KONSPEKT ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH
1. Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Adrianna Łozowska
2. Miejsce realizacji zajęć: CM UMK, WNoZ, Zakład Pielęgniarstwa Chirurgicznego Katedry Pielęgniarstwa i Położnictwa
3. Data prowadzonych zajęć: 15.12.2014r.
4. Kierunek, rok, numer grupy: Pielęgniarstwo stacjonarne, I stopień, rok II, grupy Ie i IIe
5. Nazwa przedmiotu: Pielęgniarstwo chirurgiczne
6. Forma i organizacja zajęć: zajęcia praktyczne
7. -Czas trwania zajęć: 7-14.30 (10h)
8. Temat zajęć: Zakrzepica układu żylnego
9. Cele zajęć:
o Cel ogólny:
Przekazanie studentom wiedzy na temat zakrzepicy układu żylnego.
o Cele szczegółowe:
§ Wiedza:
W1- zaznajomienie studentów z przyczynami zakrzepicy
W2- zapoznanie z objawami występującymi w zakrzepicy
W3- przekazanie wiedzy odnośnie pielęgnacji i metod leczenia
W4- zaznajomienie studentów z profilaktyką zakrzepicy
§ Umiejętności
U1- nauka rozpoznawania objawów zakrzepicy układu żylnego
U2- przygotowanie studentów do edukacji pacjentów z
zakrzepicą
U3- nauka rozpoznawania problemów pielęgnacyjnych
pacjentów z zakrzepicą.
§ Kompetencje społeczne:
K1- mobilizacja studenta do wzbogacania wiedzy na
temat zakrzepicy układu żylnego
K2- przekonanie studenta o znaczącej roli pielęgniarki w
zakresie działań edukacyjno-zdrowotnych
K3- zmotywowanie studenta do zastosowania zdobytej
wiedzy w przyszłej pracy zawodowej.
10. Efekty nauczania:
§ Wiedza
W1- student wie, czym jest zakrzepica układu żylnego
W2- Student zna przyczyny i objawy zakrzepicy
W3- Student zna metody pielęgnacji i leczenia zakrzepicy
układu żylnego
W4- student jest zaznajomiony z metodami profilaktyki
zakrzepicy
U1- student potrafi rozpoznać objawy zakrzepicy
U2- Student edukuje pacjenta z zakrzepicą
U3- Student rozpoznaje problemy pielęgnacyjne pacjenta z zakrzepicą układu żylnego
§ Kompetencje społeczne
K1- student jest zmobilizowany do wzbogacania wiedzy na
K2- student jest przekonany o znaczącej roli pielęgniarki w
K3- student jest zmotywowany do zastosowania zdobytej
11. Metody nauczania: wykład konwersatoryjny, instruktaż
12. Środki dydaktyczne: bandaż, raport pielęgniarski, książki, broszury, ulotki
13. Metody kontroli i oceny: bieżąca kontrola podczas trwania zajęć- zadawanie pytań kontrolnych
14. Skrócony tok zajęć:
Ogniwo
Czas
Czynności nauczania
Czynności uczącego się
Metody nauczania
Środki dydaktyczne
Metody oceny (ewaluacja)
Instruktaż wstępny
25 min
· kontrola gotowości do zajęć,
· sprawdzenie umundurowania,
· odczytanie raportu pielęgniarskiego,
· wstępna kontrola wiadomości studentów,
· przydział sal, obowiązków podczas dyżuru,
· ukierunkowanie bieżących zadań studentów,
· wyznaczenie osoby do napisania raportu z dyżuru.
· Prezentacja celu ogólnego zajęć oraz celów szczegółowych
· Zapisanie tematu zajęć
· Udzielanie odpowiedzi na pytania kontrolne
-pogadanka
-ćwiczenia
- zadawanie pytań
-zlecenia lekarskie
-ciśnieniomierz
-bandaże
-księga raportów pielęgniarskich
-bieżąca ocena zaangażowania studentów w wykonywane czynności
-ocena podczas wykonywania zleceń lekarskich
Instruktaż bieżący
320 min
· PRACA STUDENTÓW NA ODDZIALE:
· Wykonywanie czynności higienicznych u pacjentów
· Włączenie w obchód lekarski
· Pomoc pacjentom podczas posiłków
· Pomiar ciśnienia tętniczego
· Włączenie studentów w pielęgnowanie ran
· Realizacja procesu pielęgnowania pacjentów ze schorzeniami naczyń
· Słuchanie i zapisywanie podawanych wiadomości
· Pomoc w wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych
· Pomiar ciśnienia
· Zbieranie informacji niezbędnych do napisania procesu pielęgnowania
· Zdobywanie informacji koniecznych do przygotowania raportu
Przerwa śniadaniowa
30 min
Seminarium
60 min
· prezentacja materiału dydaktycznego i jego omówienie
· powiązanie treści teoretycznej z praktyką
· zapoznanie studentów z zagadnieniem zakrzepicy układu żylnego
· omówienie zasad kompresjoterapii
· nauczenie studentów rozpoznawania objawów zakrzepicy żylnej
· słuchanie, obserwacja i zapisywanie podawanych wiadomości
· odpowiadanie na pytania prowadzącego
· Pogadanka
· Ćwiczenia
· Pokaz z instruktażem
· Specjalistyczne bandaże
· ...
lala_sosna