Temat: Nauka pracy ramion do kraula na grzbiecie.
Cele główne:
1. Umiejętności: nauczanie ruchów ramion do kraula na grzbiecie, doskonalenie ruchów nóg do kraula na grzbiecie i na piersiach.
2. Wiadomości: higiena i bezpieczeństwo na pływalni krytej.
3. Sprawność motoryczna: siła ramion i nóg, gibkość w stawach barkowych.
4. Akcenty wychowawcze: systematyczność i dokładność.
Miejsce zajęć: pływalnia kryta
Czas trwania: 45 min.
Klasa: I
Liczba ćwiczących: 20
Przybory i przyrządy: deski pływackie, piłka, bramki.
Prowadzący zajęcia: Przemysław Dziura
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Dozow.
Uwagi organizac.-metodyczne
1. Część organizacyjna.
1. Zbiórka.
2. Powitanie.
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
2 min.
- stroje kąpielowe
- czepki
- ewentualnie okularki pływackie
- niećwiczący siadają na ławce
2. Motywacja do aktywnego udziału w lekcji.
1. Podanie tematu ćwiczeń i celów lekcji.
2. Nastawienie do aktywnego udziału w lekcji.
1 min.
„Nauczanie pracy ramion w kraulu na grzebiecie i doskonalenie pracy nóg w kraulu na grzebiecie i na piersiach.”
3. Rozgrzewka.
Na lądzie:
1. Krążenia ramion w przód i w tył, naprzemianstronnie.
2. W opadzie tyłowia naprzemianstronne wymachy ramion.
3. Skrętoskłony tułowia w postawie wyprostowanej.
4. Ramiona w górze skłony tułowia w przód.
5. W opadzie tyłowia skrętoskłony.
6. 5 przysiadów.
Przejście pod natrysk.
W wodzie:
1. „Berek kucany” – wyznaczony berek stara się dotknąć ćwiczących, którzy broniąc się przed złapaniem chowają się pod wodę. Dotknięty, który nie zdążył się zanurzyć staje się również berkiem.
2. „Piłka wodna” – zespoły starają się zdobyć punkty umieszczając piłkę w bramce.
3. „Deszcz” – uczniowie stoją w 2 szeregach naprzeciw siebie w odległości ok. 2m, na sygnał nauczyciela uczniowie pryskają na siebie podrzucając wodę do góry, nie wolno zasłąniać głowy, ani odwracać się tyłem.
1min.
3min.
5min.
2min.
- ustawienie w rozsypce
- rozpoczęcie i zakończenie każdego ćwiczenie na znak prowadzącego
- głębokość do poziomu klatki piersiowej
- uczniowie w rozsypce
- rozpoczęcie i zakończenie zabawy na sygnał prowadzącego
- na gest przywołujący uczniowie zbliżają się do krawędzi basenu w celu wyjaśnienia dalszego przebiegu ćwiczeń
4. Kształtowanie umiejętności i doskonalenie sprawności.
Nauczanie nowych i doskonalenie poznanych już elementów pływania.
1. Poślizg na grzbiecie z deską (deska na wysokości bioder) naprzemianstronna praca nóg.
2. Poślizg na piersiach z deską, naprzemianstronna praca nóg.
3. Ruchy nóg do kraula na grzbiecie, z powrotem ruchy nóg do kraula na piersiach- bez użycia deski.
4. „Wiatraki” – jeden z ćwiczących kładzie się na grzbiecie, partner łapie go za nogi i popycha do przodu. Leżący wykonuje jednoczesną pracę rąk do kraula na grzbiecie. Z powrotem wykonuje ruchy naprzemianstronne do kraula na grzbiecie.
5. Z partnerem, leżenie na grzbiecie, współćwiczący podtrzymuje za nogi-jednoczesna praca rąk w miejscu, a następnie w ruchu.
6. Leżenie na plecach, przy ścianie basenu, nogi oparte o brzeg, naprzemianstronna praca ramion w tył.
7. Z deską między nogami, jednoczesna praca rąk do tyłu z oddychaniem.
8. Ramiona z deską na wysokości bioder – „dokładanka”.
9. Z deską między nogami naprzemianstronny ruch ramion w tył.
10. Bez deski- naprzemianstronny ruch ramion do kraula na grzebiecie.
- ustawienie w szeregu
- uczniowie pobierają deski pływackie
- uczniowie odkładają deski na brzeg basenu
- ćwiczenia w parach
- ćwiczenie w parach, w rozsypce
- uczniowie pobierają deski
- uczniowie odkładają deski
5. Uspokojenie organizmu.
1. 5 wydechów do wody, siadanie na dnie basenu.
2. „Czaty w wodzie” – uczniowie poruszają się w stronę nauczyciela, który jest odwrócony plecami do ćwiczących, w momencie gdy nauczyciel odwróci się w ich stronę muszą stać bez ruchu.
3. Po dojściu do brzegu uczniowie kierują się do drabinek i pojedynczo wychodzą z wody.
- rozstawienie w rozsypce
- wdrażanie dyscypliny po zakończeniu zajęć
6. Część organizacyjno- porządkowa.
1. Zbiórka – kontrola obecności.
2. Wyznaczeni uczniowie zbierają wszystkie przyrządy i przybory i odnoszą je na wyznaczone miejsce.
- na brzegu
- pochwała najlepszych uczniów
7. Nastawienie do aktywności ruchowej w wolnym czasie.
Aguuul6