Monter reklam
(711902)
Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przezpracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Monter reklam (711902)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-179-2 (179)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy 4
2. Opis zawodu 6
2.1. Synteza zawodu 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy) 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji 7
2.7. Zadania zawodowe 7
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK 8
3. Opis kompetencji zawodowych 9
3.1. Montowanie elementów składowych reklam na podstawie projektu Kz1 9
3.2. Montowanie reklam we wskazanej lokalizacji Kz2 10
3.3. Kompetencje społeczne KzS 11
4. Profil kompetencji kluczowych 12
5. Słownik 13
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010:
711902 Monter reklam
Grupa wielka 7 – Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).
Grupa elementarna 7119 – Robotnicy robót stanu surowego i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 7119 Building frame and related trades workers not elsewhere classified).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja F. Budownictwo, Dział 43. Roboty budowlane specjalistyczne, Grupa 43.9. Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie z wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 11 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 10, w tym produkcyjne 1 i produkcyjno-usługowe 10), przeprowadzonych w marcu 2013.
Zespół Ekspercki:
· Radosław Mastalski – RM Studio Usługi Architektoniczno--Reklamowe w Łodzi,
· Tomasz Chlebowicz – Spot S.C. w Przanowicach,
· Maciej Majak – FULLART STUDIO w Łodzi,
· Sławomir Kasprzak – Zespół szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie.
Ewaluatorzy:
· Krzysztof Wrąbel – WRABUD w Zduńskiej Woli,
· Anna Siennicka – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Nauczycieli w Łodzi.
Recenzenci:
· Michał Szeller – CEMMIX Piotr Misztal w Łodzi,
· Andrzej Wachowicz – Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
· Danuta Gawęcka (przewodnicząca) – Polska Izba Gospodarcza Rusztowań w Poznaniu,
· Krzysztof Wieteska – Zarząd Oddziału Łódzkiego Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy w Łodzi,
· Jacek Hordejuk – Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości w Białymstoku.
Data zatwierdzenia:
· 10.10.2013 r.
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Monter reklam składa i montuje reklamy.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu
Monter reklam jest zawodem o charakterze produkcyjno--usługowym. Celem pracy montera reklam jest złożenie z poszczególnych elementów i zamontowanie reklamy. Monter przyjmuje i ocenia elementy składowe do wykonania reklam. Planuje złożenie i montaż reklamy na podstawie projektu, przygotowuje materiały do montażu, wykonuje montaż elementów składowych reklamy. Odpowiedzialny jest za przygotowanie elementów reklamy do transportu. Przygotowuje i dobiera narzędzia do prac zawiązanych z wykonywaniem montażu. Montuje reklamy we wskazanej lokalizacji. Monter reklam zachowuje parametry technologiczne i normy jakościowe określone w projekcie.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy montera reklam są zarówno pomieszczenia warsztatowe jak i zróżnicowane lokalizacje uwarunkowane specyfiką zamówienia. Monter reklam posługuje się narzędziami i elektronarzędziami takimi jak piły, wiertarki frezarki, szlifierki. Monter reklam wykonuje montaż we wnętrzach budynków na ich elewacjach i dachach. Montuje również reklamy wolnostojące. Pracuje w zmiennych warunkach atmosferycznych, na wolnym powietrzu, w pobliżu ruchliwych ulic lub w obiektach budowlanych. W czasie prowadzenia prac montażowych narażony jest na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, takich jak: hałas, wibracje, a także na upadki z wysokości, skaleczenia, przygniecenia elementami konstrukcji. Monter reklam może ulec urazom w wyniku stosowania ręcznych narzędzi oraz podczas podnoszenia lub przenoszenia elementów reklam. W pracy montera reklam istnieje niebezpieczeństwo porażenia prądem elektrycznym w przypadku kontaktu ze źle zabezpieczonymi przewodami. Praca montera reklam zazwyczaj prowadzona jest w systemie jednozmianowym i często wykonywana jest poza miejscem zamieszkania.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu montera reklam wymaga zdolności manualnych, sprawności fizycznej, spostrzegawczości, refleksu i wyobraźni. Monter reklam powinien mieć dobry wzrok, słuch, odróżniać barwy, mieć sprawny zmysł dotyku. Bardzo ważna jest zdolność koncentracji i podzielność uwagi. Monter reklam powinien cechować się dokładnością, rzetelnością oraz dbać o czystość i porządek. Specyfika zawodu wymaga także uzdolnień technicznych oraz umiejętności pracy w zespole. Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji oraz zaburzenia równowagi, lęk wysokości, padaczka. Zawodu tego nie mogą wykonywać osoby mające przeciwwskazania do pracy na wysokości.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Osoba wykonująca zawód montera reklam powinna posiadać wykształcenie zasadnicze zawodowe w kierunkach związanych z mechaniką lub budownictwem, z możliwością praktycznego przyuczenia na stanowisku i zdobywania doświadczenia w trakcie pracy. Pracodawcy zatrudniają na stanowisku montera reklam osoby z uprawnieniami do pracy na wysokości. Wskazane jest również posiadanie uprawnień spawalniczych.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania//walidacji kompetencji
Specyfika zawodu montera reklam wymaga doskonalenia wiedzy i umiejętności w takich obszarach, jak: nowoczesne elementy mocowań, nakładanie aplikacji z folii samoprzylepnej, konstrukcje aluminiowe i stalowe. Monter reklam powinien brać udział w szkoleniach organizowanych w przedsiębiorstwie, placówkach kształcenia ustawicznego, ośrodkach szkoleniowych. Monter reklam może awansować na kierownika zespołu montażowego.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Planowanie montażu reklamy na podstawie projektu (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Ocenianie materiałów przyjętych do montażu reklamy (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Przygotowywanie materiałów do montażu reklamy (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Wykonywanie montażu reklamy z elementów składowych (niezbędne kompetencje:...
bhp.KarolKa