osnowa metodyka.doc

(75 KB) Pobierz
JUSTYNA BUDAK 4A

Justyna Budak 4a

Temat: Kształtowanie wybranych zdolności motorycznych, doskonalenie elementów piłki koszykowej.

 

CELE CYKLU:

 

·        Umiejętności: Uczeń doskonali znane mu ćwiczenia na stepie, trafnie dobiera obciążenie do swoich możliwości oraz wykazuje się twórczością w trakcie realizacji lekcji.

·        Motoryczność: Poprawia wytrzymałość, siłę, gibkość, orientację przestrzenną i rytmizację ruchów.

·        Wiadomości: Wie czym jest poprawna postawa ciała, jak ją poprawić. Rozumie, jak ważne dla zachowania prawidłowej postawy jest wzmacnianie mięśni posturalnych.

·        Akcent wychowawczy: współpracuje w grupie, dba o bezpieczeństwo własne oraz współćwiczących, kreuje i demonstruje swoje ćwiczenia.

 

 

Miejsce zajęć:  

Sala gimnastyczna

 

Liczba uczniów:

12/ dziewczęta

Klasa:   

2gim

Przybory:

 

Piłki koszykowe, materace, stepy, pachołki, laski gimnastyczne, drabinki, obręcze na stojakach, ławeczki, małe butelki z wodą mineralną, piłki lekarskie, stopery, odtwarzacz muzyki

 

 

 

 

 

Tok lekcji

 

Zadania szczegółowe

lekcji 1

Zadania szczegółowe

lekcji 2

Zadania szczegółowe

lekcji 3

 

 

1.     Zorganizowanie grupy

 

 

1. Zbiórka

2. Powitanie

3. Sprawdzenia obecności i przygotowanie do lekcji

 

 

Jak w lekcji 1

 

 

Jak w lekcji 1

 

 

 

 

2.     Motywacja do zajęć w lekcji

1.Podanie celu lekcji: Dziś będziemy kształtować wybrane zdolności motoryczne.

2.Motywacja: Jeśli będziecie ćwiczyć dokładnie oraz wytrwale na pewno zauważycie efekty swojej pracy.

3.Wiadomości: Właściwa postawa ciała. Jak zachować ją w ciągu ćwiczeń oraz w sytuacjach życia codziennego. Prawidłowa postawa ciała - taki układ poszczególnych odcinków ciała niedotkniętych zmianami, który zapewnia optymalne zrównoważenie i stabilność ciała, wymaga minimalnego wysiłku mięśniowego, zapewnia dużą wydolność statyczno-dynamiczną oraz stwarza warunki właściwego ułożenia i działania narządów wewnętrznych. Korekcja postawy U w formie frontalnej.

1.Podanie tematu lekcji.

2.Motywacja: Ciężka praca i sumienność to krok do sukcesu.

3.Wiadomości: Autokorekcja postawy- przy ścianie. Korekcja postawy w parach.

1.Podanie tematu lekcji.

2.Motywacja:  Zaangażowanie w lekcję zostanie nagrodzone plusami lub ocenami.

3.Wiadomośći: Wzmacnianie mm posturalnych kluczem do prawidłowej postawy ciała.

 

 

 

3.     Rozgrzewka, psychmotoryka, profialktyka

1.Zabawa ożywiająca: „Czerwone –zielone” uczniowie poruszają się swobodnie, na sygnał ustawiają się w określonym miejscu, korygują swoją postawę. Ostatnia osoba wymyśla sposób poruszania się.

ROZGRZEWKA PO KOLE z piłkami do koszykówki.

1.Bieg po kole, pobranie piłek od N.

2.Kozłowanie piłki PR- na sygnał, kładziemy piłkę na podłodze, odwracamy się do tyłu , dobiegamy do piłki kolegi biegnącego za nami , bierzemy tę piłkę i kozłujemy LR , na kolejny sygnał odwracamy się i dobiegamy do swojej piłki kozłowanie PR.

3.Trucht z kozłowaniem PR i LR na przemian/ druga R wykonuje krążenia przód/tył.

4.Trucht z krążeniem piłki wokół bioder w prawą /lewą stronę.

5. Trucht z krążeniem piłki wokół głowy w prawą/lewą stronę .

6.W marszu przekładanie piłki między nogami

9.Toczenie piłki prawą/lewą R.

10.Toczenie Piłki lewą ręką j.w

11 .Krok odstawno – dostawny, RR z przodu trzymają piłkę.

12. Skip A, RR z piłką w przodzie.

13. Skip C, RR z piłką w przodzie.

14. Ćw. w miejscu twarzą do środka koła:

Pozycja stojąc w rozkroku, skłon T do PN, do środka i do LN, piłka w RR.

Krążenia T z piłką w RR.

Siad rozkroczny. Toczenie piłki na  zewnątrz od PN/LN.

jw. Toczenie piłki w przód poprzez skłony T.

Leżenie tyłem – toczenie piłki pod biodrami.

Leżenie tyłem, piłka między stawami skokowymi, NN ugięte w stawach kolanowych, 15 skłonów w przód.

Leżenie przodem – toczenie piłki przed klatką piersiową.

Leżenie przodem – piłka w RR wyprostowanych przed sobą, wznosy T w tył.

Krążenia w stawach skokowych.

 

 

1. Zabawa ożywiająca „Berek zaczarowany“ Osoba zaczarowana przyjmuje prawidłową postawę ciała, by ją odczarowac należy przybić jej „piątkę“

 

ROZGRZEWKA W PARACH w formie frontalnej.

 

Każda para kolejno demonstruje ćwiczenie, N określa grupy mięśniowe (zgodnie z systematyką ćw. w rozgrzewce)

1. Zabawa ożywiająca w parach „Berek nowożeniec“

 

Jak w llekcji 2.

 

 

 

4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności fizycznej

Podział U na 3 czteroosobowe zespoły, podchodzą do stanowisk, przygotowują miejsce pracy, wykonują polecenia zgodnie z instrukcją.

1.       Kształtowanie wytrzymałości: (forma frontalna). U wykonują znany im układ ćwiczeń na stepie dostosowany do muzyki. 2x3min (Czas trwania utworu muz. 3 min)

W przerwach wykonują przejście zgodnie ze wskazówkami zegara, Ćwiczenia oddechowe w postawie skorygowanej. (np.w siadzie skrzyżnym)

2.       Kształtowanie siły i gibkości: (forma obwodowa) 1.5 min na każdym stanowisku, zmiana zgodnie z ruchem wskazówek zegara

-          (wzmacnia mm brzucha) Z leżenia tyłem wznos T

-          (wzmacnia  mm NN) Przeskoki obunóż przez obręcze na stojakach..

-          (wzmacnia mm RR) W postawie zasadniczej z obciążeniem małymi butelkami wody mineralnej wznos RR w górę

-          W siadzie rozkrocznym słony T do NL, środka, NP. Z zachowaniem prostych pleców.

3.       Kształtowanie orientacji przestrzennej, rytmizacji, sprzężenia ruchów, (tor przeszkód)

Bieg, obiegnięcie dwóch tyczek, przewrót w przód, zabranie piłki koszykowej, kozłowanie slalomem, wykonanie rzutu z miejsca.  Każdy celny rzut to dwa punkty każdy zespół zapisuje ilość uzyskanych punktów. (Który zespół zbierze najwięcej punktów). Druga osoba zaczyna, gdy1. oddaje rzut.

Jak w lekcji 1.

1.       Kształtowanie wytrzymałości: forma frontalna
Doskonalą znany im układ, lub tworzą własne połączenia ćwiczeń. Wybierają czy będą je wykonywać z dodatkowym obciążeniem (2 małe butelki z wodą mineralną) czy bez. 2x3 min (czas trwania utworu muzy. 3 min

 

W przerwie ćw. oddechowe. Jw. 1ek. 1.

2.Kształtowanie siły i gibkości (forma obwodowa) 1,5min na każdym stanowisku

- Ćwiczący 1 wzmacnia mięśnie brzucha mając do wyboru dwa sposoby:

1. jak na lekcji poprzedniej ( w leżeniu tyłem wznos tułowia)

2.w leżeniu tyłem skręty tułowia ( lewe ramie do prawej nogi) nogi są ugięte w stawach.

Ćwiczący 2 wzmacnia mięśnie nóg na dwa sposoby:

1.przeskoki przez obunóż przez obręcze

2.przysiady z piłką lekarską trzymaną w rękach przy kl. Piersiowej.

Ćwiczący 3 wzmacnia mięśnie ramion poprzez:

1.wznos RR trzymających butelki

2. w podporze przodem, tułów w jednej linii (pompki).

Ćwiczący 4

1.       jw. 1 z laską gimnastyczną

3. Kształtowanie orientacji przestrzennej, rytmiazacji, sprzężenia ruchów (tor przeszkód) Bieg (przodem lub tyłem), obiegnięcie dwóch tyczek, przewrót w przód (z miejsca lub z biegu), zabranie piłki koszykowej rzut z biegu (lepsza lub gorsza R). Druga osoba zaczyna gdy pierwsza oddaje rzut.
Liczymy celne rzuty jw. 1.

 

 

Jak w lekcji 1.

1. Kształtowanie wytrzymałości: (forma indywidualna) Każda z U przygotowuje dwuminutowy układ z wykorzystaniem znanych jej kroków, demonstracja układu, pokaz i nauka kroków współćwiczących.

W przerwie ćw. oddechowe, j.w. lek. 1.

2.       Kształtowanie siły i gibkości (forma obwodowa)

Ćwiczący sami dobierają ćwiczenia na: mm brzucha, mm NN, mm RR, oraz jedno ćwiczenie gibkościowe. Lub ćwiczenie z poprzedniej lekcji, które najbardziej mu się spodobało. Np. ćwiczący 1. wymyśla ćw. na mm brzucha, itd. Do wykorzystania mają: piłkę lekarską, ławeczkę, materac, szarfy,

 

3.  Uczniowie w czteroosobowych zespołach tworzą tor przeszkód wg własnego pomysłu, który będzie się składał z 5 przeszkód. Tor ma być dostosowany do poziomu sprawności wszystkich U. Do wykorzystania: ławeczka, dwa materace, drabinki, 2 piłki koszykowe, 2 piłki siatkowe, pachołki, dwa płotki.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.     Uspokojenie Organizmu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin