15_216602_grafik_komputerowy_multimediow.doc

(242 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Grafik komputerowy multimediów

(216602)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Grafik komputerowy multimediów (216602)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-015-3 (15)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            5

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Tworzenie grafik multimedialnych z zastosowaniem technologii komputerowej Kz1                             10

3.2.               Wykazywanie się zdolnościami artystycznymi przy realizacji form przekazu w grafice multimedialnej Kz2                             11

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             12

4.               Profil kompetencji kluczowych                             13

5.              Słownik                             14

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

216602 Grafik komputerowy multimediów

Grupa wielka 2 Specjaliści (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 - poziom 6).

 

Grupa elementarna 2166 – Projektanci grafiki i multimediów
(w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2166 Graphic and multimedia designers).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Działalność związana z zawodem nie ma bezpośredniego odpowiednika w PKD 2007 i obejmuje kilka aspektów:

·       działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (Sekcja J. Informacja i Komunikacja; Dział 59. Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych);

·       działalność projektantów graficznych (Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna; Dział 74. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna; Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania);

·       projektowanie stron internetowych (Sekcja J. Informacja i komunikacja; Dział 62. Działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana);

·       pozostała działalność wydawnicza (Sekcja J. Informacja i komunikacja; Dział 58. Działalność wydawnicza).

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy   wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 13 przedsiębiorstwach (średnie – 1, małe – 3, mikro – 9, w tym produkcyjne – 1, usługowe – 6, agencje reklamowe – 6), przeprowadzonych
w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Franciszek Białas – Wydział Nauk Społecznych i Informatyki Wyższej Szkoły Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu,

·       Piotr Goliat – P.H.U. GOLIAT FILM w Radomiu,

·       Dominik Popławski – specjalista grafik, grafik multimedialny, projektant wizualizacji i animacji 3D, aranżator dźwięku, jednoosobowa działalność gospodarcza w Radomiu,

·       Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Monika Koryńska – PIXEL PR Studio Reklamy Sp. z o.o. w Rzeszowie,

·       Teresa Górny − Zespół Szkół Technicznych w Mikołowie.

Recenzenci:

·       Krzysztof Hrynkiewicz – Very Nice Studio S.A. w Gdyni,

·       Mariusz Malinowski – Studio Garficzne M2 w Poznaniu.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Zbigniew Sokołowski (przewodniczący) – Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie,

·       Sylwia Obrycka – przedstawiciel pracodawców, BEST FILM CO Sp. z o.o. w Warszawie,

·       Piotr Piasecki – przedstawiciel pracodawców, eDialog Sp. z o.o. w Łodzi,

·       Norbert Kusiak – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       25.09.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Grafik komputerowy multimediów projektuje i przygotowuje elementy graficzne wykorzystywane w realizacjach multimedialnych.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Działalność grafika komputerowego multimediów polega na tworzeniu projektów graficznych oraz ich realizacji. Podstawowym wytworem są różnorodne elementy graficzne potrzebne do skompilowania projektu multimedialnego. W zakres obowiązków grafika komputerowego multimediów wchodzi stworzenie koncepcji graficznych poszczególnych elementów na podstawie założeń projektu. Podstawowe zadania zawodowe grafika komputerowego multimediów obejmują analizę założeń projektu multimedialnego, przygotowanie projektu, opracowanie poszczególnych elementów składowych projektu, dostosowanie koniecznych narzędzi, przygotowanie potrzebnych materiałów, wykonanie zadania według założonych celów, przekazanie wykonanych elementów składowych multimediów do dalszego opracowania oraz archiwizowanie wykonanych elementów. Grafik komputerowy multimediów powinien posiadać przygotowanie plastyczne i biegle posługiwać się komputerem oraz oprogramowaniem graficznym, w tym również powinien znać zasady i narzędzia archiwizacji. Zawód grafika komputerowego multimediów jest najczęściej wykonywany w agencjach reklamowych, domach mediowych, studiach graficznych, studiach postprodukcji filmowej, studiach telewizyjnych, portalach internetowych, firmach zajmujących się produkcją aplikacji multimedialnych i gier komputerowych, oraz w większych firmach produkcyjnych i usługowych, które tworzą materiały graficzne na własne potrzeby. Istnieje również możliwość świadczenia pracy na odległość, np. w domu.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

W zakresie swoich obowiązków grafik komputerowy multimediów posługuje się komputerem dostosowanym do zadań graficznych oraz oprogramowaniem z zakresu projektowania i realizacji grafiki, modelowania oświetlenia. Typowym miejscem pracy grafika komputerowego multimediów jest pomieszczenie zapewniające właściwe, bezpieczne i efektywne posługiwanie się komputerem. Ważnym elementem jest odpowiednio dostosowane oświetlenie w pomieszczeniu oraz właściwa pozycja ciała podczas pracy przy komputerze. Wykonujący zawód grafika komputerowego multimediów narażony jest na schorzenia wynikające z niewłaściwej lub zbyt długiej pracy z komputerem, w tym choroby oczu, choroby i zwyrodnienia układu kostno-mięśniowego, a w szczególności kręgosłupa. Grafik komputerowy multimediów realizuje autonomicznie stawiane przed nim zadania, jednak konieczność uwzględnienia założeń projektu sprawia, że podlega on osobie odpowiedzialnej za całość projektu multimedialnego.

2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Osoba pracująca w tym zawodzie musi charakteryzować się rozwiniętymi zdolnościami artystycznymi. Wykonywanie zawodu grafika komputerowego multimediów wymaga kreatywnej, długotrwałej pracy z komputerem i urządzeniami peryferyjnymi. Z tego powodu osobę pracującą na tym stanowisku powinien cechować dobry wzrok. Poważniejsze wady wzroku, których nie da się skorygować (np....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin