Wyklad 4.pdf

(1948 KB) Pobierz
Wybrane zagadnienia
prawa lotniczego
Wspó lnotowe prawo lotnicze.
Wsp
lnotowe prawo lotnicze.
Europejska Agencja
Europejska Agencja
Bezpiecze
Wykład 4
Bezpieczeı stwa Lotniczego
stwa Lotniczego
/ EASA
EASA /
WAT, Warszawa 2009
© Mirosław Wróblewski
JAA (Joint Aviation
Authorities)
Zrzeszenie Władz Lotniczych
(inaczej Wspólne Władze Lotnicze)
W 1979 roku powstał wyspecjalizowany organ, stowarzyszony z
Europejsk Ģ Konferencj Ģ Lotnictwa Cywilnego (ECAC) - zajmuj Ģ cy si ħ
ustalaniem i wdra Ň aniem wspólnych standardów i procedur w zakresie
dopuszczania statków powietrznych do lotu, ich obsługi technicznej i
eksploatacji,
zgodnie
z
ustalonymi
wymaganiami
Joint
Aviation
Requirements JAR s.
JAA powołano do Ň ycia Rozporz Ģ dzeniem 3922/91 jako
dobrowolne stowarzyszenie nadzorów europejskich.
Jednak odpowiedzialno Ļę za uregulowania prawne w obszarze
lotnictwa cywilnego nadal pozostawała w
Na 39 posiedzeniu Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego
(11.09.l990 -Cypr) 15 krajów członkowskich ECAC podpisało Umow ħ w
sprawie rozwoju, zatwierdzania i wprowadzania wspólnych przepisów
lotniczych. W 2003r JAA tworzyło 36 członków.
gestii
krajów
członkowskich.
1265817167.036.png 1265817167.037.png 1265817167.038.png 1265817167.039.png 1265817167.001.png 1265817167.002.png 1265817167.003.png 1265817167.004.png 1265817167.005.png
 
Głównym warunkiem uzyskania przez Polsk ħ pełnego
członkostwa we Wspólnych Władzach Lotniczych było wej Ļ cie
w Ň ycie nowej ustawy - Prawo lotnicze, która sankcjonuje
stosowanie JAR w Polsce.
Działalno Ļę techniczna JAA dotyczy, m.in. certyfikacji, utrzymania
sprz ħ tu, operacji lotniczych, licencjonowania personelu, bezpiecze ı stwa
technicznego i bada ı naukowych.
Szczególnie blisk Ģ współprac ħ JAA prowadzi z Komisj Ģ Europejsk Ģ ,
maj Ģ c na wzgl ħ dzie planowan Ģ transpozycj ħ przepisów JAA (JARs) do
systemu prawnego Unii Europejskiej.
Rozwój sektora lotnictwa cywilnego w ostatnich latach i jego wpływ na
poziom bezpiecze ı stwa lotniczego spowodował konieczno Ļę
ukierunkowania działa ı JAA na opracowanie wymaga ı i procedur
technicznych, prawnego ich sformalizowania i wdro Ň enia w mo Ň liwie
najwi ħ kszej liczbie krajów europejskich.
Przyj ħ cie Polski do JAA nast Ģ piło 26 listopada 2002 roku, w
trakcie posiedzenia Rady JAA.
Zapewnienie wdro Ň enia i powszechnej dost ħ pno Ļ ci przepisów JAR
(zgodno Ļę z przepisami mi ħ dzynarodowymi) oraz ich
przestrzegania na terytorium Polski poprzez system kontroli
(inspekcji).
Przygotowuj Ģ c si ħ do koniecznych zmian, w ramach JAA
opracowano projekt reformy organizacji o nazwie Agenda Zmian
(Agenda For Change), zatwierdzony przez Rad ħ JAA w grudniu
1999 roku. Reforma ta miała na celu uproszczenie procedur i
popraw ħ efektywno Ļ ci działa ı JAA.
JAR-1 - Definicje i skróty
JAR-11 - Zasady tworzenia i wprowadzania przepisów
JAR-21 - Procedury certyfikacji statków pow., ich cz ħĻ ci
i wyrobów zwi Ģ zanych
JAR-22 - Szybowce i motoszybowce
JAR-23 - Samoloty lekkie
JAR-25 - Samoloty du Ň e
JAR-26 - Dodatkowe wymagania zdatno Ļ ci do lotu dla
u Ň ytkownika
JAR-27 - Wiropłaty małe
JAR-29 - Wiropłaty du Ň e
JAR-36 - Hałas lotniczy
JAR-39 - Dyrektywy zdatno Ļ ci
JAR-66 - Personel po Ļ wiadczaj Ģ cy obsług ħ techniczn Ģ
JAR-145 - Zatwierdzone organizacje obsługowe
JAR-147 - Zatwierdzone organizacje szkol. personelu
po Ļ wiadczaj Ģ cego obsł. tech.
JAR-APU - Pomocnicze zespoły nap ħ dowe
JAR-E - Silniki
JAR-P - ĺ migła
JAR-TSO - Normy techniczne
JAR-AWO - Loty w ka Ň dych warunkach
meteorologicznych
JAR-VLA - Bardzo lekkie samoloty
JAR-OPS 1 - Zarobkowy przewóz lotniczy (samoloty)
JAR-OPS 3 - Zarobkowy przewóz lotniczy ( Ļ migłowce)
JAR-FCL 1 - Licencje i uprawnienia pilotów (samoloty)
JAR-FCL 2 - Licencje i uprawnienia pilotów ( Ļ migłowce)
JAR-FCL 3 - Licencjonowanie personelu lotniczego
(Wymagania medyczne)
JAR-FCL 4 - Licencjonowanie personelu lotniczego
(In Ň ynierowie lotniczy)
JAR-STD 1A - Symulatory lotu samolotów
JAR-STD 2A - Urz Ģ dzenia treningowe-samoloty
JAR-STD 3A - Urz Ģ dzenia szkolenia procedur pilota Ň u i
nawigacji
R-STD 4A - Urz Ģ dzenia treningowe - przyrz Ģ dy
JAR-STD 1H - Symulatory lotu Ļ migłowców
JAR-STD 3H - Procedury szkolenia nawigacji
JAR-MMEL/MEL - Minimalne wyposa Ň enie statku
powietrznego
W roku 2003 nast Ģ piło przekształcenie si ħ JAA w now Ģ niezale Ň n Ģ
organizacj ħ mi ħ dzynarodow Ģ - Europejsk Ģ Agencj ħ
Bezpiecze ı stwa Lotniczego (EASA) jako wyspecjalizowan Ģ
agend ħ UE.
EASA została powołana w dniu 15 lipca 2002 roku Decyzj Ģ
Parlamentu Europejskiego i Rady UE (Regulation
EC No
1592/2002 zast Ģ pionym przez No 216/2008).
1265817167.006.png 1265817167.007.png 1265817167.008.png 1265817167.009.png 1265817167.010.png 1265817167.011.png 1265817167.012.png
 
1265817167.013.png 1265817167.014.png 1265817167.015.png 1265817167.016.png 1265817167.017.png 1265817167.018.png 1265817167.019.png 1265817167.020.png
 
Czym jest EASA?
EASA jest jedn Ģ z agencji UE.
Ma ona własn Ģ osobowo Ļę prawn Ģ .
Została powołana do Ň ycia w celu realizacji
specyficznych zada ı technicznych oraz z obszaru
zarz Ģ dzania.
EASA przypisano okre Ļ lon Ģ odpowiedzialno Ļę
i
zadania
w
obszarze
lotnictwa
cywilnego
i ochrony Ļ rodowiska.
1265817167.021.png 1265817167.022.png 1265817167.023.png 1265817167.024.png 1265817167.025.png 1265817167.026.png 1265817167.027.png
 
Misj Ģ Europejskiej Agencji Bezpiecze ı stwa Lotniczego
(ang. European Aviation Safety Agency , EASA) jest:
  ustanowienie i utrzymanie wysokiego i wyrównanego na całym
kontynencie poziomu bezpiecze ı stwa lotnictwa cywilnego oraz
ochrony Ļ rodowiska naturalnego w Europie;
ułatwienie swobodnego przepływu osób, towarów i usług;
 
  wspieranie posuni ħę oszcz ħ dno Ļ ciowych w procesach
regulacyjnych i certyfikacyjnych;
  wspieranie krajów członkowskich w wypełnianiu zobowi Ģ za ı
podj ħ tych w ramach Mi ħ dzynarodowej Organizacji Lotnictwa
Cywilnego ( International Civil Aviation Organization , ICAO);
  promowanie europejskich standardów bezpiecze ı stwa lotniczego na
Ļ wiecie.
Struktura EASA
Podstawowe akty prawne UE dotycz Ģ ce EASA,
certyfikacji statków powietrznych i zdatno Ļ ci do lotu
ROZPORZ ġ DZENIE (EC) Nr 1592/2002 (tzw. basic regulation ) z dnia 15
lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i
ustanowienia
Europejskiej
Agencji
Bezpiecze ı stwa
Lotnictwa
(European
Aviation Safety Agency) – zast Ģ pione rozporz Ģ dzeniem Nr 216/2008 ;
ROPORZ ġ DZENIE (EC) Nr 1702/2003 z dnia 24 wrze Ļ nia 2003
ustanawiaj Ģ ce zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i
zwi Ģ zanych z nimi wyrobów, cz ħĻ ci i akcesoriów w zakresie zdatno Ļ ci do lotu i
ochrony Ļ rodowiska
oraz
dla
certyfikacji
organizacji
projektuj Ģ cych
i
produkuj Ģ cych,
(z
Ņ niejszymi
zmianami)
zmiana
wprowadzona
rozporz Ģ dzeniem 1056/2008; ;
ROZPORZ ġ DZENIE (EC) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 w sprawie
ci Ģ głej zdatno Ļ ci do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, cz ħĻ ci i
wyposa Ň enia, a tak Ň e w sprawie zezwole ı udzielanych instytucjom i personelowi
zaanga Ň owanych w takie zadania zmiana wprowadzona rozporz Ģ dzeniem
1057/2008;
1265817167.028.png 1265817167.029.png 1265817167.030.png 1265817167.031.png 1265817167.032.png 1265817167.033.png 1265817167.034.png 1265817167.035.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin