A.A. - Władysław Ślewiński.pdf

(1743 KB) Pobierz
Władysław Ślewiński
Malarz związany ze szkołą Pont Aven, reprezentant nurtu postimpresjonistycznego.
Urodzony w 1854 w Białyninie nad Pilicą, zmarł w 1918 w Paryżu.
1
2
Jeden z najwybitniejszych polskich postimpresjonistów silnie związany ze szkołą
Pont Aven, zaprzyjaźniony z Paulem Gauguinem. Urodzony w ziemiańskiej rodzinie
rozpoczął w 1875 studia rolnicze z zamiarem gospodarowania w ojcowskich majątkach.
Uczęszczał też krótko do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. W. Gersona. Zarządzając
odziedziczonym po matce majątkiem Pilaszkowice, poniósł całkowitą klęskę i uciekając
przed sekwestrem Urzędu Finansowego wyjechał w 1888 do Paryża; tam zamieszkał
z malarzem Zygmuntem Andrychiewiczem, który stał się jego pierwszym mentorem
w zakresie sztuki. Podjął naukę malarstwa w Académie Julian, po czym przez blisko dwa lata
studiował w Académie Colarossi.
Prawdopodobnie już w 1888 poznał Gauguina; wspólnie odwiedzali restaurację
"Chez Madame Charlotte", w której gromadziła się artystyczno-intelektualna elita Paryża;
spotykali się tam m.in. August Strindberg i Alfons Mucha, a spośród Polaków
Zenon Przesmycki, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer i Karol Maszkowski.
W Café Volpini Ślewiński poznał założenia postimpresjonistycznej teorii Gauguina
określonej mianem syntetyzmu. W latach 1889-1896 malował w Pont Aven w Bretanii, będąc
członkiem artystycznej kolonii skupionej wokół twórcy estetyki cloisonizmu. W 1896
Ślewiński osiedlił się w pobliskim Bas Pouldu. W 1897 wstąpił do nowo założonego
w Krakowie Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" skupiającego najwybitniejszych
polskich twórców. W 1898 odbył wraz z przyszłą żoną, rosyjską malarką Eugenią Szewcową,
podróż do Hiszpanii. W 1905 przyjechał do Warszawy, gdzie odbyła się indywidualna
wystawa jego twórczości. Następnie przebywał w Krakowie, zaś od 1906 w Poroninie.
W Zakopanem nawiązał kontakty z miejscową elitą intelektualną, m.in. ze Stanisławem
Witkiewiczem, Leopoldem Staffem i Janem Kasprowiczem. Jego sztuka oddziałała w tym
okresie szczególnie silnie na kształtowanie się artystycznej postawy Stanisława Ignacego
Witkiewicza (Witkacego) i Tymona Niesiołowskiego.
Na przełomie 1907/1908 odwiedził Monachium, gdzie wstąpił w szeregi
Kunstvereinu. W 1908 Ślewiński objął stanowisko profesora w warszawskiej Szkole Sztuk
Pięknych, z którego w krótkim czasie zrezygnował, otwierając w swej pracowni przy
ul. Polnej własną szkołę. Nowych motywów malarskich dostarczały mu plenery w Poroninie
i Kazimierzu Dolnym, dokąd wyjeżdżał wraz ze swymi studentami. W 1910 opuścił kraj
i osiadł na stałe w Doëlan w Bretanii, gdzie odwiedzali go m.in. Witkacy i Tadeusz
Makowski. Żywo uczestniczył w polskim ruchu wystawienniczym; prezentował swe prace
w krakowskim i lwowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, jako członek TAP
"Sztuka" brał udział w wielu ekspozycjach ugrupowania. W Paryżu wystawiał od 1895,
debiutując na Salonie Niezależnych; w 1909 pokazał swe prace w Wiedniu. W kraju
3
eksponował swą twórczość w Warszawie (1897, 1910-1912), Lwowie (1897, 1911-1913)
i Krakowie (1913, 1914, 1916). Indywidualne prezentacje sztuki Ślewińskiego odbyły
się w Paryżu (1897, 1898, 1914), Warszawie (1905, 1909), Krakowie (1906)
i Lwowie (1907).
Postawa twórcza Ślewińskiego ukształtowała się w kręgu oddziaływania
postimpresjonistycznej sztuki Gauguina, choć założenia syntetyzmu i cloisonizmu szkoły
Pont Aven artysta zasymilował tylko w pewnym stopniu, tworząc własną, oryginalną formułę
obrazowania. Malarskie formy wydobywał płaską plamą barwną obwiedzioną miękkim,
wyrazistym konturem, zachowując subtelny modelunek walorowy i płynny dukt pędzla;
kształty syntetyzował, chwytając esencjonalne cechy przedmiotów i pejzaży. Prostotę ujęcia
łączył umiejętnie z walorem dekoracyjności. Po mistrzowsku harmonizował gamę barw
stłumionych, tworząc wyrafinowane zestroje kolorystyczne ("Maska i książki", ok. 1897);
zetlałe brązy, szarości i zielenie ożywiał akcentami dźwięcznych, nasyconych czerwieni,
żółcieni i fioletów ("Dzban z cyniami na czerwonej serwecie", ok. 1900;
"Kwiaty czerwone, żółte i jabłka", ok. 1903).
Błękity morza stapiał z ziemistymi tonacjami nadbrzeżnych skał ("Morze w Doëlan",
ok. 1910); z upodobaniem modulował odcienie śniegu ("Pejzaż górski w śniegu", ok. 1908;
"Śnieg w górach", ok. 1907). W martwych naturach, których "bohaterami" były pospolite
gliniane dzbanki z bukietem polnych kwiatów lub misy z owocami, kreował nastrój
skupienia, atmosferę refleksji nad cichym trwaniem przedmiotów, aurę kontemplacji
ich utajonego bytowania ("Martwa natura z zieloną filiżanką", ok. 1899; "Martwa natura
z kwiatami i owocami", ok. 1889; "Czerwony hiacynt i jabłka", ok. 1905). Poetykę
"zwyczajnej niezwykłości" intensyfikują w obrazach Ślewińskiego zasłony i serwety zdobne
japońskimi deseniami, które świadczą o fascynacji sztuką Wschodu, fascynacji
rozpowszechnionej w kręgach artystycznej awangardy Paryża na przełomie stuleci
("Piwonie", 1906). Ślewiński przejął od Gauguina, który pozostał dla niego artystycznym
autorytetem do końca życia, koncepcję "prymitywizmu". Ideę sztuki sięgającej
do średniowiecznych źródeł kulturowych, penetrującej egzotyczne, marginalne obszary
cywilizacyjne w poszukiwaniu autentycznego wyrazu i symbolicznych sensów odniósł
do obszarów Bretanii, Podhala i Kazimierza nad Wisłą; tu malował portrety ludzi prostych,
chłopów ("Dwie Bretonki z koszem jabłek", ok. 1897; "Głowa Bretonki z QuimperlÉ",
ok. 1903) i górali ("Góralczyk", ok. 1909; "Stary góral", ok. 1907), tu poddawał stylizacji
oglądane krajobrazy, widoki morza ("Samotna skała w morzu", 1907; "Wzburzona woda
morza", 1909), gór ("Pejzaż tatrzański z Poronina", ok. 1908; "Tatry", ok. 1907), stawów
4
("Jezioro w górach. Czarny Staw", ok. 1909; "Morskie Oko", 1910) i wiejskich zabudowań
("Chałupy w śniegu", ok. 1907; "Domy w Kazimierzu", ok. 1908).
Ascetyczne pod względem zastosowanych środków wyrazu portrety góralskich dzieci
- zastygłych w bezruchu niczym przedmioty w martwych naturach, hipnotycznie wpatrzonych
w widza - ewokują liryczny, poetycki nastrój ("Sierota z Poronina", 1906; "Wiejska
dziewczynka w żółtej chustce", ok. 1907). W wizerunkach malowanych przez Ślewińskiego
we wczesnej fazie twórczości pojawiały się też reminiscencje sztuki E. Degasa
i H. Toulouse-Lautreca ("Kobieta z rudymi włosami", ok. 1896; "Czesząca się kobieta", 1897)
i grupy paryskich symbolistów Les Nabis ("Śpiąca kobieta z kotem", ok. 1896).
Autoportret w słomkowym kapeluszu, ok. 1894, Olej na płótnie, 60 x 45 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa.
5
1362415111.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin