157_522302_sprzedawca_w_branzy_miesnej.doc

(227 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Sprzedawca w branży mięsnej

(522302)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy usług i sprzedawcy

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Sprzedawca w branży mięsnej (522302)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-157-0 (157)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzenia/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.              Przygotowywanie mięsa i jego przetworów do sprzedaży Kz1                             10

3.2.              Sprzedawanie mięsa i jego przetworów Kz2                             11

3.3.              Kompetencje społeczne KzS                             13

4.               Profil kompetencji kluczowych                             14

5.              Słownik                             15

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

522302 Sprzedawca w branży mięsnej

Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).

Grupa elementarna 5223 – Sprzedawcy sklepowi (ekspedienci)
(w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5223 Shop sales assistants).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, Dział 47. Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi, Grupa 47.2. Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy w 10 przedsiębiorstwach (duże – 1, średnie – 4, małe − 4, mikro − 1, w tym handlowe4, produkcyjno-handlowe – 6), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Elżbieta Wasiak – Sklep Spożywczy „Od A do Z” w Zgierzu,

·       Paweł Bojanowski – Market Dino Polska S.A. w Kutnie,

·       Renata Golak – Sklep Firmowy Zakładów Przetwórstwa Mięsnego „Grot” w Starowej Górze,

·       Jadwiga Morawiec – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi.

 

 

 

 

Ewaluatorzy:

·       Lilla Zielkowska – ekspert niezależny, były pracownik PoloMarket w Krośniewicach,

·       Elżbieta Przydatek – ekspert niezależny, były pracownik Organizacji i Techniki Handlu ZOAPiS w Radomiu.

Recenzenci:

·       Artur Olesiński – PHU New Era Of Service w Raszynie,

·       Joanna Chmielewska – Carrefour Polska Sp. z o. o. w Łodzi.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Krzysztof Kuźnicki (przewodniczący) – przedstawiciel pracodawców, Sieć Handlowa Rosa Vita IDEA w Łodzi,

·       Kazimierz Bryłka – Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Kuślinie,

·       Justyna Chrapowicz – NSZZ „Solidarność” Ziemi Łódzkiej w Łodzi.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Sprzedawca w branży mięsnej zajmuje się sprzedażą mięsa i jego przetworów w handlu detalicznym lub hurtowym.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Sprzedawca w branży mięsnej jest pracownikiem branży handlowej. Celem pracy sprzedawcy jest obsługa klientów, w tym informowanie o sprzedawanych towarach mięsnych i jego przetworach. Sprzedaż może odbywać się w sposób bezpośredni, tzn. tradycyjnie, gdzie sprzedawca ma bezpośredni kontakt z nabywcą oraz w sposób pośredni, gdy nabywca kupuje towar w punkcie sprzedaży detalicznej w formie samoobsługowej. Poza obsługą klientów sprzedawca wykonuje takie zadania, jak: przyjęcie towaru, kontrolowanie jakości towaru, eksponowanie go na stoisku, dbanie o czystość i porządek na stanowisku pracy oraz w miejscu czasowego składowania towaru. Zajmuje się również sporządzaniem dokumentacji obrotu towarowego za pomocą urządzeń fiskalnych, wykonywaniem operacji gotówkowych, rozliczaniem i zabezpieczaniem utargów. Bierze udział w inwentaryzacji towarów i opakowań zwrotnych. Sprzedawca przyjmuje reklamacje i pośredniczy w ich załatwianiu.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy sprzedawcy w branży mięsnej punkty sprzedaży detalicznej lub hurtowej, takie jak: targowisko, sklep osiedlowy, hurtownia, dyskont lub market. Obiekty te są różne pod względem powierzchni i rodzaju dostępnego asortymentu. Z uwagi na specyfikę branży, kontakt z mięsem i jego przetworami, istotne jest przestrzeganie przez sprzedawcę przepisów wymagań sanitarno-higienicznych, w tym Systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP) oraz przepisów BHP, ochrony ppoż. i ochrony środowiska. Sprzedawca może pracować w systemie zmianowym, w zespole lub samodzielnie. Obsługuje urządzenia służące do rejestrowania obrotu towarowego: komputer, kasę fiskalną, terminal kart płatniczych. Obsługuje również wagi, urządzenia chłodnicze oraz używa narzędzi, m.in. noże, tasaki, termometry. Ze względu na kontakt z wymienionymi urządzeniami może być narażony na odmrożenia, skaleczenia, stłuczenia. Sprzedawca ze względu na pracę w  ruchu, w pozycji stojącej narażony jest na schorzenia kręgosłupa, układu krążenia, zwyrodnienia stawów, żylaki. Może pracować na zewnątrz lokalu sklepowego lub magazynu, gdzie występuje zmienna temperatura oraz przeciągi, stąd narażenie na przeziębienia i infekcje. Ze względu na kontakt z klientami narażony jest na infekcje przenoszone drogą kropelkową.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Osoba wykonująca zawód sprzedawcy w branży mięsnej powinna być odpowiedzialna i spostrzegawcza, posiadać zdolności manualne
i specyficzne predyspozycje do sprzedaży mięsa i jego przetworów takie, jak: dobry węch, zdolność odróżniania barw, wyostrzony smak
w celu dokonania oceny organoleptycznej sprzedawanych towarów mięsnych. Sprzedawca mięsa powinien być osobą otwartą w kontaktach z ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin