scenariusz grupowy wf.docx

(21 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej

Prowadzący:

Temat: Zabawy ruchowe z przyborami nietypowymi

Grupa: Klasa III

Zadania szczegółowe:

1)     Motoryczność: wzmocnienie siły mięśni ramion, rozwijanie koordynacji ruchowej, kształtowanie zwinności, szybkości, skoczności

2)     Umiejętności: uczeń potrafi posługiwać się nietypowymi przyborami w ćwiczeniach i zabawach

3)     Wiadomości: uczeń poznaje ćwiczenia i zabawy kształtujące poszczególne cechy motoryczne, a także nowe przybory nietypowe i wykorzystuje je do ćwiczeń i zabaw

4)     Akcenty wychowawcze: uczeń potrafi współdziałać w zespole podczas rywalizacji, przestrzega reguł zabaw, współuczestnictwo w kształtowaniu ogólnej sprawności ruchowej

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas: 45 min.

Przybory i przyrządy: kartony, mazaki, kocyki, papierowe kulki, 2 laski, 2 garnki, chustki do zawiązania oczu, gazety

 

Przebieg zajęć:

1. Zorganizowanie grupy:

Przygotowanie dzieci do zajęć ruchowych, zbiórka w szeregu

2. Nastawienie do świadomego i aktywnego udziału w zajęciach:

Przybliżenie tematu zajęć, zachęcenie do wykorzystywania nietypowych przyborów w zabawach i ćwiczeniach ruchowych


3. Rozgrzewka:

a)Biegowa; „Ogonki z kartonem” – zabawa ożywiająca

Zabawa w zespole dwójkowym. Jeden z uczestników ucieka z kartonem założonym na wysokości pasa, drugi goniący posiada mazak, którym stara się postawić kreskę („ogonek") z tyłu kartonu uciekającego. Po jednej minucie zmiana ról.

 

b)Kształtująca; ćwiczenia w parach z kocykami (metoda- bezpośredniej celowości ruchu, zadaniowo- ścisła)

- ćwiczenie „woda”; dzieci stoją naprzeciwko siebie, każde trzyma dwa rogi koca i falują nim w dół i górę

- jeden ćwiczący kładzie się na brzuchu na kocu i przejeżdża pod nogami stojącego w rozkroku partnera; potem następuje zmiana ćwiczących

- dzieci siadają na kocu tyłem do siebie (opierając się plecami) i odpychając się nogami usiłują przesunąć partnera

- wspólne wykonywanie przysiadów, trzymając kocyk; w pozycji stojącej kocyk opuszczony, w przysiadzie uniesiony nad głowami.

4. Kształtowanie psychomotoryki, realizacja zadań szczegółowych

a) zabawa rzutna: „Papierowa bitwa”

Zespoły ustawione w szeregach twarzą do siebie, pomiędzy nimi mur z kartonów. Każdy z uczestników trzyma w ręku papierową kulę. Na sygnał ćwiczący starają się przerzucić jak najwięcej kul na połowę przeciwnika. Wygrywa zespół, który przerzuci więcej kul.

b) zabawa bieżna: „Wyścig z rozbiciem garnka”

Sala z wyznaczonymi liniami startu i mety w odległości 10-15 kroków od siebie, w połowie tej odległości ustawiamy garnki.
Dzieci ustawione są w dwóch rzędach, pierwsi trzymają w ręku kij i mają zawiązane oczy. Na znak pierwsze osoby, nim ruszą w stronę garnków, wykonują trzy obroty wokół swej osi, po czym ruszają do mety. Po drodze muszą z pomocą kija uderzyć w garnek. Gdy im się to uda, zdobywają punkt dla swojego rzędu, po czym udają się możliwie szybko na metę. Będąc tam, o czym dowiadują się z okrzyku „meta”, wydanego przez kolegów z rzędu, zdejmują chustę i wracają biegiem na start. Uderzeniem w ramię uprawniają następnych do wykonania zadania, sami zaś oddawszy chustę następnemu, udają się na koniec rzędu. Wygrywa rząd, który szybciej wykonał zadanie.

c) zabawa siłowa: „Pływanie na materacu”

Ustawienie w dwóch rzędach. Pierwsi z rzędu wykonują leżenie przodem na kocyku (nogi złożone). Odpychając się rękoma od podłogi, starają się przemieszczać do przodu. Po dotarciu do wyznaczonej linii przekazują kocyk następnemu uczestnikowi. Wygrywa zespół, którego zawodnicy szybciej „przepływają” wyznaczone odcinki.

d)zabawa skoczna: „Koszenie trawy”

Dzieci ustawione są w dwóch rzędach, stojąc od siebie na odległość wyciągniętych ramion w przód. Dwaj pierwsi uczestnicy z każdego rzędu ustawiają się na równą odległość przed swoimi rzędami, ujmują kij za końce i pochyliwszy się biegną wzdłuż swych rzędów, aż do końca, zmuszając każdego do przeskoczenia przez kij. Następnie jeden z nich zostaje na końcu, a drugi biegnie na początek, tam wręcza kij stojącemu na czele i biegnie z nim znów wzdłuż rzędu, kosząc graczy. Tym razem na końcu rzędu zostaje drugi gracz. Wygrywa rząd, który kosząc w ten sposób, pierwszy zmieni wszystkich graczy w rzędzie i na czoło wyjdzie gracz, który rozpoczął grę.

5. Uspokojenie organizmu

a) ćwiczenia z gazetą
- marsz na palcach z wysokim unoszeniem gazety nad głową , opuszczanie gazety, marsz na całych stopach,
- w siadzie klęcznym , gazeta na podłodze, przesuwanie gazety dłońmi jak najdalej w przód,
- w siadzie skrzyżnym, gazeta swobodnie zwisa trzymana za brzeg, dmuchanie w gazetę,
- w siadzie ugiętym, gazeta na podłodze, rwanie gazety stopami

b) ćwiczenia korekcyjne
- w pozycji leżącej na plecach, ręce splecione za głową, nogi zgięte w kolanach złączone, dziecko równocześnie przyciąga kolano prawe do lewego łokcia i odwrotnie,
- w pozycji leżącej na plecach z rękoma odsuniętymi na bok, unieś ugięte nogi i rozchyl na boki kolana, zwróć stopy podeszwami do siebie tak, aby powstało okienko, staraj się bić brawa stopami podobnie jak rękoma,
- w pozycji siedzącej na brzegu krzesełka, ręce oprzyj z tyłu, chwyć palcami stopy leżący na podłodze woreczek i przenieś go na kolano drugiej nogi, po chwili zrzuć woreczek stopą na podłogę, to samo ćwiczenie wykonaj używając drugiej stopy i drugiego kolana.

6. Podsumowanie

Ocena, samoocena aktywności uczniów, omówienie zajęć.

7. Nastawienie do aktywności pozaszkolnej

Zachęcenie dzieci do wymyślenia własnej zabawy z nietypowym przyrządem.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin