Jacek Matulewski abc delphi 2006 scan.pdf

(9602 KB) Pobierz
889746928.014.png
ABC Delphi 2006
Model zdarzeniowy projektowania aplikacji .......................... 30
Jak uruchomić projektowaną aplikację? ................................. 30
Jak przełączać między widokiem projektowania
i edytorem? ............................................................................. 31
Jak ustalić pozycję okna po uruchomieniu aplikacji? ............ 31
Jak zmieniać własności obiektów programowo? ................... 32
Jak zapisać projekt na dysku? ................................................. 33
Oznaczenie zmian w kodzie ..................................................... 35
Pliki projektu Win32 ................................................................ 35
Pierwsze podsumowanie .......................................................... 36
Ustawienia projektu ....................................................................... 36
Jak zmienić tytuł i ikonę aplikacji? ......................................... 36
Informacje o wersji aplikacji dołączane
do skompilowanego pliku .exe .............................................. 37
Déjà vu, czyli pierwszy projekt w wersji dla platformy .NET ..... 40
Projekt VCL Forms Application — Delphi for .NET ................ 40
Pliki projektu VCL.NET ............................................................ 43
Dystrybucja programów ................................................................ 44
Projekty VCL Forms Application — Delphi for Win32 ........... 44
Projekty dla .NET korzystające z biblioteki
Windows Forms ..................................................................... 44
Projekty VCL Forms Application — Delphi for .NET .............. 44
Win32 albo .NET? — oto jest pytanie ........................................... 45
Konfiguracja środowiska Delphi 2006 ........................................... 47
Okno postępu kompilacji .......................................................... 47
Automatyczne zapisywanie plików projektu .......................... 47
Modyfikowanie menu File/New ............................................... 48
Edytor kodu .................................................................................... 50
Opcje edytora ............................................................................ 50
2
Analiza kodu pierwszej aplikacji,
czyli wprowadzenie do języka Object Pascal ....................53
Wczytywanie istniejącego projektu .............................................. 54
Jak wczytać wcześniej zapisany projekt do Delphi? .............. 54
Plik Kolory.dpr ............................................................................... 54
Moduł Unit1.pas ............................................................................. 57
Jak wczytać moduł będący elementem projektu? .................. 57
Czym jest moduł? ...................................................................... 58
Sekcje modułu ........................................................................... 59
Interfejs modułu Unit1 ............................................................. 59
Implementacja .......................................................................... 60
Pliki .dfm i .nfm .............................................................................. 61
Kod źródłowy projektu dla platformy .NET ................................. 61
3
Typy zmiennych i instrukcje sterujące,
czyli o tym, co każdy programista umieć musi .................63
Podstawy ........................................................................................ 64
Równanie kwadratowe ............................................................ 64
Przygotowanie interfejsu ......................................................... 66
Deklarowanie zmiennych ......................................................... 67
4
889746928.015.png 889746928.016.png 889746928.017.png 889746928.001.png
Spis treści
Dygresja na temat typów rzeczywistych w Delphi ................. 68
Konwersja łańcucha na liczbę .................................................. 69
Obliczenia arytmetyczne i ich kolejność ................................. 71
Typ logiczny i operatory logiczne ............................................ 72
Instrukcja warunkowa if .......................................................... 73
Jak wyłączyć podpowiadanie przez edytor
szablonów instrukcji? ............................................................. 74
O błędach w kodzie i części else instrukcji warunkowej ........ 75
Procedura Exit .......................................................................... 78
Na tym nie koniec ........................................................................... 79
Typy całkowite Delphi .............................................................. 79
Instrukcja wielokrotnego wyboru case ................................... 81
Procedura ShowMessage .......................................................... 83
Obsługa wyjątków .......................................................................... 84
Czym są i do czego służą wyjątki? ........................................... 84
Przechwytywanie wyjątków .................................................... 85
Zgłaszanie wyjątków ................................................................ 87
Pętle ................................................................................................. 88
Pętla for ..................................................................................... 88
Pętla for w praktyce, czyli tajemnica pitagorejczyków .......... 89
Uwaga o instrukcji goto, którą należy czytać
z zamkniętymi oczami ............................................................ 92
Pętla repeat..until ..................................................................... 92
Pętla while..do .......................................................................... 93
Procedury Break i Continue ..................................................... 94
Podsumowanie ................................................................................ 96
Typy złożone ................................................................................... 96
Tablice ....................................................................................... 96
Pętla for..in..do .......................................................................... 98
Tablice dwuwymiarowe ........................................................... 99
Definiowanie własnych typów ............................................... 100
Tablice dynamiczne ................................................................ 100
Typy wyliczeniowe ................................................................. 101
Zbiory ...................................................................................... 102
Rekordy ................................................................................... 106
Jak sprawdzić zawartość tablicy rekordów? ........................ 109
Instrukcja with ....................................................................... 109
Kombinacja rekordów i typów wyliczeniowych ................... 110
Kilka słów o konwersji typów ...................................................... 111
Łańcuchy ....................................................................................... 112
Dyrektywy preprocesora .............................................................. 114
Definiowanie bloków .............................................................. 114
Kompilacja warunkowa .......................................................... 116
Wskaźniki ..................................................................................... 117
Czym są wsaźniki? .................................................................. 117
Podstawowe konstrukcje ........................................................ 118
Wskaźniki w projekcie .NET .................................................. 119
Do czego mogą służyć wskaźniki? ......................................... 120
Wskaźniki — unikać, czy nie? ................................................ 120
5
889746928.002.png 889746928.003.png 889746928.004.png 889746928.005.png
ABC Delphi 2006
W domu: ....................................................................................... 121
Zdegenerowane równanie kwadratowe ................................ 121
Silnia ....................................................................................... 121
Imitacja pętli for ..................................................................... 121
NWD ........................................................................................ 121
Ikony formy ............................................................................ 122
Typ wyliczeniowy i zbiór ....................................................... 122
Rekordy ................................................................................... 122
Instrukcja with ....................................................................... 122
4
Programowanie strukturalne ........................................123
Procedury, funkcje, moduły ......................................................... 124
Procedury ................................................................................ 124
Definiowanie procedury ......................................................... 125
Interfejs modułu ..................................................................... 127
Parametry procedur przekazywane przez wartość .............. 129
Większa ilość parametrów ..................................................... 129
Wartości domyślne parametrów ............................................ 130
Parametry przesyłane przez zmienną (referencję) ................ 130
Funkcje .................................................................................... 131
Funkcje imitujące globalne stałe ........................................... 133
Zmienne proceduralne ............................................................ 133
W domu ......................................................................................... 134
Funkcje Silnia i NWP .............................................................. 134
Sekcje initialization i finalization modułu ............................ 134
5
Programowanie obiektowe ............................................135
Pojęcia obiekt i klasa .................................................................... 135
Klasa ........................................................................................ 136
Referencje (zmienne obiektowe) ............................................ 137
Tworzenie obiektów ............................................................... 138
Jeden obiekt może mieć wiele referencji .............................. 140
Interfejs i implementacja klasy ................................................... 141
Definicja klasy ........................................................................ 141
Projektowanie klasy — ustalanie zakresu dostępności
pól i metod ............................................................................ 142
Pola .......................................................................................... 144
Konstruktor klasy — inicjowanie stanu obiektu .................. 144
Referencja Self ........................................................................ 146
Tworzenie obiektów ............................................................... 146
Usuwanie obiektów z pamięci w projektach
dla platformy Win32 ............................................................ 147
Metoda Free w platformie .NET ............................................ 147
Metoda prywatna ................................................................... 148
Zbiór metod publicznych udostępniających wyniki ............. 149
Testowanie klasy .................................................................... 150
Przechwytywanie wyjątków .................................................. 151
Zwiększona kontrola zakresu dostępności .................................. 151
Przestrzenie nazw .................................................................. 151
Nowe zakresy dostępności w klasach ................................... 152
Blokowanie dziedziczenia ...................................................... 153
6
889746928.006.png 889746928.007.png 889746928.008.png 889746928.009.png
Spis treści
W domu ......................................................................................... 153
Referencje ................................................................................ 153
Referencja Self ........................................................................ 154
Rozwój klasy TRownanieKwadratowe .................................. 154
Metody statyczne .................................................................... 154
Definiowanie operatorów w projektach .NET ...................... 155
6
Podstawy debugowania kodu ........................................ 157
Debuger środowiska BDS ............................................................. 158
Ukryty błąd ............................................................................. 158
Aktywowanie debugowania ................................................... 159
Kontrolowane uruchamianie i śledzenie
działania aplikacji ................................................................. 160
Zaawansowane techniki debugowania ........................................ 161
Breakpoint ............................................................................... 161
Obserwacja wartości zmiennych ........................................... 162
Obsługa wyjątków przez środowisko BDS ............................ 163
Wyłączanie debugowania ....................................................... 165
7
Korzystanie z klas platformy .NET
na przykładzie kolekcji ................................................ 167
Kolekcje w Delphi ......................................................................... 168
Kolekcja ArrayList .................................................................. 168
Kolekcja SortedList i inne ....................................................... 170
II
Biblioteki komponentów VCL i VCL.NET ...173
8
Podstawowe komponenty VCL/VCL.NET ....................... 175
Komponent TShape — powtórzenie wiadomości ....................... 176
Jak umieszczać komponenty na formie? ............................... 176
Jak modyfikować złożone własności komponentów
za pomocą inspektora obiektów? ......................................... 176
Jak reagować na zdarzenia? .................................................. 177
Komponent TImage. Okna dialogowe .......................................... 179
Automatyczne adaptowanie rozmiarów komponentów
do rozmiaru formy ................................................................ 179
Jak wczytać obraz w trakcie projektowania aplikacji? ........ 180
Konfigurowanie komponentu TOpenDialog .......................... 181
Jak wczytać obraz podczas działania programu
za pomocą okna dialogowego? ............................................. 181
Jak odczytać plik w formacie JPEG? ..................................... 183
Kontrola programu za pomocą klawiatury ............................ 185
Wczytywanie dokumentu z pliku wskazanego
jako parametr linii komend .................................................. 186
Jak uruchomić projektowaną aplikację w środowisku
BDS z parametrem linii komend? ........................................ 187
Komponent TMediaPlayer ........................................................... 187
Odtwarzacz plików wideo ...................................................... 188
Panel jako ekran odtwarzacza wideo .................................... 190
7
889746928.010.png 889746928.011.png 889746928.012.png 889746928.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin