001.pdf

(3599 KB) Pobierz
Spis treĻci
str.
Analiza systemu telematycznego Hitachi. G. Nowacki, T. Kamiıski, I.
Mitraszewska................................................................................................
5
Problemy klasyfikacyjne w procesie rejestracji i dopuszczania do ruchu
motorowerw, motocykli i czterokoþowcw. R. Karpiıski, M. Balke......... 17
Fakty i opinie ...............................................................................................
35
Nowe przepisy .............................................................................................
44
Z Ňycia ITS...................................................................................................
45
PrzeglĢd dokumentacyjny.............................................................................
53
Dr hab. inŇ. Gabriel Nowacki
Dr inŇ. Tomasz Kamiıski
Dr inŇ. Izabella Mitraszewska
ANALIZA SYSTEMU TELEMATYCZNEGO HITACHI
1. Wprowadzenie
PrzystĢpienie Polski do Unii Europejskiej skutkowaþo koniecznoĻciĢ przyjħcia caþego
dotychczasowego dorobku prawnego UE (áacquis communataireÑ), tj. aktw prawa
pierwotnego i wtrnego oraz zawartych przez Wsplnotħ EuropejskĢ umw
miħdzynarodowych, decyzji, rezolucji, deklaracji, itp. RozporzĢdzenia Rady, Parlamentu
Europejskiego i Rady albo Komisji wiĢŇĢ w caþoĻci, w sposb bezpoĻredni paıstwa
czþonkowskie (obywateli i podmioty). Czþonkostwo Polski w UE zbiegþo siħ z uaktywnieniem
dziaþaı Wsplnoty w zakresie tworzenia systemu transportowego, ktry powinien siħ
cechowaę:
Î zwiħkszeniem dostħpnoĻci przestrzennej transportu poprzez rozwj zarwno sieci
miħdzynarodowych, jak i regionalnych ukþadw transportowych,
Î rozwojem systemw logistycznych, skracajĢcych czas dostaw towarw,
Î wdraŇaniem nowych technologii, zwiĢzanych zarwno z profesjonalnym wykonywaniem
przewozw, jak i z powszechnym ruchem drogowym.
Problematyka sterowania ruchem znalazþa swoje miejsce w Biaþej Ksiħdze Komisji
Europejskiej z wrzeĻnia 2001 r., w ktrej stwierdzono, Ňe zastosowanie systemw
telematycznych w transporcie 1 , powinno pozwolię ána mniejsze zuŇycia betonu, a wiħksze
wykorzystanie rozwiĢzaı inteligentnychÑ. Oznacza to miħdzy innymi rozwj systemw
sterowania ruchem (nowoczeĻniejsze rozwiĢzania sygnalizacyjne), pozwalajĢcych lepiej
wykorzystaę potencjaþ istniejĢcej infrastruktury. Plan stworzenia e-Europy obejmuje takŇe
rozwj systemw áinteligentnychÑ w obsþudze powiĢzaı miħdzy gaþħziami transportu.
Telematyka 2 w transporcie umoŇliwia wpþywanie na przebieg procesw mobilnoĻci,
w celu zwiħkszenia wydajnoĻci przewozw, poprawy bezpieczeıstwa, ograniczenia ujemnego
oddziaþywania na Ļrodowisko i lepsze planowanie transportu. MoŇliwoĻę uzyskiwania
"online" danych o przebiegu przewozu i ich komputerowego przetwarzania, stwarza nowe
perspektywy ksztaþtowania mobilnoĻci - od zastĢpienia fizycznego ruchu przez
telekomunikacjħ (wirtualna mobilnoĻę) do optymalizacji ruchu pojazdw.
Z wieloletnich badaı, prowadzonych w USA i Kanadzie wynika, Ňe zastosowanie
systemw telematycznych, powoduje zmniejszenie nakþadw na infrastrukturħ transportowĢ
nawet o 30 Î 35 %, przy uzyskaniu tej samej funkcjonalnoĻci systemu. TakŇe na podstawie
wynikw badaı europejskich stwierdzono, Ňe zastosowanie telematyki przynosi wymowne
efekty:
1
Systemy telematyki drogowej to zintegrowane systemy pomiaru, przesyþania, przetwarzania i kontroli
parametrw pogodowo-ruchowych, ktrych zadaniem jest zapewnienie bezpieczeıstwa uczestnikw ruchu
drogowego oraz pþynnoĻci i komfortu jazdy na monitorowanym odcinku drogi.
2 Telematyka (ang. telematics) Î rozwiĢzania telekomunikacyjne, informacyjne i informatyczne oraz rozwiĢzania
automatycznego sterowania, dostosowane do potrzeb obsþugiwanych systemw fizycznych Î wynikajĢcych z ich
zadaı, infrastruktury, organizacji, procesw utrzymania oraz zarzĢdzania Î i zintegrowane z tymi systemami.
Wydro K. B., Telematyka Î znaczenie i definicje terminu. Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2.
Instytut ýĢcznoĻci, Warszawa 2005. Piecha J.: Rejestracja i przetwarzanie danych w telematycznych systemach
transportu, praca zbiorowa, Monografia wydawnictwa Politechniki ĺlĢskiej, Gliwice 2003.
1382696666.001.png
Î zwiħkszenie bezpieczeıstwa (poprawa ok. 30 - 40%),
Î lepszĢ ochronħ Ļrodowiska (zmniejszenie zanieczyszczeı o ok. 10%),
Î wyŇszĢ efektywnoĻę dziaþania (poprawa do 20%) i wykorzystanie infrastruktury,
Î þatwiejszĢ integracjħ rŇnych rodzajw transportu i poþĢczeı z innymi systemami.
WdraŇanie systemw telematycznych jest wymuszane przepisami Unii Europejskiej.
Obecnie obowiĢzujĢ dwa niezaleŇne systemy Î System tachografw cyfrowych i System
automatycznego poboru opþat z przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu. Od 1 maja
2006 r. pojazdy rejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej (przeznaczone do
przewozu rzeczy, gdy ich dopuszczalna masa caþkowita þĢcznie z przyczepĢ lub naczepĢ
przekracza 3,5 tony oraz przeznaczone do przewozu wiħcej niŇ dziewiħciu osb, þĢcznie
z kierowcĢ) muszĢ byę wyposaŇone w tachograf cyfrowy. Oznacza to obok obowiĢzku
wyposaŇania tych pojazdw w tachografy cyfrowe koniecznoĻę regularnego kopiowania
wszystkich danych z tachografu cyfrowego i karty kierowcy oraz ich przechowywania przez
co najmniej 12 miesiħcy od daty ich zarejestrowania (dane z tachografu i z karty kierowcy).
Paıstwa Czþonkowskie powinny posiadaę krajowe systemy elektronicznego
pobierania opþat za przejazd pþatnymi odcinkami drg. Operatorzy i/lub emitenci usþugi
powinni oferowaę swoim klientom europejskĢ usþugħ opþaty elektronicznej zgodnie
z nastħpujĢcym harmonogramem:
Î w odniesieniu do pojazdw o masie przekraczajĢcej 3,5 tony oraz w odniesieniu do
wszystkich pojazdw, ktre sĢ uprawnione do przewoŇenia wiħcej niŇ dziewiħciu
pasaŇerw (kierowca + 8), przynajmniej trzy lata po podjħciu decyzji w sprawie definicji
europejskiej usþugi opþaty elektronicznej;
Î w odniesieniu do wszystkich innych rodzajw pojazdw, przynajmniej piħę lat po
podjħciu decyzji w sprawie definicji europejskiej usþugi opþaty elektronicznej.
Warunki te zawarte sĢ w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52/WE.
Postanowienia powyŇszej dyrektywy w Rzeczypospolitej Polskiej zostanĢ wdroŇone na
podstawie Ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1440) o zmianie
ustawy o drogach publicznych oraz niektrych innych ustaw, w ktrej m.in. stwierdza siħ Ňe:
podmioty pobierajĢce opþaty z wykorzystaniem systemw elektronicznego poboru opþat,
powinny umoŇliwiaę Ļwiadczenie europejskiej usþugi opþaty elektronicznej poczĢwszy od
daty okreĻlonej w rozporzĢdzeniu wydanym na podstawie ust. 6, jednak, nie wczeĻniej niŇ od
dnia:
Î 1 stycznia 2009 r. dla pojazdw o dopuszczalnej masie caþkowitej nie mniejszej niŇ 3,5
tony oraz pojazdw samochodowych przewoŇĢcych wiħcej niŇ 9 pasaŇerw;
Î 1 stycznia 2011 r. dla pozostaþych pojazdw samochodowych.
Zgodnie z art. 2 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52/WE 3 ,
wszystkie nowe systemy opþat elektronicznych, po przyjħciu niniejszej dyrektywy, powinny
wykorzystywaę technologie pozycjonowania satelitarnego oraz þĢcznoĻci mobilnej
(GSM/GPRS).
Konieczne jest, zatem opracowanie Krajowego Systemu Automatycznego Pobierania
Opþat za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu. WaŇnĢ cechĢ tego systemu jest
unifikacja urzĢdzeı technicznych, wykorzystywanych w systemie, tak, aby zapewnię
integralnoĻę systemu.
W wiħkszoĻci paıstw europejskich opisane systemy funkcjonujĢ niezaleŇnie od siebie.
Nowoczesne rozwiĢzanie w tym zakresie stanowi system zarzĢdzania flotĢ pojazdw
3 Directive 2004/52/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004, on the interoperability
of electronic road toll systems in the Community. Dz. U. L 200/50 z 07.06.2004. Wedþug dyrektywy naleŇy
wprowadzię europejskĢ usþugħ opþaty elektronicznej do pobierania wszystkich rodzajw opþat drogowych,
w ramach caþej wsplnotowej sieci drogowej, miejskich i miħdzymiastowych autostrad, wiħkszych i mniejszych
drg oraz rŇnych konstrukcji, takich jak tunele, mosty oraz promy.
japoıskiej firmy Hitachi, ktry oprcz funkcji przekazywania danych z tachografu cyfrowego
zamontowanego w pojeŅdzie, realizuje rwnieŇ automatyczne rozliczanie opþat za przejazd
autostradami i drogami szybkiego ruchu. Usprawnia to regularne kopiowanie danych
z tachografu i karty kierowcy, poniewaŇ czynnoĻę ta wykonywana jest zdalnie, bez
koniecznoĻci powrotu pojazdu do bazy. System eliminuje rwnieŇ potrzebħ manualnego
wykonywania czynnoĻci podczas logowania do terminala przy wjeŅdzie na autostradħ, co
w znacznej mierze przyczynia siħ do skrcenia czasu przejazdu i lepszego wykorzystania
floty pojazdw.
2. Technologie telematyczne w trasporcie
Pod pojħciem telematyki transportowej 4 rozumiane sĢ systemy, ktre pozwalajĢ
Î dziħki transmisji danych i ich analizie Î na wpþywanie na zachowania uczestnikw ruchu
lub dziaþanie elementw technicznych w pojazdach, wzglħdnie na trasie przewozu.
Telematyka w transporcie ma wiħc liczne instrumenty dla wpþywania na powstawanie ruchu
i sterowanie jego przebiegiem.
Systemy telematyki transportowej mogĢ byę zastosowane w nastħpujĢcych obszarach:
V Sterowanie ruchem pojazdw na trasie. Automatyczne systemy telematyki sþuŇĢ tu przede
wszystkim zwiħkszeniu bezpieczeıstwa i pþynnoĻci ruchu oraz zmniejszeniu obciĢŇeı
Ļrodowiska; stanowiĢ one skþadowe elementy infrastruktury, majĢce w transporcie
drogowym nastħpujĢce zadania:
Î ostrzeganie przed niebezpiecznymi sytuacjami (zatory, mgþa, goþoledŅ, silny boczny
wiatr, uszkodzenia nawierzchni drogowej i in.),
Î wpþywanie na prħdkoĻę jazdy,
Î utrzymywanie odpowiednich odstħpw miħdzy pojazdami,
Î regulacjħ wþĢczania siħ do ruchu,
Î sterowanie sygnalizacjĢ ĻwietlnĢ,
Î sterowanie zmianĢ kierunkw ruchu.
V Sterowanie ruchem pojazdw w sieci. Jest to zadanie operatora systemu transportowego.
Unikanie zakþceı, ktre sĢ w czħĻci powodowane przez przeciĢŇenia odcinkw sieci, jest
moŇliwe poprzez przekazywanie danych, poleceı lub decyzji wykonawczych. Dziħki
sterowaniu potokami ruchu w sieci moŇna organizowaę objazdy odcinkw przeciĢŇonych
lub zablokowanych. Takie dane i polecenia dotyczĢce trasy opierajĢ siħ na danych
áonlineÑ o sytuacji w ruchu oraz na okreĻlonej, takŇe áonlineÑ, strategii sterowania. SĢ one
przekazywane kierowcom w formie znakw drogowych, drogĢ radiowĢ oraz poprzez
przyrzĢdy nawigacyjne w pojazdach i telefony komrkowe (Personal Digital Assistent
- PDA i Personal Travel Assistent - PTA).
V Pobieranie opþat przewozowych. Uczestnicy transportu drogowego za korzystanie
z autostrad i drg szybkiego ruchu ponoszĢ opþaty. Opþaty sĢ pobierane z wykorzystaniem
aparatury telematycznej i nawigacji satelitarnej (Toll Collect). W komunikacji zbiorowej
funkcjonujĢ juŇ systemy w peþni automatycznego pobierania opþat za przejazd. RejestrujĢ
one moment wsiadania i wysiadania pasaŇerw, co pozwala na sprawiedliwy podziaþ
wpþyww w zrzeszeniach transportowych oraz na dostosowywanie oferty do zmian
zapotrzebowania na przewozy. ZnajomoĻę - dziħki systemowi "e-Ticketing" - aktualnych
potrzeb przewozowych moŇe doprowadzię do szerszego zastosowania elastycznych
systemw komunikacji zbiorowej, np. autobusw ána ŇĢdanieÑ itp. Wszystko to zwiħkszy
jakoĻę komunikacji zbiorowej. Akceptacja automatycznego pobierania opþat za przejazdy
zaleŇy od tego, czy uczestnicy ruchu sĢ gotowi na zakup potrzebnej aparatury i od tego,
4 Mglichkeiten und Grenzen des Einsatzes von Telematik im Verkehr. (MoŇliwoĻci i granice zastosowania
telematyki w transporcie). Internationales Verkehrswesen, nr 12. Hamburg 2003, s. 599-607.
jak oceniajĢ ochronħ danych generowanych przez system. JeŇeli oferent usþug
przewozowych nie ma podstaw prawnych do stosowania przymusu, to powinien zapewnię
alternatywne moŇliwoĻci opþacania przejazdu bez korzystania z telematyki transportowej.
V Informacje o sposobach i warunkach podrŇy, ktre powinny byę dostħpne zarwno przed
rozpoczħciem podrŇy, jak i podczas jej trwania. Informacje te obejmujĢ bardzo szeroki
zakres: od statystycznych danych o sieci ulicznej w transporcie indywidualnym i danych o
sieci linii transportu publicznego, rozkþadach jazdy i taryfach aŇ do dynamicznych
informacji o stanie drogi i sytuacji w ruchu (zatory, opŅnienia w komunikacji zbiorowej).
Dane statystyczne w coraz wiħkszym stopniu dostarczajĢ obecnie firmy prywatne, ktre
zbieraþy je dla potrzeb systemw nawigacyjnych. PodstawĢ kreacji informacji
dynamicznych sĢ w transporcie indywidualnym meldunki o stanie drg i ruchu
uzyskiwane poprzez: pomiary automatyczne, czujniki w nawierzchni, automatycznĢ ocenħ
obrazu z kamer video. W niedalekiej przyszþoĻci bħdĢ to rwnieŇ automatyczne meldunki
przesyþane z pojazdw na trasie. W komunikacji zbiorowej dane o sytuacji w ruchu sĢ
przekazywane z pojazdw do central sterowania ruchem i tam odpowiednio sĢ
opracowywane. Dotychczas informacje o moŇliwoĻciach podrŇy byþy dostħpne tylko
w formie biuletynw, zaĻ dane o aktualnych zakþceniach byþy przekazywane przez radio.
Zaawansowane systemy telematyki drogowej zdolne sĢ do automatycznej kontroli
i zarzĢdzania ruchem poprzez wykorzystanie:
Î urzĢdzeı zabezpieczenia meteorologicznego,
Î punktw pomiaru prħdkoĻci pojazdw i natħŇenia ruchu drogowego,
Î punktw pomiaru parametrw Ļrodowiska,
Î elektronicznych tablic informacyjnych i znakw zmiennej treĻci,
Î podsystemw przesyþania i przetwarzania danych,
Î kamer wizyjnych i ukþadw detekcji wypadkw drogowych,
Î punktw dozoru dyspozytorskiego,
Î punktw informacyjnych,
Î Internetu,
Î Ļrodkw masowego przekazu.
Techniki telematyczne wpþywajĢ na pþynnoĻę ruchu, rozwiĢzujĢ problemy
automatycznego poboru opþat za korzystanie z autostrad i drg szybkiego ruchu, umoŇliwiajĢ
automatycznĢ kontrolħ prħdkoĻci pojazdw, dynamiczne dostosowanie obowiĢzujĢcych
ograniczeı prħdkoĻci do aktualnych warunkw jazdy, dynamiczny pomiar ciħŇaru pojazdw,
a takŇe przekazywanie danych o liczbie wolnych miejsc parkingowych. Systemy telematyki
w poþĢczeniu z systemami nawigacji satelitarnej pozwalajĢ na skuteczne zarzĢdzanie
Ļrodkami transportu i przekazywanie danych o tych Ļrodkach. Dziħki gromadzonym danym
statystycznym, uþatwiajĢ skutecznie planowanie rozwoju sieci drogowej, rozwiĢzywanie
problemw zwiĢzanych z remontami drg, czy planowanie zmian w organizacji ruchu.
3. Zintegrowane systemy telematyczne
Zintegrowane systemy telematyczne nie zostaþy jeszcze wprowadzone do
powszechnego uŇytku, ze wzglħdu na wysokie koszty zwiĢzane z elementami technicznymi
(aparatura pomiarowa i informacyjna, urzĢdzenia telekomunikacyjne, software). Koszty te
obciĢŇajĢ zarwno operatorw systemw, jak i ich uŇytkownikw. ZarzĢdcy drg nie chcĢ
partycypowaę w ponoszeniu kosztw (dotychczas ponosiþy tylko koszty konwencjonalnych
systemw stacjonarnych). Zmniejszenie kosztw byþoby moŇliwe przez integracjħ funkcji
telematyki, peþniejsze ich wykorzystanie (np. dynamiczne wskazywanie trasy przez integracjħ
systemu nawigacji satelitarnej, systemu radiowego RDS-TMC i telefonii komrkowej).
Systemy te sþuŇĢ do lokalizowania poþoŇenia jednostki wyposaŇonej w urzĢdzenie,
elektronicznego obliczania opþaty za przejazd przy wykorzystaniu danych dotyczĢcych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin