Temat: Kształtowanie wybranych zdolności motorycznych, doskonalenie elementów piłki koszykowej.
CELE CYKLU:
· Umiejętności: Uczeń doskonali znane mu ćwiczenia na stepie, trafnie dobiera obciążenie do swoich możliwości oraz wykazuje się twórczością w trakcie realizacji lekcji.
· Motoryczność: Poprawia wytrzymałość, siłę, gibkość, orientację przestrzenną i rytmizację ruchów.
· Wiadomości: Wie czym jest poprawna postawa ciała, jak ją poprawić. Rozumie, jak ważne dla zachowania prawidłowej postawy jest wzmacnianie mięśni posturalnych.
· Akcent wychowawczy: współpracuje w grupie, dba o bezpieczeństwo własne oraz współćwiczących, kreuje i demonstruje swoje ćwiczenia.
Miejsce zajęć:
Sala gimnastyczna
Liczba uczniów:
12/ dziewczęta
Klasa:
2gim
Przybory:
Piłki koszykowe, materace, stepy, pachołki, laski gimnastyczne, drabinki, obręcze na stojakach, ławeczki, małe butelki z wodą mineralną, piłki lekarskie, stopery, odtwarzacz muzyki
Zadania szczegółowe
lekcji 2
lekcji 3
1. Zorganizowanie grupy
1. Zbiórka
2. Powitanie
3. Sprawdzenia obecności i przygotowanie do lekcji
Jak w lekcji 1
2. Motywacja do zajęć w lekcji
1.Podanie celu lekcji: Dziś będziemy kształtować wybrane zdolności motoryczne.
2.Motywacja: Jeśli będziecie ćwiczyć dokładnie oraz wytrwale na pewno zauważycie efekty swojej pracy.
3.Wiadomości: Właściwa postawa ciała. Jak zachować ją w ciągu ćwiczeń oraz w sytuacjach życia codziennego. Prawidłowa postawa ciała - taki układ poszczególnych odcinków ciała niedotkniętych zmianami, który zapewnia optymalne zrównoważenie i stabilność ciała, wymaga minimalnego wysiłku mięśniowego, zapewnia dużą wydolność statyczno-dynamiczną oraz stwarza warunki właściwego ułożenia i działania narządów wewnętrznych. Korekcja postawy U w formie frontalnej.
1.Podanie tematu lekcji.
2.Motywacja: Ciężka praca i sumienność to krok do sukcesu.
3.Wiadomości: Autokorekcja postawy- przy ścianie. Korekcja postawy w parach.
2.Motywacja: Zaangażowanie w lekcję zostanie nagrodzone plusami lub ocenami.
3.Wiadomośći: Wzmacnianie mm posturalnych kluczem do prawidłowej postawy ciała.
3. Rozgrzewka, psychmotoryka, profialktyka
1.Zabawa ożywiająca: „Czerwone –zielone” uczniowie poruszają się swobodnie, na sygnał ustawiają się w określonym miejscu, korygują swoją postawę. Ostatnia osoba wymyśla sposób poruszania się.
ROZGRZEWKA PO KOLE z piłkami do koszykówki.
1.Bieg po kole, pobranie piłek od N.
2.Kozłowanie piłki PR- na sygnał, kładziemy piłkę na podłodze, odwracamy się do tyłu , dobiegamy do piłki kolegi biegnącego za nami , bierzemy tę piłkę i kozłujemy LR , na kolejny sygnał odwracamy się i dobiegamy do swojej piłki kozłowanie PR.
3.Trucht z kozłowaniem PR i LR na przemian/ druga R wykonuje krążenia przód/tył.
4.Trucht z krążeniem piłki wokół bioder w prawą /lewą stronę.
5. Trucht z krążeniem piłki wokół głowy w prawą/lewą stronę .
6.W marszu przekładanie piłki między nogami
9.Toczenie piłki prawą/lewą R.
10.Toczenie Piłki lewą ręką j.w
11 .Krok odstawno – dostawny, RR z przodu trzymają piłkę.
12. Skip A, RR z piłką w przodzie.
13. Skip C, RR z piłką w przodzie.
14. Ćw. w miejscu twarzą do środka koła:
Pozycja stojąc w rozkroku, skłon T do PN, do środka i do LN, piłka w RR.
Krążenia T z piłką w RR.
Siad rozkroczny. Toczenie piłki na zewnątrz od PN/LN.
jw. Toczenie piłki w przód poprzez skłony T.
Leżenie tyłem – toczenie piłki pod biodrami.
Leżenie tyłem, piłka między stawami skokowymi, NN ugięte w stawach kolanowych, 15 skłonów w przód.
Leżenie przodem – toczenie piłki przed klatką piersiową.
Leżenie przodem – piłka w RR wyprostowanych przed sobą, wznosy T w tył.
Krążenia w stawach skokowych.
1. Zabawa ożywiająca „Berek zaczarowany“ Osoba zaczarowana przyjmuje prawidłową postawę ciała, by ją odczarowac należy przybić jej „piątkę“
ROZGRZEWKA W PARACH w formie frontalnej.
Każda para kolejno demonstruje ćwiczenie, N określa grupy mięśniowe (zgodnie z systematyką ćw. w rozgrzewce)
1. Zabawa ożywiająca w parach „Berek nowożeniec“
Jak w llekcji 2.
4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności fizycznej
Podział U na 3 czteroosobowe zespoły, podchodzą do stanowisk, przygotowują miejsce pracy, wykonują polecenia zgodnie z instrukcją.
1. Kształtowanie wytrzymałości: (forma frontalna). U wykonują znany im układ ćwiczeń na stepie dostosowany do muzyki. 2x3min (Czas trwania utworu muz. 3 min)
W przerwach wykonują przejście zgodnie ze wskazówkami zegara, Ćwiczenia oddechowe w postawie skorygowanej. (np.w siadzie skrzyżnym)
2. Kształtowanie siły i gibkości: (forma obwodowa) 1.5 min na każdym stanowisku, zmiana zgodnie z ruchem wskazówek zegara
- (wzmacnia mm brzucha) Z leżenia tyłem wznos T
- (wzmacnia mm NN) Przeskoki obunóż przez obręcze na stojakach..
- (wzmacnia mm RR) W postawie zasadniczej z obciążeniem małymi butelkami wody mineralnej wznos RR w górę
- W siadzie rozkrocznym słony T do NL, środka, NP. Z zachowaniem prostych pleców.
3. Kształtowanie orientacji przestrzennej, rytmizacji, sprzężenia ruchów, (tor przeszkód)
Bieg, obiegnięcie dwóch tyczek, przewrót w przód, zabranie piłki koszykowej, kozłowanie slalomem, wykonanie rzutu z miejsca. Każdy celny rzut to dwa punkty każdy zespół zapisuje ilość uzyskanych punktów. (Który zespół zbierze najwięcej punktów). Druga osoba zaczyna, gdy1. oddaje rzut.
Jak w lekcji 1.
1. Kształtowanie wytrzymałości: forma frontalnaDoskonalą znany im układ, lub tworzą własne połączenia ćwiczeń. Wybierają czy będą je wykonywać z dodatkowym obciążeniem (2 małe butelki z wodą mineralną) czy bez. 2x3 min (czas trwania utworu muzy. 3 min
W przerwie ćw. oddechowe. Jw. 1ek. 1.
2.Kształtowanie siły i gibkości (forma obwodowa) 1,5min na każdym stanowisku
- Ćwiczący 1 wzmacnia mięśnie brzucha mając do wyboru dwa sposoby:
1. jak na lekcji poprzedniej ( w leżeniu tyłem wznos tułowia)
2.w leżeniu tyłem skręty tułowia ( lewe ramie do prawej nogi) nogi są ugięte w stawach.
Ćwiczący 2 wzmacnia mięśnie nóg na dwa sposoby:
1.przeskoki przez obunóż przez obręcze
2.przysiady z piłką lekarską trzymaną w rękach przy kl. Piersiowej.
Ćwiczący 3 wzmacnia mięśnie ramion poprzez:
1.wznos RR trzymających butelki
2. w podporze przodem, tułów w jednej linii (pompki).
Ćwiczący 4
1. jw. 1 z laską gimnastyczną
3. Kształtowanie orientacji przestrzennej, rytmiazacji, sprzężenia ruchów (tor przeszkód) Bieg (przodem lub tyłem), obiegnięcie dwóch tyczek, przewrót w przód (z miejsca lub z biegu), zabranie piłki koszykowej rzut z biegu (lepsza lub gorsza R). Druga osoba zaczyna gdy pierwsza oddaje rzut. Liczymy celne rzuty jw. 1.
1. Kształtowanie wytrzymałości: (forma indywidualna) Każda z U przygotowuje dwuminutowy układ z wykorzystaniem znanych jej kroków, demonstracja układu, pokaz i nauka kroków współćwiczących.
W przerwie ćw. oddechowe, j.w. lek. 1.
2. Kształtowanie siły i gibkości (forma obwodowa)
Ćwiczący sami dobierają ćwiczenia na: mm brzucha, mm NN, mm RR, oraz jedno ćwiczenie gibkościowe. Lub ćwiczenie z poprzedniej lekcji, które najbardziej mu się spodobało. Np. ćwiczący 1. wymyśla ćw. na mm brzucha, itd. Do wykorzystania mają: piłkę lekarską, ławeczkę, materac, szarfy,
3. Uczniowie w czteroosobowych zespołach tworzą tor przeszkód wg własnego pomysłu, który będzie się składał z 5 przeszkód. Tor ma być dostosowany do poziomu sprawności wszystkich U. Do wykorzystania: ławeczka, dwa materace, drabinki, 2 piłki koszykowe, 2 piłki siatkowe, pachołki, dwa płotki.
5. Uspokojenie Organizmu
Aguuul6