Giordano Bruno - Pisma filozoficzne.pdf
(
2136 KB
)
Pobierz
Cl
O RDJLNO
73 7\ t/A O
m
I
v
VJ J
li
t3§
P i s m a
fi 1 o z o | i c z n e
1
.6)
c;/
ORIX
INO
Tl
RUNO
1
O przyczynie
początku
i jedności
IM
ilFlllIIJlIli
Ą
L <> ^ DRUGI
Osoby:
A.cksandcr Dic
S
on. Teofil. Gcrva,io. Polihimnio.
Teofil: Dlatego twierdzę, że nie należy żądać o.l filozofa
natury, aby przytoczył wszystkie przyczyny i początki, lecz je
dynie tylko fizyczne, a z tych główne i osobliwe. I chociaż za
leżą one od prapoczątku i praprzyczyny i dlatego też mówią
o nich. że mają tę przyczynę i ten początek, jednakże nie ma
takiego koniecznego stosunku, by od poznania jednego zależało
poznanie drugiego i nic można też żądać, żeby były umieszczo
ne w jednej i tej samej dyscyplinie wiedzy.
Dicson: Jak to należy rozumieć?
Teofil: Ponieważ z poznania wszystkich rzeczy zależnych
nic możemy wysnuć innej znajomości pierwszego początku i przy
czyny jak tylko sposobem mniej skutecznym wykrycia ich śladu
(wszystko dzieje się bowiem z jego woli lub dobroci, która jest
zasadą jego działania i od której pochodzą wszystkie skutki).
To samo można upatrywać w dziełach sztuki, z rym że ten. który
ogląda posąg, nic widzi rzeźbiarza; kto patrzy na portret Heleny,
nie widzi malarza Apcllesa. widzi jeno rezultat działania, wy
nikającego z dobroci geniusza Apcllesa: wszystko to jest wyni
kiem przypadkowości i właściwości istoty tego człowieka, który
pod względem swego absolutnego jestestwa nic został przez nas
zupełnie poznany.
i c s o n : Błagam, mistrzu Pnlihimnio, i ty, Gervasio.
nie przerywajcie naszych rozmów.
Pnlihimnio:
Fiat.
[Niechaj tak będzie].
G e r v a s i o
1
: Jeżeli ten, kto jest magistrem, zabiera głos, nie
mogę milczeć.
Dirson: Twierdzicie więc, Teofilu, że wszelka rzecz, która
nie jest prapoczątkicm i praprzyczyną, ma początek i ma przy
czynę:
1
Teofil: Bez wątpienia i bezsprzecznie.
Dicson: A więc utrzymujecie, że ten, kto zna rzeczy spo
wodowane i poczęte, zna tym samym przyczynę i początek?
Teofil: Nie łatwo-poznaje on najbliższą przyczynę i naj
bliższy początek, a z największym trudem, zaledwie ślady, pierw
szej przyczyny i prapoczątku.
Dicson: W jaki sposób sądzicie, że rzeczy mające przyczynę
i początek pierwszy i najbliższy mogą być prawdziwie poznane,
jeżeli zgodnie z przyczyną sprawczą, która należy do liczby zja
wisk sprzyjających realnemu poznaniu rzeczy, pozostają ukryte?
Teofil: Twierdzę, że łatwą jest rzeczą układać doktrynę
0
sposobach dowodzenia, natomiast trudno jest czegoś dowieść.
Bardzo łatwo jest układać przepisy na uzasadnienie przyczyn,
okoliczności i metody jakiejś doktryny, ale nasi metodolodzy
1 analitycy źle stosują swe narzędzia, swe zasady metodologiczne
i sztukę sztuk.
Gervasio: Na podobieństwo tych, którzy potrafią robić
piękne szpady, lecz nie potrafią nimi władać.
P o 1 i h i m n i o :
Frrme!
[Oczywiście!]
Gervasio: Oby oczy twe zostały zamknięte, byś ich nigdy
nie mógł otworzyć.
Dicson: A więc poznać Wszechświat nic znaczy poznać
któryś z bytów albo substancji prapoczątku, ale poznać jakąś
przypadłość przypadłości.
Teofil : Tak jest. Nie chciałbym jednak, żebyście sobie wy
obrażali, jakobym rozumiał, że w Bogu zawarte są przypadłości,
że może on być poznany niejako za pomocą swych przypadłości.
Dicson: Nic przypisuję Wam tak tępego umysłu, ale wiem,
że zupełnie co innego jest powiedzieć o jakiejś rzeczy, która
jest obca boskiej naturze, że jest przypadłością, a zupełnie co
innego, żc jest
jej
przypadłością, a zupełnie co innego twierdzić,
że jest ona
niby jej
przypadłością. Pod tym ostatnim określe
niem, jak uważam, rozumiecie, że rzeczy są wynikiem działania
boskiego, ale te wyniki, chociaż są substancją rzeczy, a także sa
mymi naturalnymi substancjami, są jednak jakby najbardziej od-
207
dalonymi przypadłościami dla zdobycia odpowiedniego poznania
nadprzyrodzonej istoty boskiej.
Teofil: Dobrze mówicie.
Dicson: Także o tej boskiej substancji nie możemy dowie
dzieć się nic zarówno z tego względu, że jest ona nieskończona,
jak i z powodu tego. że jest ona bardzo daleka od tych wyników,
które są skrajną granicą naszej zdolności rozumowania. Możemy
jedynie poznać ślady jej, jak twierdzą platonicy, oddalone wy
niki, jak mówią perypatetycy, powłokę, jak mówią kabaliści
s
; mo
żemy ją obserwować, spoglądając poza siebie, jak pouczają tal-
mudyści. w zwierciadle, w cieniu, za pomocą zagadek, jak uwa
żają apokaliptycy
3
.
Teofil: Tym bardziej, ponieważ nie ogarniemy od razu i do
skonale tego Wszechświata, którego substancję i najistotniejsze
tak trudno zrozumieć, wynika stąd, że poznajemy pierwszy po
czątek i przyczynę z ich wyników w znacznie mniejszym stopniu,
aniżeli można poznać Apcllesa na podstawie stworzonych przez
niego posągów. Te bowiem możemy obejrzeć w całości, a rów
nież zbadać część za częścią, ale nie można tego uczynić w sto
sunku do wielkiego i nieskończonego tworu potęgi boskiej. Po
dobieństwo to winno być rozumiane z ograniczeniem.
Dicson: Tak jest i tak to rozumiem.
Teofil : Dlatego też najlepiej będzie wstrzymać się od roz
mów o tak podniosłej materii.
Dicson : Zgadzam się z tym, gdyż wystarczy moralnie i teo
logicznie znać prapoczątek w tych granicach, w jakich go nam
odkryły wyższe bóstwa i wytłumaczyli boscy ludzie. Prócz tego
nic tylko wszelki zakon i teologia, ale również wszystkie zrefor
mowane filozofie przychodzą do wniosku, że jedynie profana
i niespokojny umysł cechuje dążność do szukania sensu i chęć
zdefiniowania tych rzeczy, które znajdują się poza sferą naszego
rozumienia.
Teofil: Dobrze. Ale te poszukiwania nie tyle godne są po
tępienia, ile raczej na najwyższe pochwały zasługują ci, którzy
dążą do poznania tego początku i przyczyny w tym celu, aby
w miarę możności zrozumieć ich wielkość, spozierając oczyma
sus
rozsądnymi na te wspaniałe gwiazdy i świecące ciała. Tyle bo
wiem jest /.imicszkalych światów i tyle wielkich żywych ciał
i najwspanialszych bóstw, jak niezliczone są oglądane przez nas
światy
4
, niewiele różniące się od tego świata, do którego należy
my. Ponieważ niemożliwe jest. żeby istniały one same z siebie,
biorąc pod uwagę, że są to ciała złożone i mo
K
ą ulec rozkładowi
(chociaż nie z tego powodu zasługują na zagładę, jak to dobrze
wyłożone jest w
Timaiosi '•).
to z konieczności wynika, że znają
one początek i przyczynę, a wic. również wielkość swego istniem.i.
Żyda i działania. Wskazują one i głoszą w nieskończonej prze
strzeni, niezliczonymi głosami nieskończoną doskonałość i maje
stat swego prapoczątku i praprzyczyny. A więc pozostawiając na
uboczu — jak mówicie — to roztrząsanie, ponieważ przewyższa
ono wszelki sens i intelekt, będziemy rozpatrywali początek i przy
czynę w takim stopniu, w j.ikiin przejawiają
MC; U
śladzie, bądź
też są samą naturą, odbijają się na jej powierzchni luli w jej
wnętrzu. Proszę mi zadawać pytania w pewnym porządku, jeżeli
pragniecie, abym kolejno na nic odpowiadał.
Dicson: Tak też będę postępował. A ponieważ zwykliście
mówić
przyczyna
i
początek,
chciałbym przede wszystkim wie
dzieć. Czy uważacie te pojęcia za synonimy.
Teofil: Nie.
Dicson: Jaka jest więc różnica między jednym a drugim
terminem?
Teofil: Odpowiem, że nazywając Boga prapoczątkicm
i praprzyczyną rozumiemy jedną i tę samą rzecz w różnych zna-
,/cniach: kiedy zaś mówimy o początkach i przyczynach w przy
rodzie, rozumiemy różnorodne rzeczy w ich różnorodnych uję
ciach. Nazywamy Boga prapoczątkicm w tym sensie, w jakim
wszystkie rzeczy następują po nim według pewnego porządku
wcześniejszego lub późniejszego, lub też zgodnie z natuią. trwa
niem i godnością Nazywamy Boga przyczyną w takim sensie,
w jakim wszystkie rzeczy różne są od niego, jak skutek od spraw
cy, wytwór od wytwórcy. I te dwa ujęcia są różne, gdyż nie każ
da rzecz, która istnieje pierwej i jest bardziej godna, jest przy
czyną tego. co istnieje później i jest mniej godne, i nic każda
1
Puma
i 11.-/.-
1
i, i
1
Plik z chomika:
martha.torrent
Inne pliki z tego folderu:
malarstwo.pdf
(7026 KB)
Zizek Slavoj - Kariera żywych trupów -Komputerowa iluzja demokracji -Ostatni ludzie to my.pdf
(496 KB)
Giordano Bruno - Pisma filozoficzne.pdf
(2136 KB)
Piotr Abelard- Historia moich niedoli.pdf
(166 KB)
Ajdukiewicz- Czas prawdziwy.pdf
(139 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - - - ▉ NAJNOWSZE FILMY 2021 - PREMIERY CHOMIKUJ ---
- !!!! AUDIOBOOKi profesjonalny lektor !!!!
- █- ☸ NOWOŚCI FILMOWE [HD]
- WOJENNY
! ✔ AutoMapa 6.16 ( Mapa - 1408 )( Europa + Polska )( Bezinstalacyjna Na SD ) 15 - 09 - 2014
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin