Szczebiot sikorki
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
· Rozmowa połączona z działaniem „Stołówka dla ptaków”.
· Słuchanie wiersza pt. „Sikorki”.
· Ćwiczenie słuchowe pt. „Głosy”.
· Zabawa gramatyczna pt. „Sikorki w karmniku”.
· Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.
· Ćwiczenie liczbowe „Ptaki w karmnikach”.
o Zapoznanie z nowym gatunkiem – sikorką : wielkość, kolor upierzenia, sposób poruszania się i odżywiania.
o Uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w zimie.
o Rozpoznawanie ptasich głosów odtwarzanych z kasety magnetofonowej : sikorka, wróbel, gołąb, wrona.
o Nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu myśli, zadawaniu pytań. Poprawne stosowanie form fleksyjnych osób.
o Rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie na piórko tak, by je przesuwać po dywanie.
o Przeliczanie sylwet gołębi i wróbli w zakresie liczby 4 i więcej w zależności od umiejętności dzieci. Zapoznanie z liczebnikiem głównym – „jeden”, prawidłowe stosowanie go w zabawie.
RUCHOWA
· Zestaw zabaw ruchowych nr 7 (wł.) (powt.) „Zimowe igraszki”. P : krążki, gazeta.
· Zabawy ruchowe :
- orient. – porząd. „Ptaki”.
- z elem. biegu „Spłoszone ptaki”.
- z elem. równowagi „Gałązka”.
· Spacer do ogrodu przedszkolnego lub w najbliższej okolicy w celu obserwacji zmian.
o Kształcenie koordynacji ruchowo – wzrokowej . Doskonalenie skoków na jednej nodze.
o Lekki bieg po sali, szybka reakcja na sygnał słowny, sprężyste podskoki obunóż.
o Nabywanie lepszej orientacji podczas biegu.
o Doskonalenie umiejętności utrzymywania równowagi.
o Zauważenie zmian w otoczeniu związanych z nastąpieniem nowej pory roku. Pojawienie się utrudnionych warunków bytowania, ubogość świata roślinnego.
ESTETYCZNA
· Słuchanie piosenki „Lata ptaszek”.
· Opowieść ruchowa pt. „Spacer na skwer”.
· Słuchanie zjawisk akustycznych.
· Zabawa ilustracyjna do piosenki „Lata ptaszek”.
· Ćwiczenia relaksacyjne wg Jacobsona.
o Aktywne słuchanie nowej piosenki, próby powtarzania krótkich motywów melodycznych.
o Dostosowanie układów ruchowych do słuchanego tekstu.
o Utrwalenie umiejętności rozpoznawania instrumentów muzycznych na podstawie usłyszanych dźwięków.
o Dostosowanie ruchów ciała do muzyki. Próby naśladowania odgłosu wróbelka.
o Próby rozluźnienia poszczególnych części ciała np. rąk, tułowia, nóg przy muzyce wyciszającej.
· Rysowanie białą kredą na czarnym papierze na temat dowolny.
· Układanie z tworzywa przyrodniczego na temat dowolny .
· Malowanie farbą klejową konturu „Sikorki” i wysypywanie jej kaszą.
· Układanie z elementów geometrycznych „Karmnika”.
· Lepienie z plasteliny na temat dowolny.
o Eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji i rozmach.
o Próby układania wzorów na ograniczonej przestrzeni, nazywanie ich.
o Operowanie różnymi formami plam, troska o czystość odzieży, rozwijanie płynności ruchów.
o Dowolne wyrażanie wyobrażeń w formach płaskich, łączenie kilku elementów w całość, próby nazywania swoich wytworów.
o Poznanie właściwości plasteliny, troska o zachowanie czystości .
Hel53land