14. Badanie charakterystyk statycvznych i dynamicznych opony.pdf

(970 KB) Pobierz
Intrukcja do zajęć laboratoryjnych
Badanie charakterytyk tatycznych i dynamicznych kół oponowych
1. Podtawowe wiadomoci dotyczące kół oponowych
Podtawowym adaniem kół jet umożliwienie ruchu potpowego pojadu
wymuonegopretocenieichpopodłożuSąoneelementamiporednicącymiw
prenoeniuiłmidypojademapodłożemWwiąkuwytpującyminacnymi
iłami dynamicnymi ora drganiami wynikającymi nierównoci podłoża koła
aopatroneąwoponypneumatycneDopodtawowychwymagańwobeckółalicyć
można możliwoć celnego oadenia opony na obrcy (w prypadku opon
bedtkowych) dolnoć do pracy pry okrelonych obciążeniach i prdkociach
apewnienieodpowiedniegochłodeniahamulcóworabepiecnepołącenietarcą
piasty.
Jednympodtawowychelementówwpływającychaachowaniepojadupodca
poruaniaiąoponyWwiąkutymtawiaiimeregwymagańtakichjak
gwarantowaniebepieceńtwaikomortujadynieawodnoćogranicenieoporów
toczenia pry achowaniu odpowiedniej prycepnoci ogranicenie emiji hałau
ogranicenieemijipyłówpowtającychpodcacieraniaioponydorodowika
2. Budowa opon pneumatycznych
WpółcenaoponapneumatycnakładaikontrukcjinonejorabieżnikaNa
kontrukcjnonąkładaiprzede wszystkim onowapodkład/opaanieitopki
OnowakładaikilkuwartwnicikordowychtworącychpowłokNicitewykonane
ą tworyw tucnych radiej tali W ależnoci od ułożenia nici kordowych
wyróżniamyoponydiagonalneipromienioweWoponachdiagonalnychnicikordu
ułożoneąkoniepodkątemok30-40° wgldemrodkowejliniiopony. W przypadku
opon radialnych (promieniowych)kąttenwynoinawet90°.
Pod onową najduje i wartwa gumy wmocnionej nićmi kordowymi wana
podkładem
Najbardiej wewntrną wartw opony tanowi gumowa wartwa ucelniająca
mającapreciwdiałaćulatnianiuipowietrakomoryopony
Onowaotoconajetkilkomawartwaminicikordowychnajdującychimidy
onowąabieżnikiemwanymiopaaniemOpaanietoujeigłówniewoponach
radialnychgdyżnadajeimwymaganą tywnoć promieniową. Innym rodzajem opon
poiadającychopaanieąoponydiagonalneopaaniemwktórychkątułożenianici
korduonowyjetwikyniżwoponachwycajnychdiagonalnychiwynoiok45-65 °.
Warstwy osnowy na krańcach awinite ą wokół drutówek cyli dwóch wojów
gumowanegodrututalowegoKrańcetewaneątopkamiIchadaniemjetprede
wytkimumożliwieniedokładnegoicelnegopryleganiadoobrcykoła
Napowierchnicołowejbarkowejorabocnejoponynajdujeiwartwagumy
wanabieżnikiemCećcołowaorabarkowamacileokrelonąrebwpotaci
rowkówtworącychytemkanalikówktóreodpowiadająaodprowadaniewodyi
aniecyceń pod opony Bocna wartwa gumy ma a adanie wmacniać
kontrukcjwikaćtywnoćoponychronićpredbocnymipretarciamiora
tanowimiejceumieceniaonaceńoponyGłbokoćrebybieżnikaamochodów
osobowych wynosi od ok. 6 – 10mmapojadówciżarowych nawet 16 mm. Zgodnie z
przepisami Prawa o Ruchu DrogowymamochodyooboweporuająceipoPolkich
drogachmuąpoiadaćgłbokoćrebybieżnikaconajmniej16mm
Rys. 1. BudowaoponybedtkowejradialnejdoamochoduoobowegoPrekrój
poprzeczny. 1 – bieżnik2–opasanie stalowe, 3 – abepieceniekrawdiopaania
tworzywa sztucznego, 4 – cianabocna5– osnowa dwuwarstwowa, 6 – podkład7–
wartwaucelniająca, 8 – ołonadrutówki9– owijka, 10 – wypełniac11– drutówka
[1]
1200530172.003.png
a)
b)
c)
Rys. 2. Schemat: a) osnowy oponydiagonalnejKątζwoponachamochodów
osobowych wynosi ok. 30-40°b)onowyoponyradialnejKordułożonyjetpodkątemζ
nawet90°c)opaaniaoadonegonaonowieoponyradialnejNitkikorduułożoneą
podkątemζok15-25°[1]
3. Parametry opon pneumatycznych
Welkieparametryużytkoweoponitotnepunktuwideniaużytkownikananieione
ąnacianbocnąoponyJettoitotneewgldunałatwoćidentyikacjiopony
Oznaczenie opony zgodnie z dyrektywą ECE R 30 (oraz ETRTO)awieranatpującedane
ijetpredtawionewnatpującypoób
175/65 R 14 82 H
gdzie:
175 – erokoćoponyamontowanejnaobrcyprycinieniu0,18 MPa
65 – wkanikprekrojuwyrażonyw%(wyrażatounekwyokocidoerokociopony)
R – symbol budowy opony (R – radialna„-”– diagonalna, D – kołoapaowe)
14 – rednicaobrcynaktórejmontowanajetoponawyrażonawcalach
82 – indeknonociopony(patrtab1)
H – ymbolprdkoci(patrtab2)
Indeknonocioponydotycyoponamochodowychażdoymboluprdkoci„W”i
odnoiidominimalnejnonocipryprdkocijadydo160km/hicinieniu025MPa
Indeksy powyżejwartoci100topniowaneąco25kg
Symbolprdkocionacamakymalnąprdkoćjakąmożnakierowaćpojademna
danych oponach.
1200530172.004.png 1200530172.005.png 1200530172.006.png
Tab. 1. Zależnoćmidycinieniemanonociąopony[1]
1200530172.001.png
Tab. 2. Znormaliowaneklayprdkocidlaradialnychopondoamochodówoobowych
iodpowiadająceimymboleprdkoci[1]
Oprócpowyżychnaoponienalećmożnaonacenia
M+S – „Mudandnow”onacenieoponbłotno-niegowychdoużytkuwimieZaleca
itoowanieoponimowychgdytemperaturapowietrapadaponiżej7°CW
niektórych krajach toowanie opon imowych jet koniecne na nawierchniach
pokrytychwartwąniegulublodu
4208 – oznaczenie daty produkcji opony : 42 tydień20 08 roku. Ze wgldunatarenie
opon alecaiabyokreprechowywaniaoponypredpredażą(angShellie)nie
prekracał3latMakymalnycaużytkowaniaoponyniepowinienprekrocyć10lat
oddatyprodukcji(aleceniairmprodukującychopony)
TWI – Tread Wear Indicator- wkanikużyciabieżnika– umieszony naobwodieco60°
onacenieinormującepołożeniuwkanikanadnierowków bieżnikaGdybieżnik
oponyrównaiewkanikiemonacatokoniecnoćwymianyopony
Max Inflation – makymalnecinieniepowietrawoponie
4. Porównanie opon diagonalnych i radialnych
Zalety opon radialnych:
- dużeprebiegi
- wikanonoćprymniejymciżare
- mniejyopórtocenia
- wikaodpornoćnaaquaplaning
- dobrewłanocipodcahamowania na mokrej nawierzchni
- dolnoćdoprenoeniawikychiłbocnychprytakimamymcinieniu
- wyżykomortjadynaautotradachidrogachkrajowych
1200530172.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin