PRZEKRACZANIE PROGU DZIESIĄTKOWEGO – SPOSOBY:
a) sposób bezpośredni: np. 8 + 5
– dziecko ustawia na ławce 8 patyczków po lewej stronie i 5 po prawej
- następnie zsuwa patyczki i liczy po kolei, nie widząc 10
b) poprzez dopełnienie (z wykorzystaniem liczydełka koralikowego): np. 9 + 3
- liczydełko ma 3 razy po 10 koralików w różnych kolorach
- w przypadku działania, aby łatwiej było dziecku przekroczyć próg dziesiątkowy, dopełniamy do 10
- dziecko odlicza 9 koralików
- teraz dopełnia do 10, czyli 1 koralik
- dziecko dosuwa tyle koralików, ile zostało z 3, które miał dodać, czyli 2
9+3=9+1+2=10+2=12
lub na odejmowanie -> 15 – 7
- dziecko odlicza 15 koralików
- teraz odsuwa od 15 tyle korali, aby zostało 10
- dziecko odsuwa teraz pozostałe 2 koraliki
15-7=15-5-2=10-2=8
c) wykorzystanie drugiego działania: 9 + 5
- do pierwszego składnika działania dodajemy tyle, aby było 10, czyli 9+5=10+5...
- teraz odejmujemy tyle, ile dodaliśmy do pierwszego składnika, czyli w tym wypadku – 1
17-9
- od odjemnej odejmujemy tyle, aby zostało nam 10, czyli 17-9=17-7...
- teraz odejmujemy tyle, ile odjęliśmy od odjemnika, czyli w tym wypadku – 2
d) wykorzystanie tabelki setek, dziesiątek, jedności
DODAWANIE I ODEJMOWANIE BEZ PRZEKRACZANIA PROGU 10:
- działania na konkretach: ustalanie mocy zbiorów (dodawanie i odejmowanie kojarzy się z czynnościami – zadania dynamiczne)
- działania na poziomie ikonicznym: dodawanie i odejmowanie narysowanych przedmiotów: 3 sposoby ustalania mocy zbiorów (na oko, przeliczenie, pary)
- działanie na symbolach/znakach: 2+7=? 6+4=? 10+5=?
WPROWADZENIE POJĘCIA LICZBY DWUCYFROWEJ:
W pojęciu liczby dwucyfrowej ważne, aby uczeń potrafił:
- określić pojęcie jednostki i dziesiątki
- zrozumieć, że 10 jednostek niższego rzędu, tworzy 1 jednostkę rzędu wyższego
- rozumieć, że znaczenie cyfry w zapisie liczby dwucyfrowej zależy od miejsca, które cyfra zajmuje
jakikoles91