1. Materiały eksploatacyjne.
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE – są to środki, które umożliwiają lub ułatwiają użytkowanie i obsługiwanie maszyn i urządzeń.
Podział materiałów eksploatacyjnych.
PŁYNY EKSPLOATACYJNE:
¨ do układów chłodzenia;
¨ do układów hamulcowych
PŁYNY POMOCnICZE:
¨ do usuwania kamienia kotłowego;
¨ do chemicznego czyszczenia części;
¨ inne.
ŚRODKI POMOCNICZE:
¨ środki do mycia;
¨ środki do czyszczenia szyb;
¨ środki do ochrony przed zamarzaniem i oblodzeniem szyb;
1.1. Paliwa.
PODZIAŁ PALIW.
B 70 E 78
B 90 E 86
E 94 LS IZ 20
Średniosiarkowy do 0,6% S
E 98 IZ 35
LC³40
LW IZ 40
Wysokosiarkowy do 1% S
Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym
Silniki o zapłonie samoczynnym (silniki wysokoprężne) zasilane są paliwami ciekłymi, zwanymi olejami napędowymi (ON). Są to paliwa ciężkie, otrzymane z destylacji ropy naftowej jako frakcja skraplająca się bezpośrednio po nafcie.
Oleje napędowe muszą odznaczać się dobrą zdolnością rozpylania i mieszania się z powietrzem oraz muszą umożliwiać łatwe uruchomienie silnika, co przede wszystkim zależy od lotności i lepkości. Od olejów napędowych wymaga się również, aby nie tworzyły nadmiernie dużych ilości osadów, nie korodowały części silnika, nie przyspieszały zużycia układu zasilania lub innych zespołów silnika oraz zachowały dostateczną trwałość w warunkach składowania i transportu.
Oleje napędowe do silników szybkoobrotowych (symbol J) dzielą się na:
· letnie (oznaczone literą L),
· zimowe (oznaczone cyfrą rzymską i literą I Z).
Ze względu na zawartość siarki w oleju napędowym, oleje letnie dzieli się na:
· L.S – olej letni średniosiarkowy o zawartości siarki do 0.6%,
· L.W – olej letni wysokosiarkowy o zawartości siarki do 1.0%.
Ze względu na temperaturę krzepnięcia olejów napędowych rozróżnia się następujące oleje zimowe:
· IZ-20 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -200C,
· IZ-35 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -350C,
· IZ-40 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -400C,
· IZ-50 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -500C.
Wybrane własności olejów napędowych.
Wymagania
IL
IZ
LS
LW
IŻ-20
IŻ-35
IŻ-50
Liczba cetanowa (LC), - min.
45
40
Lepkość:
- kinematyczna tem.200C, cSt.
- względna temp. 200C, 0E
2.8¸8.0
1.18¸1.67
2.6¸6.0
1.16¸1.48
2.8¸6.0
1.18¸1.48
3.0¸8.0
1.2¸1.27
Temperatura krzepnięcia 0C, - min.
-5
-20
-35
-50
Temperatura zapłonu 0C, - min.
50
Zawartość siarki max. - %
0.6
1.0
0.2
Paliwa do silników o zapłonie iskrowym.
Paliwa do silników z zapłonem iskrowym to: benzyny i etyliny.
Rodzaje benzyna: B 70,B 90,BS 55,BB 60,Benzyna bezołowiowa B-95, Benzyna bezołowiowa B-98.
Najbardziej rozpowszechnionym paliwem do silników gaźnikowych jest benzyna otrzymana z ropy naftowej (benzyna naturalna) bądź w wyniku syntezy węgla i wodoru (benzyna syntetyczna). Paliwa silnikowe benzynowe stosuje się do napędu silników spalinowych z zapłonem iskrowym, z tym, że BS-55 i BB-60 przy stopniu sprężania nie przekraczającym 5,5.
Zawartość siarki w opisanych paliwach nie powinna przekraczać 0.15%.
Benzyna nieetylizowana, nie zawiera czteroetylku ołowiu. Benzyny bezołowiowe
B-95 i B-98 mają zastosowanie w silnikach nowej generacji z katalizatorami. Benzyny B-70 i B-90 - w wojsku - mają zastosowanie jako paliwa do pił spalinowych oraz jako środek do mycia drobnych części sprzętu technicznego, a także odtłuszczania, np. przed malowaniem.
Rodzaje etylin: E-78, E-86, E-94, E-98, U 95, U 95 Pb (bezołowiowa).
W celu uzyskania lepszych własności paliwa, np. poprawienie własności smarnych dodaje się do benzyn czteroetylek ołowiu (w postaci płynu etylowego ); tak otrzymane benzyny noszą nazwę benzyn etylizowanych (etylin). Stosowane są one do starszych typów silników. Coraz częściej zastępuje je benzyna bezołowiowa U-95, która ma własności etyliny.
Poza paliwami płynnymi, również paliwa gazowe mogą być stosowane do zasilania silników samochodowych. Ogólnie samochodowe paliwa gazowe można podzielić na dwie grupy:
· Gazy skroplone, (płynne ) które dają się skroplić w temperaturze otoczenia przy zastosowaniu określonego, niewielkiego ciśnienia,
· Gazy sprężone, których niska temperatura krytyczna uniemożliwia przejście w stan płynny w temperaturze otoczenia.
Do grupy pierwszej zalicza się: propan, butan; do grupy drugiej: gaz koksowniczy, gaz miejski i gaz ziemny.
Z wymienionych paliw gazowych największe zastosowanie mają: propan, butan, gaz ziemny i rafineryjny które są mieszaniną węglowodorów (najlżejszych homologów metanu oraz niewielkich ilości powietrza, siarkowodoru i innych gazów.
Coraz szersze zastosowanie mają także paliwa wytwarzane na bazie roślinnego oleju, np. rzepakowego.
Własności benzyn i etylin: ...
szormy