zagadnienia do egzaminu.doc

(37 KB) Pobierz

Psychologia rozwojowa – zagadnienia do egzaminu

1.Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia – ogólna charakterystyka

2.Rozwój – charakterystyka pojęcia

4.Ciągłość rozwoju – charakterystyka pojęcia

5.Czynniki kierujące przebiegiem rozwoju

6.Dynamika rozwojowa – definicja zjawisk wzrastania, dojrzewania, uczenia się

7.Zasada epigenetyczna definicja

8.Nieciągły model rozwoju – ogólna charakterystyka koncepcji

9.Trajektorie rozwojowe – definicja

10.Punkty zwrotne

11.Ekwifinalność, multifinalność – definicja pojęć

12.Stadia rozwojowe – definicja oraz kryteria identyfikacji stadium

13.Studium przypadku – ogólna charakterystyka metody

14.Metoda korelacyjna ogólna charakterystyka metody

15.Metoda eksperymentalna - ogólna charakterystyka metody

16.Obserwacja - ogólna charakterystyka metody oraz cechy prawidłowo przeprowadzonej obserwacji

17.Kryteria klasyfikacyjne obserwacji

18.Uszczegóowienie obserwacji i stopień standaryzacji zapisu – charakterystyka kolejnych rodzajów obserwacji

19.Wywiad – ogólna charakterystyka

20.Typy wywiadu

21.Reguły budowania pytań w wywiadzie oraz typy struktur i rodzajów wywiadu

22.Pozapoznawcze funkcje wywiadu

23.Dojrzewanie – definicja zjawiska

24.Normy rozwojowe – definicja oraz koncepcja A. Gesella

25.Prawa rozwoju: cefalokaudalne ora proksymodystalne: definicje

26.Uczenie się w środowisku – warunkowanie klasyczne: ogólna charakterystyka

27.Uczenie się w środowisku – warunkowanie instrumentalne: ogólna charakterystyka

28.Uczenie się w środowisku – teoria społecznego uczenia się : ogólna charakterystyka

29.Konstruktywizm – charakterystyka poglądu

30.Systemy dynamiczne – zasady funkcjonowania

31.Okresy krytyczne – definicja

32.Okresy sensytywne – definicja

33.Mecjanizmy antycypujące doświadczenie oraz mechanizmy zależne od doświadczenia – definicja

34.Plastyczność mózgu – charakterystyka zjawiska (wraz z przykładami plastyczności mózgu)

35.Teoria Jaeana Piageta

36.Koncepcja rozwoju osobowości Erika Eriksona

37.Rozwój moralny według Lawrenca Kohlberga

38.Przywiązanie: definicje pojęć związanych z przywiązaniem (system przywiązania, zachowania przywiązaniowe, więzi przywiązaniowe, relacje przywiązaniowe, figury przywiązania, bezpieczna baza)

39. Teoria Johna Bowlby’ego.

40. Funkcje rodziny według Virgini Satir

41.Charakterystyka rodziny funkcjonalnej.

42. Cykl życia rodzinnego – charakterystyka kolejnych faz życia rodzinnego.

Zagadnienia z zakresu ćwiczeń

(dołączone ze względu na bardzo niski poziom przygotowanych przez Państwa prezentacji okresów rozwojowych – jako konsekwencja braku zaangażowania w większości grup „czytających” z książki kolejne zagadnienia dotyczące okresów rozwojowych)

42.Okres prenatalny – charakterystyka rozwoju dziecko podczas kolejnych trymestrów ciąży

43.Okres prenatalny – zagrożenia, czynniki patogenne w okresie ciąży

44.Okres niemowlęcy – progi rozwojowe: rozwój motoryki dużej i małej oraz mowy.

45.Okres przedszkolny – charakterystyka rozwoju poznawczego, intelektualnego dziecka (specyfiki myślenia dziecka w wieku przedszkolnym)

46.Okres przedszkolny – charakterystyka rozwoju społecznego i moralnego.

47.Okres adolescencji – na czym polega kryzys tożsamości w okresie dorastania.

48.Okres wczesnej dorosłości – zadania rozwojowe.

49.Okres średniej dorosłości charakterystyka pojawiającej się w tym okresie w rodzinie fazy „pustego gniazda”

50.Okres późnej dorosłości – rodzaje mądrości osób starszych oraz teorie adaptacji osób starszych do

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin