1. Materiały eksploatacyjne popr.doc

(199 KB) Pobierz
2

1. Materiały eksploatacyjne.

 

MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE – są to środki, które umożliwiają lub ułatwiają użytkowanie i obsługiwanie maszyn i urządzeń.

Podział materiałów eksploatacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PŁYNY EKSPLOATACYJNE:

¨      do układów chłodzenia;

¨      do układów hamulcowych

 

PŁYNY POMOCnICZE:

¨      do usuwania kamienia kotłowego;

¨      do chemicznego czyszczenia części;

¨      inne.

 

ŚRODKI POMOCNICZE:

¨      środki do mycia;

¨      środki do czyszczenia szyb;

¨      środki do ochrony przed zamarzaniem i oblodzeniem szyb;

¨      inne.

 


 

1.1. Paliwa.

PODZIAŁ PALIW.

                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B 70                                   E 78

 

B 90                                   E 86

 

                                           E 94                                      LS                                      IZ 20

                                                                                        Średniosiarkowy do 0,6% S

                                           E 98                                                                                IZ 35

                                                                                                                                                                               LC³40

                                                                                        LW                                    IZ 40

                                                                                        Wysokosiarkowy do 1% S

                                                                                                                        IZ 50

                                              LC³45

Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym

Silniki o zapłonie samoczynnym (silniki wysokoprężne) zasilane są paliwami ciekłymi, zwanymi olejami napędowymi (ON). Są to paliwa ciężkie, otrzymane z destylacji ropy naftowej jako frakcja skraplająca się bezpośrednio po nafcie.

Oleje napędowe muszą odznaczać się dobrą zdolnością rozpylania i mieszania się                z powietrzem oraz muszą umożliwiać łatwe uruchomienie silnika, co przede wszystkim zależy od lotności i lepkości. Od olejów napędowych wymaga się również, aby nie tworzyły nadmiernie dużych ilości osadów, nie korodowały części silnika, nie przyspieszały zużycia układu zasilania lub innych zespołów silnika oraz zachowały dostateczną trwałość                     w warunkach składowania i transportu.

Oleje napędowe do silników szybkoobrotowych (symbol J) dzielą się na:

·         letnie (oznaczone literą L),

·         zimowe (oznaczone cyfrą rzymską i literą I Z).

 

Ze względu na zawartość siarki w oleju napędowym, oleje letnie dzieli się na:

·         L.S – olej letni średniosiarkowy o zawartości siarki do 0.6%,

·         L.W – olej letni wysokosiarkowy o zawartości siarki do 1.0%.

Ze względu na temperaturę krzepnięcia olejów napędowych rozróżnia się następujące oleje zimowe:

·         IZ-20 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia  -200C,

·         IZ-35 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia  -350C,

·         IZ-40 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia  -400C,

·         IZ-50 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia  -500C.

                           Wybrane własności olejów napędowych.

 

Wymagania

IL

IZ

LS

LW

IŻ-20

IŻ-35

IŻ-50

Liczba cetanowa (LC), - min.

45

40

40

40

Lepkość:

-          kinematyczna tem.200C, cSt.

-          względna temp. 200C, 0E

 

2.8¸8.0

1.18¸1.67

 

2.6¸6.0

1.16¸1.48

 

2.8¸6.0

1.18¸1.48

 

3.0¸8.0

1.2¸1.27

Temperatura krzepnięcia 0C, -  min.

-5

-20

-35

-50

Temperatura zapłonu 0C, -  min.

40

40

40

50

Zawartość siarki max.  - %

0.6

1.0

0.6

0.6

0.2

 

Paliwa do silników o zapłonie iskrowym.

Paliwa do silników z zapłonem iskrowym to: benzyny i etyliny.

Rodzaje benzyna: B 70,B 90,BS 55,BB 60,Benzyna bezołowiowa B-95,            Benzyna bezołowiowa B-98.

Najbardziej rozpowszechnionym paliwem do silników gaźnikowych jest benzyna otrzymana z ropy naftowej (benzyna naturalna) bądź w wyniku syntezy węgla i wodoru (benzyna syntetyczna). Paliwa silnikowe benzynowe stosuje się do napędu silników spalinowych z zapłonem iskrowym, z tym, że BS-55 i BB-60 przy stopniu sprężania nie przekraczającym 5,5.

Zawartość siarki w opisanych paliwach nie powinna przekraczać 0.15%.

Benzyna nieetylizowana, nie zawiera czteroetylku ołowiu. Benzyny bezołowiowe

B-95 i B-98 mają zastosowanie w silnikach nowej generacji z katalizatorami. Benzyny B-70
i B-90 - w wojsku - mają zastosowanie jako paliwa do pił spalinowych oraz jako środek do mycia drobnych części sprzętu technicznego, a także odtłuszczania, np. przed malowaniem.

Rodzaje etylin: E-78, E-86, E-94, E-98, U 95, U 95 Pb (bezołowiowa).

W celu uzyskania lepszych własności paliwa, np. poprawienie własności smarnych dodaje się do benzyn czteroetylek ołowiu (w postaci płynu etylowego ); tak otrzymane benzyny noszą nazwę benzyn etylizowanych (etylin). Stosowane są one do starszych typów silników. Coraz częściej zastępuje je benzyna bezołowiowa U-95, która ma własności etyliny.

Poza paliwami płynnymi, również paliwa gazowe mogą być stosowane do zasilania silników samochodowych. Ogólnie samochodowe paliwa gazowe można podzielić na dwie grupy:

·         Gazy skroplone, (płynne ) które dają się skroplić w temperaturze otoczenia przy zastosowaniu określonego, niewielkiego ciśnienia,

·         Gazy sprężone, których niska temperatura krytyczna uniemożliwia przejście w stan płynny w temperaturze otoczenia.

Do grupy pierwszej zalicza się: propan, butan; do grupy drugiej: gaz koksowniczy, gaz miejski i gaz ziemny.

Z wymienionych paliw gazowych największe zastosowanie mają: propan, butan, gaz ziemny i rafineryjny które są mieszaniną węglowodorów (najlżejszych homologów metanu oraz niewielkich ilości powietrza, siarkowodoru i innych gazów.

Coraz szersze zastosowanie mają także paliwa wytwarzane na bazie roślinnego oleju, np. rzepakowego.

Własności benzyn i etylin:   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin