Psychologia rozwojowa – zagadnienia do egzaminu
1.Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia – ogólna charakterystyka
2.Rozwój – charakterystyka pojęcia
4.Ciągłość rozwoju – charakterystyka pojęcia
5.Czynniki kierujące przebiegiem rozwoju
6.Dynamika rozwojowa – definicja zjawisk wzrastania, dojrzewania, uczenia się
7.Zasada epigenetyczna – definicja
8.Nieciągły model rozwoju – ogólna charakterystyka koncepcji
9.Trajektorie rozwojowe – definicja
10.Punkty zwrotne
11.Ekwifinalność, multifinalność – definicja pojęć
12.Stadia rozwojowe – definicja oraz kryteria identyfikacji stadium
13.Studium przypadku – ogólna charakterystyka metody
14.Metoda korelacyjna – ogólna charakterystyka metody
15.Metoda eksperymentalna - ogólna charakterystyka metody
16.Obserwacja - ogólna charakterystyka metody oraz cechy prawidłowo przeprowadzonej obserwacji
17.Kryteria klasyfikacyjne obserwacji
18.Uszczegóowienie obserwacji i stopień standaryzacji zapisu – charakterystyka kolejnych rodzajów obserwacji
19.Wywiad – ogólna charakterystyka
20.Typy wywiadu
21.Reguły budowania pytań w wywiadzie oraz typy struktur i rodzajów wywiadu
22.Pozapoznawcze funkcje wywiadu
23.Dojrzewanie – definicja zjawiska
24.Normy rozwojowe – definicja oraz koncepcja A. Gesella
25.Prawa rozwoju: cefalokaudalne ora proksymodystalne: definicje
26.Uczenie się w środowisku – warunkowanie klasyczne: ogólna charakterystyka
27.Uczenie się w środowisku – warunkowanie instrumentalne: ogólna charakterystyka
28.Uczenie się w środowisku – teoria społecznego uczenia się : ogólna charakterystyka
29.Konstruktywizm – charakterystyka poglądu
30.Systemy dynamiczne – zasady funkcjonowania
31.Okresy krytyczne – definicja
32.Okresy sensytywne – definicja
33.Mecjanizmy antycypujące doświadczenie oraz mechanizmy zależne od doświadczenia – definicja
34.Plastyczność mózgu – charakterystyka zjawiska (wraz z przykładami plastyczności mózgu)
35.Teoria Jaeana Piageta
36.Koncepcja rozwoju osobowości Erika Eriksona
37.Rozwój moralny według Lawrenca Kohlberga
38.Przywiązanie: definicje pojęć związanych z przywiązaniem (system przywiązania, zachowania przywiązaniowe, więzi przywiązaniowe, relacje przywiązaniowe, figury przywiązania, bezpieczna baza)
39. Teoria Johna Bowlby’ego.
40. Funkcje rodziny według Virgini Satir
41.Charakterystyka rodziny funkcjonalnej.
42. Cykl życia rodzinnego – charakterystyka kolejnych faz życia rodzinnego.
Zagadnienia z zakresu ćwiczeń
(dołączone ze względu na bardzo niski poziom przygotowanych przez Państwa prezentacji okresów rozwojowych – jako konsekwencja braku zaangażowania w większości grup „czytających” z książki kolejne zagadnienia dotyczące okresów rozwojowych)
42.Okres prenatalny – charakterystyka rozwoju dziecko podczas kolejnych trymestrów ciąży
43.Okres prenatalny – zagrożenia, czynniki patogenne w okresie ciąży
44.Okres niemowlęcy – progi rozwojowe: rozwój motoryki dużej i małej oraz mowy.
45.Okres przedszkolny – charakterystyka rozwoju poznawczego, intelektualnego dziecka (specyfiki myślenia dziecka w wieku przedszkolnym)
46.Okres przedszkolny – charakterystyka rozwoju społecznego i moralnego.
47.Okres adolescencji – na czym polega kryzys tożsamości w okresie dorastania.
48.Okres wczesnej dorosłości – zadania rozwojowe.
49.Okres średniej dorosłości – charakterystyka pojawiającej się w tym okresie w rodzinie fazy „pustego gniazda”
50.Okres późnej dorosłości – rodzaje mądrości osób starszych oraz teorie adaptacji osób starszych do
marrubi