Antropomotoryka-ModelPohlmanna.doc

(23 KB) Pobierz
Model Pohlmanna (spiralny) – to proces ciągłego doskonalenia się w którym określone stałe składniki powtarzają się na coraz to

Model Pohlmanna (spiralny) – to proces ciągłego doskonalenia się w którym określone stałe składniki powtarzają się na coraz to wyższym poziomie doskonalenia. Jest to spiralne uczenie się . zaczynamy od wyznaczenia celu (wartości pożądanej). 1.przetwarzanie, odbiór, zbieranie – zbieranie inf przez receptory wzrokowe i słuchowe (nie wszystkie inf są przydatne), 2.integrowanie, przygotowanie, analizowanie – integrowanie inf odebranych z receptorów, 3.określenie, ocenienie, porównywanie – ocenianie tych inf i porównywanie ich z tymi co już posiadamy, 4. planowanie, projektowanie, decydowanie – wstępne projektowanie czynności, zarysowanie ogólnego programu działania, podjęcie decyzji. PKT 1 –4 tworzą element koncepcyjny. 5. ustalenie, programowanie, wybieranie – programowanie czynności i wybieranie optymalnego wariantu. 6. doskonalenie, operacji, przekształcanie, działanie – przekształcanie programu w działanie a następnie wykonanie czynności stawianej jako cel. 7. inf obca, inf zwrotna, orientacja włana – cały czas cochodzi do inf zwrotnej, gdzie zostaje odebrana i ponownie przetwarzana. Dalej następuje porównanie między tym co zostało zrobione a co zamierzamy zrobić. Jest to system wymiany informacji, na podstawie których kolejny obieg przebiega w sposób bardziej doskonały.

 

Model mot spo wg Czabańskiego – wyróżnia się 3 podsystemy które odgrywają ważną rolę w procesie uczenia się. A. Aktywacyjno-emocjonalny, jest najważniejszy, gdyż już w pierwszych etapach podchodzi do nich emocjonalnie,, które zabarwiają się na + lub na _. Niektóre emocje łatwo przepuszczają informacje, a inne hamują bądź nie dopuszczają do ich rejestracji w świadomości ucznia. Emocje działają jak filtr. B. Projektująco-decyzyjny, projektuje i podejmuje decyzje. C. Motoryczny wraz z regulacją reaferentną, przez reaferncję rozumie się kontrolę i regulację siły mm, a przez egzoferencję kontrolę i regulację umysłowego projektu tak aby dostosować go do oporów zewnętrznych. Przykładem reafer i egzofer  może być nauka pływania w płetwach. Reaferencja tworzy też inf zwrotną. Występuje zależność pomiędzy podsystemem decyz a motorycz ponieważ program umysłowy realizowany jest jako ciąg ruchów z e strony energetycznej. Podczas pierwszych prób działania niewielkim uwzględnieniem następuje regulacja np. w pchnięciu kulą

Zgłoś jeśli naruszono regulamin