Wyklad 4.pdf
(
1948 KB
)
Pobierz
Wybrane zagadnienia
prawa lotniczego
Wspó
lnotowe prawo lotnicze.
Wsp
lnotowe prawo lotnicze.
Europejska Agencja
Europejska Agencja
Bezpiecze
Wykład 4
Bezpieczeı
stwa Lotniczego
stwa Lotniczego
/
EASA
EASA
/
WAT, Warszawa 2009
© Mirosław Wróblewski
JAA
(Joint Aviation
Authorities)
–
Zrzeszenie Władz Lotniczych
(inaczej Wspólne Władze Lotnicze)
W 1979 roku powstał wyspecjalizowany organ, stowarzyszony z
Europejsk
Ģ
Konferencj
Ģ
Lotnictwa Cywilnego (ECAC) - zajmuj
Ģ
cy si
ħ
ustalaniem i wdra
Ň
aniem wspólnych standardów i procedur w zakresie
dopuszczania statków powietrznych do lotu, ich obsługi technicznej i
eksploatacji,
zgodnie
z
ustalonymi
wymaganiami
Joint
Aviation
Requirements
–
JAR
s.
JAA powołano do
Ň
ycia Rozporz
Ģ
dzeniem 3922/91 jako
dobrowolne stowarzyszenie nadzorów europejskich.
Jednak odpowiedzialno
Ļę
za uregulowania prawne w obszarze
lotnictwa cywilnego nadal pozostawała w
Na 39 posiedzeniu Dyrektorów Generalnych Lotnictwa Cywilnego
(11.09.l990 -Cypr) 15 krajów członkowskich ECAC podpisało
Umow
ħ
w
sprawie rozwoju, zatwierdzania i wprowadzania wspólnych przepisów
lotniczych.
W 2003r JAA tworzyło 36 członków.
gestii
krajów
członkowskich.
Głównym warunkiem uzyskania przez Polsk
ħ
pełnego
członkostwa we Wspólnych Władzach Lotniczych było wej
Ļ
cie
w
Ň
ycie nowej ustawy - Prawo lotnicze, która sankcjonuje
stosowanie JAR w Polsce.
Działalno
Ļę
techniczna
JAA
dotyczy, m.in. certyfikacji, utrzymania
sprz
ħ
tu, operacji lotniczych, licencjonowania personelu, bezpiecze
ı
stwa
technicznego i bada
ı
naukowych.
Szczególnie blisk
Ģ
współprac
ħ
JAA
prowadzi z
Komisj
Ģ
Europejsk
Ģ
,
maj
Ģ
c na wzgl
ħ
dzie planowan
Ģ
transpozycj
ħ
przepisów JAA (JARs) do
systemu prawnego Unii Europejskiej.
Rozwój sektora lotnictwa cywilnego w ostatnich latach i jego wpływ na
poziom bezpiecze
ı
stwa lotniczego spowodował konieczno
Ļę
ukierunkowania działa
ı
JAA na opracowanie wymaga
ı
i procedur
technicznych, prawnego ich sformalizowania i wdro
Ň
enia w mo
Ň
liwie
najwi
ħ
kszej liczbie krajów europejskich.
Przyj
ħ
cie Polski do JAA nast
Ģ
piło 26 listopada 2002 roku, w
trakcie posiedzenia Rady JAA.
Zapewnienie wdro
Ň
enia i powszechnej dost
ħ
pno
Ļ
ci przepisów JAR
(zgodno
Ļę
z przepisami mi
ħ
dzynarodowymi) oraz ich
przestrzegania na terytorium Polski poprzez system kontroli
(inspekcji).
Przygotowuj
Ģ
c si
ħ
do koniecznych zmian, w ramach JAA
opracowano projekt reformy organizacji o nazwie Agenda Zmian
(Agenda For Change),
zatwierdzony przez Rad
ħ
JAA w grudniu
1999 roku. Reforma ta miała na celu uproszczenie procedur i
popraw
ħ
efektywno
Ļ
ci działa
ı
JAA.
JAR-1 - Definicje i skróty
JAR-11 - Zasady tworzenia i wprowadzania przepisów
JAR-21 - Procedury certyfikacji statków pow., ich cz
ħĻ
ci
i wyrobów zwi
Ģ
zanych
JAR-22 - Szybowce i motoszybowce
JAR-23 - Samoloty lekkie
JAR-25 - Samoloty du
Ň
e
JAR-26 - Dodatkowe wymagania zdatno
Ļ
ci do lotu dla
u
Ň
ytkownika
JAR-27 - Wiropłaty małe
JAR-29 - Wiropłaty du
Ň
e
JAR-36 - Hałas lotniczy
JAR-39 - Dyrektywy zdatno
Ļ
ci
JAR-66 - Personel po
Ļ
wiadczaj
Ģ
cy obsług
ħ
techniczn
Ģ
JAR-145 - Zatwierdzone organizacje obsługowe
JAR-147 - Zatwierdzone organizacje szkol. personelu
po
Ļ
wiadczaj
Ģ
cego obsł. tech.
JAR-APU - Pomocnicze zespoły nap
ħ
dowe
JAR-E - Silniki
JAR-P -
ĺ
migła
JAR-TSO - Normy techniczne
JAR-AWO - Loty w ka
Ň
dych warunkach
meteorologicznych
JAR-VLA - Bardzo lekkie samoloty
JAR-OPS 1 - Zarobkowy przewóz lotniczy (samoloty)
JAR-OPS 3 - Zarobkowy przewóz lotniczy (
Ļ
migłowce)
JAR-FCL 1 - Licencje i uprawnienia pilotów (samoloty)
JAR-FCL 2 - Licencje i uprawnienia pilotów (
Ļ
migłowce)
JAR-FCL 3 - Licencjonowanie personelu lotniczego
(Wymagania medyczne)
JAR-FCL 4 - Licencjonowanie personelu lotniczego
(In
Ň
ynierowie lotniczy)
JAR-STD 1A - Symulatory lotu samolotów
JAR-STD 2A - Urz
Ģ
dzenia treningowe-samoloty
JAR-STD 3A - Urz
Ģ
dzenia szkolenia procedur pilota
Ň
u i
nawigacji
R-STD 4A - Urz
Ģ
dzenia treningowe - przyrz
Ģ
dy
JAR-STD 1H - Symulatory lotu
Ļ
migłowców
JAR-STD 3H - Procedury szkolenia nawigacji
JAR-MMEL/MEL - Minimalne wyposa
Ň
enie statku
powietrznego
W roku 2003 nast
Ģ
piło przekształcenie si
ħ
JAA w now
Ģ
niezale
Ň
n
Ģ
organizacj
ħ
mi
ħ
dzynarodow
Ģ
-
Europejsk
Ģ
Agencj
ħ
Bezpiecze
ı
stwa Lotniczego (EASA)
jako wyspecjalizowan
Ģ
agend
ħ
UE.
EASA
została powołana w dniu 15 lipca 2002 roku Decyzj
Ģ
Parlamentu Europejskiego i Rady UE
(Regulation
EC No
1592/2002 zast
Ģ
pionym przez No 216/2008).
Czym jest EASA?
EASA
jest
jedn
Ģ
z agencji UE.
Ma ona własn
Ģ
osobowo
Ļę
prawn
Ģ
.
Została powołana do
Ň
ycia w celu realizacji
specyficznych zada
ı
technicznych oraz z obszaru
zarz
Ģ
dzania.
EASA przypisano okre
Ļ
lon
Ģ
odpowiedzialno
Ļę
i
zadania
w
obszarze
lotnictwa
cywilnego
i ochrony
Ļ
rodowiska.
Misj
Ģ
Europejskiej Agencji Bezpiecze
ı
stwa Lotniczego
(ang.
European Aviation Safety Agency
, EASA) jest:
ustanowienie i utrzymanie wysokiego i wyrównanego na całym
kontynencie poziomu bezpiecze
ı
stwa lotnictwa cywilnego oraz
ochrony
Ļ
rodowiska naturalnego w Europie;
ułatwienie swobodnego przepływu osób, towarów i usług;
wspieranie posuni
ħę
oszcz
ħ
dno
Ļ
ciowych w procesach
regulacyjnych i certyfikacyjnych;
wspieranie krajów członkowskich w wypełnianiu zobowi
Ģ
za
ı
podj
ħ
tych w ramach Mi
ħ
dzynarodowej Organizacji Lotnictwa
Cywilnego (
International Civil Aviation Organization
, ICAO);
promowanie europejskich standardów bezpiecze
ı
stwa lotniczego na
Ļ
wiecie.
Struktura EASA
Podstawowe akty prawne UE dotycz
Ģ
ce EASA,
certyfikacji statków powietrznych i zdatno
Ļ
ci do lotu
ROZPORZ
ġ
DZENIE (EC) Nr 1592/2002
(tzw.
basic regulation
) z dnia 15
lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i
ustanowienia
Europejskiej
Agencji
Bezpiecze
ı
stwa
Lotnictwa
(European
Aviation Safety Agency) –
zast
Ģ
pione rozporz
Ģ
dzeniem Nr 216/2008
;
ROPORZ
ġ
DZENIE (EC) Nr 1702/2003
z dnia 24 wrze
Ļ
nia 2003
ustanawiaj
Ģ
ce zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i
zwi
Ģ
zanych z nimi wyrobów, cz
ħĻ
ci i akcesoriów w zakresie zdatno
Ļ
ci do lotu i
ochrony
Ļ
rodowiska
oraz
dla
certyfikacji
organizacji
projektuj
Ģ
cych
i
produkuj
Ģ
cych,
(z
pó
Ņ
niejszymi
zmianami)
–
zmiana
wprowadzona
rozporz
Ģ
dzeniem 1056/2008;
;
ROZPORZ
ġ
DZENIE (EC) nr 2042/2003
z dnia 20 listopada 2003 w sprawie
ci
Ģ
głej zdatno
Ļ
ci do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, cz
ħĻ
ci i
wyposa
Ň
enia, a tak
Ň
e w sprawie zezwole
ı
udzielanych instytucjom i personelowi
zaanga
Ň
owanych w takie zadania
zmiana wprowadzona rozporz
Ģ
dzeniem
1057/2008;
Plik z chomika:
michael5262
Inne pliki z tego folderu:
ustawa_prawo_lotnicze.pdf
(446 KB)
Wyklad 1.pdf
(1905 KB)
Wyklad 2.pdf
(1978 KB)
Wyklad 3.pdf
(2029 KB)
Wyklad 4.pdf
(1948 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dla studentow I rokwzpl
Sciagi_wzpl
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin