DODATKOWE SFORMUŁOWANIA POMOCNE PRZY KONSTRUOWANIU
OCENY OPISOWEJ DO KLASY I
(zielony– dla uczniów zdolnych, niebieski – średnich, czerwony – najsłabszych]
I Zachowanie:
Przygotowanie do zajęć szkolnych:
· Uczeń chętnie przygotowuje dodatkowe informacje z różnych źródeł wiedzy i potrafi zaprezentować je w klasie.
· Uczeń jest zawsze przygotowany do zajęć i przynosi potrzebne przybory.
· Uczeń jest zazwyczaj przygotowany do zajęć, czasami zapomina o przyborach szkolnych.
· Uczeń jest rzadko przygotowany do zajęć, często zapomina o przyborach szkolnych.
· Uczeń jest nieprzygotowany do zajęć, nie nosi potrzebnych przyborów.
Praca na zajęciach:
· Uczeń zawsze aktywnie uczestniczy w zajęciach, chętnie się zgłasza do odpowiedzi.
· Uczeń samodzielnie wykonuje dodatkową pracę na zajęciach.
· Uczeń jest zawsze skoncentrowany na wykonywanym zadaniu.
· Uczeń zawsze dokładnie wykonuje zadania.
· Uczeń zawsze pracuje samodzielnie.
· Uczeń pracuje bardzo szybko.
· Uczeń jest zawsze zdyscyplinowany podczas zajęć szkolnych.
· Uczeń zawsze się wywiązuje ze swoich obowiązków szkolnych.
· Uczeń zazwyczaj aktywnie uczestniczy w zajęciach.
· Uczeń zazwyczaj dokładnie wykonuje zadania.
· Uczeń stara się koncentrować na wykonywanym zadaniu.
· Uczeń zazwyczaj pracuje samodzielnie.
· Uczeń stara się samodzielnie ukończyć zadanie.
· Podczas wykonywanej pracy uczeń stara się skoncentrować na zadaniu i nie przeszkadzać innym.
· Uczeń pracuje w normalnym tempie.
· Uczeń jest zazwyczaj zdyscyplinowany podczas zajęć szkolnych.
· Uczeń stara się wywiązywać ze swoich obowiązków szkolnych.
· Uczeń wykonuje pracę niedokładnie.
· Uczeń wykonuje zadania po dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
· Uczeń pracuje wyłącznie przy pomocy nauczyciela.
· Uczeń nie potrafi się skoncentrować na wykonywanym zadaniu.
· Uczeń pracuje w wolnym tempie.
· Uczeń jest niezdyscyplinowany podczas zajęć szkolnych.
· Uczeń odpowiada tylko na pytania nauczyciela.
· Uczeń niechętnie uczestniczy w zajęciach, rzadko udziela odpowiedzi.
· Uczeń nie bierze czynnego udziału w zajęciach.
Relacje z rówieśnikami:
· Uczeń łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami.
· Uczeń potrafi sobie radzić w sytuacjach konfliktowych.
· Uczeń zawsze używa zwrotów grzecznościowych.
· Uczeń wykazuje się wysoką kulturą osobistą.
• Uczeń bardzo chętnie pomaga rówieśnikom i dorosłym.
• Uczeń potrafi współdziałać w grupie.
• Uczeń zachowuje się kulturalnie.
• Uczeń potrafi panować nad emocjami.
• Uczeń stara się używać zwrotów grzecznościowych.
• Uczeń w miarę możliwości pomaga innym.
• Uczeń nie potrafi współdziałać w grupie.
• Uczeń potrzebuje zachęty ze strony rówieśników podczas wspólnych zabaw.
• Uczeń ma trudności z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami.
• Uczeń nawiązuje niewłaściwe relacje z rówieśnikami.
• Uczeń nie zawsze potrafi się zachować kulturalnie.
• Uczeń nie radzi sobie w sytuacjach konfliktowych.
• Uczeń ma trudności z opanowaniem emocji.
II Edukacja polonistyczna:
Słuchanie:
• Uczeń zawsze uważnie słucha wypowiedzi kolegów i nauczyciela.
• Uczeń bardzo uważnie słucha i dokładnie wykonuje polecenia.
• Uczeń zawsze uważnie słucha tekstów literackich i udziela poprawnych odpowiedzi na zadane pytania.
• Uczeń nie zawsze słucha wypowiedzi innych.
• Uczeń stara się uważnie słuchać wypowiedzi innych oraz tekstów literackich.
• Uczeń nieuważnie słucha tekstów literackich, nie potrafi udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu.
• Uczeń niechętnie słucha i niechętnie odpowiada na zadane pytania.
• Uczeń nie słucha poleceń.
Mówienie:
• Uczeń wypowiada się poprawne pod względem gramatycznym, nie popełnia błędów językowych.
• Uczeń wypowiada się zdaniami złożonymi.
• Uczeń umie streścić opowiadanie.
• Uczeń samodzielnie ustala kolejność wydarzeń w opowiadaniu.
• Uczeń samodzielnie opowiada historyjkę obrazkową, dostrzegając w niej związki przyczynowo-skutkowe.
• Uczeń potrafi samodzielnie opisać wskazane przedmioty.
• Uczeń uczestniczy w dyskusji i popiera argumentami swoją wypowiedź.
• Uczeń popiera argumentami swoje wypowiedzi.
• Uczeń potrafi dzielić wyrazy na głoski, sylaby i litery.
• Uczeń wypowiada się zdaniami prostymi.
• Uczeń wypowiada się pełnymi zdaniami na temat tekstu i ilustracji.
• Uczeń buduje zdania z określonym wyrazem.
• Uczeń samodzielnie opowiada treść krótkiego tekstu.
• Uczeń współuczestniczy w układaniu krótkiego opowiadania i bajki.
• Uczeń recytuje wiersz z prawidłową intonacją.
• Uczeń ma trudności z podziałem wyrazów na głoski, sylaby i litery.
• Uczeń ma trudności z wypowiadaniem się.
• Uczeń wypowiada się pojedynczymi słowami.
• Uczeń popełnia błędy gramatyczne.
• Uczeń ma trudności z nauczeniem się wiersza na pamięć.
• Uczeń niechętnie uczestniczy w dyskusji.
• Uczeń opowiada treść czytanki pod kierunkiem nauczyciela.
Zasób słownictwa:
• Uczeń ma bardzo bogaty zasób słownictwa.
• Uczeń posługuje się nowo poznanymi słowami i używa ich zgodnie ze znaczeniem.
• Uczeń ma przeciętny zasób słownictwa.
• Uczeń systematycznie poszerza swój zasób słownictwa.
• Uczeń ma ubogi zasób słownictwa.
• Uczeń nie pracuje nad wzbogaceniem słownictwa.
Czytanie:
• Uczeń czyta tekst z podziałem na role.
• Uczeń czyta płynnie.
• Uczeń czyta płynnie i uwzględnia znaki przestankowe.
• Uczeń czyta, głoskując.
• Uczeń czyta wyrazami, jednak dłuższe wyrazy głoskuje.
• Uczeń czyta sylabami.
• Uczeń czyta wyrazami.
• Uczeń czyta sposobem mieszanym.
• Uczeń czyta w szybkim tempie.
• Tempo czytania ucznia jest dostosowane do wieku.
• Uczeń głośno czyta tekst z właściwą intonacją.
• Uczeń czyta ze zrozumieniem.
• Uczeń rozwija zainteresowania czytelnicze.
• Uczeń czyta w wolnym tempie.
• Uczeń ma trudności ze zrozumieniem przeczytanego tekstu.
• Uczeń czyta jedynie wymagane teksty opowiadań i lektur.
• Uczeń opuszcza wyrazy podczas czytania.
Pisanie:
• Uczeń bezbłędnie zapisuje zdania z pamięci.
• Uczeń pisze poznane litery, w tym dwuznaki i zmiękczenia.
• Uczeń poprawnie łączy poznane litery.
• Uczeń mieści litery w liniaturze.
• Uczeń dba o estetykę i czytelność pisma.
• Uczeń układa i zapisuje zdania z rozsypanek wyrazowych.
• Uczeń podpisuje obrazki wyrazami.
• Uczeń pisze wyrazy i krótkie zdania.
• Uczeń popełnia nieliczne błędy podczas pisania z pamięci.
• Uczeń myli kształt liter.
• Uczeń niepoprawnie łączy litery.
• Uczeń ma trudności z układaniem i zapisywaniem zdań z rozsypanek wyrazowych.
• Pismo ucznia jest nieestetyczne i nieczytelne.
• Uczeń popełnia liczne błędy podczas pisania z pamięci.
• Uczeń nie mieści liter i wyrazów w liniaturze.
Przepisywanie:
• Uczeń bezbłędnie przepisuje tekst z tablicy, podręcznika i ćwiczeń.
• Uczeń na ogół bezbłędn...
meraja