Promocja szkoły.doc

(51 KB) Pobierz

Promocja szkoły (Przykład)

Występujący niż demograficzny powoduje,   że szkoły stają przed  problemem stałego naboru            Dla nich  bardzo ważną rolę odgrywać będzie zorganizowana, konsekwentna i umiejętnie prowadzona promocja szkoły. Promocję szkoły warto rozpatrywać jako jeden z integralnych składników programu dydaktyczno-wychowawczego.

Promocja szkoły powinna:

- być planowana,
- mieć jasno określony cel,
- mieć zdefiniowanego odbiorcę,
- posiadać odpowiednio  dobrane metody i formy.

Promocja szkoły to przede wszystkim:

- kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły,
- ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej,
- eksponowanie odrębności szkoły,
- kształtowanie więzi emocjonalnych ze szkołą.

Aby promocja szkoły była udana należy spełnić kilka warunków:

-          przeprowadzić diagnozę w celu uzyskania odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:

o       jacy jesteśmy? ( szkoła powinna dostarczyć informacji o aktualnym wizerunku szkoły w środowisku: o jej pozycji w rankingu placówek oświatowych) 

o       jacy chcemy być? (szkoła powinna oprzeć się na pozytywnych elementach sprzyjających zmianie wizerunku szkoły i opracować plan kompani promocyjnej z określeniem celów doraźnych i perspektywistycznych.).

Formy promocji

Najczęściej stosowane formy promocji, które wychodzą poza strukturę wewnętrzną to :

-          przedmioty, na których umieszcza się logo i nazwę szkoły:
- koszulki, - długopisy, - naklejki, - breloczki, - kalendarze, - torby, - kubki czy pocztówki.
Stoisko z wymienionymi artykułami powinno być dostępne przede wszystkim w czasie różnych imprez kulturalnych, sportowych itp.

-          radiowęzeł -  można przeprowadzić reklamę nowych rzeczy., ich projektowaniem może się zająć samorząd uczniowski.

-          estetyka wykonania "gadżetów", tak  wykonane,  aby każdy przedmiot "cieszył oko"

-          organizowanie imprez dla środowiska lokalnego (dyrektor szkoły może korzystać przy takich okazjach z pomocy finansowej firm, którym oferuje możliwość reklamy ich produktów., przy czym ważne jest przygotowanie dobrego harmonogramu imprez, które powinny odbywać się cyklicznie, ale tak, by nie następowała ich kumulacja w krótkim czasie.

-          Internet – można  przygotować ciekawe strony dotyczące szkoły i dbać o zamieszczanie interesujących, interesujących aktualnych informacji. Ten nośnik trafia bowiem do młodych ludzi - potencjalnych odbiorców usług edukacyjnych oferowanych przez szkołę, a także ich rodziców.

Przykład szkolnej promicji:

Cele promocji:

-          doraźne :  zaistnieć w mediach,  ukształtować system identyfikacji ze szkołą,  wypromować wśród młodzieży i nauczycieli znaki promocyjne,  rozpowszechnić "gadżety" szkolne.

-          perspektywistyczne:  rozwinąć promocję zewnętrzną szkoły,  utrwalić pozytywny obraz szkoły w mediach,  kierunkować promocję na pozyskanie większości ilości kandydatów.

Plan promocji:

-          włączenie się do zadań szkoły promocję,

-          powołać zespół ds. promocji, którym powinien kierować dyrektor,

-          ogłosić wśród uczniów konkurs na nazwę własną szkoły, logo i barwy z zapewnieniem nagród i włączyć ich do akcji promocyjnej,

-          przygotować projekt promocji

-          przedstawić projekt Radzie Pedagogicznej i  samorządowi uczniowskiemu w celu zaopiniowania go i uzyskania akceptacji,

-          dopracować projekt,  po ustaleniach z ww. organami szkoły

-          wybrać osoby odpowiedzialne za wdrażanie promocji,

-          opracować szczegółowy plan promocji na każdy rok i prowadzić  monitorowanie jego realizacji 

-          prowadzić bieżącą i roczną  ewaluację promocji za pomocą ankiet w środowisku szkolnym i określić  wnioski,

-          opracować  harmonogram działań promocyjnych:  wykorzystać ważne momenty w życiu szkoły itp.,   zapewnić powtarzalność oddziaływań promocyjnych,  stworzyć procedury weryfikacji skuteczności i modyfikacji form działania,  dążyć do oryginalności i nie bać się śmiałych pomysłów,  możliwie dużo informować media (zwłaszcza lokalne) o imprezach promocyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem.,  kreować wizerunek szkoły poprzez wizerunek ludzi, którzy odnoszą sukcesy.

-          skuteczną formą promocji wewnętrznej jest czasopismo szkolne, które oprócz popularyzowania zadań, osiągnięć, ciekawych imprez i inicjatyw powinno spełniać przede wszystkim rolę opiniotwórczą dlatego należy je na bieżąco realizować. (czasopismo szkolne może spełniać również rolę "kanału informacyjnego" , ułatwia komunikację między dyrekcją szkoły, gronem pedagogicznym i uczniami, co jest szczególnie ważne w dużych szkołach, gdzie przepływ informacji jest zazwyczaj utrudniony).

-          opracować sposób współpracy z rodzicami pod kątem promocji szkoły (aby  informować rodziców o działalności szkoły, w celu kreowania pozytywnego obrazu szkoły w ich  środowiskach).

Promocja a rodzice.

Interesującym aspektem wewnętrznej promocji szkoły są zebrania rodziców. Oprócz informacji o osiągnięciach uczniów i ich sytuacji wychowawczej, rodzice powinni mieć możliwość dostrzeżenia tego, co się dzieje w szkole. Aby informować rodziców o działalności szkoły można wykorzystać kilka pomysłów np.: rozmieścić na korytarzach różnego rodzaju prace uczniów, zdjęcia, prezentujące młodzież i nauczycieli w rozmaitych sytuacjach (zawody sportowe, interesujące formy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, konkursy itp.), oczywiście z zadbaniem o ich aktualizację. Sympatycznym zjawiskiem będzie z pewnością koncert uczniowskiego zespołu muzycznego.

Przykładowe akcje promujące szkołę w środowisku :

·         sprzątanie Świata, Święto Ziemi, udział w uroczystościach państwowych, organizowanie akademii, zawodów sportowych, podjęcie akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, opracowanie strony internetowej, udział w różnorodnych konkursach.

·         nawiązanie kontaktów ze szkołami mającymi tego samego patrona, organizacja konkursów międzyszkolnych, organizowanie wystaw okolicznościowych.

·         nawiązanie kontaktów z inną szkołą zagraniczną (zadanie długoterminowe).

·         pozyskiwanie sponsorów dla szkoły.

·         zorganizowanie klasy integracyjnej.

·         wynajem sal obiektu szkoły dla pozyskiwania funduszy.

·         organizowanie jubileuszy i uroczystości o wymiarze szerszym dla środowiska.

·         zapraszanie ciekawych ludzi związanych z historią środowiska.

·         organizacja konferencji i zjazdów.

·         ścisła współpraca z organizacjami społecznymi.

·         organizacja zajęć pozalekcyjnych sportowych i informatycznych.
 

Do elementów kształtujących wizerunek szkoły należą:

  1. Baza materialna - wskazanie na możliwości organizacji szerokiego wachlarza imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i szkoleniowych może wypromować bazę materialną, walory regionu i najbliższej okolicy.
  2. Jakość edukacji:

·       Osiągane przez uczniów naszej szkoły wyniki w konkursach przedmiotowych.

·       Informacje na temat wyników gimnazjalnych testów kompetencji.

·       Ilość uczniów dostających się do szkół, które wybrali i osiągane przez nich wyniki w późniejszej edukacji.

  1. Umiejętność wewnętrznej komunikacji w zespole:

·       Skierowanie wszystkich wysiłków na osiągnięcie jednolitego celu.

·       Umiejętność podziału ról i obowiązków.

·       Weryfikacja działań na podstawie wniosków wyciągniętych po realizacji zadań.

  1. Umiejętność nawiązywania kontaktów ze środowiskiem lokalnym.

·         Dbałość o utrzymanie stałego kontaktu z organami administracji terenowej ( sołtys, miejscowi radni ), a także z miejscową ludnością

  1. Informacja propagandowa:

·         Istnieje szereg form przekazu np.: prasa lokalna, foldery reklamowe szkoły, strony internetowe, przekaz bezpośredni, zaproszenia pisemne, plakaty.

Reasumując, przedmiotem promocji jest wizerunek szkoły, którego wyeksponowanie stało się nowym wyzwaniem dla szkół XXI wieku, i którego nie sposób osiągnąć bez pomocy wszechobecnego przekazu informacyjnego. Oczekiwany efekt można osiągnąć przyjmując kryterium zaangażowania w kontakt z potencjalnym "klientem". Wyróżnić można zatem drogę bezpośrednią i pośrednią.

Droga bezpośrednia to:

  1. Imprezy kulturalne organizowane przez szkołę:

·         Integracyjne,

·         kulturalno-edukacyjne,

·         okolicznościowe,

·         sportowe,

·         rozrywkowe,

  1. Dni otwarte dla rodziców aktualnych i przyszłych uczniów.

·         Wywiadówki.

Droga pośrednia to:

1.      Informacja w środkach przekazu:

·         foldery reklamowe szkoły

·         strony internetowe

·         gazety lokalne ( rankingi wyników egzaminacyjnych, artykuły z imprez szkolnych, ogłoszenia i reportaże )

2.      Wymiana informacji między rodzicami- kontakty prywatne

3.      Współpraca z organizacjami o zasięgu gminnym i powiatowym przy organizacji większych przedsięwzięć ( kluby sportowe, domy kultury, domy pomocy społecznej).

4.      Udział w imprezach organizowanych na zewnątrz szkoły przez inne instytucje (szkoły, domy kultury itp.)

Opinia o szkole w dużym stopniu zależy również od wykształconej kadry nauczycielskiej. Ich postawa, podejście do rodziców, ich wiedza i umiejętność jej przekazania, pogoda ducha, życzliwość to czynniki, które decydują w znacznej mierze o postrzeganiu szkoły w środowisku

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin