WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH
im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI
ZATWIERDZAM
KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO
………..………………
/stopień imię i nazwisko/
data ………..………….
PLAN - KONSPEKT
do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne
z grupą kursu specjalistycznego
specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.
TEMAT: 1. PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O PALIWACH, OLEJACH I SMARACH.
OPRACOWAŁ
……...………………....
/stopień imię nazwisko/
WROCŁAW
2007
TEMAT: 1. PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O PALIWACH OLEJACH I SMARACH.
CEL:
Nauczyć: – podziału materiałów eksploatacyjnych;
– rodzajów paliw, olejów i smarów;
– przepisów bhp obowiązujących przy pracach z MPS;
Zapoznać: – z wymaganiami stawianymi materiałom eksploatacyjnym;
Kształtować: – świadomość konieczności odpowiedniej dbałości o powierzony sprzęt.
ZAGADNIENIA I CZAS:
- Rozpoczęcie zajęć - 10 min.
1. Rodzaje paliw. - 20 min.
2. Wymagania stawiane paliwom - 20 min.
3. Wielkości charakteryzujące paliwo - 20 min.
4. Rodzaje smarów. Oznaczenia - 30 min.
5. Pomocnicze płyny eksploatacyjne - 20 min.
6. Przepisy bhp obowiązujące przy stosowaniu materiałów pędnych i smarów - 10 min
- Zakończenie zajęć - 5 min.
FORMA: Zajęcia teoretyczne.
METODA: Wykład.
CZAS: 3 x 45 min.
MIEJSCE: Sala wykładowa.
LITERATURA:
1. „Eksploatacja sprzętu technicznego” cz. V – WSOWI 581/85 str. 12-75
2. „Eksploatacja sprzętu technicznego” cz. III – WSOWI 381/79 str. 72-89
3. WPT nr 3/90, 5/90, 2/91, 5/91
4. Opracowanie metodyczne – „Maszynoznawstwo ogólne”.
POMOCE SZKOLENIOWE: Foliogramy, plansze poglądowe.
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:
1. Próbki materiałów pędnych, smarów i pomocniczych płynów eksploatacyjnych.
WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
– zajęcia prowadzę w formie wykładu;
– przy omawianiu rodzajów paliw, olejów i smarów podać przykłady zastosowania;
– w trakcie zajęć zadaję pytania w celu podniesienia aktywności myślowej;
– najważniejsze rzeczy nakazuję zanotować do zeszytu;
– zagadnienia prowadzić głównie w oparciu o foliogramy i próbki materiałów zgromadzone na regale.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Część wstępna – rozpoczęcie zajęć - 10 min.
- przyjęcie meldunku;
- podanie tematu i celu zajęć;
- podanie zagadnień i literatury;
- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.
Część główna - 120 min.
Zagadnienie 1. Rodzaje paliw - 20 min.
1. Materiały eksploatacyjne.
MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE – są to środki, które umożliwiają lub ułatwiają użytkowanie i obsługiwanie maszyn i urządzeń.
Podział materiałów eksploatacyjnych.
PŁYNY EKSPLOATACYJNE:
¨ do układów chłodzenia;
¨ do układów hamulcowych
PŁYNY POMOCnICZE:
¨ do usuwania kamienia kotłowego;
¨ do chemicznego czyszczenia części;
¨ inne.
ŚRODKI POMOCNICZE:
¨ środki do mycia;
¨ środki do czyszczenia szyb;
¨ środki do ochrony przed zamarzaniem i oblodzeniem szyb;
1.1. Paliwa.
PODZIAŁ PALIW.
B 70 E 78
B 90 E 86
E 94 LS IZ 20
Średniosiarkowy do 0,6% S
E 98 IZ 35
LC³40
LW IZ 40
Wysokosiarkowy do 1% S
Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym
Silniki o zapłonie samoczynnym (silniki wysokoprężne) zasilane są paliwami ciekłymi, zwanymi olejami napędowymi (ON). Są to paliwa ciężkie, otrzymane z destylacji ropy naftowej jako frakcja skraplająca się bezpośrednio po nafcie.
Oleje napędowe muszą odznaczać się dobrą zdolnością rozpylania i mieszania się z powietrzem oraz muszą umożliwiać łatwe uruchomienie silnika, co przede wszystkim zależy od lotności i lepkości. Od olejów napędowych wymaga się również, aby nie tworzyły nadmiernie dużych ilości osadów, nie korodowały części silnika, nie przyspieszały zużycia układu zasilania lub innych zespołów silnika oraz zachowały dostateczną trwałość w warunkach składowania i transportu.
Oleje napędowe do silników szybkoobrotowych (symbol J) dzielą się na:
· letnie (oznaczone literą L),
· zimowe (oznaczone cyfrą rzymską i literą I Z).
Ze względu na zawartość siarki w oleju napędowym, oleje letnie dzieli się na:
· L.S – olej letni średniosiarkowy o zawartości siarki do 0.6%,
· L.W – olej letni wysokosiarkowy o zawartości siarki do 1.0%.
Ze względu na temperaturę krzepnięcia olejów napędowych rozróżnia się następujące oleje zimowe:
· IZ-20 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -200C,
· IZ-35 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -350C,
· IZ-40 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -400C,
· IZ-50 – olej zimowy o temperaturze krzepnięcia -500C.
Wybrane własności olejów napędowych.
Wymagania
IL
szormy