6097.pdf

(4864 KB) Pobierz
MIESIĘCZNIK ISSN 1897-0583 NR INDEKSU 226718 KWIECIEŃ 2014 CENA 50 zł (w tym 5% VAT)
PORADNIK
RACHUNKOWOŚCI
BUDŻETOWEJ
nr 4 /2014
NAJWAŻNIEJSZE TEMATY SFERY BUDŻETOWEJ
IZABELA MOTOWILCZUK
Rola kontroli zarządczej
w zapobieganiu
i wykrywaniu defraudacji
w jednostkach sektora
publicznego – część I
www . prb . infor . pl
PREZENT dla Czytelników
 
1292279913.074.png 1292279913.085.png 1292279913.096.png 1292279913.001.png 1292279913.010.png 1292279913.016.png 1292279913.017.png 1292279913.018.png 1292279913.019.png 1292279913.020.png 1292279913.021.png 1292279913.022.png 1292279913.023.png 1292279913.024.png 1292279913.025.png 1292279913.026.png 1292279913.027.png 1292279913.028.png 1292279913.029.png 1292279913.030.png 1292279913.031.png 1292279913.032.png 1292279913.033.png 1292279913.034.png 1292279913.035.png 1292279913.036.png 1292279913.037.png
1292279913.038.png
Spis treści
Rola kontroli zarządczej w zapobieganiu
i wykrywaniu defraudacji w jednostkach
sektora publicznego – część I
Wesołych Świąt!
życzy Redakcja PRB
1. Defraudacja środków publicznych .......................................................................... 4
2. Zadania kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć .................. 5
2.1.Podstawowemechanizmykontrolizarządczejwzapobieganiuiwykrywaniu
defraudacji........................................................................................................... 6
2.2.Rolaśrodowiskawewnętrznegojednostkiwzapobieganiudefraudacji.............. 8
2.2.1.Przestrzeganiewartościetycznych.......................................................... 8
2.2.2.Kompetencjezawodowe......................................................................... 9
2.2.3.Strukturaorganizacyjnaidelegowanieuprawnień................................. 9
3. Mechanizmy zapobiegania i wykrywania defraudacji środków pieniężnych
z kas i rachunków bankowych ............................................................................... 10
3.1.Defraudacjaikradzieżgotówkiprzechowywanejwkasie................................. 10
3.1.1. Defraudacjaśrodkówpieniężnychprzezkasjera................................... 11
3.1.2.Defraudacjaśrodkówpieniężnychprzezinnychpracowników
jednostkiprzyudzialekasjera.............................................................. 16
3.1.3.Kradzieżgotówkizkasynaskutekniezachowaniazasadjej
bezpiecznegoprzechowywania............................................................. 25
3.2.Defraudacjaśrodkówpieniężnychzrachunkówbankowych............................. 29
3.2.1.Mechanizmydefraudacjiprzyzlecaniuprzelewówzrachunków
bankowych............................................................................................ 30
3.2.2.Mechanizmydefraudacjiprzyużyciuczeków ...................................... 35
3.2.3.Mechanizmydefraudacjiprzyużyciukartpłatniczych........................ 38
4.
Mechanizmy zapobiegania i wykrywania defraudacji środków pieniężnych
przez inkasentów (poborców) ................................................................................ 44
5.
Mechanizmy defraudacji środków publicznych w obszarze ustalania,
poboru, rozliczania i ewidencji dochodów budżetowych ..................................... 50
5.1.Nadużyciadokonywanenaetapieustalaniaipobieraniadochodów
budżetowych...................................................................................................... 51
5.2.Nadużycianaetapierozliczaniaiewidencjonowanianależności...................... 65
5.2.1.Defraudacjenaetapierozliczanianależności....................................... 65
5.2.2.Nadużyciapopełnianenaetapieewidencjonowanianależności........... 76
Dostęp do PLATFORMY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ I PRAWA PRACY
www.inforrb.pl
1292279913.039.png 1292279913.040.png 1292279913.041.png 1292279913.042.png 1292279913.043.png 1292279913.044.png 1292279913.045.png 1292279913.046.png 1292279913.047.png 1292279913.048.png 1292279913.049.png 1292279913.050.png 1292279913.051.png 1292279913.052.png 1292279913.053.png 1292279913.054.png 1292279913.055.png 1292279913.056.png 1292279913.057.png 1292279913.058.png 1292279913.059.png 1292279913.060.png 1292279913.061.png 1292279913.062.png 1292279913.063.png 1292279913.064.png 1292279913.065.png 1292279913.066.png 1292279913.067.png 1292279913.068.png 1292279913.069.png 1292279913.070.png 1292279913.071.png 1292279913.072.png 1292279913.073.png 1292279913.075.png 1292279913.076.png 1292279913.077.png 1292279913.078.png 1292279913.079.png 1292279913.080.png 1292279913.081.png 1292279913.082.png 1292279913.083.png 1292279913.084.png 1292279913.086.png 1292279913.087.png 1292279913.088.png 1292279913.089.png 1292279913.090.png 1292279913.091.png 1292279913.092.png 1292279913.093.png 1292279913.094.png 1292279913.095.png 1292279913.097.png 1292279913.098.png 1292279913.099.png 1292279913.100.png 1292279913.101.png 1292279913.102.png 1292279913.103.png 1292279913.104.png 1292279913.105.png 1292279913.106.png 1292279913.002.png 1292279913.003.png
 
I zabela M otowIlczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunko-
wej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym
uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
a9c8bbf5-469d-4148-a6b9-be7a5fe6b953
Rola kontroli zarządczej w zapobieganiu
i wykrywaniu defraudacji w jednostkach
sektora publicznego – część I
Wstęp
Każdajednostkanależącadosektorafinansówpublicznychmaobowiązekposiadaniasy-
stemukontrolizarządczej,obejmującegoogółdziałańpodejmowanychprzezjednostkędla
zapewnieniarealizacjijejcelówizadańwsposóbzgodnyzprawem,efektywny,oszczędny
iterminowy.Systemtenpowiniendziałaćm.in.wodniesieniudozabezpieczeniazasobów
pozostającychwposiadaniujednostek,wtymtakżechronićjeprzednielegalnymidziała-
niamiosóbmającychnajszerszydostępdomieniapublicznego,czylisamychpracowników
jednostek sektora finansów publicznych, zachęcając ich do przestrzegania i promowania
zasadetycznegopostępowania.
Mimoistnieniaszczegółowychuregulowańustawowych,odnoszącychsiędoprocedur
gospodarowaniamieniempublicznym,którepowinnyzabezpieczaćjeprzeduszczerbkiem,
mediacorazczęściejpublikująinformacjenatematnadużyćfinansowychdokonywanych
przezpracownikówjednosteksektorapublicznego.Sprzeniewierzanekwotyśrodkówpub-
licznychsąwysokie,awykrywalnośćnadużyćniska,zewzględunaolbrzymizakrespoten-
cjalnychmożliwościdefraudowaniaśrodkówwróżnychtypachjednostekorganizacyjnych.
Zagadnieniazwiązanezfunkcjonowaniemwjednostkachsektorapublicznego kontroli
zarządczej I i II stopniawsferzezapobieganianadużyciomfinansowymdokonywanym
przezpracownikówtychjednostek,zatrudnionychnaróżnychszczeblachorganizacyjnych:
ścisłegokierownictwa jednostki,niższejkadrykierowniczej i szeregowychpracowników
zostanąujętew dwóch częściach. Na przykładach nadużyćpopełnianychwróżnychpań-
stwowychisamorządowychjednostkachorganizacyjnychwskazanoluki w funkcjonowa-
niu kontroli zarządczej, któreumożliwiajądokonywanieiukrywaniedefraudacji.
W pierwszej części przedstawionesąmechanizmyzapobieganiaiwykrywaniadefrau-
dacjipieniędzypublicznychprzechowywanychwkasachinarachunkachbankowychjed-
nostekorganizacyjnychorazuosóbzajmującychsięinkasem(poborem)należnościbudże-
towych,atakżemechanizmydokonywanianadużyćfinansowychprzyustalaniu,poborze,
rozliczaniuiewidencjonowaniudochodówbudżetowych.
2
kwiecień 2014 r.
www.prb.infor.pl
1292279913.004.png 1292279913.005.png 1292279913.006.png
 
Z części pierwszej można dowiedzieć się m.in.:
jakiemechanizmy kontrolne zapobiegają dokonywaniu defraudacji środków pienięż-
nychzkasyprzezkasjera,ajakieprzezinnychpracownikówjednostki,
wjakisposóbzapobiegaćdefraudowaniuśrodkówzrachunkówbankowychprzezgłów-
nychksięgowychwmałychjednostkachorganizacyjnych,wktórychzewzględunanie-
wielkąobsadękadrowąpowierzasięimwiększośćobowiązkówzwiązanychzwykony-
waniemdyspozycjiśrodkamipieniężnymi,
jak naruszanie przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego prawa
w zakresie dopuszczalnych form finansowania deficytu budżetowegomoże sprzyjać
sprzeniewierzaniuśrodkówzrachunkówbankowychsumdepozytowych,
wjakisposóbzatrudnienieosóbniekompetentnychnastanowiskachkierownikówko-
mórek organizacyjnych, audytorów i inspektorów kontroli przyczynia się dowzrostu
skalinadużyćfinansowychwjednostce,
jakieznaczeniedlawystępowaniadefraudacjiwjednostcemazachowaniekierownika
jednostkiwobecodkrycianadużyć,którychdopuścilisiękierownicywyższegoszczebla
(zastępcakierownikajednostki,głównyksięgowy).
W drugiej części zostanąprzedstawionemechanizmywykrywaniaizapobieganiade-
fraudacjiśrodkówwramachwykonywaniawydatkówpublicznych,dysponowaniaśrodka-
mizakładowegofunduszuświadczeńsocjalnych,gospodarowaniamajątkiemtrwałymiob-
rotowym,posługiwaniasiędrukamiścisłegozarachowania,atakżewykrywanianadużyć
polegającychnanielegalnymwykorzystywaniuzasobówludzkichirzeczowychjednostek
publicznychdocelówprywatnychprzezichkierownictwo.
ObaPoradniki,poprzezszczegółoweopisanielukwkontrolizarządczejimechanizmów
defraudowaniaśrodkówwposzczególnychobszarachdziałalności jednostekpublicznych,
powinnysłużyćpomocąosobomodpowiedzialnymzatworzenieifunkcjonowaniekontroli
zarządczejIiIIstopnia,a takżepracownikomzatrudnionymnastanowiskachaudytorów
i inspektorówkontroli,poprzezukazaniewielu sposobównaukrywaniewdokumentacji
finansowejjednostekfaktudokonanianadużyć.
W specjalnych dodatkach do obu Poradników
zamieszczono ćwiczenia pozwalające na samodzielne
sprawdzenie wiedzy i umiejętności w wykrywaniu luk
wkontrolizarządczej,mogącychprowadzićdodefraudacji.
Ćwiczeniatezostałyopracowanenaprzykładachfaktycz-
niezaistniałychsytuacji,stądmogąstanowićpomocwbie-
żącejpracydlakierownictwajednostekorazpracowników
komórekijednostekkontrolnych.
3
PRB nr 4 (88)
1292279913.007.png 1292279913.008.png 1292279913.009.png 1292279913.011.png 1292279913.012.png 1292279913.013.png 1292279913.014.png 1292279913.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin