Struktura programu w języku C++:
1) Dyrektywy procesora poprzedzone znakiem #, najczęściej wykorzystywana jest dyrektywa include à służy do wczytywania plików nagłówkowych,#include<iostream.h>
2) wykorzystywane przestrzenie nazw à wszystkie elementy zdefiniowane w języku C++ są zdefiniowane w przestrzeni nazw, konkretnie w przestrzeni o nazwie std.
using namespace nazwa;gdzie nazwa jest nazwą wybranej przestrzeni nazw.
3) Funkcje zdefiniowane przez użytkownika,
4) Główna funkcja programu main
INSTRUKCJE WARUNKOWE
1) if
if ( warunek ) instrukcja_1;
Np.if (i_zmienna == 0)
{
cout << "wartosc zmiennej wynosi 0";
}
2) if (warunek_1) instrukcja_1;
else if (warunek_2) instrukcja_2;
else if(warunek_3) instrukcja_3;
else if(warunek_N) instrukcja_N;
Np.
cout << "zmienna jest wieksza od 0";
else
cout << "zmienna jest mniejsza lub rowna 0";
3) while (wyrażenie) instrukcja;
najpierw obliczana jest wartość wyrażenia w nawiasie, jeżeli jego wartość jest prawdziwa (niezerowa), to następuje wykonywanie instrukcji tak długo, aż wyrażenie w nawiasie przyjmie wartość zerową (fałsz). Wyrażenie obliczane jest przed wykonaniem instrukcji.
main()
int a,b;
cout<<”Podaj a:”; cin>>a;
b=0;
while (a<10)
a=a+1;
b=b+1;
cout<<”a=”<<a<<endl;
cout<<”Liczba powtorzen=”; cout<<b;
getch();
4) do instrukcja while (wyrażenie);
najpierw wykonywana jest instrukcja, a później wartość wyrażenia w nawiasie, instrukcja wykonuje się tak długo, póki wyrażenie jest prawdziwe (wartość niezerowa). Gdy wyrażenie przyjmie wartość fałszywą, instrukcja zatrzymuje się. Instrukcja wykonywana jest co najmniej raz.
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
do {
while (a<10);
5) for (ini; wyraz_warunkowe; krok) treść_pętli;
· ini – instrukcja inicjująca wykonywanie pętli for;
· wyraz_warunkowe – wyrażenie obliczane przed każdym obiegiem pętli. Gdy jest różne od zera, to wykonywane zostaną instrukcje będące treścią pętli,
· krok – instrukcja wykonywana na zakończenie każdego obiegu pętli. Jest to ostatnia instrukcja wykonywana bezpośrednio przed obliczeniem wartości wyraz_warunkowe.
int i,j;
for(i=1, j=1; i<55; i=i+1, j=j+2)
cout<<”i=” <<i<<”j=” <<j<< endl;
6) switch (wyrażenie)
case wart_1: {instr_1;
break;}
case wart_2: {instr_2;
…..
case wart_n: {instr_n;
default : instr_(n+1);
· Instrukcja switch przyjmuje jako parametr jakąś zmienną i wg tej wartości obsługuje poszczególne przypadki, które definiujemy następującymi po sobie instrukcjami case,
· Obok każdej instrukcji case występuje wartość, w przypadku wystąpienia tej wartości, wykonywane jest wszystko, co znajduje się między instrukcją case, a odpowiadającą jej instukcją break;.
· Wewnątrz instrukcji switch (nawiasy klamrowe), może wystąpić dowolna ilość obsługi warunków w postaci case-break;.
· default-break; załatwia nam obsługę wszystkich sytuacji które nie zostały wymienione.
/*-----przykład instrukcji switch ----------------------------------------*/
/* Program oblicza stopień na podstawie liczby otrzymanych */
/* punktów. Kryteria: */
/* 0.. 49 pkt. - 2 */
/* 50.. 59 pkt. - 3 */
/* 60.. 69 pkt. - 3.5 */
/* 70.. 79 pkt. - 4 */
/* 80.. 89 pkt. - 4.5 */
/* 90..100 pkt. - 5 */
/*--------------------------------------------------------------------------------*/
main ()
int lp;
float stopien;
clrscr ();
cout << "Podaj liczbę punktów (0 <= lp <= 100): "; cin >> lp;
lp = lp/10; //dzielenie bez reszty
switch (lp)
case 5 : { stopien = 3; break;}
case 6 : { stopien = 3.5; break;}
case 7 : { stopien = 4; break;}
case 8 : { stopien = 4.5; break;}
case 9,10 : { stopien = 5; break;}
default : { stopien = 2; break;}
cout << "Twoja ocena: ";
cout.width(3); cout.precision(1); //format wydruku
cout << stopien << endl;
TYPEDEF – instrukcja typedef pozwala na nadanie dodatkowej nazwy już istniejącemu typowi np.:
typedef int cena;
cena x; //co odpowiada int x;
cena a, b, c // co odpowiada int a,b,c;
wiosek: instrukcja typedef nie wprowadza nowego typu. Umożliwia tworzenie jedynie synonimu do typu już istniejącego.
ENUM
· wyliczenie deklaruje się słowem kluczowym enum, po którym podaje się identyfikator oraz wykaz stałych oddzielonych przecinkiem i zamkniętych w nawiasy klamrowe.
· Wymienionym stałym są przypisywane wartości domyślne: pierwszej z nich - wartość 0, a każdej następnej – wartość o 1 większą od poprzedzającej.
· Wartości te można zmieniać np. nd=10
enum identyfikator {pn, wt, sr, czw, pt, sob, nd};
· ...
juch11111