Grupa A
Pytania długie:
1. Przekroje dróg stosowane w Polsce, od czego zależy ich dobór, zastosowanie pasa dzielącego
1x1, - np. osiedlowe uliczki
1x2 z pob. grunt., - np. DW 794 odc. Kraków - Wolbrom
1x2 z pob. utw., np. DK7 odc. Kraków - Miechów
1x2+1 do wyprz., np. S69 odc. Milówka - Zwardoń
2x2, np. A2 odc. Poznań – Łódź
2x3, np. A4 odc. Katowice - Gliwice
1x6
Liczba i szerokość pasów zależy od natężenia ruchu, szerokość pasa ruchu zależy od klasy technicznej drogi (Vp), struktury rodzajowej ruchu (jakie pojazdy będą jeździły, na drogach L zalezy od wymiaru śmieciarki) i obecności linii autobusowych. Pasy ruchu szer. 2,5-3,5 m
Pas dzielący stosuje się w celu oddzielenia kierunków ruchu, w miastach ma dodatkowe funkcje: azyl dla pieszych i rowerzystów przy przechodzeniu na raty, powinny mieć bariery bezpieczeństwa, znaki, krzewy, urządzenia przeciwolśnieniowe
Na autostradach przenoszą też światłowody i mają urządzenia odwadniające
1x6 analogicznie jak 1x4
2. Łuk poziomy, warunki, itp.
Elementy łuku:
R - promień, T - styczna, PK - długość łuku, ∝ - kąt zwrotu
Cele stosowania łuków poziomych: (4)
- dostosowanie do ukszt. i zagosp. terenu
- estetyka
- anty monotonia
- ograniczenie wpływu olśnienia
Warunki? :
- Rmin = 50 – 750 m
- R zależy od vp, jeżeli vp < vdop, dostosowujemy R do vdop, by nie stosować ograniczeń szybkości
- unikać małych kątów
- załomy katów zwrotów > 18°
- R sąsiednich łuków nie powinny się różnić ponad 2-krotnie
- R musi zapewnić widoczność na zatrzymanie przed przeszkodą
- w doborze R uwzględnia się długość odcinka poprzedzającego łuk kołowy
- stosunek długości łuku kołowego do długości krzywej przejściowej = 2:1
- szerokość jezdni na łukach powinna być zwiększona, w zależnościom struktury rodzajowej ruchu i długości promienia łuku, szerokość poszerzenia na łukach = 40/R
- w ciągu rampy drogowej przekrój jezdni przechodzi z daszkowego na jednostronnie spadkowy
Parametry łuku:
- krzywizna = 1/R
- krzywa przejściowa (od 0 do 1/R)
- krzywizna łuku o długości Ł: ∝/Ł = 180/Rπ [°/m]
- krętość odcinka = suma katów zwrotu / długość odcinka
3. ???
4. Odwodnienie zlewni jezdni, ochrona środowiska
Zanieczyszczenia ze zlewni jezdni dzielimy na 3 grupy:
- stałe – wydzieliny aut, zależą od natężenia ruchu
- przejściowe – ich emisja zależy od syt. przejściowych, takich jak utrzymanie dróg, prace budowlanych
- nadzwyczajne – katastrofy w ruchu, np. wyciek z cysterny
Zagrożenie wody gruntowej zależy od pogody i grubości w-wy wodonośnej
Metody ochrony przyrody przed zanieczyszczeniami przed zlewni:
ROWY: trawiaste, z przegrodami, z przepustami
ZBIORNIKI: retencyjne, retencyjno-infiltracyjne, niecki infiltracyjne, pasaże roślinne
KANALIZACJA DESZCZOWA I URZĄDZENIA OCZYSZCZAJĄCE:
- osadniki do podczyszczania wód
- piaskowniki
- separator produktów ropopochodnych
- rowy szczelne
DODATKOWE ŚRODKI OCHRONY:
- eliminacja zagrożeń w utrz. dróg
- bierne środki (bariery)
- odwodnienie
- uszczelnienie podłoża
ODPROWADZIENIE WÓD POWIERZCHNIOWYCH:
- wypust w teren, do zb wodnych, rzek itp. – dla dróg niższych klas
- wypust do przepustów, studzienek, obcych urządzeń odwod.
- wypust do kanalizacji
-studnie chłonne
- zbiorniki odparowujące
studnia infiltracyjna
zbiornik infiltracyjny
studnia chłonna ze studzienką doprowadzającą ściek/wodę
osadnik ziemny
zbiornik odparowujący
opisów nie jestem pewien…
Pytania krótkie:
5. Trąbka - rysunek, podpisać łącznice
.
6. Cechy pojazdu brane pod uwagę przy projektowaniu dróg
konstrukcja karoserii – widoczność na łukach i skrzyżowaniu
wysokość oczu kierowcy – widoczność na łuku pionowym i skrzyżowaniu
rodzaj samochodu – współczynnik dynamiczny - długość pasów do włączania, pochylenie
gabaryty pojazdu i ich promienie skrętu - poszerzenia na łukach i na skrzyżowaniach
wysokość pojazdu - skrajnia i widoczność na zatrzymanie na łuku pionowym
rodzaj samochodu miarodajnego - szerokości pasów przy drodze L, szerokości łuków, poszerzeń
sprawność hamulców - długość widoczności na zatrzymanie
rodzaj ogumienia - pochylenia łuków i odcinków pod górę, przyczepność
…
7. Dostępność dróg
Dostępność do dróg reguluje się przepisami – drogi najniższych klas są niedostępne dla pojazdów ciężkich, zaś na drogi klasy A i S mają wstęp tylko pojazdy samochodowe osiągające prędkość 40 km/h. Pozostały ruch musi korzystać z dróg serwisowych.
Dostępność zależy też od częstości połączeń z innymi drogami oraz obsługi przydrożnego terenu. Na ogół obowiązuje zasada, że im wyższa klasa drogi, tym bardziej powinno ograniczać się dostępność. Drogi najniższych klas (L, D, Z) obsługują lokalny teren, mają dużo wjazdów i skrzyżowań, drogi klas średnich Z, G, mają sporadycznie pojawiające się skrzyżowania i powinny mieć jak najmniej zjazdów do posesji, zaś na drogi klasy A, S można się dostać tylko poprzez węzły, występujące co od kilka od kilkadziesiąt km, ruch lokalny i innych pojazdów obsługują drogi serwisowe. W drogach GP można rzadko stosować skrzyżowania.
holenderski podział dzieli drogi na:
- ruchowe – z miasta do miasta / z dzielnicy do dzielnicy
- zbiorczo – rozprowadzające
- obsługujące obiekty
Hierarchia ta umożliwia:
-eliminację mieszania się ruchu tranzytowego i lokalnego
- eliminację tranzytu z miast
- kontrolę dostępności
- jednorodność warunków drogowych
8. Kolizyjność skrzyżowań
Kolizyjność to wzajemne przecinanie się kierunków ruchu pojazdów lub z pieszymi i rowerzystami. Skrzyżowaniami o największej liczbie punktów kolizyjności są klasyczne skrzyżowania typu X, T i Y. Występuje na nich wiele przecięć kierunków ruchu oraz kolizyjności włączeniowe. Kolizyjność takich skrzyżowań można poprawić poprzez dodanie wysepek, poprawienie kątów przecięć się dróg lub przez przebudowę na małe rondo. Małe rondo jest bardzo bezpiecznym skrzyżowaniem, gdyż ma tylko kolizyjności włączeniowe oraz z pieszymi i rowerzystami. Najkosztowniejszym ale także najbezpieczniejszym pod względem kolizyjności rozwiązaniem są węzły typu WA – w pełni bezkolizyjne (np. koniczynka). Węzły WB są częściowo kolizyjne (np. karo), a węzły WC mają bezkolizyjne relacje na wprost. Na jezdniach zbiorczo rozprowadzających dochodzi do przeplatania się kierunków ruchu.
Istnieją 4 typy relacji ruchowych?:
Regulacja kąta kolizji do 90 stopni za pomocą wysepki w skrzyżowaniu typu Y
Przebudowa skrzyżowania typu X na małe rondo
Przebudowa skrzyżowania typu X pod ostrymi kątami na 2 skrzyżowania typu T
9. Łuk pionowy, wzory
^^ ma ktoś coś więcej o tym?
10. Ekologia przy trasowaniu
Przy trasowaniu, ze względu na aspekt ekologiczny, powinno się spełniać następujące warunki:
- przeprowadzić przez jaknajmniej konfliktowy korytarz
- omijać obszary „Natura 2000”, rezerwatów, Parków Narodowych, Krajobrazowych i ich otulin, pomniki przyrody, użytki, tereny zabudowy, grunty orne, lasy
- gdy nie da się ominąć lasów – wchodzić w nie pod katem, przeprowadzać falistą się linią, by uniknąć korytarzy wiatrowych
- gdy nie da się uniknąć gruntów ornych – trasować przez grunty o jak najniższych klasach
- projektować ekodukty o szer. 50 m
Grupa B
1. Co to jest Autostrada? Przekroj poprzeczny i jego elementy
Autostrada to droga przeznaczona do szybkiego przemieszczania się pojazdów wyłącznie samochodowych, nie obsługująca przyległego terenu
Charakterystyka:
- posiada dwie jednokierunkowe jezdnie (2x2 lub 2x3 pasy ruchu), trwale rozdzielone pasem dzielącym
-krzyżuje się z innymi drogami i trasami w różnych poziomach
- wjazdy i wyjazdy tylko na węzłach
- ma pasy awaryjne
- ma MOPy
- oznakowana znakiem D9 „autostrada”
Przekrój poprzeczny i jego elementy:
Na autostradzie dozwolony jest tylko ruch pojazdów samochodowych, które są w stanie osiągnąć prędkość min. 40 km/h. Vp wynosi 120 km/h, a limit prędkości w Polsce i w większości krajów wynosi 130 km/h dla samochodów osobowych. Na autostradzie nie wolno się zatrzymywać, służą do tego specjalne wydzielone strefy i MOPy. Nie wolno też jechać ze zbyt niską prędkością, by nie utrudniać ruchu. Należy trzymać się prawego pasa, a lewego lub środkowego używać tylko do wyprzedzania.
Pasy ruchu mają 3,75 m szerokości dla przekroju 2x2, a 3,5 m dla przekroju 2x3. Pas dzielący wyposażony jest w światłowody i urządzenia odwadniające. Na autostradach nie ma skrzyżowań, Relacje włączeniowe odbywają się z pasów włączeniowych, a do przeplatania się kierunków ruchu służą jezdnie zbierająco-rozprowadzające.
Autostrada może być drogą płatną, lecz wtedy musi mieć bezpłatną drogę alternatywną. Pobór opłat odbywa się na PPO (Punkt Poboru Opłat) w ciągu jezdni autostrady, lub na SPO (Stanowisko Poboru Opłat) w ciągu łącznic lub płatność z góry na określony okres czasu poprzez wykup winiety (rozwiązanie stosowane w kilku małych krajach w Europie).
Główne autostrady w Polsce to A1, A2, A4. Na obecna chwilę w eksploatacji jest ok. 850 km autostrad.
2. Łuk Pionowy. Wzory etc.
To pytanie było jako krótkie w gr. A, i nie mam do niego prawie nic w notatkach.
3. Zasady podziału dróg. Administracyjne + techniczne (opisać, dlaczego taka hierarchia sieci jest dobra)
Podział administracyjny:
a) drogi publiczne (każdy może korzystać na równych prawach):
krajowe (DK), wojewódzkie (DW), powiatowe (DP), gminne (DG)
b) drogi inne (ograniczone użytkowanie):
prywatne, zakładowe, rolnicze, leśne
Podział techniczny:
A – autostrada
S – ekspresowa
GP – główna ruchu przyspieszonego
G – główna
Z -zbiorcza
L -lokalna
D -dojazdowa
Podział ten jest dobry, gdyż umożliwia:
-eliminację mieszania się ruchu tranzytowego i lokalnego o mieszanej strukturze pojazdów, a także pieszych, na tej samej drodze szybkiego ruchu samochodowego
- eliminację tranzytu z obszarów zabudowanych
- pełną lub częściową kontrolę dostępności (A, S, GP, G) do dróg pełniących podstawowe role w strukturze miejskich i zamiejskich sieci drogowych
4. Zlewnia dróg
Chyba chodzi o to samo, o co w pyt 4 gr. A ?
5. Łuk poziomy
è pyt. 2 z gr. A, tam było wśród długich… Po co w ogóle ta klasyfikacja
6. Półkoniczyna. Opisać łącznice
...
assist_win