SZCZEGÓŁOWY PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO NA STANOWISKACH ROBOTNICZYCH druk.docx

(17 KB) Pobierz

 

………………………………………………….

         (nazwa organizatora szkolenia)

 

 

 

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM INSTRUKTAŻU

STANOWISKOWEGO

W ZAKRESIE BHP I PPOŻ.

PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH

NA STANOWISKACH SPAWALNICZYCH

 

 

 

 

 

                                                   SPORZĄDZIŁ:

 

 

                                                                 ………………………………

 

 

(rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie

szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz.

1860; zm: Dz. U. Nr 196, poz. 1420 z 2007r.)

Program instruktażu stanowiskowego

 

Celem szkolenia jest uzyskanie przez pracownika :

1) informacji o czynnikach środowiska pracy występujących na danym stanowisku pracy i w jego bezpośrednim otoczeniu, oraz o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą,

2) wiedzy i umiejętności dotyczących sposobów ochrony przed zagrożeniami wypadkowymi i zagrożeniami dla zdrowia w warunkach normalnej pracy i w warunkach awaryjnych,

3) wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego wykonywana powierzonej pracy.

 

Czas trwania szkolenia: 8 godzin, w godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.

 

Sposób organizacji szkolenia:

Szkolenie powinno być prowadzone w formie instruktażu – na stanowisku, na którym będzie zatrudniony instruowany pracownik, na podstawie niniejszego szczegółowego programu.

 

Szkolenie powinno uwzględniać następujące etapy:

1) rozmowę wstępną instruktora z instruowanym pracownikiem,

2) pokaz i objaśnienie przez instruktora całego procesu pracy, który ma być realizowany,

przez pracownika,

3) próbne wykonanie procesu pracy przez pracownika przy korygowaniu przez instruktora sposobów wykonywania pracy,

4) samodzielną pracę instruowanego pracownika pod nadzorem instruktora,

5) sprawdzenie i ocenę przez instruktora sposobu wykonywania pracy przez pracownika.

Jeżeli pracownik wykonuje prace na różnych stanowiskach, szkolenie powinno uwzględniać

wszystkie rodzaje prac, które będą należały do zakresu obowiązków pracownika.

Sposób realizacji szkolenia i czas trwania poszczególnych jego części powinny być dostosowane do przygotowania zawodowego i dotychczasowego stażu pracy pracownika oraz zagrożeń występujących przy przewidzianej do wykonywania przez niego pracy.

Powyższe uwarunkowania uwzględnia niniejszy „Program”.

 

Instruktaż stanowiskowy – program szczegółowy

(2 godziny)

 

I. Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności:

1. Omówienie warunków pracy z uwzględnieniem:

a) elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających

wpływ na warunki pracy pracownika ( np. oświetlenie ogólne, ogrzewanie,

wentylacja, urządzenia techniczne, urządzenia ochronne),

b) elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i

higienę pracy (np. pozycja przy pracy, oświetlenie miejscowe, wentylacja

miejscowa, urządzenia zabezpieczające, znaki ostrzegawcze i sygnalizacyjne,

narzędzia),

c) przebiegu procesu na stanowisku pracy w nawiązaniu do charakteru

przewidywanych do wykonania czynności w zakładzie pracy, a także z

uwzględnieniem czynności wykonywanych w środowisku.

2. Omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku

pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i

sposobów ochrony przed zagrożeniami, oraz zasad postępowania w razie wypadku, lub

awarii.

3. Przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego

zadania.

4. Organizacja stanowiska pracy z komputerem:

a) rozmieszczenie elementów stanowiska pracy (siedzisko, stół, monitor,

klawiatura),

b) podstawowe zasady pracy przy komputerze,

c) obowiązki pracodawcy.

 

 

II. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z

przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod

bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem

uwagi na czynności trudne i niebezpieczne.

(0,5 godziny)

 

1. Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie, np. przygotowanie

stanowiska pracy przy komputerze.

2. Prowadzący stosuje pokaz częściowy- elementowy.

Pokazany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem m. in.:

- nabycia określonej umiejętności,

- uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonania,

- dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy,

- omówienie możliwych zagrożeń w środowisku podopiecznych.

3. Pokaz częściowy powinien przebiegać wg następującego porządku:

a) pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej

czynności,

b) pokazanie sposobu wykonania danej czynności,

c) pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.

4. Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego

wykonania czynności.

5. Po pokazie całościowym i fragmentarycznym – ponowny pokaz układu czynności – w

zwolnionym tempie, po raz drugi i trzeci raz w tempie rzeczywistym.

6. Sprawdzenie efektów pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia

demonstrowanych czynności.

 

 

III. Próbne wykonanie zadania przez pracownika pod kontrolą instruktora.

(0,5 godziny)

 

1. Wstępna samodzielna próba wykonania pracy – w zwolnionym tempie z objaśnianiem

wykonywanych czynności.

2. Wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnianiem sposobu

wykonywania tych czynności.

3. Wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem.

4. Ogólny, ponowny pokaz całościowy wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa

wykonywanych czynności (od powolnego do rzeczywistego).

 

 

IV. Samodzielna praca pracownika pod nadzorem instruktora.

(4 godziny)

 

1. Powierzenie wykonania samodzielnej pracy.

2. Taktowne odnoszenie się do szkolącego.

3. Możliwość zwrócenia się do przełożonego o wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości.

 

 

V. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania pracy przez pracownika.

(1 godziny)

 

 

1. Omówienie przebiegu wykonania zadania .

2. Obiektywna ocena.

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin