179_711902_monter_reklam.doc

(209 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz

Monter reklam

(711902)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Monter reklam (711902)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-179-2 (179)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl   http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.               Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                             4

1.2.               Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                             6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            7

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.               Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            8

3.              Opis kompetencji zawodowych                             9

3.1.               Montowanie elementów składowych reklam na podstawie projektu Kz1                            9

3.2.               Montowanie reklam we wskazanej lokalizacji Kz2                            10

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             11

4.               Profil kompetencji kluczowych                             12

5.              Słownik                             13

 

 


1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010:

711902 Monter reklam

Grupa wielka 7 – Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).

Grupa elementarna 7119 – Robotnicy robót stanu surowego i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 7119 Building frame and related trades workers not elsewhere classified).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja F. Budownictwo, Dział 43. Roboty budowlane specjalistyczne, Grupa 43.9. Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 11 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 10, w tym produkcyjne 1 i produkcyjno-usługowe 10), przeprowadzonych w marcu 2013.

Zespół Ekspercki:

·       Radosław Mastalski – RM Studio Usługi Architektoniczno-
-Reklamowe w Łodzi,

·       Tomasz Chlebowicz Spot S.C. w Przanowicach,

·       Maciej Majak FULLART STUDIO w Łodzi,

·       Sławomir Kasprzak – Zespół szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie.

Ewaluatorzy:

·       Krzysztof Wrąbel – WRABUD w Zduńskiej Woli,

·       Anna Siennicka – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Nauczycieli w Łodzi.

 

Recenzenci:

·       Michał Szeller – CEMMIX Piotr Misztal w Łodzi,

·       Andrzej Wachowicz – Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Danuta Gawęcka (przewodnicząca) – Polska Izba Gospodarcza Rusztowań w Poznaniu,

·       Krzysztof WieteskaZarząd Oddziału Łódzkiego Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy w Łodzi,

·       Jacek Hordejuk – Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości w Białymstoku.

Data zatwierdzenia:

·       10.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Monter reklam składa i montuje reklamy.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Monter reklam jest zawodem o charakterze produkcyjno-
-usługowym. Celem pracy montera reklam jest złożenie z poszczególnych elementów i zamontowanie reklamy. Monter przyjmuje i ocenia elementy składowe do wykonania reklam. Planuje złożenie i montaż reklamy na podstawie projektu, przygotowuje materiały do montażu, wykonuje montaż elementów składowych reklamy. Odpowiedzialny jest za przygotowanie elementów reklamy do transportu. Przygotowuje i dobiera narzędzia do prac zawiązanych z wykonywaniem montażu. Montuje reklamy we wskazanej lokalizacji. Monter reklam zachowuje parametry technologiczne i normy jakościowe określone w projekcie.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy montera reklam są zarówno pomieszczenia warsztatowe jak i zróżnicowane lokalizacje uwarunkowane specyfiką zamówienia. Monter reklam posługuje się narzędziami i elektronarzędziami takimi jak piły, wiertarki frezarki, szlifierki. Monter reklam wykonuje montaż we wnętrzach budynków na ich elewacjach i dachach. Montuje również reklamy wolnostojące. Pracuje w zmiennych warunkach atmosferycznych, na wolnym powietrzu, w pobliżu ruchliwych ulic lub w obiektach budowlanych. W czasie prowadzenia prac montażowych narażony jest na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, takich jak: hałas, wibracje, a także na upadki z wysokości, skaleczenia, przygniecenia elementami konstrukcji. Monter reklam może ulec urazom w wyniku stosowania ręcznych narzędzi oraz podczas podnoszenia lub przenoszenia elementów reklam. W pracy montera reklam istnieje niebezpieczeństwo porażenia prądem elektrycznym w przypadku kontaktu ze źle zabezpieczonymi przewodami. Praca montera reklam zazwyczaj prowadzona jest w systemie jednozmianowym i często wykonywana jest poza miejscem zamieszkania.

 

 

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Wykonywanie zawodu montera reklam wymaga zdolności manualnych, sprawności fizycznej, spostrzegawczości, refleksu i wyobraźni. Monter reklam powinien mieć dobry wzrok, słuch, odróżniać barwy, mieć sprawny zmysł dotyku. Bardzo ważna jest zdolność koncentracji i podzielność uwagi. Monter reklam powinien cechować się dokładnością, rzetelnością oraz dbać o czystość i porządek. Specyfika zawodu wymaga także uzdolnień technicznych oraz umiejętności pracy w zespole. Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie są wady wzroku i uchu nie podlegające korekcji oraz zaburzenia równowagi, lęk wysokości, padaczka. Zawodu tego nie mogą wykonywać osoby mające przeciwwskazania do pracy na wysokości.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Osoba wykonująca zawód montera reklam powinna posiadać wykształcenie zasadnicze zawodowe w kierunkach związanych z mechaniką lub budownictwem, z możliwością praktycznego przyuczenia na stanowisku i zdobywania doświadczenia w trakcie pracy. Pracodawcy zatrudniają na stanowisku montera reklam osoby z uprawnieniami do pracy na wysokości. Wskazane jest również posiadanie uprawnień spawalniczych.

2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji

Specyfika zawodu montera reklam wymaga doskonalenia wiedzy i umiejętności w takich obszarach, jak: nowoczesne elementy mocowań, nakładanie aplikacji z folii samoprzylepnej, konstrukcje aluminiowe i stalowe. Monter reklam powinien brać udział w szkoleniach organizowanych w przedsiębiorstwie, placówkach kształcenia ustawicznego, ośrodkach szkoleniowych. Monter reklam może awansować na kierownika zespołu montażowego.

2.7. Zadania zawodowe

Z1.              Planowanie montażu reklamy na podstawie projektu (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).

Z2.              Ocenianie materiałów przyjętych do montażu reklamy (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).

Z3.              Przygotowywanie materiałów do montażu reklamy (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).

Z4.              Wykonywanie montażu reklamy z elementów składowych (niezbędne kompetencje:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin