Promocja szkoły (Przykład)
Występujący niż demograficzny powoduje, że szkoły stają przed problemem stałego naboru Dla nich bardzo ważną rolę odgrywać będzie zorganizowana, konsekwentna i umiejętnie prowadzona promocja szkoły. Promocję szkoły warto rozpatrywać jako jeden z integralnych składników programu dydaktyczno-wychowawczego.
Promocja szkoły powinna:
- być planowana, - mieć jasno określony cel, - mieć zdefiniowanego odbiorcę, - posiadać odpowiednio dobrane metody i formy.
Promocja szkoły to przede wszystkim:
- kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, - ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej, - eksponowanie odrębności szkoły, - kształtowanie więzi emocjonalnych ze szkołą.
Aby promocja szkoły była udana należy spełnić kilka warunków:
- przeprowadzić diagnozę w celu uzyskania odpowiedzi na dwa podstawowe pytania:
o jacy jesteśmy? ( szkoła powinna dostarczyć informacji o aktualnym wizerunku szkoły w środowisku: o jej pozycji w rankingu placówek oświatowych)
o jacy chcemy być? (szkoła powinna oprzeć się na pozytywnych elementach sprzyjających zmianie wizerunku szkoły i opracować plan kompani promocyjnej z określeniem celów doraźnych i perspektywistycznych.).
Formy promocji
Najczęściej stosowane formy promocji, które wychodzą poza strukturę wewnętrzną to :
- przedmioty, na których umieszcza się logo i nazwę szkoły: - koszulki, - długopisy, - naklejki, - breloczki, - kalendarze, - torby, - kubki czy pocztówki. Stoisko z wymienionymi artykułami powinno być dostępne przede wszystkim w czasie różnych imprez kulturalnych, sportowych itp.
- radiowęzeł - można przeprowadzić reklamę nowych rzeczy., ich projektowaniem może się zająć samorząd uczniowski.
- estetyka wykonania "gadżetów", tak wykonane, aby każdy przedmiot "cieszył oko"
- organizowanie imprez dla środowiska lokalnego (dyrektor szkoły może korzystać przy takich okazjach z pomocy finansowej firm, którym oferuje możliwość reklamy ich produktów., przy czym ważne jest przygotowanie dobrego harmonogramu imprez, które powinny odbywać się cyklicznie, ale tak, by nie następowała ich kumulacja w krótkim czasie.
- Internet – można przygotować ciekawe strony dotyczące szkoły i dbać o zamieszczanie interesujących, interesujących aktualnych informacji. Ten nośnik trafia bowiem do młodych ludzi - potencjalnych odbiorców usług edukacyjnych oferowanych przez szkołę, a także ich rodziców.
Przykład szkolnej promicji:
Cele promocji:
- doraźne : zaistnieć w mediach, ukształtować system identyfikacji ze szkołą, wypromować wśród młodzieży i nauczycieli znaki promocyjne, rozpowszechnić "gadżety" szkolne.
- perspektywistyczne: rozwinąć promocję zewnętrzną szkoły, utrwalić pozytywny obraz szkoły w mediach, kierunkować promocję na pozyskanie większości ilości kandydatów.
Plan promocji:
- włączenie się do zadań szkoły promocję,
- powołać zespół ds. promocji, którym powinien kierować dyrektor,
- ogłosić wśród uczniów konkurs na nazwę własną szkoły, logo i barwy z zapewnieniem nagród i włączyć ich do akcji promocyjnej,
- przygotować projekt promocji
- przedstawić projekt Radzie Pedagogicznej i samorządowi uczniowskiemu w celu zaopiniowania go i uzyskania akceptacji,
- dopracować projekt, po ustaleniach z ww. organami szkoły
- wybrać osoby odpowiedzialne za wdrażanie promocji,
- opracować szczegółowy plan promocji na każdy rok i prowadzić monitorowanie jego realizacji
- prowadzić bieżącą i roczną ewaluację promocji za pomocą ankiet w środowisku szkolnym i określić wnioski,
- opracować harmonogram działań promocyjnych: wykorzystać ważne momenty w życiu szkoły itp., zapewnić powtarzalność oddziaływań promocyjnych, stworzyć procedury weryfikacji skuteczności i modyfikacji form działania, dążyć do oryginalności i nie bać się śmiałych pomysłów, możliwie dużo informować media (zwłaszcza lokalne) o imprezach promocyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem., kreować wizerunek szkoły poprzez wizerunek ludzi, którzy odnoszą sukcesy.
- skuteczną formą promocji wewnętrznej jest czasopismo szkolne, które oprócz popularyzowania zadań, osiągnięć, ciekawych imprez i inicjatyw powinno spełniać przede wszystkim rolę opiniotwórczą dlatego należy je na bieżąco realizować. (czasopismo szkolne może spełniać również rolę "kanału informacyjnego" , ułatwia komunikację między dyrekcją szkoły, gronem pedagogicznym i uczniami, co jest szczególnie ważne w dużych szkołach, gdzie przepływ informacji jest zazwyczaj utrudniony).
- opracować sposób współpracy z rodzicami pod kątem promocji szkoły (aby informować rodziców o działalności szkoły, w celu kreowania pozytywnego obrazu szkoły w ich środowiskach).
Promocja a rodzice.
Interesującym aspektem wewnętrznej promocji szkoły są zebrania rodziców. Oprócz informacji o osiągnięciach uczniów i ich sytuacji wychowawczej, rodzice powinni mieć możliwość dostrzeżenia tego, co się dzieje w szkole. Aby informować rodziców o działalności szkoły można wykorzystać kilka pomysłów np.: rozmieścić na korytarzach różnego rodzaju prace uczniów, zdjęcia, prezentujące młodzież i nauczycieli w rozmaitych sytuacjach (zawody sportowe, interesujące formy zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, konkursy itp.), oczywiście z zadbaniem o ich aktualizację. Sympatycznym zjawiskiem będzie z pewnością koncert uczniowskiego zespołu muzycznego.
Przykładowe akcje promujące szkołę w środowisku :
· sprzątanie Świata, Święto Ziemi, udział w uroczystościach państwowych, organizowanie akademii, zawodów sportowych, podjęcie akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, opracowanie strony internetowej, udział w różnorodnych konkursach.
· nawiązanie kontaktów ze szkołami mającymi tego samego patrona, organizacja konkursów międzyszkolnych, organizowanie wystaw okolicznościowych.
· nawiązanie kontaktów z inną szkołą zagraniczną (zadanie długoterminowe).
· pozyskiwanie sponsorów dla szkoły.
· zorganizowanie klasy integracyjnej.
· wynajem sal obiektu szkoły dla pozyskiwania funduszy.
· organizowanie jubileuszy i uroczystości o wymiarze szerszym dla środowiska.
· zapraszanie ciekawych ludzi związanych z historią środowiska.
· organizacja konferencji i zjazdów.
· ścisła współpraca z organizacjami społecznymi.
· organizacja zajęć pozalekcyjnych sportowych i informatycznych.
Do elementów kształtujących wizerunek szkoły należą:
· Osiągane przez uczniów naszej szkoły wyniki w konkursach przedmiotowych.
· Informacje na temat wyników gimnazjalnych testów kompetencji.
· Ilość uczniów dostających się do szkół, które wybrali i osiągane przez nich wyniki w późniejszej edukacji.
· Skierowanie wszystkich wysiłków na osiągnięcie jednolitego celu.
· Umiejętność podziału ról i obowiązków.
· Weryfikacja działań na podstawie wniosków wyciągniętych po realizacji zadań.
· Dbałość o utrzymanie stałego kontaktu z organami administracji terenowej ( sołtys, miejscowi radni ), a także z miejscową ludnością
· Istnieje szereg form przekazu np.: prasa lokalna, foldery reklamowe szkoły, strony internetowe, przekaz bezpośredni, zaproszenia pisemne, plakaty.
Reasumując, przedmiotem promocji jest wizerunek szkoły, którego wyeksponowanie stało się nowym wyzwaniem dla szkół XXI wieku, i którego nie sposób osiągnąć bez pomocy wszechobecnego przekazu informacyjnego. Oczekiwany efekt można osiągnąć przyjmując kryterium zaangażowania w kontakt z potencjalnym "klientem". Wyróżnić można zatem drogę bezpośrednią i pośrednią.
Droga bezpośrednia to:
· Integracyjne,
· kulturalno-edukacyjne,
· okolicznościowe,
· sportowe,
· rozrywkowe,
· Wywiadówki.
Droga pośrednia to:
1. Informacja w środkach przekazu:
· foldery reklamowe szkoły
· strony internetowe
· gazety lokalne ( rankingi wyników egzaminacyjnych, artykuły z imprez szkolnych, ogłoszenia i reportaże )
2. Wymiana informacji między rodzicami- kontakty prywatne
3. Współpraca z organizacjami o zasięgu gminnym i powiatowym przy organizacji większych przedsięwzięć ( kluby sportowe, domy kultury, domy pomocy społecznej).
4. Udział w imprezach organizowanych na zewnątrz szkoły przez inne instytucje (szkoły, domy kultury itp.)
Opinia o szkole w dużym stopniu zależy również od wykształconej kadry nauczycielskiej. Ich postawa, podejście do rodziców, ich wiedza i umiejętność jej przekazania, pogoda ducha, życzliwość to czynniki, które decydują w znacznej mierze o postrzeganiu szkoły w środowisku
fokaaszara