

 

Rzadko, bo rzadko, ale czasami spotykany jest wśród

trenerów submisywny (liberalny) styl komunikacji,

w którym pozwala się rozmówcy zdominować konwersację.

Trenerzy prezentujący ten styl rzadko wyrażają

swój pogląd i raczej wykazują skłonność do ugody,

nawet jeśli nie w pełni zgadzają się w danej kwestii.

Są niepewni swego, mówią łagodnym tonem, a swoje

wypowiedzi opatrują takimi zwrotami, jak być może,

prawdopodobnie, miejmy nadzieję i podobnymi. Mówią

ogródkami, a niewerbalnie wyrażają brak zdecydowania.

Podczas rozmowy unikają patrzenia prosto w oczy

i zachowują dystans wobec rozmówców.

Szczególnie kłopotliwe w stylu submisywnym jest unikanie trudnych kwestii.

Trenerzy tacy unikają konfrontacji i konfliktów, co częstokroć prowadzi do

przerodzenia się drobnych incydentów w poważne problemy w zespole.

 

kooperacyjny styl komunikacji jest oparty na wzajemnym poszanowaniu

trenera i zawodnika (oraz innych osób, z którymi trener się

komunikuje). Trenerzy nastawieni

kooperacyjnie komunikują się

w sposób prostolinijny, pozytywny

i pewny siebie oraz zachęcają innych

do tego samego. Nie prowadzą oni

gierek w komunikacji, lecz przejmują

w niej inicjatywę, by czynnie ją

kształtować. Mówią głośno, bezpośrednio

i konstruktywnie, skupiając

się na kierowaniu zespołu na dobre

drogi. Kooperacyjni trenerzy są także

dobrymi słuchaczami, starającymi się zrozumieć, co druga osoba chce im

przekazać, a tym samym zachęcają do obustronnej komunikacji.

 

Rodzaje komunikacji niewerbalnej

Istnieje pięć głównych kategorii komunikacji niewerbalnej, inaczej

mówiąc – języka ciała.

– Ruchy ciała – gesty i ruchy rękami, głową, stopami i całym

ciałem; skinienia głową, zmarszczenie brwi lub ruch oczami mogą

wiele przekazać.

– Cechy fizyczne – budowa ciała, atrakcyjność, wzrost, waga,

zapach ciała itp. Poziom twojej kondycji mówi o tym, jak ważną rolę

przypisujesz sprawności fizycznej. Dotyczy to nie tylko ludzi młodych,

lecz odnosi się do wszystkich kategorii wiekowych.

– Dotykanie – klepnięcie w plecy, wzięcie kogoś za rękę, objęcie

ramion zawodnika itd. – wszystko to są stosowne zachowania,

które komunikują pozytywne wzmocnienia.

– Cechy głosu – jakość głosu, jego siła, rytm, rezonans, modulacja

itd. Prawdziwy komunikat przekazuje często nie to, co mówimy,

lecz jak to mówimy, np. komentarz „Bill, grałeś dziś niezły

mecz” może być wypowiedziany szczerze, z aprobatą w spojrzeniu

oraz tonacji głosu, wskazuje, że tak było naprawdę; wypowiedziany

natomiast z sarkazmem czy szyderczym uśmiechem sugeruje coś

wręcz przeciwnego.

– Pozycja ciała – przestrzeń między tobą a innymi oraz pozycja twojego ciała względem

innych. Przykładem komunikacji za pośrednictwem pozycji ciała może być „chłodne potraktowanie”

sugerujące, że ktoś nie chce z tobą rozmawiać

Zgłoś jeśli naruszono regulamin