Czytelnictwo 3.docx

(24 KB) Pobierz

CZYTELNICTWO, 26.11.2013, godz. 09.45 – 11.15

 

Powody czytelnictwa. (c.d.)

Samokształcenie. Świadome, samodzielne, wypływające z własnej woli poszukiwanie wiedzy zawartej w książkach. Zachodzi w sytuacji, kiedy jednostka sama kontroluje proces edukacyjny, którego głównym celem jest doskonalenie osobowości; czytanie książek jako świadome, pozaszkolne zdobywanie wiedzy. Dotyczy zainteresowań jednostek. Literatura piękna traktowana jako źródło poznania, edukacja historyczna: czytanie werystyczne (beletrystyka jako dzio naukowe), czytanie proceduralne (rozumienie sensu wydarzeń, historycznej zmienności).

Kształtowanie osobowości. W zależności, jak będziemy traktować literaturę, można szukać w niej pewnych wzorów, można wzorować się na bohaterach literackich i innych wzorcach.

 

Literatura jako źródło przeżyć emocjonalnych.

2typy emocji:

·         pełna akceptacja świata przedstawionego, bez poza-emocjonalnego zaangażowania odbiorcy (bez wprowadzania zmian w otoczeniu).

·         przeżycia zastępcze – zjawisko ponadnarodowe i ponadklasowe, warunek: dużo czasu wolnego.

 

Czytanie w czasie wolnym ‘dam z towarzystwa’, dzieci chłopskich, pracowników korporacji, studentów. Istnieje teoria, wedle której czasu wolnego będziemy mieli coraz więcej, a czytanie stanie się formą zagospodarowania czasu wolnego.

Zróżnicowania społeczne:

·         XVIII klasa próżniacza

·         inteligencja – wyróżnik społeczno zawodowy

·         kobiety – organizacja życia towarzyskiego/społecznego, spontaniczność wyboru

·         wieś brak czasu wolego

 

Czas zabijany wieś (robić cokolwiek, choćby czytać), miasto (większy wybór rozrywek), czytanie jako forma spędzania czasu wolnego (tylko wśród osób, którym to sprawia przyjemność).

Czytelnictwo jako proces kulturowy czytelnictwo jest dynamiczne i nie można zatrzymywać się nad specznym zasięgiem książki, gdyż wiele jest czynników, które ulegają ciągłej zmianie.

·         systematyczny wzrost do 70. XX

·         także w latach 70. XX wieku, dynamiczny rozwój tv

·         80. i 90. - rozwój literatury popularnej

·         XXI wiek - oglądanie zamiast czytania, stabilizująca funkcja bibliotek, zmiany wchodzące z młodszymi pokoleniami, wzory zachowań dorosłych – anachroniczne; pogoń za nowością, tym bardziej jest trudniej sięgać do kanonu literackiego.

 

Wiek XX to przejście od sytuacji, kiedy był porządek do sytuacji, w której czytamy różne rzeczy i nie musimy się tego wstydzić, gdyż mamy wolny wybór; są to najczęściej tytuły należące do kultury popularnej.

Co jest w szczególności charakterystyczne dla współczesnego stylu życia: nie trzeba przygotowania do czytania, czytelnictwo kultury popularnej nie męczy i nie trzeba pamiętać treści ani poszczególnych faktów.

Powszechnik lekturowy utwór polecany przez co najmniej 5% tych uczestników badań, którzy w ogóle rekomendowali książki do czytania.

·         Młodzieżowy: My, Dzieci z Dworca ZOO, Mały Książę, Quo Vadis

·         Ogólnopolski: Pan Tadeusz, Quo Vadis

 

Podsumowanie:

·         literatura piękna jak forma zachowania tożsamości narodowej w XIX w.

·         nieformalne życie literackie publiczności, poza oddziaływaniem krytyki i literaturoznawstwa

·         własne systemy informacyjne (autorytety – indywidualności)

·         znaczące znaczenie szkoły, a następnie samokształcenia

·         internalizacja wzorów zachowań wobec literatury wynika z potrzeb określonych jednostek

·         powrót do indywidualizmu. Po II Wojnie Światowej ogromny zasięg oddziaływania literatury pięknej

·         lata 90. – stereotypizacja

 

Czytelnictwo mieści się pośrodku badań podstawowych (bardziej ogólne, służą poznawania istoty bytu, jak filozofia, obserwacja, nazywanie, projektowanie, opisywanie, nazywanie stanu rzeczy) i stosowanych (wyniki badań podstawowych wykorzystuje się do opracowania czegoś).

 

Badania jakościowe - obserwacja, wywiad nieustrukturyzowany, eksperyment, teoria ugruntowana, (badacz nie powinien niczego narzucać, bez hipotezy, nie odwoływać się do wiedzy, którą już zgromadzono) analiza treści (metoda badań dokumentów osobistych)

vs.

Badania ilościowe - ankieta, wywiad ustrukturyzowany, sondaż, bibliometria.

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi które ważniejsze albo które należy przeprowadzać najpierw.

 

Problematyka badawcza – określamy pole naszych badań oraz jakie będzie nasze podecie, czyli perspektywa badawcza. Przykład:

Wampiry:

·         pole badawcze – przyczyny popularności tekstów

·         perspektywa badawcza – ujęcie semiotyczne: o wampirach? o nastolatkach? o miłości?

·         ujęcie psychologiczne – rozrywka? sknota? ucieczka?

·         ujęcie socjologiczne - moda? marketing?

 

Próba reprezentatywna.

·         zbiorowość w całości – zbiorowość generalna

·         zbiorowość próbna – niektóre elementy zbiorowości generalnej tak dobrane, aby ją reprezentowały

·         reprezentatywność próby – możliwa bliskość struktury względem zbiorowci generalnej, zachowane proporcje występowania cech

·         dobór próby – losowy (równe szanse wyboru) lub celowy

·         kryteria merytoryczne

·         losowanie – systematyczne, warstwowe, wielostopniowe

·         formy doboru celowego – tworzenie próby według statystycznej zależności cech, według równych kwot (grupy równe ilościowo, reprezentujące różne wartości tej samej cechy)

 

Klucz doboru próby i jej reprezentatywność mają największe znaczenie.

 

Powojenne badania czytelnictwa.

·         Drogi rozchodzenia się książki, społeczne ramy obiegu książki, wybory czytelnicze (czy sięgamy tylko po sprawdzone pozycje czy też eksperymentujemy z nowymi książkami)

·         uwarunkowania sposobów odbioru dzieł literackich

·         cechy wyróżniające publiczność czytelniczą z całej populacji (co wyróżnia czytelników z populacji i czym się oni różnią od innych czytelników; co kieruje naszymi wyborami)

 

Przykłady badań czytelnictwa.

Czytelnictwo pracowników naukowych – badanie ankietowe na Uniwersytecie w Bydgoszczy. To mylący i zbyt ogólny tytuł; gdyż celem było tutaj „wszechstronne zbadanie czytelnictwa pracowników naukowych, ze szczególnym wyeksponowaniem lektury pozazawodowej”.

Czytelnictwo badano w tym przypadku ze względu na formę i cel (głównie czas wolny i poszerzanie wiedzy).

Wnioski: pierwsza próba opracowania czytelnictwa pracowników naukowych, lektura czasu wolnego – zdobywanie nowej w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin