Klucz odpowiedzi i schemat punktowania do rozdzialu V Relacje czlowiek–srodowisko.pdf

(217 KB) Pobierz
Klucz odpowiedzi i schemat punktowania do rozdziału V
Relacje człowiek–środowisko
Oczekiwana odpowiedź
Oczekiwana odpowiedź
Liczba
punk-
tów
Numer
zadania
Kryterium zaliczenia
GRUPA A
GRUPA B
1.
A. Środowisko przyrodnicze – całokształt
wzajemnie powiązanych składników
przyrody.
B. Zasoby nieodnawialne – zasoby
naturalne, które powstawały bardzo
długo i się nie odtwarzają.
A. Środowisko geograiczne – zespół
naturalnych elementów przyrody,
przekształconych przez człowieka,
i elementów sztucznych (stworzonych
przez człowieka).
B. Zasoby odnawialne – zasoby natural-
ne, które odtwarzają się pod warun-
kiem zachowania zdolności do
samoregulacji przyrody.
2
Za każdą poprawną deini-
cję................1 p.
2.
B. determinizm geograiczny
C. nihilizm geograiczny
1
Za poprawną odpowiedź 1 p.
3.
Np.:
nadmierna eksploatacja złóż surowców
Np.:
skażenie wód ściekami przemysłowymi
3
Za każdą poprawną odpo-
wiedź..............1 p.
mineralnych,
wylesiania ogromnych powierzchni,
i komunalnymi,
degradacja gleb w wyniku stosowania
skażenie powietrza atmosferycznego,
nawozów sztucznych,
zanieczyszczenia wynikające ze
gleb i wód.
składowania odpadów.
4.
A. Występowanie powodzi
E. Występowanie długotrwałych suszy
C. Wytwarzanie ścieków
D. Uprzemysłowienie
2
Za każdą poprawną odpo-
wiedź..............1p.
5.
A. 4
B. 1
C. 3
A. 4
B. 3
C. 2
3
Za każdą poprawną odpo-
wiedź..............1 p.
6.
Od góry:
P, P, B, B,
Od góry:
B, P, P, P
2
Za każde dwie poprawne
odpowiedzi .........1 p.
7.
2
Za poprawne uporządkowa-
nie przyczyn.........1 p.
Za poprawne uporządkowa-
nie skutków .........1 p.
lub
Za poprawne uporządko-
wanie w ciągu przynajmniej
pięciu elementów.....1 p.
D
H
G
E
C
A
I
B
A
F
H
D
I
E
C
F
G
B
8.
Np.:
wycieki np. ropy naftowej ze statków,
Np.:
występowanie chorób skóry, oczu
3
Za każdą poprawną odpo-
wiedź..............1 p.
składowanie odpadów na dnie mórz
i układu krążenia u ludzi,
zanikanie planktonu i zmniejszenie
i oceanów,
zanieczyszczenia bezpośrednie
populacji ryb,
zmniejszenie produkcji rolnej.
z portów i miejscowości nadmorskich.
9.
Np.:
terasowanie zboczy,
Np.:
nadmierny wypas zwierząt,
3
Za każdą poprawną odpo-
wiedź..............1 p.
prowadzenie zabiegów agrotechnicz-
wycinanie drzew,
nych w poprzek stoku,
zalesianie stoków o dużym nachyleniu.
długotrwałe susze.
213
1269486846.129.png 1269486846.140.png 1269486846.151.png 1269486846.162.png 1269486846.001.png 1269486846.012.png 1269486846.023.png 1269486846.034.png 1269486846.045.png 1269486846.056.png 1269486846.066.png 1269486846.077.png 1269486846.087.png 1269486846.088.png 1269486846.089.png 1269486846.090.png 1269486846.091.png 1269486846.092.png 1269486846.093.png 1269486846.094.png 1269486846.095.png 1269486846.096.png 1269486846.097.png 1269486846.098.png 1269486846.099.png 1269486846.100.png 1269486846.101.png 1269486846.102.png 1269486846.103.png 1269486846.104.png 1269486846.105.png 1269486846.106.png 1269486846.107.png 1269486846.108.png 1269486846.109.png 1269486846.110.png 1269486846.111.png 1269486846.112.png 1269486846.113.png 1269486846.114.png 1269486846.115.png 1269486846.116.png 1269486846.117.png 1269486846.118.png 1269486846.119.png 1269486846.120.png 1269486846.121.png 1269486846.122.png 1269486846.123.png 1269486846.124.png 1269486846.125.png 1269486846.126.png 1269486846.127.png 1269486846.128.png 1269486846.130.png 1269486846.131.png 1269486846.132.png 1269486846.133.png 1269486846.134.png 1269486846.135.png 1269486846.136.png 1269486846.137.png 1269486846.138.png 1269486846.139.png 1269486846.141.png 1269486846.142.png 1269486846.143.png 1269486846.144.png 1269486846.145.png 1269486846.146.png 1269486846.147.png 1269486846.148.png 1269486846.149.png 1269486846.150.png 1269486846.152.png 1269486846.153.png 1269486846.154.png 1269486846.155.png 1269486846.156.png 1269486846.157.png 1269486846.158.png 1269486846.159.png 1269486846.160.png 1269486846.161.png 1269486846.163.png 1269486846.164.png 1269486846.165.png 1269486846.166.png 1269486846.167.png 1269486846.168.png 1269486846.169.png 1269486846.170.png 1269486846.171.png 1269486846.172.png 1269486846.002.png 1269486846.003.png 1269486846.004.png 1269486846.005.png 1269486846.006.png 1269486846.007.png 1269486846.008.png 1269486846.009.png 1269486846.010.png 1269486846.011.png 1269486846.013.png 1269486846.014.png 1269486846.015.png 1269486846.016.png 1269486846.017.png 1269486846.018.png 1269486846.019.png 1269486846.020.png 1269486846.021.png 1269486846.022.png 1269486846.024.png 1269486846.025.png 1269486846.026.png 1269486846.027.png 1269486846.028.png 1269486846.029.png 1269486846.030.png 1269486846.031.png 1269486846.032.png 1269486846.033.png 1269486846.035.png 1269486846.036.png 1269486846.037.png 1269486846.038.png 1269486846.039.png 1269486846.040.png 1269486846.041.png 1269486846.042.png 1269486846.043.png 1269486846.044.png 1269486846.046.png 1269486846.047.png 1269486846.048.png 1269486846.049.png 1269486846.050.png 1269486846.051.png 1269486846.052.png 1269486846.053.png 1269486846.054.png 1269486846.055.png 1269486846.057.png 1269486846.058.png 1269486846.059.png
 
Oczekiwana odpowiedź
Oczekiwana odpowiedź
Liczba
punk-
tów
Numer
zadania
Kryterium zaliczenia
GRUPA A
GRUPA B
10.
Korzyści, np.:
zmniejszenie zagrożenia powodziowe-
A. Np.:
wyginięcie niektórych gatunków
4
Grupa A:
Za każde dwie poprawne
odpowiedzi .........1 p.
Grupa B:
Za każde dwa skutki . . .1 p.
Za każde dwa sposoby ogra-
niczenia emisji .......1 p.
lub:
Za każde dwie poprawne
odpowiedzi .........1 p.
go,
zwiększenie zasobów wody słodkiej,
zwierząt i roślin,
zmniejszenie liczebności fauny
możliwość produkcji energii elektrycz-
morskiej,
obumieranie raf koralowych,
nej,
rozwój turystyki.
Zagrożenia, np.:
zwiększenie erozji brzeżnej – powstanie
spadek wielkości połowów morskich
(upadek rybołówstwa w niektórych
krajach).
B. Np.:
wprowadzenie limitów emisji
osuwisk,
silne zanieczyszczenie wód,
naruszenie równowagi geologicznej,
dwutlenku węgla do atmosfery,
stosowanie źródeł energii niewytwa-
ryzyko przerwania tamy i zalania
obszarów niżej położonych.
rzających dwutlenku węgla,
stosowanie technologii wychwytywa-
nia dwutlenku węgla i jego składowa-
nie np. pod ziemią,
edukacja społeczeństwa w celu
zmniejszenie zużycia energii przez
gospodarstwa domowe.
214
1269486846.060.png 1269486846.061.png 1269486846.062.png 1269486846.063.png 1269486846.064.png 1269486846.065.png 1269486846.067.png 1269486846.068.png 1269486846.069.png 1269486846.070.png 1269486846.071.png 1269486846.072.png 1269486846.073.png 1269486846.074.png 1269486846.075.png 1269486846.076.png 1269486846.078.png 1269486846.079.png 1269486846.080.png 1269486846.081.png 1269486846.082.png 1269486846.083.png 1269486846.084.png 1269486846.085.png 1269486846.086.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin