125_421104_kasjer_walutowy.doc

(242 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Kasjer walutowy

(421104)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy biurowi

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Kasjer walutowy (421104)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-125-9 (125)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Wykonywanie transakcji gotówkowych i bezgotówkowych Kz1                             10

3.2.              Zapewnianie właściwych warunków przechowywania
i przepływu środków pieniężnych Kz2                             11

3.3. Kompetencje społeczne KzS                             12

4.               Profil kompetencji kluczowych                             13

5.              Słownik                             14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

421104 Kasjer walutowy

Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).

Grupa elementarna 4211 – Kasjerzy bankowi i pokrewni (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 4211 Bank tellers and related clerks).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja K. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, Dział 66. Działalność wspomagająca usługi finansowe oraz ubezpieczenia i fundusze emerytalne, Grupa 66.1 Działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 12 przedsiębiorstwach (małe − 6, mikro − 6, w tym inneusługi finansowe − 12) przeprowadzonych w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·      Małgorzata Sobczak PPHU Kantor Wymiany Walut w Ozorkowie,

·      Małgorzata Nowicka – ekspert niezależny, były pracownik PKO BP SA O/Pabianice,

·      Beata Szymańska – ekspert niezależny, były pracownik PKO BP SA O/Łódź w Łodzi,

·      Jadwiga Miłos – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi.

 

 

 

 

Ewaluatorzy:

·      Grażyna Malinowska – XVIII O/PeKaO SA w Warszawie,

·      Mariola Przybylska – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Tomaszowie Mazowieckim.

Recenzenci:

·      Dominik Kłodawski – ekspert niezależny, były pracownik Banku Millennium S.A. w Warszawie,

·      Damian Błaszczak – Profi Credit Sp. z o. o. we Wrocławiu.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·      Dariusz Mastalerz (przewodniczący) – Bank Nordea w Gdyni,

·      Konrad Kercher – przedstawiciel pracodawców, Bankowy Fundusz Gwarancyjny w Warszawie,

·      Stanisław Pietrzyk – Sekcja Krajowa OiW NSZZ Solidarność” Ziemi Łódzkiej.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Kasjer walutowy obsługuje operacje finansowe w walutach obcych oraz złotych polskich.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu

Kasjer walutowy jest zawodem o charakterze usługowym. Praca polega na skupie oraz sprzedaży zagranicznych środków pieniężnych i obsłudze kont walutowych, np. wpłat, wypłat, przelewów oraz zakładaniu i likwidacji lokat. Kasjer walutowy prowadzi dokumentację odpowiednią do wykonywanych czynności. Odpowiedzialny jest za prawidłowe przechowywanie środków pieniężnych i ich zabezpieczanie, rozróżnianie walut i rozpoznawanie ich autentyczności podczas operacji gotówkowych oraz za właściwą realizację transakcji bezgotówkowych. Kasjera walutowego obowiązuje przestrzeganie przepisów prawa bankowego oraz procedur i standardów firmy.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy kasjera walutowego najczęściej jest punkt wymiany walut np. kantor, bank oraz inne instytucje, dokonujące obrotów zagranicznymi środkami pieniężnymi. Kasjer walutowy obsługuje urządzenia do liczenia pieniędzy, do wykrywania fałszywych banknotów, sejfy, multisejfy, dyspensery, komputery, drukarki, kalkulatory, kserokopiarki, telefon, faks. Kasjer walutowy pracuje zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz standardami firmy. Odpowiada materialnie za wykonane transakcje oraz ponosi pełną odpowiedzialność służbową i karną za naruszenie obowiązujących przepisów, a także zaniedbania i niedopełnienia obowiązków służbowych. Pracuje samodzielnie i podlega kontroli zwierzchników oraz audytowi wewnętrznemu i zewnętrznemu. Może paść ofiarą wyłudzenia, oszustwa i napadu rabunkowego.

 

 

 

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Kasjer walutowy powinien być odpowiedzialny, opanowany, mieć dobry wzrok i odróżniać barwy. Od kasjera walutowego oczekuje się sprawnego zmysłu dotyku i sprawności manualnej, wykorzystywanej przy ręcznym przeliczaniu banknotów. Wskazane są zdolności arytmetyczne, a także zdolność koncentracji i podzielność uwagi. Bardzo ważna jest również umiejętność komunikowania się i wysoka kultura osobista ze względu na bezpośredni kontakt z klientem. Obciążenie psychiczne stanowi świadomość odpowiedzialności materialnej oraz zagrożenia napadem rabunkowym. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są schorzenia kręgosłupa, daltonizm, dyskalkulia.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Pracodawcy chętnie zatrudniają jako kasjera walutowego osoby z wykształceniem średnim ogólnym lub ekonomicznym. Wymagane jest ukończenie kursów rozpoznawania autentyczności polskich i zagranicznych znaków pieniężnych, zakończonych wydaniem Certyfikatu kasjera walutowego honorowanego w kraju i za granicą. Możliwe jest również szkolenie praktyczne (przyuczenie) na stanowisku pracy i zdobywanie doświadczenia w trakcie pracy. Od osoby podejmującej pracę w tym zawodzie wymaga się niekaralności.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin