marketing.rtf

(41 KB) Pobierz

CZYNNIKI WYMUSZAJĄCE ZMIANY W

KIEROWANIU ORGANIZACJAMI:

• dynamika otoczenia,

• przyspieszenie procesów globalizacyjnych

(od lat 90.)

• konieczność przeciwdziałania negatywnym

konsekwencjom procesu globalizacji.

• Wzrost znaczenia ruchów prokonsumenckich.

• Rozszerzenie aktywności przedsiębiorstw na skalę

światową ŕ wzmożenie konkurencji w wielu

branżach.

Istota marketingu we współczesnej

gospodarce

• W sferze praktycznej marketing jest filozofią

działania podmiotów na rynku, skierowaną na

jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów.

• W sferze teoretycznej marketing jest zbiorem

racjonalnych sposobów działania

wypracowanych przez naukowców.Ewolucja marketinguMarketing w Polsce

• W Polsce działania marketingowe na

szeroką skalę miały szansę rozwinąć się

dopiero w latach 90. z uwagi na

liberalizację handlu zagranicznego i

liberalizację prowadzenia działalności

gospodarczej.

Różne koncepcje marketingu opisane we współczesnej literaturze marketingu

Mikromarketing (marketing docelowy)

MakromarketingMarketing relacji (partnerski)Marketing społecznyInne koncepcje marketingu:

• marketing internetowy

• marketing międzynarodowy,

• marketing neuronowy (neuromarketing),

• marketing polityczny,

• euromarketing,

• usług finansowy,

• turystyczny, sportowy,

• itd.Różne koncepcje marketingu stosowane w praktyce gospodarczejMarketing mobilny

Może odnosić się do dwóch form komunikacji marketingowej:

– marketing wykonywany za pośrednictwem urządzenia mobilnego np. telefonu komórkowego,

– marketing za pomocą przekazów ruchomych, na przykład jeżdżące mobile czy pokazy drogowe.Marketing szeptany

• Marketing szeptany (ang. whisper marketing, word of mouth marketing, buzz marketing):Marketing wirusowy

• Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje

dotyczące firmy, usług czy produktów.Marketing partyzanckiMarketing zapachowy (aromamarketing)

Marketing sportowy

Marketing rekomendacjiSEM - Search Engine MarketingMarketing polityczny

Trzy główne sfery działalności marketingu:

• marketing konsumpcyjny,

• marketing dóbr inwestycyjnych,

• marketing organizacji non-profit.

CENA JAKO ELEMENT KONCEPCJI MARKETINGU

MIX

cel główny:

• Prezentacja możliwości i sposobów

ustalania cen przez przedsiębiorstwa. Cele szczegółowe:

Cena:

„określona liczba jednostek pieniężnych, które

nabywca musi zapłacić za jednostkę produktu lub

usługi”

Z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest:

– wyrazem liczby pieniędzy, jaką otrzymuje

za sprzedanie jednostkowego produktu. Cena cd.

Z punktu widzenia nabywcy:

– cena to suma co najmniej dwóch elementów, wartości pieniędzy, jaką nabywca musi zapłacić za jednostkę produktu oraz uciążliwości.Cena cd. dla specjalisty ds. marketingu:

• ważny atrybut produktu, stanowiący

integralny element realizowanej strategii

marketingu mix. Cena dla księgowego:

• odzwierciedlenie kosztów wytworzenia

produktu i zysku, jaki powinien

zapewniać.

Przedsiębiorstwo musi podjąć decyzje cenowe w wielu sytuacjach, m.in. gdy:

• wprowadza nowy produkt na rynek,

• zmienia się poziom kosztów produkcji,

• zmienia się popyt na dany produkt,

• na rynek wchodzą nowi konkurenci .

ZWIĄZEK CENY I UŻYTECZNOŚCI

Gotowość zapłaty

Produkt / usługa

(świadczenie)

Postrzeganie

użyteczności CENA

Inne instrumenty marketingu

Potrzeby oraz życzenia nabywców

Sytuacja finansowa nabywcy

ZWIĄZEK CENY I UŻYTECZNOŚCI

Cena a inne instrumenty marketinguFUNKCJE CEN w marketingu:

Związane:

• ze sprzedażą (wzrost sprzedaży, udział w rynku),

• z konkurentami (stabilizacja cenowa, konkurencja

cenowa),

• z efektywnością (zyskiem) – osiąganie założonego

zysku, zwrot nakładów,

• z kształtowaniem wizerunku firmy.

KSZTAŁTOWANIE POLITYKI CEN W PRZEDSIĘBIORSTWIE

Strategia zdominowana przez inny instrument marketingu

Strategia opanowana przez cenę

Strategia bez udziału polityki cenowej

Strategia bez dominującego instrumentu marketingu

Znaczenie ceny

Duże Małe

Proces ustalania ceny w firmie zorientowanej marketingowo

Rozpoznanie potrzeb nabywcy

Postrzeganie przez nabywcę własności produktu

Postrzeganie przez nabywcę wartości produktu

Cena

Promocja i inne działania marketingowe

Produkt

Przedsiębiorstwa przyjmują najczęściej jeden z sześciu sposobów postępowania na rynku:

1. Prowadzenie walki o przetrwanie.

2. Maksymalizacja zysków krótkookresowych.

3. Maksymalizacja przychodów ze sprzedaży.

4. Maksymalizacja wielkości sprzedaży (penetracja rynku).

5. Osiągnięcie przywództwa jakościowego.

6. Realizacja celów pozacenowych (inne cele

polityki cenowej). ZMIANY POLITYKI CENOWEJ DLA

PRODUKTÓW ISTNIEJĄCYCH NA RYNKU

Niskie Wysokie

Niskie Polityka dyskontowa Polityka zgarniania

Wysokie Polityka przenikania Polityka wysokich cen

Ceny w okresie dojrzałości rynku

Ceny w chwili wprowadzenia produktu na rynek WYBÓR POLITYKI CEN

Sposób kształtowania cen przez przedsiębiorstwa uzależnione jest od następujących czynników:

§ pojemności rynku,

§ cen ustalanych przez największych konkurentów,

§ elastyczności cenowej popytu na produkt,

§ kosztów produkcji i dystrybucji produktu przedsiębiorstwa.

JAKOŚĆ JAKO KRYTERIUM

WYZNACZANIA CENYC e n a

W y s o k a Ś r e d n i a N i s k a

Jakość produktu Wysoka:

1. Strategia najwyższej jakości

2. Strategia wysokiej wartości

3. Strategia superokazji

Ś re dn ia

4. Strategia

przeładowania

5. Strategia średniej wartości

6. Strategia dobrej okazji

N i s k

a 7. Strategia zdzierstwa

8. Strategia pozornej oszczędności

9. Strategia oszczędności

§ PRODUKT – wytwór pracy ludzkiej, który

zaspokaja określone potrzeby.

§

„każdy obiekt rynkowej wymiany albo wszystko, co można oferować na rynku” (Altkorn 1997)POJĘCIE PRODUKTU cd. W marketingowym podejściu do rynku, produktem jest wszystko, co ma szansę zaistnienia i „bycia” na rynku, tzn. zyskuje aprobatę pewnej grupy nabywców, którzy chcą kupować i konsumować dany produkt. CYKL ŻYCIA PRODUKTUFazy cyklu życia produktów:

0. faza przygotowawcza

1 faza wprowadzenia produktu na rynek,

2 faza wzrostu sprzedaży produktu,

3 faza dojrzałości produktu,

4 faza schyłku (spadku sprzedaży).Czynniki determinujące cykl życia to

m.in.:

• rodzaj produktu,

• możliwości jego różnicowania,

• podatność na modę i ewentualną koniunkturę,

• rodzaje zaspokajanych potrzeb konsumentów i ich zmiany,

• tempo postępu techniczno-technologicznego,

• liczby i struktury podmiotów funkcjonujących na rynku. Podział produktówMarka produktuOpakowanie jako niezbędny

element produktu

• zabezpieczenie towaru przed zepsuciem (funkcja ochronna),

• promowanie produktów, (funkcja promocyjna),

• identyfikowanie i rozróżnianie produktów (funkcja informacyjna),

• usprawnienie procesu sprzedaży (funkcja organizacji pracy).

Jakość produktów:

• to miara stopnia, w jakim dany produkt lub usługa zaspokaja potrzeby użytkownika.INNOWACJE PRODUKTÓWINNOWACJE RADYKALNE

Nowe produkty usługi lub technologie, które całkowicie zastępują dotychczasowe.

INNOWACJE STOPNIOWE

Nowe produkty,usługi lub technologie, które jedynie modyfikują dotychczasowe.

INNOWACJE TECHNICZNE

Zmiany wyglądu fizycznego produktu, parametrów osiągnięć lub procesów produkcyjnych.

INNOWACJE KIEROWNICZE

Zmiany w procesach kierowania sposobem obmyślania, tworzenia i dostarczania klientom produktów i usług.Nowy produkt i jego istota

Nowy produkt:

• stwarza przedsiębiorstwu możliwość rozszerzenia asortymentu wytwarzanych i sprzedawanych produktów,

• daje szansę pozyskania nowych nabywców na dotychczasowych i nowych segmentach rynku,Podział nabywców nowych produktów:

 

• Pionierzy

• Rozważni

• Ostrożni

• Bierni

• Konserwatyści

Schemat zachowań różnych grup nabywców wobec nowych produktów

 

Instrukcja wypełnienia analizy SWOT

Analiza SWOT to narzędzie, dzięki któremu firma może zanalizować i rozpoznać

własne silne i słabe strony (Strengths i Weaknesses), a także istniejące i potencjalne szanse

i zagrożenia (Opportunities i Threats) płynące z otoczenia zewnętrznego. Po zakończeniu,

analiza SWOT określa, co może pomóc w realizacji celów firmy (silna strona lub możliwość)

lub co może być przeszkodą, którą należy przezwyciężyć lub zminimalizować w celu

osiągnięcia pożądanego rezultatu (słaba strona lub zagrożenie).

Jak skutecznie przeprowadzić analizę

SWOT? Najważniejsze wskazówki Pamiętaj...

1

Nigdy nie kopiuj istniejącej analizy SWOT – to

może wpłynąć na twój tok myślenia Za każdym

razem przygotowuj analizę SWOT na czystej

kartce papieru

Aby usprawnić i uporządkować myśli, można

zastosować szablon

2 Poświęć wystarczająco dużo czasu na

dokonanie analizy

Być może będziesz musiał wielokrotnie

poprawiać analizę, zanim będziesz zadowolony

z wyniku

3

Analiza SWOT sama w sobie NIE stanowi

wyniku. To tylko narzędzie wspomagające

analizę przedsiębiorstwa

Przed rozpoczęciem analizy powinieneś

wiedzieć, co zamierzasz zrobić z wynikami

4

Analiza SWOT nie jest chwilową fanaberią

szkół biznesowych, to wiarygodna technika

stosowana w całym biznesie

Musisz czuć się dobrze przygotowując

ją w swoim przedsiębiorstwie

5 Analiza SWOT powinna być prosta, jasna,

zwięzła i przenikliwa

Analiza musi być zrozumiała dla osób z

zewnątrz (np. kierowników banków lub

inwestorów), dlatego nie należy stosować

wyrażeń lub skrótów zrozumiałych tylko dla

Ciebie

6 Opracuj plan działań na podstawie analizy

SWOT

Musisz ją zaprezentować każdej

zainteresowanej osobie

7 Analiza SWOT stanowi tylko wgląd w sytuacje w jednym punkcie w czasie. Musisz ją rewidować, najlepiej co kwartał, aby zobaczyć, jak sytuacja zmieniła się w czasie

8

Nie staraj się zbytnio analizować problemu. Nie przejmuj się, że analiza nie jest idealna, po prostu ją wykonaj Jeśli na jej podstawie zamierzasz realizować działania, musi być dokładna we wszystkich istotnych aspektach

1Bardzo ważną rzeczą jest obiektywne, a nawet krytyczne spojrzenie

na przedsiębiorstwo. Tylko wtedy będziemy mogli przyjrzeć się organizacji. Oczywiste jest,

że każda analiza SWOT pisana przez nas będzie mimo wszystko subiektywna, ale trzeba

starać się spojrzeć na przedsiębiorstwo z drugiej perspektywy: jakie silne strony widzi w

firmie otoczenie zewnętrzne. Jeżeli przedsiębiorstwo ma tylko jednego właściciela, to warto

rozpocząć od wypisania pozytywnych cech charakteru przez tą osobę. Mocne strony

stanowią wartość dla odbiorców i warto je podkreślać w ofertach, przekazie komunikacyjnym.

Z drugiej strony pamiętajmy o słabych stronach. Nie bójmy się identyfikować „wąskich

gardeł”. Ukrywanie słabości nie spowoduje tego, że przestaną one istnieć. Warto dlatego

zrobić listę błędów, przeoczeń czy pomyłek. Warto jest spojrzeć na przedsiębiorstwo z

zewnętrznej perspektywy np. jedna osoba może wiedzę właściciela potraktować jako silną

stronę, jednak osoba z zewnątrz może to postrzegać jako słabość.

Szanse mają pozytywny wpływ na rozwój i pokonywanie barier płynących z

otoczenia, są to kluczowe czynniki, które pozwolą na utrzymanie pozycji lub jej ekspansję, a

jednocześnie osłabią zagrożenia.

Zagrożenia są przeszkodą dla utrzymania pozycji, rozwoju lub ekspansji. Zagrożenia

mają negatywny wpływ przede wszystkim na utrzymanie pozycji, jak również na perspektywy

rozwoju. Skuteczna ich identyfikacja jest podstawą opracowania prawidłowej strategii.

Czynniki zewnętrzne należy precyzyjnie określać, gdyż mogą w jednym przypadku

być szansą, a w innych zagrożeniem. Typowymi przykładami jest polityka gospodarcza

prowadzona przez państwo, tendencje rynkowe, koncesjonowanie działalności

gospodarczej.

Przeprowadzając analizę SWOT należy pamiętać, że silne i słabe strony są czynnikami wewnętrznymi, a szanse i zagrożenia to elementy zewnętrzne wobec firmy. Przeprowadzając analizę SWOT można obserwować wszystkie istotne czynniki, które wywierają łączny wpływ na firmę w jednym miejscu. Analiza SWOT jest prosta do przeprowadzenia, jasna i łatwa do zaprezentowania.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin