WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- EFEKTYWNE DZIAŁAŃIA WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECKA
Edukacja i szkoła tworzą system, który odgrywa istotną rolę w życiu społeczeństwa, ułatwia jego działanie. Złożona struktura dzisiejszych społeczeństw wymaga bardziej wyspecjalizowanego kształcenia młodego pokolenia, czego nie mogłaby zapewnić rodzina.
Za świat uczenia się i życia dziecka odpowiedzialne są dzisiaj głównie dwie, uważające się za względnie autonomiczne, instytucje: rodzina i szkoła. Szkoła- pojęcie pochodzi z języka greckiego; schole-znaczy tyle, co spokój, czas przeznaczony na naukę. Współcześnie jest to instytucja oświatowo-wychowawcza koncentrująca się na realizowaniu celów i zadań kształcenia, wychowania oraz opieki szkolnej dzieci, młodzieży i dorosłych.
Współpraca dwóch najważniejszych środowisk wychowawczych, domu i szkoły jest podstawą właściwego rozwoju dziecka i warunkiem sukcesu dzieci i młodzieży. Podstawową formą współpracy szkoły z rodziną ucznia jest efektywny przepływ informacji rodzic-nauczyciel. Bezpośredni kontakt pozwala na wzajemna poznanie się i zrozumienie potrzeb, problemów i oczekiwań wobec siebie nawzajem. Nic nie zastąpi stałego kontaktu i rozmów. We wzajemnych kontaktach ważne jest, aby rodzice i nauczyciele byli sprzymierzeńcami. Tylko razem można stworzyć właściwy klimat wychowawczy. Rozwój młodego człowieka przebiega właściwie, gdy relacje pomiędzy nauczycielami i rodzicami wspomagane zaufaniem, zgodnością celów. Podstawowym problemem rodziców i wychowawców jest kształtowanie właściwych wzorców zachowań dzieci i młodzieży. To rodzice zapewniają dziecku zaspokojenie podstawowych potrzeb i umożliwiają nabywanie różnorodnych doświadczeń, będących podstawą życia i rozwoju. Od charakteru ich oddziaływań, stosowanych przez nich metod oraz form zależy w dużej mierze, to jak będzie przebiegał rozwój dziecka.
Trudności we współpracy, a przykładowe postawy rodzica
Rodzic wszystko wiedzący
Rodzic nadopiekuńczy
Rodzic kłopotliwy
Rodzic policjant
Rodzic wspierający dziecko
Rodzic obojętny
Rodzic agresywny
Doświadczenie wykazuje, że najwięcej trudności przynosi współpraca z rodzicami dzieci, które mają trudności w nauce. Spowodowane jest to tym, że rodzice np:
· boją się, że nie będą wysłuchani,
· nie mają już siły na wysłuchiwanie skarg na brak postępu w nauce lub w zachowaniu,
· czują, że nie są potrzebni w szkole
· sami mieli podobne, jak ich dziecko doświadczenia,
· doświadczyli negatywnych kontaktów z nauczycielem nieprofesjonalistą,
· są przeświadczeni, że szkoła znowu od niego coś chce a on taki zapracowany,
· wolą się nie wychylać, bo dla jego dziecka może być przez to gorzej,
· wierzą, że jego dewiza to,, jakoś musi przetrwać
Przeszkody powstałe ze strony nauczyciela w dobrym kontakcie z rodzicem to np:
· trudności w oddzieleniu ról nauczyciela i osoby prywatnej
· brak wiary w możliwość zmiany
· brak kompetencji do pracy z dorosłymi
· poczucie niedocenienia przez rodziców
· preferowanie niektórych rodziców (często majętnych)
· przenoszenie osobistych problemów na teren szkoły
· przeświadczenie, że zasadniczym zdaniem nauczyciela jest nauka a nie wychowanie
Pozyskanie rodzica do pracy z dzieckiem jest działalnością podstawową. Tylko rodzic może dokonać pewnych zmian w najbliższy otoczeniu dziecka,
Właściwa współpraca z rodzicami może okazać się wielką pomocą w likwidowaniu trudności w nauce i zachowaniu własnego dziecka. Współpraca szkoły i rodziców może przejawiać się w następujących formach:
· Kontaktowanie się rodziców z nauczycielem (rozmowy, korespondencja);
· Uczestnictwo i współorganizacja imprez klasowych, szkolnych;
· Świadczenie usług, praca na rzecz klasy, szkoły:
· Wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych, dydaktycznych;
· Oferowanie gotowości współpracy, popieranie akceptacja pracy nauczyciela;
· Praca wyrównawcza z dzieckiem pod kierunkiem nauczyciela;
· Uzgadnianie wspólnego postępowania, współdecydowanie z nauczycielem o planach wobec dziecka;
· Wspólne określanie zdolności dziecka;
· Pomoc w realizacji zamierzeń edukacyjnych nauczyciela;
· Udzielanie szkole wsparcia finansowego;
· Praca w radzie klasy, szkoły, komitecie rodzicielskim.
Przy współpracy szkoły i rodziny niezbędna jest wymiana informacji. Szkoła może informować rodziców o:
· celach i zadaniach wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą w szkole oraz warunkach ich realizacji;
· stanie potrzeb w zakresie opieki i wychowania w środowisku i udziale szkoły w ich rozpoznawaniu;
· prowadzonych pracach nad doskonaleniem pracy szkoły;
· osiągnięciach w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej, ich uwarunkowaniach, napotykanych trudnościach i sposobach ich przezwyciężania;
Szkoła powinna również otrzymywać informacje od rodziców w zakresie:
· warunków i organizacji życia dzieci w domu i najbliższym otoczeniu;
· stanie opieki i wychowania w domu, trudnościach w tym zakresie,
· stosowanych formach i metodach; własnych pomysłach dotyczących usprawnienia działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły itp.
Niezwykle pożądane są wzajemne działania wspomagające rodzinę i szkołę. W tym zakresie szkoła może:
· udzielać porad, w jaki sposób organizować życie w rodzinie;
· pomagać w rozwiązywaniu trudności wychowawczych; rozwijać formy edukacji pedagogicznej dla rodziców w szkole;
· kierować dzieci do placówek specjalistycznych; organizować formy zajęć wolnoczasowych wspólnych dla rodziców i ich dzieci itp.
·
Natomiast rodzice w tym zakresie mogą wspomagać szkołę poprzez :
· włączenie się do diagnozy potrzeb pracy opiekuńczo-wychowawczej w środowisku;
· rozbudzaniu zainteresowań całej społeczności lokalnej sprawami edukacji dzieci i młodzieży;
· udzielaniu pomocy szkole przy ustalaniu zadań w zakresie kształcenia i opieki, a także opracowywaniu planu ich realizacji.
Obecnie dom rodzinny nie zawsze wspomaga w rozwoju emocjonalnym dziecko, co ma swoje konsekwencje w zachowaniach uczniów i szukania wsparcia wśród grup rówieśniczych, nierzadko destruktywnych. Wiele rodzin wykazuje dysfunkcje i patologie społeczne, brak umiejętności komunikowania się z dorastającymi i buntującymi się nastolatkami. Pogłębiający się kryzys wartości u młodzieży oraz brak ideałów i autorytetów powoduje wzrastające tendencje do działań niezgodnych z normami przyjętymi przez społeczeństwo.
Przyczyn, które mogą prowadzić do powstawania nieakceptowanych społecznie zachowań wśród młodzieży należy upatrywać w indywidualnych właściwościach jednostki oraz w trzech podstawowych środowiskach mających wpływ na wychowanie młodych ludzi, do których należą: dom rodzinny, szkoła, grupa rówieśnicza.
Wśród pojawiających się, nieakceptowanych społecznie zachowań u młodzieży można wyróżnić:
1) palenie tytoniu, picie alkoholu, wulgaryzm, przemoc;
2) zachowania charakterystyczne tylko dla tej grupy wiekowej, tj. wagary, przedwczesne współżycie seksualne;
3)działania przestępcze i narkomanię.
Aby przeciwdziałać pojawiającym się patologiom w zachowaniach dzieci i młodzieży, konieczne jest współdziałanie rodziny i szkoły w zakresie podejmowanych działań, które byłyby realizowane jednakowo przez rodziców i szkołę.
Oczekiwania rodziców:
· wobec nauczyciela: kompetencja w nauczanym przedmiocie
· wobec szkoły, czy szkoła zapewni prawidłowy rozwój dziecka
· co do bazy szkolnej – prawidłowe i najlepsze wyposażenie
· poprawne relacji nauczyciela z ich dzieckiem
· właściwe postrzeganie miejsca samych rodziców w szkole
Przykład małej recepty na dobrą współpracę
1. Stworzenie dobrych warunków do rozwoju
2. Osoby wspomagające rozwój:
· posiadają właściwy systemu wartości,
· są wzorem do naśladowania
· stosują normy etyczne istotne w sytuacji wspomagania i akceptowanych społecznie
· podejmują odpowiedzialność za zachowanie własne i wspomagającego.
3. Zasady ważne w kontaktach z rodzicami:
· pozytywnej współpracy
· partnerstwa
· jedności oddziaływań
· systematycznej współpracy
· dobrej komunikacji
4. Warunki dobrej współpracy
· Nawiązanie kontaktu z rodzicem
· Odrzucenie własnych uprzedzeń
· Być zawsze gotowym na kontakt z każdym rodzicom.
· Przekonanie, że efektywność współpracy zależy od obu stron.
· Przyznanie rodzicowi takich samych praw, jakie sami chcemy mieć
· Tworzenie przyjaznej atmosfery np. rozmowa w odpowiednim pomieszczeniu
· Angażowanie do współpracy wszystkich rodziców.
· Przyjmować krytykę rodzica i spokojnie ją analizować
· Być otwartym na nowe propozycje.
· Wprowadzać zmiany na korzyść ucznia po dyskusji z rodzicem.
· Itd.
Współpraca postrzegana jako partnerstwo.
O stylu partnerskim mówimy wtedy, kiedy w kontaktach wzajemnie uwzględnia się osobowość partnera, jego doświadczenie, zasób wiedzy. Sposób komunikowania się jest ukierunkowany na efektywność wymiany informacji, a nie na zaspokojenie własnych ambicji czy wykazanie swoich racji. Aby porozumienie było skuteczne, jest niezbędne możliwie dobre poznanie się rozmówców. Proces współdziałania nauczyciela z rodzicami przebiega w warunkach interakcji. Polega on na wzajemności brania i dawania: w procesie komunikowania się zajmowania raz pierwszej (inicjującej), a kiedy indziej drugiej (przyjmującej) pozycji; nie jest to jednak wymiana usług, ale świadome działanie w uzgodnionym kierunku. Porozumiewanie się nie może polegać na narzucaniu przez jednego z partnerów swojej linii działania, ale na jej wspólnym konstruowaniu.
Nauczyciel reprezentujący:
· styl autokratyczny komunikuje się z klasą jednostronnie: jest wyłącznie nadawcą, często zapominając o odbiorcy. Jest to bardzo niekorzystna postawa dla porozumiewania się.
· demokratyczny styl pracy - zachowania sprzyjają komunikacji dwu- i wielostronnej. Jest to najbardziej pożądany styl wzajemnego kontaktowania się, który respektuje potrzeby obu partnerów. Chociaż należy też uwzględniać osobowość partnera, ponieważ różni ludzie wymagają różnego podejścia.
Sposoby porozumiewania się z rodzicami
· jednokierunkowy: od nauczyciela do rodzica (
Nauczyciel jest nadawcą informacji, a rodzice jej biernymi odbiorcami.
· dwukierunkowe
· wielokierunkowe
W...
fokaaszara