KONSPEKT Z LEKCJI PŁYWANIA
PROWADZĄCY: Marta Szczepaniak gr. Iżmb rok II fizjoterapia
TEMAT: Adaptacja do środowiska wodnego. Nauczanie leżenia na plecach. Doskonalenie czynności oddechowych w wodzie.
CELE Z ZAKRESU:
Motoryczności: nauka leżenia na plecach, doskonalenie podstawowych czynności ruchowych w wodzie oraz oddychania, wzmacnianie gorsetu mięśniowego.
Umiejętności: grupa niepływająca
Wady: upośledzenie umysłowe
Miejsce: woda płytka
Ilość osób: 2
Wiek: 23 i 35 lat
Czas trwania: 45min
Przybory dydaktyczne:piłeczki ping-pongowe, deski, baniaki
TOK LEKCYJNY
Rodzaj ćwiczeń i zadań
OPIS ZADAŃ I ĆWICZEŃ
DOZOWANIE- czas (ilość powtórzeń)
Formy organizacyjne ćwiczeń
Uwagi organizacyjno- metodyczne
Część wstępna
Ćwiczenia organizacyjno- porządkowe
Rozgrzewka
Ćwiczenia:
- RR
- T
- G
- NN
Podanie zadań lekcji, sprawdzenie gotowości do zajęć, umotywowanie.
Oddychanie pod prysznicem.
Pw: stanie w rozkroku, ramiona w bok.
Ruch: krążenie ramion w tył i przód
Pw: stanie w rozkroku, opad tułowia
Ruch: skrętoskłony tułowia w prawą i lewą stronę z równoczesnym skrętem głowy za ręką wiodącą
Pw: stanie w rozkroku, dłonie oparte na biodrach
Ruch: krążenia bioder w prawą i lewą stronę
Pw: siad podparty na brzegu basenu, nogi w wodzie
Ruch: wykonywanie nożyc pionowych;
Wejście do wody.
3’
x6
Uczniowie idą pod prysznic, gdzie zwracamy uwagę na ich zachowanie podczas kąpieli- czy wchodzą cali pod strumień czy tylko poszczególne części ciała moczą.
X X
P
Przy tych ćwiczeniach zwracamy uwagę, by każde dziecko miało odpowiednią ilość miejsca do ćwiczeń.
Zwracamy uwagę by ćwiczący weszli do wody a nie wskoczyli.
Część główna
Zabawa ożywiająca
„Baraszkujące niedźwiadki”
Zabawa „Ile palców widzisz?”
Dzieci uderzają rękami w wodę wzajemnie się ochlapują.
Uczniowie stoją naprzeciwko siebie. Jeden z uczniów zanurza się pod wodę, a drugi zanurzoną ręką pokazuje dowolną ilość palców, którą partner musi odczytać.
Ćwiczący spokojnie przechodzi z pozycji niskiej do leżenia na plechach. Baniak między NN, ręce wzdłuż tułowia, głowa spoczywa na barku instruktora.
Ćwiczący wykonują podskoki z zanurzeniem i wydechem do wody.
Ćwiczący powoli przechodzi z pozycji niskiej do leżenia na plecach. Deska „przyklejona” do tułowia, baniak między NN.
Ćwiczący w marszu, co kilka kroków, wykonują głęboki wdech i długi wydech nosem do wody.
Leżenie na plecach z baniakiem między NN. Ćwiczący stara się jak najdłużej wytrzymać w tej pozycji, spokojnie oddychając.
Ćwiczący między sobą dmuchają piłeczkę ping-pongową, tak by trafiła dokładnie do współćwiczącego.
Ćwiczący wykonują leżenie na plecach. Makaron ułożony za plecami, pod pachami. Po ułożeniu się na wodzie wykonują naprzemienne ruchy nóg.
4’
2’
5’
Zwracamy uwagę na bezpieczeństwo.
Należy zwrócić uwagę na sposób oddychania przed uczniów. Przypominamy o wypuszczaniu powietrza nosem.
Zwracamy uwagę na wypchnięcie bioder do góry oraz na spokojnie oddychanie.
Zwracamy uwagę na poprawne oddychanie.
Pomagamy w przejściu z pozycji niskiej do leżenia i powrotu do pozycji wyjściowej, cały czas asekurując.
Zwracamy uwagę na ułożenie głowy i bioder.
Zwracamy uwagę na prawidłową pracę nóg oraz na ułożenie bioder.
Część końcowa
Swobodne podskoki w wodzie z nurkowaniem i prawidłowym oddychaniem.
Wyjście z wody.
Zbiórka, odliczenie, podsumowanie lekcji i pożegnanie.
Podziękowanie za zajęcia i pochwalenie za dobrze wykonane zadania i za zaangażowanie.
maarteczka15