Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej z przyrody w klasach IV-VI
w roku szkolnym 2013/2014
przez nauczycielką Małgorzatę Przydział
W roku szkolnym 2013/2014 treści programowe z przedmiotu przyroda w szkole podstawowej były wdrażane zgodnie z nową podstawą programową , natomiast z uczniami klasy VI kontynuowane były zagadnienia z klas IV i V. Program nauczania został opracowany w oparciu o program nauczania przyrody w szkole podstawowej „ Przyrodo witaj”, proponowany przez wydawnictwo WSiP i proponujący dostosowany do realizacji zagadnień koniecznych podręcznik i ćwiczenia o tym samym tytule serii „ Przyrodo witaj” Treści ponadprogramowe opracowywane były w oparciu o materiały dodatkowe, Internet, obserwacje, doświadczenia, zajęcia w terenie , atlas, albumy.
Treści programowe w klasie IV wdrażane były w wymiarze 3 godzin tygodniowo przez nauczycielkę Małgorzatę Przydział. Rozliczenie godzin programowych przedstawia się następująco.
Godzin do realizacji
Zrealizowanych w klasie IV
Pozostałych do realizacji w klasach Vi VI
210
70
Po dokonaniu analizy osiągnięć uczniów klasy IV stopień opanowania przyswajanych treści programowych przedstawia się następująco.
Dział tematyczny 1-Przyroda i ja
100 % uczniów klasy IV opisuje, w jaki sposób można poznawać przyrodę, wymienia źródła
wiedzy o przyrodzie, wymienia zmysły, które pomagają w obserwacjach przyrodniczych, 63%
podaje przykłady powiązań między składnikami przyrody,
72% obsługuje szkolny mikroskop optyczny, wykonuje proste nietrwałe preparaty
mikroskopowe, podaje przykłady prowadzenia obserwacji przyrodniczych, prezentuje
sposoby dokumentowania obserwacji przyrodniczych, wymienia zasady, których należy
przestrzegać podczas prowadzenia doświadczenia.
100 % wskazuje możliwości wykorzystania lornetki, lupy, mikroskopu podczas obserwacji
przyrodniczych ,wykonuje rysunki obserwowanych preparatów, zgodnie z regułami,
72 % określa rolę mapy, planu, kompasu w planowaniu wycieczki, podaje przykłady trwałych i nietrwałych preparatów mikroskopowych, uzasadnia, dlaczego na podstawie pojedynczej obserwacji nie należy wyciągać wniosków. uzasadnia, dlaczego samodzielnie przeprowadzona obserwacja i doświadczenie są najważniejszym źródłem wiedzy o przyrodzie,
Dział tematyczny 2-Ja, rośliny i zwierzęta
100% opisuje właściwie urządzone miejsce do nauki, podaje podstawowe zasady uczenia się, wymienia sytuacje i czynniki dobrze wpływające na samopoczucie w szkole, 72 % uczniów wyjaśnia, dlaczego warto się uczyć i zdobywać nowe umiejętności, wymienia rodzaje zachowań przyjaznych w stosunku do innych osób, wskazuje problemy, jakie miałaby osoba poruszająca się w szkole na wózku inwalidzkim,
90 % bezbłędnie wymienia przykłady ssaków, ptaków, ryb, 72%wskazuje i korzysta z różnych źródeł informacji o wybranych zwierzętach,
90 % klasy podaje nazwy roślin możliwych do hodowania w pracowni przyrodniczej,
wskazuje różne źródła informacji o roślinach i zwierzętach, wymienia organy roślinne i wskazuje je w roślinie,
72% opisuje podstawowe funkcje korzeni, łodyg, liści i kwiatów, określa potrzeby życiowe
roślin, opisuje zasady dbałości o rośliny doniczkowe, właściwie przesadza i sadzi rośliny
doniczkowe,
81% uczniów podaje przykłady szczególnych funkcji pełnionych przez niektóre korzenie, łodygi i liście, wykazuje związek budowy z funkcją organów roślinnych, wyjaśnia, dlaczego należy poznać naturalne środowisko rośliny doniczkowej
100 %uzasadnia, dlaczego po kontakcie z roślinami doniczkowymi zawsze należy myć ręce,
72 % wyjaśnia, jaką funkcję spełniają hodowle roślin i zwierząt, opisuje na wybranym
przykładzie obowiązki opiekuna hodowli szkolnej, określa, dlaczego nie każde zwierzę jest
bezpieczne dla ludzi,
Dział tematyczny 3-Kuchnia jako laboratorium
90 % uczniów klasy IV podaje przykłady ciał stałych, cieczy i gazów, 72 % opisuje model
drobinowej budowy materii,100 % wymienia nazwy zjawisk towarzyszących zmianom stanu
skupienia wody,
81%podaje przykłady zastosowania różnych substancji w przedmiotach codziennego użytku,
odwołując się do właściwości tych substancji,
100 % rozróżnia parowanie i wrzenie, 81% podaje przykłady
przemian odwracalnych i nieodwracalnych spotykanych w życiu codziennym , podaje i bada
doświadczalnie czynniki wywołujące zmiany stanu skupienia wody,
100 % uczniów rozróżnia topnienie i rozpuszczanie
72% podaje przykłady substancji metalicznych i niemetalicznych,
100 % podaje przykłady ciał sprężystych, plastycznych i kruchych, wymienia mieszaniny jednorodne i niejednorodne znane z życia codziennego, 63% uczniów proponuje sposoby rozdzielania mieszanin jednorodnych i niejednorodnych
Dział tematyczny 4-Przyroda się zmienia
100 % uczniów określa czas trwania dnia i nocy, 72 % opisuje „wędrówkę” Słońca nad widnokręgiem,
90 % wymienia pory roku i daty ich rozpoczęcia, opisuje zmiany zachodzące w każdej porze roku,
przedstawia skutki zamarzania wody w przyrodzie, wymienia składniki powietrza, przedstawia zjawisko krążenia wody w przyrodzie,
72 % omawia skutki rozszerzalności temperaturowej ciał, podaje przykłady dyfuzji substancji w powietrzu,
omawia zjawisko dyfuzji na przykładach i przedstawia je na schemacie.
Dział tematyczny -5-Pogoda jest zawsze
100 % uczniów klasy IV wymienia trzy składniki pogody i podaje nazwy jednostek, w których odczytuje się ich
wartość, wymienia zjawiska atmosferyczne często występujące w Polsce, podaje trzy przykłady sytuacji, w
których jest przydatna znajomość prognozy pogody na następny dzień, wyjaśnia przyczyny występowania
opadów deszczu,
90 % podaje zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy,72% podaje przykłady wyładowań elektrycznych, które można obserwować w życiu codziennym, wyjaśnia, w jakie obiekty najczęściej uderzają pioruny.
63% wyjaśnia, od czego zależy kolor danego przedmiotu.
Dział tematyczny -6- Wędrówki po okolicy
90% uczniów posługuje się kompasem przy wyznaczaniu kierunków świata,72 % śledzi trasę podczas trwania
wycieczki,
90% uczniów wskazuje zastosowania planu i mapy, 72% odczytuje skalę mapy, rysuje proste plany w skali 1:1, 1:10, rysuje obiekty w podanych dowolnych skalach,63% wybiera mapę w odpowiedniej skali na wycieczkę np. rowerową lub pieszą, planuje wycieczkę z uwzględnieniem jej celu, opisuje trasę wycieczki korzystając z legendy,
90% klasy rozpoznaje mapę topograficzną spośród innych map do wyboru, ale tylko 63% wyznacza zgodnie z opisem na mapie topograficznej trasę wędrówki, określa kierunki świata na mapie topograficznej, określa kierunki świata w terenie, opisuje kierunki świata na róży kierunków,
72 % wyjaśnia, co to znaczy zorientować plan, mapę i orientuję mapę topograficzną, oblicza odległości
rzeczywiste korzystając ze skali liniowej. rozpoznaje formy ukształtowania powierzchni na podstawie opisu,
ilustracji oraz w terenie, przelicza (na dłuższych odcinkach) liczbę par kroków i określa długości danych
odcinków, 63 % określa w przybliżeniu wysokości różnych obiektów, zmierzone na podstawie porównania
długości cienia, określa szacunkowe odległości w terenie na podstawie widoczności obiektów,
90 % uczniów wymienia formy ukształtowania powierzchni, wskazuje na formy wypukłe i wklęsłe,
zna długość swojej pary kroków, oblicza krokami długość niewielkich odcinków, posługuje się taśma mierniczą,
100 % podaje przykłady wód płynących i stojących, zbiorników sztucznych i naturalnych, definiuje pojęcia
bagno, staw, jezioro, 72 % charakteryzuje wygląd jeziora „starego” i „młodego”, rozpoznaje w terenie i nazywa
wody powierzchniowe w najbliższej okolicy,100 % wymienia wody występujące w najbliższej okolicy,72 %
podaje przykłady gospodarczego wykorzystania rzeki na przykładzie rzeki najbliższej okolicy,
81 % definiuje pojęcia: źródło rzeki, ujście rzeki, dopływ prawy, dopływ lewy.
Dział tematyczny -7- Obserwacja życia w okolicy
100 % uczniów klasy VI wymienia i rozpoznaje wybrane rośliny i zwierzęta występujące w różnych
środowiskach, omawia znaczenie lasów, łąk, sadów i pól uprawnych dla człowieka, 81 % wskazuje
podobieństwa i różnice między lasem, sadem, łąką i polem uprawnym, podaje przykłady łańcuchów
pokarmowych występujących w lesie, na łące, na polu i w sadzie.63 % wyjaśnia zróżnicowany udziałczłowieka
w tworzeniu poszczególnych środowisk.
Dział tematyczny -8- Ochrona środowiska
100 % uczniów klasy IV wymienia źródła zanieczyszczeń wynikające z działalności człowieka, 72% podaje,
jakie rodzaje zanieczyszczeń pochodzą z poszczególnych źródeł, na wybranych przykładach przedstawia skutki
zanieczyszczeń dla środowiska i człowieka.
81% podaje przykłady działań prowadzących do oszczędzania wody i energii, uzasadnia, że tworzenie gospodarstw ekologicznych przyczynia się do poprawy jakości środowiska.
90 % krótko omawia formy ochrony przyrody stosowane w Polsce.
Materiał programowy z każdego działu został powtarzany i utrwalany, a następnie sprawdzany za pomocą sprawdzianów kontrolnych . Jedna uczennica klasy IV opanowała go w stopniu celującym ( laureatka szkolnego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Przedmiotowego z przyrody „ Panda 2013” w kategorii klas IV, zdobywczyni 11 miejsca w skali krajowej na 1267 uczestników. Jeden ...
sroka54