Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej w klasie I.docx

(41 KB) Pobierz

Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej z przyrody w klasach IV-VI

w roku szkolnym 2013/2014

przez nauczycielką Małgorzatę Przydział

 

W roku szkolnym  2013/2014 treści programowe z przedmiotu przyroda w szkole podstawowej były wdrażane zgodnie z nową podstawą programową , natomiast z uczniami klasy VI kontynuowane były zagadnienia  z klas IV i V. Program nauczania został opracowany  w oparciu o program nauczania przyrody w szkole podstawowej „ Przyrodo witaj”, proponowany przez wydawnictwo WSiP i proponujący dostosowany do  realizacji zagadnień koniecznych  podręcznik i ćwiczenia o tym samym tytule  serii „ Przyrodo witaj” Treści ponadprogramowe opracowywane były  w oparciu o  materiały dodatkowe, Internet, obserwacje, doświadczenia, zajęcia w terenie , atlas, albumy.

Treści programowe w klasie IV  wdrażane były  w wymiarze 3 godzin tygodniowo przez nauczycielkę Małgorzatę Przydział. Rozliczenie godzin programowych przedstawia się następująco.

Godzin  do realizacji

Zrealizowanych w klasie IV

Pozostałych do realizacji w klasach Vi VI

210

70

 

 

 

 

Po dokonaniu analizy osiągnięć uczniów klasy IV stopień opanowania przyswajanych treści  programowych przedstawia się następująco.

Dział tematyczny 1-Przyroda i ja

100 % uczniów klasy IV opisuje, w jaki sposób można poznawać przyrodę,wymienia źródła

wiedzy o przyrodzie, wymienia zmysły, które pomagają w obserwacjach przyrodniczych, 63%

podaje przykłady powiązań między składnikami przyrody,

72%obsługuje szkolny mikroskop optyczny, wykonuje proste nietrwałe preparaty

mikroskopowe, podaje przykłady prowadzenia obserwacji przyrodniczych, prezentuje

sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych, wymienia zasady, których należy

przestrzegać podczas prowadzenia doświadczenia.

100 % wskazuje możliwości wykorzystania lornetki, lupy, mikroskopu podczas obserwacji

przyrodniczych ,wykonuje rysunki obserwowanych preparatów, zgodnie z regułami,

72 %określa rolę mapy, planu, kompasu w planowaniu wycieczki, podaje przykłady trwałych i nietrwałych preparatów mikroskopowych, uzasadnia, dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie należy wyciągać wniosków. uzasadnia, dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i doświadczenie są najważniejszym źródłem wiedzy o przyrodzie,

Dział tematyczny 2-Ja, rośliny i zwierzęta

100% opisuje właściwie urządzone miejsce do nauki,podaje podstawowe zasady uczenia się, wymienia sytuacje i czynniki dobrze wpływające na samopoczucie w szkole, 72 % uczniów wyjaśnia, dlaczego warto się uczyć i zdobywać nowe umiejętności, wymienia rodzaje zachowań przyjaznych w stosunku do innych osób, wskazuje problemy, jakie miałaby osoba poruszająca się w szkole na wózku inwalidzkim,

90 % bezbłędnie wymienia przykłady ssaków, ptaków, ryb, 72%wskazuje i korzysta z różnych źródeł informacji o wybranych zwierzętach,

90 % klasy podaje nazwy roślin możliwych do hodowania w pracowni przyrodniczej,

wskazuje różne źródła informacji o roślinach i zwierzętach, wymienia organy roślinne i wskazuje je w roślinie,

72% opisuje podstawowe funkcje korzeni, łodyg, liści i kwiatów, określa potrzeby życiowe

roślin, opisuje zasady dbałości o rośliny doniczkowe, właściwie przesadza i sadzi rośliny

doniczkowe,

81% uczniów podaje przykłady szczególnych funkcji pełnionych przez niektóre korzenie, łodygi i liście, wykazuje związek budowy z funkcją organów roślinnych,wyjaśnia, dlaczego należy poznać naturalne środowisko rośliny doniczkowej

100 %uzasadnia, dlaczego po kontakcie z roślinami doniczkowymi zawsze należy myć ręce,

72 % wyjaśnia, jaką funkcję spełniają hodowle roślin i zwierząt, opisuje na wybranym

przykładzie obowiązki opiekuna hodowli szkolnej, określa, dlaczego nie każde zwierzę jest

bezpieczne dla ludzi,

 

Dział tematyczny 3-Kuchnia jako laboratorium

90 % uczniów klasy IV podaje przykłady ciał stałych, cieczy i gazów, 72 % opisuje model

drobinowej budowy materii,100 % wymienia nazwy zjawisk towarzyszących zmianom stanu

skupienia wody,

81%podaje przykłady zastosowania różnych substancji w przedmiotach codziennego użytku,

odwołując się do właściwości tych substancji,

100 % rozróżnia parowanie i wrzenie, 81% podaje przykłady

przemian odwracalnych i nieodwracalnych spotykanych w życiu codziennym , podaje i bada

doświadczalnie czynniki wywołujące zmiany stanu skupienia wody,

100 % uczniów rozróżnia topnienie i rozpuszczanie

72% podaje przykłady substancji metalicznych i niemetalicznych,

100 % podaje przykłady ciał sprężystych, plastycznych i kruchych, wymienia mieszaniny jednorodne i niejednorodne znane z życia codziennego, 63% uczniów proponuje sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych

Dział tematyczny 4-Przyroda się zmienia

100 % uczniów określa czas trwania dnia i nocy, 72 % opisuje „wędrówkę” Słońca nad widnokręgiem,

90 % wymienia pory roku i daty ich rozpoczęcia, opisuje zmiany zachodzące w każdej porze roku,

przedstawia skutki zamarzania wody w przyrodzie, wymienia składniki powietrza, przedstawia zjawisko krążenia wody w przyrodzie,

72 % omawia skutki rozszerzalności temperaturowej ciał, podaje przykłady dyfuzji substancji w powietrzu,

omawia zjawisko dyfuzji na przykładach i przedstawia je na schemacie.

Dział tematyczny -5-Pogoda jest zawsze

100 % uczniów klasy IV wymienia trzy składniki pogody i podaje nazwy jednostek, w których odczytuje się ich

wartość,wymienia zjawiska atmosferyczne często występujące w Polsce, podaje trzy przykłady sytuacji, w

których jest przydatna znajomość prognozy pogody na następny dzień, wyjaśnia przyczyny występowania

opadów deszczu,

90 %podaje zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy,72%podaje przykłady wyładowań elektrycznych, które można obserwować w życiu codziennym, wyjaśnia, w jakie obiekty najczęściej uderzają pioruny.

63% wyjaśnia, od czego zależy kolor danego przedmiotu.

Dział tematyczny -6- Wędrówki po okolicy

90% uczniów posługuje się kompasem przy wyznaczaniu kierunków świata,72 %  śledzi trasę podczas trwania

wycieczki,

90% uczniów wskazuje zastosowania planu i mapy, 72% odczytuje skalę mapy, rysuje proste plany w skali 1:1, 1:10, rysuje obiekty w podanych dowolnych skalach,63%  wybiera mapę w odpowiedniej skali na wycieczkę np. rowerową lub pieszą, planuje wycieczkę z uwzględnieniem jej celu, opisuje trasę wycieczki korzystając z legendy,

90% klasy rozpoznaje mapę topograficzną spośród innych map do wyboru, ale tylko 63% wyznacza zgodnie z opisem na mapie topograficznej trasę wędrówki, określa kierunki świata na mapie topograficznej, określa kierunki świata w terenie, opisuje kierunki świata na róży kierunków,

72 % wyjaśnia, co to znaczy zorientować plan, mapę i orientuję mapę topograficzną, oblicza odległości

rzeczywiste korzystając ze skali liniowej. rozpoznaje formy ukształtowania powierzchni na podstawie opisu,

ilustracji oraz w terenie, przelicza (na dłuższych odcinkach) liczbę par kroków i określa długości danych

odcinków, 63 % określa w przybliżeniu wysokości różnych obiektów, zmierzone na podstawie porównania

długości cienia, określa szacunkowe odległości w terenie na podstawie widoczności obiektów,

90 % uczniów wymienia formy ukształtowania powierzchni, wskazuje na formy wypukłe i wklęsłe,

zna długość swojej pary kroków, oblicza krokami długość niewielkich odcinków, posługuje się taśma mierniczą,

100 % podaje przykłady wód płynących i stojących, zbiorników sztucznych i naturalnych, definiuje pojęcia

bagno, staw, jezioro, 72 % charakteryzuje wygląd jeziora „starego” i „młodego”, rozpoznaje w terenie i nazywa

wody powierzchniowe w najbliższej okolicy,100 % wymienia wody występujące w najbliższej okolicy,72 %

podaje przykłady gospodarczego wykorzystania rzeki na przykładzie rzeki najbliższej okolicy,

81 % definiuje pojęcia: źródło rzeki, ujście rzeki, dopływ prawy, dopływ lewy.

Dział tematyczny -7- Obserwacja życia w okolicy

100 % uczniów klasy VI wymienia i rozpoznaje  wybrane rośliny i zwierzęta występujące w różnych

środowiskach, omawia znaczenie lasów, łąk, sadów i pól uprawnych dla człowieka, 81 % wskazuje

podobieństwa i różnice między lasem, sadem, łąką i polem uprawnym,podaje przykłady łańcuchów

pokarmowych występujących w lesie, na łące, na polu i w sadzie.63 % wyjaśnia zróżnicowany udziałczłowieka

w tworzeniu poszczególnych środowisk.

Dział tematyczny -8- Ochrona środowiska

100 % uczniów klasy IV wymienia źródła zanieczyszczeń wynikające z działalności człowieka, 72% podaje,

jakie rodzaje zanieczyszczeń pochodzą z poszczególnych źródeł, na wybranych przykładach przedstawia skutki

zanieczyszczeń dla środowiska i człowieka.

81% podaje przykłady działań prowadzących do oszczędzania wody i energii, uzasadnia, że tworzenie gospodarstw ekologicznych przyczynia się do poprawy jakości środowiska.

90 % krótko omawia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce.

Materiał programowy  z każdego działu został  powtarzany i utrwalany, a następnie sprawdzany   za pomocą sprawdzianów  kontrolnych . Jedna uczennica klasy IV opanowała go w stopniu celującym  ( laureatka  szkolnego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Przedmiotowego z przyrody „ Panda 2013”  w kategorii klas IV,  zdobywczyni 11 miejsca w skali krajowej na 1267 uczestników. Jeden ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin