Pracownik do spraw ubezpieczeń
(431202)
Pracownicy biurowi
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Pracownik do spraw ubezpieczeń (431202)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-134-1 (134)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 8
2.7. Zadania zawodowe 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 9
3. Opis kompetencji zawodowych 10
3.1. Obsługiwanie klientów w zakresie ubezpieczeń Kz1 10
3.2. Sporządzanie i archiwizowanie dokumentacji ubezpieczeniowej Kz2 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS 12
4. Profil kompetencji kluczowych 13
5. Słownik 14
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
431202 Pracownik do spraw ubezpieczeń
Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).
Grupa elementarna 4312 – Pracownicy do spraw statystyki, finansów i ubezpieczeń (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 4312 Statistical, finance and insurance clerks).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja K. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, Dział 65. Ubezpieczenia, reasekuracja oraz fundusze emerytalne, z wyłączeniem obowiązkowego, ubezpieczenia społecznego, Grupa 65.1. Ubezpieczenia.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 9 przedsiębiorstwach (duże – 4, średnie – 1, mikro – 4, w tym usługowych – 9), przeprowadzonych w marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
· Roman Kraczla – były pracownik Amplico Life w Katowicach,
· Elżbieta Ziółkowska – były pracownik PZU Życie w Gdańsku,
· Marek Bogacz – były pracownik T.U Allianz w Katowicach,
· Jadwiga Furgalska – PHU W. Lewandowski, Sp. z o.o. w Łodzi.
Ewaluatorzy:
· Aleksander Ryłko – ING Usługi finansowe S.A. w Katowicach,
· Agnieszka Łukaszewska – były pracownik Ecorys Polska Sp. z o.o. w Warszawie.
Recenzenci:
· Jerzy Góralski – TU Inter Risk w Warszawie,
· Małgorzata Łukaszewska – Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Romuald Chałas (przewodniczący) – przedstawiciel pracodawców Auto Guard & Insurance w Warszawie,
· Marek Kurowski – Polska Izba Ubezpieczeń w Warszawie,
· Andrzej Strębski – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
· 15.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Pracownik do spraw ubezpieczeń uczestniczy w zawieraniu z klientem umowy ubezpieczenia i/lub obsługuje klienta w zakresie zawartych umów.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Pracownik do spraw ubezpieczeń jest zawodem o charakterze biurowym i usługowym. Najczęściej zatrudniany jest w agencjach i multi-agencjach ubezpieczeniowych, przedsiębiorstwach brokerów ubezpieczeniowych, w salonach samochodowych lub bezpośrednio w zakładach ubezpieczeń. Celem jego pracy jest pośredniczenie w zawieraniu umów ubezpieczenia, a jednym z głównych zadań jest obsługa klienta. Pracownik do spraw ubezpieczeń na podstawie informacji otrzymanych od klienta przygotowuje oferty ubezpieczenia, przedstawia je klientowi i pośredniczy w zawieraniu umowy ubezpieczenia – wprowadzając dane do wniosku lub/i polisy ubezpieczeniowej oraz wystawiając stosowny dokument. Prowadzi i archiwizuje dokumentację ubezpieczeniową. Pracownik do spraw ubezpieczeń monitoruje terminy odnowienia zawartych umów ubezpieczenia, wprowadza zmiany zgodnie z dyspozycjami klienta, wydaje zaświadczenia dotyczące historii przebiegu umowy. Do jego zadań należy administrowanie bazą danych klientów i wykorzystanie tej bazy do celów promocyjnych poprzez korespondencyjny, telefoniczny lub bezpośredni kontakt z klientem.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Praca w zawodzie pracownika do spraw ubezpieczeń wykonywana jest w pomieszczeniach zamkniętych, na stanowisku wyposażonym w urządzenia biurowe (komputer, telefon, fax, skaner, kserokopiarka). Jest to zazwyczaj wielogodzinna praca w pozycji siedzącej, dlatego szczególnie ważne jest organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami BHP i wymaganiami ergonomii. Zagrożeniem dla zdrowia występującym w tym zawodzie są obciążenia układu mięśniowo-szkie-letowego, narządu wzroku, zaburzenia psychosomatyczne związane ze stresem i odpowiedzialnością. Czas i organizacja pracy pracownika do spraw ubezpieczeń związana jest bezpośrednio z koniecznością kontaktu z klientem i przebiega w systemie jednozmianowym.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Pracownik do spraw ubezpieczeń powinien cechować się zadaniowym podejściem do obowiązków, zdolnościami interpersonalnymi i właściwym odczytywaniem potrzeb klienta. Powinno cechować go zdyscyplinowanie i wytrwałość w wykonywaniu powierzonych zadań, a także umiejętność pracy pod presją czasu. Wymagana jest również umiejętność analitycznego myślenia, wysoki poziom spostrzegawczości i szybka orientacja, a także zdolność koncentracji i podzielność uwagi. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji oraz schorzenia układu kostno-stawowego uniemożliwiające długotrwałą pracę w pozycji siedzącej. W zawodzie mogą być zatrudnione osoby z niepełnosprawnością ruchową kończyn dolnych.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Pracownik do spraw ubezpieczeń powinien posiadać wykształcenie średnie ogólne lub średnie zawodowe o kierunku związanym z ekonomią, marketingiem. Kompetencje niezbędne do wykonywania zawo...
bhp.KarolKa