Szczegółowa tematyka zajęć dydaktycznych
Imię i nazwisko: Irena Polewczyk, Marta Mączka
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji matematycznej
Kierunek: Pedagogika
Specjalność: ZZP2, ZZO2, ZZI2
Rok: 3
Semestr: V
Rodzaj zajęć dydaktycznych: ćwiczenia
Rok akademicki 2010/2011
Wymagania rygorowe: zaliczenie, egzamin po V semestrze
Liczba punktów ECTS: 2
Szczegółowa tematyka:
1. Planowanie procesu nauczania- uczenia się matematyki.
2. Rozszerzenie numeracji do 1000.
3. Algorytmy działań pisemnych.
4. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 1000,
5. Kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych: punkt, prosta, odcinek, kąt.
6. Prostopadłość i równoległość. Symetria.
7. Figury geometryczne. Obliczanie obwodów figur.
8. Kształtowanie pojęcia ułamka.
9. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: liczenie pieniędzy,
10. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: mierzenie długości,
11. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: ważenie,
12. Zastosowanie wiadomości i umiejętności praktycznych w życiu codziennym: mierzenie pojemności,
13. Kształtowanie pojęć czasowych: dni tygodnia, miesiące, pory roku,
14. Kształtowanie umiejętności odczytywania godzin na zegarze.
Literatura:
1. Brown S.E.: Raz, dwa, trzy spróbuj i Ty. Warszawa 1993
2. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993
3. Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000
4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997
6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997
7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996.
8. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002.
9. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185
10. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977.
11. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.
12. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.
13. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991
14. Sapeta J.: Metoda zautomatyzowanego rachowania oparta na układzie liczb na palcach. Kraków 2003
15. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 199I, Tom I 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988.
16. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.
17. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.
18. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001.
19. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III. Bydgoszcz 1992
20. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999
Imię i nazwisko: Irena Polewczyk
Rok: 2
Semestr: IV
Rodzaj zajęć dydaktycznych: wykład
1. Cele i zadania edukacji matematycznej, nowa podstawa programowa w przedszkolu i szkole z zakresu matematyki.
2. Podstawy psychologiczno – pedagogiczne nauczania matematyki, teorie Piageta, Brunera, Wygotskiego i inne.
3. Rozwój klasyfikacji i orientacji przestrzennej u dzieci - diagnozowanie,
4. Dojrzałość do uczenia się matematyki – wskaźniki dojrzałości za E. Gruszczyk – Kolczyńską. Dziecięce liczenie, wskaźniki operacyjnego rozumowania na poziomie konkretnym, dojrzałość emocjonalna, orientacja w przestrzeni.
5. Przegląd metod kształtujących pojęcia matematyczne. Czynnościowe nauczanie matematyki.
6. Zadania matematyczne – typologia, charakterystyka, metody rozwiązywania.
7. Gry i zabawy matematyczne dzieci.
8. Praca domowa i ocena opisowa z matematyki.
jakikoles91