ZATWIERDZAM Dziwnów, dnia …………..
dowódca JW.
/stanowisko/
......................................................
/stopień imię i nazwisko/
do przeprowadzenia zajęć z kształcenia obywatelskiego z kompanią techniczną
w dniu ….10.2012r.
I. TEMAT: Autorytet dowódcy, kultura w dowodzeniu i kierowaniu podwładnymi. Koedukacyjna armia - zagadnienia równości płci w armii. Ochrona praw człowieka w SZ na podstawie „zaleceń” Komitetu Ministrów Rady Europy dla państw członkowskich.
II. CELE ZAJĘĆ:
- Uwrażliwić żołnierzy na przestrzeganie podstawowych norm i zasad kultury osobistej
III. FORMA: zajęcia teoretyczne
IV. CZAS: 45 min.
V. MIEJSCE: sala wykładowa
VI. ZAGADNIENIA:
- Sylwetka kulturalna żołnierza
ZABRANIAM
- Wykonywać inne czynności niż nakazane przez instruktora;
- Samowolnie oddalać się z miejsca ćwiczenia;
NAKAZUJĘ
- Zachować wysoką dyscyplinę szkoleniową;
- Wykonywać wszystkie polecenia instruktora
VIII. LITERATURA:
- “ Wychowanie estetyczne. Kultura życia codziennego”
-„Ceremoniał wojskowy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” Dep. Wych. 12/2009
IX. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
X. ORGANIZACJA ZAJĘĆ: (w formie graficznej)
- Zajęcia w jednej grupie szkoleniowej
XI. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
- Kategorycznie zabraniam oddalania się z miejsca zajęć
- Wszystkie czynności wykonywane są na komendę bądź za zgodą prowadzącego zajęcia
XII. INNE (DODATKOWE):
XIII. WPROWADZENIE W SYTUACJĘ TAKTYCZNĄ:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Czas
Czynności organizacyjno-porządkowe
1
2
min
5
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Przyjęcie meldunku
Sprawdzenie obecności
Sprawdzenie wyglądu zewnętrznego
Podanie tematu oraz celu zajęć.
Min
30
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Sylwetka kulturalna żołnierza.
Żołnierz powinien legitymować się następującymi cechami kultury osobistej:
- gotowość do wysiłku i poświęceń w imię wyższych celów i wspólnego dobra, wiązanie własnej pomyślności z sukcesem zespołu, rzetelność i dokładność w służbie.
- zdolność do harmonijnego współżycia w grupie, koleżeństwo i poczucie żołnierskiej wspólnoty w stosunkach starszy – młodszy, w tym starszy – młodszy rocznik.
- znajomość i przestrzeganie zasad oraz dobrych zwyczajów obowiązujących w kontaktach między ludźmi, życzliwość, uprzejmość, poprawny i kulturalny sposób wyrażania się.
- zamiłowanie do porządku i czystości, starannego ubioru i schludnego wyglądu.
- uczynność, zwłaszcza wobec osób wymagających pomocy, w stosunku do kobiet, dzieci, starszych.
- umiejętność pożytecznego spędzania czasu wolnego, wyboru odpowiednich form wypoczynku i rozrywki.
- zdolność do samodzielnego rozwiązywania osobistych problemów, w szczególności związanych z założeniem rodziny oraz wyborem zawodu.
Na kulturę człowieka składa się wiele elementów, m.in. sposób w jaki on wyraża – w mowie lub piśmie – swoje myśli, sposób w jaki posługuje się językiem. W tym znaczeniu mówimy często o kulturze bycia, kulturze osobistej, czy wreszcie o kulturze języka danego człowieka.
Trudno byłoby krótko i wyczerpująco zdefiniować pojęcie “kultura języka”, jednakże należy sobie wyjaśnić ten termin, a może lepiej zastanowić się nad tym od czego zależy kultura języka jednostki, czy społeczności. Zenon Klemensiewicz zagadnienie kultury języka lapidarnie ujął w takiej formie: “Kultura – to unikanie błędu, błąd to odchylenie od normy, norma – to przymus społeczny, wymagający sankcji za odstępstwo, sankcją zaś w sprawach języka jest śmieszność, która jednak musi być wywołana odpowiednią postawą całego społeczeństwa”.
10
1. Pytania kontrolne.
2. Omówienie zajęć.
3. Zakończenie zajęć.
OPRACOWAŁ
szormy