Usprawiedliwienie z wiary.pdf

(80 KB) Pobierz
Usprawiedliwienie z wiary, do kogo?
E. 15 str. 224-225 (Rzym.5:17-19)
"Jeśli bowiem przez jednego występek [Adamowa] śmierć [proces przez wyrok] królowała
[jako tyran, uciskający ludzkość]przez jednego [Adama], daleko więcej ci, którzy otrzymują
obfitość łaski [wysokie powołanie prowadzące aż do Boskiej chwały, której dostąpią tylko
wierni w tym życiu] i dar sprawiedliwości [ usprawiedliwienie z wiary, którego w pełni
dostępują tylko ci, którzy się poświęcili . Widzimy więc, że zbawienie jest warunkowe] będą
królować [jako królowie w Tysiącleciu] w życiu [udzielając w Tysiącleciu życia posłusznym
z niewybranego świata] przez jednego, Jezusa Chrystusa [zasługa Jego okupu, znosząca
Adamowy grzech, grzechy i wyrok z wybranych oraz udzielająca im poczytanej doskonałości
w tym życiu, umożliwia im uczynienie ich powołania i wyboru do Królestwa pewnymi, a w
Królestwie umożliwi im udzielanie życia. Także i tutaj nie ma ani jednego słowa o
uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Mowa tu o mocy okupu, uwalniającej Kościół od
Adamowego wyroku i uznającej go za doskonały, podczas gdy jego członkowie czynią
pewnymi swój wybór i powołanie do miejsca, z którego będą królować, udzielając życia
przez okup, złożony przez naszego Pana Jezusa]. Zatem jak przez jeden występek przyszedł
wyrok [św. Paweł podaje tutaj nieco rozbudowaną myśl o pierwszych skontrastowanych
członach z w.16] na wszystkich ludzi ku potępieniu [Adamowy wyrok potępiająco spadł na
wszystkich w Adamie], tak i przez jeden sprawiedliwy czyn [ofiarniczą okupową śmierć
naszego Pana] dar z łaski [tj. zasługa okupu. Św. Paweł kontynuuje tutaj zastosowanie myśli z
drugich skontrastowanych członów w.16, tym razem wobec świata, tak jak w w.17 czynił to
wobec Kościoła] przyjdzie [przyszły czas z w.19, który podaje powód tego twierdzenia,
dowodzi, że należy tutaj wstawić czas przyszły, co wynika także z faktu, że św. Paweł opisuje
czas błogosławienia niewybranych] na wszystkich ludzi [tak więc okup w Tysiącleciu
przyjdzie na wszystkich w znaczeniu zniesienia ich Adamowego grzechu i wyroku] ku [w
celu zaoferowania im sposobności uzyskania] usprawiedliwieniu do życia [które otrzymają
jeśli i gdy przez wiarę i posłuszeństwo będą "jeść" okup jako chleb żywota - Jana 6:31-58]".
Zgłoś jeśli naruszono regulamin