BHP dla SŁ-34, K-407C, BAT-M, DZ-27S(1).doc

(178 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

 

LITERATURA:

1.      „Poradnik Inspektora BHP Jednostki Wojskowej” – Kadr. 33/76;

2.      „Podręcznik do szkolenia żołnierzy i pracowników cywilnych z zakresu BHP” – Kadr. 19/72;

3.      „Zbiór przepisów BHP podczas eksploatacji, pracy i obsługiwania maszyn inż.” – Ełk 1995 rok.

 

 

PRZEPISY BHP OBOWIAZUJACE PODCZAS EKSPLOATACJI

SPYCHARKO – ŁADOWARKI SŁ-34

 

1.        Do pracy spycharko – ładowarką dopuszcza się operatorów znających budowę, technikę pracy i zasady prawidłowej eksploatacji spycharko – ładowarki SŁ-34 oraz mających samochodowe prawo jazdy i uprawnienia do pracy na spycharko – ładowarce.

2.        Nie wolno wykonywać żadnych napraw przy pracującym silniku, chyba, że uruchomienie silnika jest konieczne do ustalenia rodzaju usterki.

3.        Nie wolno wchodzić pod maszynę z nie zaciągniętym hamulcem ręcznym.

4.        Nie wolno pozostawiać kluczyków w stacyjce na postoju.

5.        Przed pompowaniem kół zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe dokręcenie nakrętek kół.

6.        Po zatrzymaniu maszyny w pełnym skręcie należy odczekać 5 minut. Przed rozpoczęciem przeglądu maszyna może samorzutnie się prostować, jeśli układ skrętu jest zapowietrzony.

7.        Poziom płynu w chłodnicy i oleju w zbiorniku wolno sprawdzać dopiero po upływie około 0,5 godziny od chwili zatrzymania silnika. Przypomina się, że płyn i olej w zbiornikach znajdują się pod ciśnieniem, otwarcie korków grozi poparzeniem twarzy i rąk.

8.        Podczas naprawy wysięgnika, mostów i hydrauliki układu roboczego maszyna powinna być podstemplowana. Stemple (kobyłki) muszą podpierać maszynę przynajmniej w 4 punktach. Przypomina się, że niestabilnie podparta maszyna może wykonać skręt i spaść z podpór. Most tylny jest umocowany wahliwie i stemplować go nie wolno. Miejsce naprawy należy ogrodzić sznurami i zawiesić tabliczki „UWAGA – NAPRAWA” lub podobnej treści.

9.        Zabrania się zasysać paliwa i olejów ustami do przewodów i przedmuchiwać ustami filtry i przewody.

10.    Układ skrętu działa wówczas, gdy silnik pracuje i elementy hydrauliki są sprawne i nie przeciekają. W wypadku zgaśnięcia silnika lub zauważalnych trudnościach podczas skręcania (zbyt duży wysiłek albo zła sterowność) natychmiast zatrzymać maszynę.

11.    Zabrania się uruchamiać maszynę do pracy bez przeprowadzenia przeglądu kontrolnego.

12.    Zabrania się przejazdów po drogach publicznych maszyną niesprawną w rozumieniu przepisów o ruchu na drogach publicznych.

13.    Dopuszcza się holowanie uszkodzonej spycharko – ładowarki na niewielkie odległości (maksimum 5km).

·           W terenie prędkość jazdy powinna wynosić maksimum 5 km/h, hol być sztywny, biegi wyłączone, a hamulec ręczny zwolniony. Operator powinien wyjść z kabiny. Spycharko – ładowarkę holuje się tyłem. Podczas holowania nie wolno zjeżdżać ze wzniesień, chyba, że hamulec ręczny jest sprawny. W takim wypadku dopuszcza się zjazd z pochylenia max 5%, ale operator powinien podczas zjazdu przebywać w kabinie i hamować maszyną w razie potrzeby.

·           Na drodze publicznej wolno holować maszynę tylko zgodnie z przepisami ruchu drogowego i w porozumieniu z Wydziałem Komunikacji właściwego urzędu oraz przestrzegając następujących zasad:

-         hol powinien być trójkątny  sztywny;

-         prędkość holowania max 5 km/h;

-         układ hamulca postojowego musi być sprawny;

-         biegi powinny być wyłączone;

-         długość drogi holowania nie może przekraczać 5 km;

-         holowanie powinno odbywać się w świetle dziennym.

Zabrania się holować maszynę sprawną.

 

 

 

 

 

14.    Przewożenie koleją w obrocie krajowym (skrajnia PKP). Spycharko – ładowarkę SŁ-34 ustawia się na platformie kolejowej o wysokości 700 mm od główki szyny. Wysokością mieści się w gabarycie skrajni PKP, przekroczona jest skrajna szerokość o 40 mm.

Używając do przewozu platformy kolejowej serii Rmm o wysokości 1290 mm, przekroczona jest skrajna wysokość o 305 mm i skrajna szerokość o 40 mm. Po zdemontowaniu lampy pulsującej z dachu kabiny przekroczenie wynosi 80 mm. Przewożenie koleją musi być każdorazowo uzgodnione z odpowiednią dyrekcją DOKP.

15.    Przewożenie napędem własnym może odbywać się na dowolne odległości, z zachowaniem przepisów ruchu drogowego na drogach publicznych i w porozumieniu z Wydziałem Komunikacji właściwego urzędu. Podczas przewożenia wysięgnik powinien być uniesiony na wys. 0,5m od ziemi, łyżka zamknięta a most tylny wyłączony.

16.    Przewożenie na przyczepach kołowych należy uzgodnić z Wydziałem Komunikacji właściwego urzędu. Spycharko – ładowarkę powinno się umocnić na przyczepie tak, jak na platformie kolejowej i zaciągnąć hamulec ręczny. Wysokość platformy powinna wynosić maksimum 0,5m ( więcej po ustaleniu trasy przejazdu, gdyż skrajna wysokość ładunku przekroczy 4m).

17.    W pobliżu miejsca pracy spycharko – ładowarki nie mogą znajdować się osoby postronne.

18.    Nie wolno przewozić ludzi na masce, na stopniach a w żadnym przypadku na łyżce.

19.    Nie wolno pracować bez apteczki, a braki w apteczce powinny być uzupełniane na bieżąco.

20.    Nie wolno zostawiać maszyny z podniesionym wysięgnikiem.

21.    Po opuszczeniu kabiny należy zgasić silnik ( nie dotyczy prac związanych z obsługą                  i kontrolą silnika).

22.    Nie wolno ładować wywrotek od strony kabiny wywrotki.

23.    Nie wolno przewozić ciężarów z podniesionym wysięgnikiem.

24.    Stopniem, podesty robocze, kierownica, uchwyty, a także dłonie operatora powinny być suche i nie zatłuszczone.

25.    Nie wolno podczas pracy podważać elementów sprężystych, które mogłyby odrzucić ziemie, gruz, kamienie, wywoływać wał ziemi ze skarpy, ponieważ zwał ziemi spadający na łyżkę może przewrócić maszynę.

26.    Nie wolno pracować w terenie o pochyleniu przekraczającym 5% przy pełnym udźwigu                i maksymalnym podniesieniu łyżki.

27.    Nie wolno jeździć z niezabezpieczonymi drzwiami. Drzwi powinny być unieruchomione albo w pozycji otwarcia albo zamknięcia.

28.    Zabrania się dźwigania ciężarów, jeśli naprzeciwko obręczy kół przednich znajdują się osoby postronne.

29.    Zabrania się pracować, jeśli przewody hydrauliczne, zwłaszcza paliwowe i ogrzewania, są nieszczelne.

30.    Nie wolno używać otwartego ognia w pobliżu zbiorników z paliwem i olejem.

31.    Zabrania się palenia tytoniu podczas przeglądów i napraw, a także w czasie pracy.

32.    Gaśnica powinna stale znajdować się w kabinie.

33.    Zabrania się pracy blisko palących się materiałów. Wyjątkowo dopuszcza się spycharko – ładowarkę do gaszenia pożarów, tj. zasypywania płomieni ziemią, jeżeli wyrazi na to zgodę służba ppoż. w akcji.

34.    Zabrania się pracy maszyną, w której zauważono iskrzenie przewodów elektrycznych do czasu usunięcia iskrzenia.

35.    Akumulatory należy wyłączać przed postojem dłuższym niż godzina albo przed każdym postojem wymagającym opuszczenia maszyny.

36.    Nie wolno podgrzewać silnika płomieniami ani szukać usterek w nocy ze światłem otwartym.

37.    nie wolno napełniać zbiorników olejem przy pracującym silniku.

38.    opuszczając kabiną sprawdzić, czy ogrzewanie i wentylacja są wyłączone.

39.    Nie wolno pozostawić kałuż rozlanego oleju lub benzyny. Należy je zasypać piaskiem,               a następnie piasek uprzątnąć.

40.    Nie wolno używać urządzenia ogrzewczego w halach i magazynach, a także podczas tankowania paliwa i oleju.

 

 

PRZEPISY BHP PODCZAS EKSPLOATACJI KOPARKI HYDRAULICZNEJ SAMOCHODOWEJ K-407C

 

1.        Obsługa koparki może być powierzona tylko pracownikowi przeszkolonemu w obsłudze koparki K-407C i posiadającemu odpowiednie uprawnienia.

2.        Koparka powinna być wyposażona w podręczną apteczkę, zaś operator powinien posiadać umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Apteczka powinna być okresowo kontrolowana i w miarę potrzeby uzupełniana.

3.        Przed rozpoczęciem pracy operator jest zobowiązany dokonać przeglądu technicznego koparki, a w szczególności mechanizmów sterowania, hamulców, sygnałów, oświetlenia itp.

4.        Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. jest jednym z podstawowych obowiązków operatora koparki i osób zatrudnionych w czasie obsługiwania technicznego.

5.        Ścisłe stosowanie przepisów bhp i ppoż. w czasie eksploatacji eliminuje nieszczęśliwe wypadki, powodujące uszkodzenia ciała ludzkiego, kalectwo i wypadki śmiertelne.

6.        Przed ruszeniem z miejsca operator koparki powinien dać ostrzeżenie w celu zwrócenia uwagi innym żołnierzom.

7.        Układ paliwowy silnika powinien być szczelny, nieszczelności będące przyczyną przecieków należy natychmiast usuwać.

8.        Wskakiwanie na koparkę w czasie ruchu, zeskakiwanie z niej oraz stawanie w miejscach do tego nie przeznaczonych jest zabronione.

9.        ubranie robocze operatora powinno być wygodne, spięte przy dłoniach.

10.    Opuszczając koparkę operator obowiązany jest należycie zabezpieczyć ją przed wstępem osób niepowołanych.

11.    Przewożenie ludzi koparką dopuszczalne jest tylko w kabinie samochodu.

12.    Podnoszenie ludzi w naczyniu roboczym koparki jest surowo wzbronione.

13.    Przed przystąpieniem do wymiany osprzętów ustawić koparkę w miejscu utwardzonym           i oświetlonym. Do wymiany łyżki należy używać urządzenia dźwigowego o udźwigu min. 40 kN. Po wymianie osprzętów wykonać konieczne smarowanie i przeprowadzić próbę pracy nowym osprzętem.

14.    Przed przystąpieniem do smarowania koparkę należy postawić na poziomym i twardym podłożu. Smarowanie maszyny można rozpocząć dopiero po opuszczeniu naczynia roboczego do podłoża i zatrzymaniu silnika głównego. Oczyścić podesty, dojścia i punkty smarowe. Gdy z silnika jest spuszczony olej lub woda z chłodnicy silnik taki należy dokładnie oznakować, a w kabinie powiesić tabliczkę „Koparka w naprawie”.

15.    Odkręcanie przewodów hydraulicznych przy pracującym silniku jest niedopuszczalne. Zabrania się odkręcania przewodów lub korków w instalacji hydraulicznej, jeżeli w układzie istnieje nadciśnienie oleju. W celu usunięcia oleju osprzęt należy oprzeć                   o podłoże, zatrzymać silnik spalinowy a następnie kilkakrotnie poruszyć dźwigniami sterowniczymi.

16.    Przed przystąpieniem do przeglądów i obsługiwań koparki, sprawdzić stan czystości elementów, po których porusza się operator (schodki, pomosty) oraz stan czystości całej maszyny. Do obsługiwań koparki należy używać narzędzi i przyrządów pełnosprawnych.

17.    Przy wykonywaniu prac ziemnych koparką należy wyznaczyć strefę niebezpieczną.

18.    Koparek winna być ustawiona przynajmniej 0,6m poza klinem odłamu dla danej kategorii gruntu.

19.    Przy pracach koparką przedsiębierną nie wolno dopuszczać do tworzenia się zwisów.

20.    niedozwolone jest przebywanie osób między ścianą wykopu a koparką nawet podczas jej postoju.

21.    Włączanie mechanizmu obrotowego koparki przed zakończeniem napełniania łyżki jest zabronione.

22.    Wyładowanie urobku z łyżki koparki nad skrzynią środka transportowego powinno nastąpić po zatrzymaniu ruchu obrotowego koparki i na wysokości nie większej niż:

·        0,5m nad dnem skrzyni samochodu w przypadku ładowania materiałów sypkich;

·        0,25m nad dnem skrzyni przy materiałach kamiennych.

23.    Przy wjeżdżaniu na wzniesienia, oś napędowa powinna znajdować się z tyłu, a przy zjeżdżaniu ze wzniesienia z przodu koparki.

24.    W czasie przejazdu koparki wysięgnik powinien znajdować się w położeniu zgodnym           z kierunkiem jazdy, a łyżka koparki powinna być opuszczona do wysokości 1m nad terenem.

25.    W czasie przerwy i po zakończeniu pracy, łyżkę należy opuścić nad ziemią, podwozie zablokować i silnik zatrzymać.

26.    Zabronione jest szczególnie podczas pracy przebywanie osób postronnych w kabinie koparki lub w bliskiej odległości.

27.    W czasie obsługiwania technicznego lub naprawy instalacji elektrycznej należy odłączać akumulator.

28.    Zabrania się dokonywania napraw i obsługiwań technicznych przy pracującym silniku, chyba, że jego uruchomienie jest konieczne do ustalenia rodzaju usterki.

29.    Zabrania się pracy koparką z usterkami.

30.    W razie stwierdzenia w czasie pracy uszkodzenia koparki należy ją bezzwłocznie zatrzymać i wyłączyć napęd. Wznawianie pracy koparki bez usunięcia uszkodzenia jest zabronione.

31.    Nie wolno zatrudniać żołnierza na danym stanowisku pracy w razie przeciwwskazań lekarskich oraz bez wstępnego przeszkolenia w zakresie bhp. Przepis ten dotyczy pomocników operatorów i osób współpracujących.

32.    Jeżeli światło dzienne jest nie wystarczające oraz o zmroku i w nocy, należy miejsce pracy oświetlić światłem sztucznym zapewniającym dostateczną widoczność.

33.    Zabronione jest urządzanie stanowisk pracy maszyn bezpośrednio pod liniami wysokiego napięcia lub w odległości poziomej bliższej niż 15 m licząc od skrajnych przewodów.

34.    Odtłuszczanie i czyszczenie koparki benzyną etylizowaną jest zabronione.

35.    Używanie i posługiwanie się narzędziami powinno być zgodne z instrukcją producenta. Nie wolno używać narzędzi uszkodzonych oraz nie odpowiadających normom                  i warunkom technicznym.

36.    Rozmiar kluczy do śrub i nakrętek należy dostosować ściśle do wymiaru śrub i nakrętek. Przedłużanie kluczy rurą lub innym narzędziem jest zabronione.

37.    W razie ujawnienia w czasie wykonywania robót ziemnych niewypałów lub przedmiotów trudnych do zidentyfikowania oraz przedmiotów o znaczeniu archeologicznym należy pracę przerwać. Miejsce takie należy ogrodzić i oznakować napisami ostrzegawczymi            i bezzwłocznie zawiadomić o znaleziskach przełożonych.

38.    Zabrania się wlewania zimnego płynu chłodzącego do przegrzanego silnika.

39.    Zabrania się napełniania zbiorników paliwem przy pracującym silniku oraz zbliżaniu się z otwartym ogniem podczas nalewania lub sprawdzania stanu paliwa.

40.    Płyny przeciwmroźne, używane do chłodzenia silnika, są truciznami – nie wolno zasysać ich ustami.

41.    Przy rozruchu silnika podczas chłodów nie wolno podgrzewać go otwartym ogniem,               tj. pochodnią, lampą benzynową itp.

42.    Operator jest zobowiązany ściśle stosować się do zaleceń kierownictwa służby bhp                     i inspekcji pracy.

 

 

PRZEPISY BHP PODCZAS EKSPLOATACJI  SPYCHARKI DZ-27S

 

1.      Do pracy na spycharce mogą być dopuszczone osoby, które odbyły wymagane przeszkolenie i mają praktyczny staż pracy na tego typu maszynach oraz zaznajomiły się z instrukcją eksploatacji spycharki. Każdy operator przystępujący do pracy                    na spycharce, powinien posiadać dokumenty uprawniające do prowadzenia                        i obsługiwania maszyny.

2.      Przed rozpoczęciem pracy operator jest zobowiązany dokonać przeglądu technicznego spycharki, a w szczególności mechanizmów sterowania, hamulców, sygnałów, oświetlenia itp.

3.      Przestrzeganie przepisów bhp i ppoż. jest jednym z podstawowych obowiązków operatora spycharki i osób zatrudnionych w czasie obsługiwania technicznego.

4.      Ścisłe stosowanie przepisów bhp i ppoż. w czasie eksploatacji eliminuje nieszczęśliwe wypadki, powodujące uszkodzenia ciała ludzkiego, kalectwo i wypadki śmiertelne.

5.      Spycharka powinna być wyposażona w gaśnicę i apteczkę sanitarną                                       o nieprzekraczalnym okresie gwarancyjnym.

6.      Przed ruszeniem z miejsca operator spycharki powinien dać ostrzeżenie w celu zwrócenia uwagi innym żołnierzom.

7.      Układ paliwowy silnika powinien być szczelny, nieszczelności będące przyczyną przecieków należy natychmiast usuwać.

8.      Wskakiwanie na spycharkę w czasie ruchu, zeskakiwanie z niej oraz stawanie                  w miejscach do tego nie przeznaczonych jest zabronione.

9.      Zabrania się pozostawiać spycharkę z pracującym silnikiem bez nadzoru operatora. Operator jest zobowiązany zatrzymać silnik, zahamować maszynę i zabezpieczyć przed uruchomieniem przez osoby niepowołane.

10.  Zabronione jest szczególnie podczas pracy przebywanie osób postronnych w kabinie spycharki lub w bliskiej odległości.

11.  Szybkość poruszania się spycharki powinna zapewnić pełne bezpieczeństwo ruchu            w danych warunkach terenowych i drogowych.

12.  Po zakończeniu pracy lub w czasie przerw należy opuścić lemiesz ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin