126_421302_pracownik_lombardu.doc

(234 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Pracownik lombardu
(421302)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy biurowi

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Pracownik lombardu (421302)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-126-6 (126)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            8

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Udzielanie pożyczek pod zastaw Kz1                             10

3.2.              Zabezpieczanie przedmiotów zastawu i likwidowanie wierzytelności po wygaśnięciu umowy Kz2                             11

3.3.              Kompetencje społeczne KzS                             12

4.               Profil kompetencji kluczowych                             13

5.              Słownik                             14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

421302 Pracownik lombardu

Grupa wielka 4 – Pracownicy biurowi (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 4).

Grupa elementarna 4213 – Pracownicy lombardów i instytucji pożyczkowych (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 4213 Pawnbrokers and money-lenders).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja K. Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, Dział 64. Finansowa działalność usługowa z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych Grupa 64.1. Pośrednictwo pieniężne.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 17 stanowiskach pracy w 17 przedsiębiorstwach (mikro − 17, w tym produkcyjno-handlowe − 2, usługowe − 15), przeprowadzonych w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Aleksander Gajda – Lombard w Wieluniu,

·       Zbigniew Mysiór – RADMAR sp. z o. o. w Kielcach,

·       Krzysztof Brzozowski – Lombard w Łodzi,

·       Maciej Szyndler – Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3 w Warszawie.

Ewaluatorzy:

·       Artur Łypczewski – Lombard w Kaliszu,

·       Małgorzata Góralczyk-Modzelewska – Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.

Recenzenci:

·       Konrad Kercher – Bankowy Fundusz Gwarancyjny w Warszawie,

·       Marek Szadkowski – AVIVA w Warszawie.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Dariusz Mastalerz (przewodniczący) – przedstawiciel pracodawców, Nordea Bank Polska S.A w Łodzi,

·       Tomasz Limon – Pracodawcy Pomorza w Gdańsku,

·       Elżbieta Pietrzyk – Związek Zawodowy NSZZ Solidarność Ziemi Łódzkiej.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.

 

 

 


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Pracownik lombardu udziela pożyczek pieniężnych pod zastaw.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Pracownik lombardu jest zawodem o charakterze usługowo-handlowym. Celem jego pracy jest udzielanie pożyczek pieniężnych pod zastaw przedmiotów określonych przez lombard. Do zadań pracownika lombardu należy przedstawienie klientowi warunków udzielenia pożyczki, sprawdzenie zastawianych przedmiotów pod względem autentyczności, ocena ich stopnia zużycia, stanu technicznego oraz wycena ich wartości. Pracownik lombardu zawiera umowę pożyczki
w formie pisemnej. Zabezpiecza przyjęte zastawy przed kradzieżą oraz uszkodzeniem. Prowadzi ewidencję udzielanych pożyczek i zastawionych przedmiotów. Sprawdza, czy warunki umowy zostały dotrzymane, jeśli nie – (pożyczka nie została spłacona w terminie) realizuje umowę zastawu, tzn. prowadzi sprzedaż rzeczy zastawionych.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy pracownika lombardu jest lokal, składający się z dwóch części: ogólnodostępnej przeznaczonej do obsługi klientów oraz części dostępnej wyłącznie dla osób uprawnionych (pracownicy, osoby sprawujące funkcje kontrolne). Pomieszczenia te powinny być zabezpieczone systemem alarmowym z powiadamianiem centrum operacyjnego firmy ochraniającej. Pracownik lombardu posługuje się w pracy urządzeniami biurowymi: komputerem, drukarką, telefonem, skanerem, kserokopiarka oraz narzędziami specjalistycznymi służącymi do wyceny i określania autentyczności zastawianych przedmiotów: przyrządy pomiarowe i odczynniki probiercze, lupy optyczne i mikroskopy. Dla określenia właściwej wartość zastawów pracownik lombardu korzysta również z katalogów branżowych, opinii rzeczoznawców i ekspertów, serwisów firmowych oraz materiałów źródłowych dostępnych w przeglądarkach internetowych. Praca przebiega w systemie jedno- lub dwuzmianowym, na stanowisku jednoosobowym lub w zespole. Pracownik lombardu może ją wykonywać samodzielnie lub pod nadzorem przełożonego. Pracownik lombardu może stać się ofiarą agresywnego zachowania klienta lub napadu rabunkowego.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Pracownik lombardu powinien cechować się uczciwością, rzetelnością, dokładnością, kulturą osobistą i uprzejmością wobec klientów. Ze względu na konieczność oceny jakości zastawianych przedmiotów powinien mieć sprawne zmysły: wzroku, słuchu, dotyku i rozróżniać kolory. Specyfika zawodu wymaga zdolności negocjacyjnych i asertywności. Ze względu na powierzone mienie (nieraz o dużej wartości), pracownik lombardu powinien być również osobą odpowiedzialną i lojalną wobec pracodawcy. Przeciwwskazaniami dla wykonywania zawodu są: trudności z koncentracją, niezorganizowanie, konfliktowość. Osoba z niepełnosprawnością kończyn dolnych może pracować w zawodzie pod warunkiem przystosowania stanowiska do potrzeb osób niepełnosprawnych.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Zawód pracownika lombardu można uzyskać na drodze szkolenia praktycznego na stanowisku pracy i poprzez zdobywanie doświadczenia w trakcie pracy. Pożądane jest posiadanie wykształcenia średniego o dowolnym kierunku. Pracodawcy chętnie zatrudniają absolwentów szkół średnich o kierunkach związanych z handlem. Pracownik lombardu powinien uczestniczyć w szkoleniach organizowanych przez stowarzyszenia lub organizacje branżowe w zakresie wyceny biżuterii, dzieł sztuki czy przedmiotów o wartości artystycznej. Bardzo ceniona w tym zawodzie jest interdyscyplinarna wiedza i zainteresowania z takich dziedzin jak: jubilerstwo, numizmatyka, filatelistyka, malarstwo, rzeźba, rękodzieło, a także z branży kolekcjonerskiej i antykwarycznej.

2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/ /walidacji kompetencji

Pracownik lombardu może podnosić swoje kompetencje zawodowe zdobywając wiedzę i umiejętności na szkoleniach z dziedziny jubilerstwa, rzeczoznawstwa oraz technik negocjacyjnych i obsługi klienta. Bardzo przydatne ze względu na specyfikę zawodu są również kursy języków obcych oraz kursy obsługi programów komputerowych.

 

 

 

2.7. Zadania zawodowe

Z1.               Informowanie klienta o warunkach udzielania pożyczek (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS ).

Z2.               Wycenianie przedmiotów oferowanych jako zastaw (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).

Z3.               Podpisywanie umowy pożyczki (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).

Z4.               Prowadzenie ewidencji lombardowej (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin