Prezentacja projektu Księgi Błogosławieństw Służby Liturgicznej(1).pdf

(185 KB) Pobierz
Ks. Marek Kluwak
Ks. Bogusław Wolański
Prezentacja projektu Księgi Błogosławieństw Służby Liturgicznej
1. Błogosławieństwa i promocje w Dyrektorium Duszpasterstwa Służby
Liturgicznej
Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej przewiduje, że podczas całościowej
formacji można udzielić 12 błogosławieństw i 4 promocje . Podczas opracowywania
treści Księgi Błogosławieństw przyjęto, że:
- przez błogosławieństwo rozumie się uwielbienie Boga za udzielone dobra
i upraszanie (w postaci modlitwy) pomocy Bożej dla człowieka, połączone jest zwykle z
zewnętrznymi formami, takimi jak, pokropienie wodą pobłogosławioną, nałożenie lub
wyciągnięcie rąk, kreślenie znaku krzyża (Zob. B. Nadolski, Leksykon liturgii, Poznań
2006, s. 169-170);
- termin promocja w znaczeniu zaproponowanym przez Dyrektorium Duszpaster-
stwa Służby Liturgicznej jest również formą błogosławieństwa udzielanego po pierwszym
i drugim roku formacji młodszej i starszej służby liturgicznej. Ma mniej uroczysty cha-
rakter, ale należy ją potraktować jako upraszanie pomocy Bożej dla człowieka przy
przejściu na kolejny rok formacji w ramach służby liturgicznej.
Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej przewiduje błogosławieństwa w na-
stępujących etapach formacji:
a. na rozpoczęcie formacji kandydatów i kandydatek do służby liturgicznej;
b. na zakończenie rocznej formacji kandydatów i kandydatek, które jest ustanowie-
niem młodszych ministrantów i młodszych członków scholi;
c. na zakończenie formacji młodszych ministrantów i młodszych członków scholi,
które jest zarazem ustanowieniem starszych ministrantów i starszych członków scholi;
d. na zakończenie formacji starszych ministrantów i starszych członków scholi, które
jest zarazem włączeniem do jednego z posługujących we wspólnocie zespołów liturgicz-
nych (lektorzy, psałterzyści, akolici, przynoszący dary, członkowie scholi lub chóru);
e. na zakończenie formacji w jednym z posługujących we wspólnocie zespołów litur-
gicznych, które jest zarazem włączeniem w formację dorosłych członków służby litur-
gicznej (lektorzy, psałterzyści, akolici, przynoszący dary i zbierający składkę, członko-
wie scholi lub chóru);
f. wprowadzające osoby włączające się do służby liturgicznej w wieku dorosłym ( Dy-
rektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznym nr 104-106);
g. na zakończenie trzyletniej formacji dorosłych członków służby liturgicznej;
h. wprowadzające w funkcję nadzwyczajnego szafarza Komunii św.;
i. wprowadzające w funkcję animatora liturgicznego;
j. wprowadzające w funkcję ceremoniarza;
k. wprowadzające w funkcję organistów, kantorów i dyrygentów chórów;
l. wprowadzające w funkcję zakrystianina.
Prezentacja projektu Księgi Błogosławieństw Służby Liturgicznej
69
Promocje natomiast przypadają:
a. po pierwszym roku formacji młodszych ministrantów i młodszych członków scholi;
b. po drugim roku formacji młodszych ministrantów i młodszych członków scholi;
c. po pierwszym roku formacji starszych ministrantów i starszych członków scholi;
d. po drugim roku formacji starszych ministrantów i starszych członków scholi.
2. Postęp prac w opracowywaniu Księgi Błogosławieństw Służby Liturgicznej
Prace nad Księgą Błogosławieństw Służby Liturgicznej koncentrowały się
przede wszystkim na opracowaniu schematu, który pozwalałby ujednolicić błogo-
sławieństwa i promocje ministrantów, lektorów i członków scholi. Autorom zale-
żało jednocześnie na poszanowaniu istniejących tradycji lokalnych, które niosą
bardzo bogate treści i na stałe wpisały się w zwyczaje panujące w diecezjach. Jed-
nak podstawowym kryterium i odnośnikiem do prac podjętych nad Księgą było
Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej przyjęte podczas 346. Zebrania
Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Częstochowie w dniu 27 listopada
2008 r.
Już u początków prac należało rozwiązać kwestie nazewnictwa. Wśród wielu
zgłaszanych uwag, wątpliwości budziła szczególnie nazwa promocja. Jednak po
konsultacjach oraz dyskusji członkowie Ogólnopolskiego Spotkania Duszpasterzy
Służby Liturgicznej w Warszawie w 2008 r. zgodzili się na przyjęcie zapropono-
wanej terminologii. Kolejną kwestią dyskusyjną pozostawał problem przystoso-
wania treści zawartych w błogosławieństwach do percepcji ministrantów, lektorów
i członków scholi. Zastanawiano się czy bogate treści teologiczne zawarte w mo-
dlitwie błogosławieństwa będą w dostateczny sposób zrozumiane przez kandydata
na ministranta, który jest uczniem drugiej klasy szkoły podstawowej. Także w tym
przypadku zgodzono się na pozostawienie modlitw błogosławieństw w zapropo-
nowanym kształcie stwierdzając, że tekst modlitwy jest jasny i powinien zostać
bez problemów zrozumiany nawet przez dziecko. Zauważono także, że skutecz-
ność błogosławieństwa nie zależy od tego, czy osoba otrzymująca je w pełni ro-
zumie i przyswaja całe bogactwo treści teologicznych zawartych w modlitwie.
Po wstępnych konsultacjach i zatwierdzeniu wersji roboczej przez zebranych
na Ogólnopolskim Spotkaniu Duszpasterzy Służby Liturgicznej w Warszawie w
2008 r. prace nad Księgą Błogosławieństw Służby Liturgicznej zostały ukierunko-
wane na zaadoptowanie wskazań Dyrektorium Duszpasterstwa Służby Liturgicznej
do modlitw ustanawiających. Autorzy chcieli, aby modlitwa błogosławieństwa
odzwierciedlała główne etapy formacji na poszczególnych stopniach. I tak kandy-
daci, którzy przygotowują się do przyjęcia do służby liturgicznej powinni, zgodnie
z Dyrektorium , lepiej poznać kościół jako miejsce ich posługi oraz zostać wpro-
wadzeni w wymagania duchowe, jakie powinni spełniać na tym etapie swojego
życia, aby móc służyć w czasie Mszy Świętej i innych celebracjach liturgicznych.
Modlitwa na rozpoczęcie okresu kandydatury zawiera zatem w swojej treści tekst
dotyczący konieczności poznawania kościoła i formacji duchowej. Pierwszy etap
pełnienia funkcji ministranta młodszego według Dyrektorium przewiduje trzyletni
okres formacji, który skupiony jest: w pierwszym roku na zgromadzeniu liturgicz-
Ks. Bogusław Wolański, ks. Marek Kluwak
70
nym, w drugim roku na procesjach liturgicznych i w trzecim roku na ołtarzu i ofie-
rze. Także modlitwy ustanawiające i promujące w swoich treściach wskazują na
to, co będzie się kształtowało w należących do służby liturgicznej podczas pierw-
szego etapu bycia młodszym ministrantem i młodszym członkiem scholi. Schemat
ten zastosowano do wszystkich modlitw.
Opracowywanie Księgi Błogosławieństw Służby Liturgicznej ciągle jest na eta-
pie tworzenia i modyfikowania istniejących już tekstów. Autorzy będą wdzięczni
za wszelkie uwagi i wskazania, które pomogą w dalszej pracy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin