ISTOTA DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ OPIEKUNA MEDYCZNEGO.doc

(46 KB) Pobierz
ISTOTA DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ OPIEKUNA MEDYCZNEGO

ISTOTA DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ OPIEKUNA MEDYCZNEGO

                    Rozdzielenie opieki zdrowotnej i społecznej w latach 90- tych oraz utworzenie dwóch odrębnych resortów wpłynęło na dezintegrację współpracy specjalistów tych branż:

      Uniemożliwiło zespołowe rozwiązanie złożonych, socjomedycznych potrzeb podopiecznych,

      Zatarte zostały wypracowane, przejrzyste reguły współpracy i finansowania świadczeń, zarówno w jednym jak i drugim resorcie.

                    Nowa rzeczywistość wytworzyła model, w którym w zależności od stopnia dysfunkcji lub niepełnosprawności, osoba wymagająca pomocy i opieki może być kwalifikowana albo do domu pomocy społecznej albo do zakładu opieki długoterminowej

Zgodnie z założeniami sektor pomocy społecznej przygotowany jest do opieki nad człowiekiem, który z powodu ograniczeń z tytułu wieku lub choroby nie chce lub nie może samodzielnie funkcjonować w swoim środowisku domowym. Do opieki nad tą grupą osób przygotowani są opiekunowie, którzy wspomagają je w czynnościach dnia codziennego, natomiast opieka medyczna zapewniona jest przez lekarza i pielęgniarki opieki podstawowej.

Sektor opieki długoterminowej zajmuje się pacjentem przewlekle chorym, niezdolnym częściowo lub całkowicie do samodzielnej egzystencji, wymagającym wzmożonej, profesjonalnej pielęgnacji i opieki z możliwością kontynuacji leczenia i terapii.

Do realizacji potrzeb zdrowotnych osób przewlekle chorych zakłady pielęgnacyjno- opiekuńcze i opiekuńczo- lecznicze zatrudniają pielęgniarki, lekarzy, rehabilitantów, terapeutów. Jednakże z uwagi na fakt, iż priorytetową potrzebą osoby chorej staje się realizacja podstawowych potrzeb życiowych, takich jak: odżywianie, wydalanie, poruszanie się, komunikacja, poważnym utrudnieniem w organizacji tej opieki jest brak profesjonalnych opiekunek/nów medycznych przygotowanych w drodze kształcenia dyplomowego do pracy z tymi osobami.

We wrześniu 2007 roku, po długim oczekiwaniu środowiska opieki długoterminowej, Minister Zdrowia i Edukacji Narodowej wpisali do wykazu pracowników medycznych nowy zawód- opiekun medyczny tworząc tym samym możliwość kształcenia w tym zawodzie.

                                                                                                                                                                (Dz.U.Nr 124, poz.860)

OPIEKUN MEDYCZNY

To osoba, która ma zawodowo pomagać niesamodzielnemu człowiekowi w zaspokajaniu jego podstawowych potrzeb życiowych oraz dbać o jego bezpieczeństwo i podtrzymanie podstawowej aktywności społecznej.

CHARAKTERYSTYKA ZAWODU OPIEKUN MEDYCZNY

Jest zawodem pomocniczym w zakresie czynności opiekuńczo- pielęgnacyjnych u chorych w środowisku szpitalnym, domowym lub sanatoryjnym.

Opiekun medyczny podejmuje działania w zakresie:

                    Rozpoznawania i rozwiązywania potrzeb opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym wieku i różnym stopniu zaawansowania choroby,

                    Oceny i zaspakajania potrzeb biologicznych osoby chorej,

                    Aktywizowania chorego do samodzielności i samoopieki w czynnościach dnia codziennego,

                    Współpracy z zespołem pielęgniarsko- terapeutycznym w czynnościach pielęgnacyjno- higienicznych i zabiegowych w placówkach opieki zdrowotnej i świadczenia usług opiekuńczych w odniesieniu do osób przewlekle chorych, samotnych, niesamodzielnych, które nie mają dostatecznego wsparcia ze strony rodziny lub innych osób z otoczenia

ZESPÓŁ TERAPEUTYCZNYto grupa osób wspólnie realizujących proces leczenia

To grupa osób wspólnie realizujących proces leczenia

CECHY ZESPOŁU TERAPEUTYCZNEGO:

                    Wspólnota celu działania i odpowiedzialność za jego realizację

                    Wspólne ustalenie zakresu działań oraz związanych z nimi indywidualnych obowiązków i uprawnień

                    Sprawny obieg informacji

                     Opieka oferowana przez zespół powinna być wszechstronna, czyli interdyscyplinarna

                     Oparta na współpracy wszystkich członków ze szczególną rolą pacjenta. Praca powinna być planowa, nie może być to seria działań poszczególnych profesjonalistów.

                     Zwykle jedna z osób pełni rolę koordynatora, podejmując wiążące dla całego zespołu decyzje

                     Każdy z członków zespołu ma wyraźnie określone prawa i obowiązki, zna swoją rolę i funkcje w zespole jak również rolę i funkcje pozostałych osób.

Praca zespołu opiera się na zasadzie współpartnerstwa, czyli każdy jest samodzielnym praktykiem, ale część zadań może być przydzielona do wykonania na podstawie wspólnej decyzji zespołu, a niektóre na zlecenie jednego z członków zespołu. Samodzielność oznacza tu przejawianie własnej inicjatywy w zakresie tego, co, jak, gdzie, dlaczego należy wykonać, jak również podejmowanie decyzji o sposobach realizacji zaplanowanych czy przydzielonych zadań, a także ponoszenie pełnej odpowiedzialności, za jakość wykonywanej pracy i świadczonej opieki.

Istotną cechą pracy zespołowej jest dzielenie się doświadczeniem własnym oraz korzystanie z doświadczeń innych podczas planowania, realizowania i dokonywania oceny

Dla potrzeb integracji działań terapeutycznych i opiekuńczych istotne jest przestrzeganie przez wszystkich uczestników zasad i praw obowiązujących w pracy zespołowej, a szczególnie prawa każdego z członków do:

       Współdecydowania o sprawach podopiecznego

       Bycia rzecznikiem spraw i praw podopiecznego

       Przedstawiania własnych, merytorycznie uzasadnionych decyzji popartych racjonalnymi argumentami

SKŁAD ZESPOŁU TERAPEUTYCZNEGO

                     Zawsze: lekarz, pielęgniarka i pacjent

                     W zależności od potrzeb włączone są też inne osoby: opiekun medyczny, psycholog, rehabilitant, ksiądz, dietetyk, rodzina pacjenta i inni.

ZADANIA OPIEKUNA MEDYCZNEGO

                     Asystowanie pielęgniarce podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich

                     Popularyzowanie zachowań prozdrowotnych

                     Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów opiekuńczych osoby chorej i niesamodzielnej o różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku

                     Konserwacja przyborów i narzędzi stosowanych podczas wykonywania zabiegów pielęgniarskich

                     Użytkowanie urządzeń, przyborów oraz narzędzi do wykonywania zabiegów higienicznych

                     Pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych

                     Pomaganie osobie chorej i niesamodzielnej w podtrzymywaniu aktywności społecznej

                     Aktywizowanie osoby chorej i niesamodzielnej do zwiększania samodzielności życiowej

                     Zapewnienie osobie chorej i niesamodzielnej bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego

                     Zapewnienie osobie chorej i niesamodzielnej higienicznych warunków otoczenia

                     Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i czynności higienicznych

                     Udzielanie wsparcia emocjonalnego chorym i ich rodzinom

                    Ustalenie zakresu samodzielności w wykonywaniu podstawowych czynności życia codziennego (ADL- activity of daily living) osoby chorej i niesamodzielnej o różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku

                    Współdziałanie z zespołem opiekuńczym i terapeutycznym

Predyspozycje psychofizyczne w zawodzie opiekun medyczny

                     Zainteresowanie humanistyczne i medyczne

                     Punktualność i zdyscyplinowanie

                     Wrażliwość, życzliwość i cierpliwość w stosunku do ludzi

                     Poszanowanie godności osobistej drugiego człowieka

                     Gotowość niesienia pomocy

                     Samokontrola

                     Zdolność koncentracji i podzielność uwagi

                     Spostrzegawczość i szybkość reagowania

                     Opanowanie i rozwaga w trudnych sytuacjach

                     Zainteresowania psychologiczne i predyspozycje pedagogiczne

     Zdolności manualne

                     Zdolności komunikacyjne

                     Dokładność i sumienność

                     Planowość i systematyczność działań

                     Samodzielność w realizacji zadań

                     Rzetelność

                     Poczucie odpowiedzialności

                     Zdolności organizacyjne

                     Empatia

                     Umiejętność pracy w zespole

CELE ZAWODOWE

Powinny być komplementarne z celami zespołu terapeutycznego, zwłaszcza mającym na celu zapobieżenie poważnym powikłaniom zdrowotnym, społecznym i ekonomicznym skutkom niesamodzielności

ETYKA W ZAWODZIE OPIEKUNA

Wyraża się poprzez:

Troskę o człowieka pozostającego pod opieką , Przestrzeganie praw pacjenta, Rzetelne prowadzenie dokumentacji medycznej

DOKUMENTOWANIE PRACY OPIEKUNA

                    Formularze wypełniane przez opiekuna powinny uwzględniać:

       Informacje o pacjencie niezbędne do bezpiecznego sprawowania opieki, w tym informacje o innych działaniach terapeutycznych ze wskazaniem ich wykonawcy

       Wykaz podstawowych czynności życiowych, w których wykonywaniu pacjent jest niesamodzielny wraz ze wskazaniem czy pacjentowi należy tylko pomóc czy całkowicie go wyręczyć

       Wykaz czynności wykonywanych przez opiekuna

       Niezbędne wkładki

       Ocenę wykonanych czynności i uwag

Dokumentacja opiekuna oparta na koncepcji Moniki Krohwinkel zawiera:

Wywiad przeprowadzony przez opiekuna medycznego, Plan czynności pielęgnacyjnych i opieki, Kartę zmiany pozycji ciała, Kartę obserwacji i pomiarów, Kartę uwag

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin