Scenariusz zajęć
Temat: Poznajemy style architektury Częstochowy - Dom Kohna (Bata).
Grupa wiekowa: klasa II
Cele ogólne:
ü poznanie pojęć architektura, architekt Architektura- nauka i sztuka projektowania, konstruowania i wykonywania budynków oraz innych budowli przestrzennych. Architekt- osoba zajmująca się projektowaniem obiektów budowlanych.
ü rozróżnianie i zrozumienie roli architektury w estetycznym planowaniu przestrzeni,
ü rozbudzenie zainteresowań środowiskiem w aspekcie historycznym i architektonicznym.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
ü zna pojęcia architektura, architekt,
ü rozpoznaje i rozróżnia style architektury,
ü opisuje i porównuje budynki,
ü swobodnie wypowiada się na określony temat.
Metody:
ü oglądowa – wycieczka,
ü rozmowa nauczająca – pogadanka,
ü praca z ilustracjami – zdjęcia, widokówki,
ü praca plastyczna w dowolnej technice,
Formy:
ü indywidualna,
ü grupowa,
ü zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
ü zdjęcia, widokówki, kartki z bloku, kredki, farby, pędzle, papier toaletowy, klej, nożyczki.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie i omówienie dzisiejszych zajęć.
2. Rozmowa na temat bezpieczeństwa w trakcie wycieczki:
ü przypomnienie zasad zachowania się podczas wycieczki: - idziemy w grupie, - przypomnienie o właściwym zachowaniu i poruszaniu się poza klasą, szkołą, - dbanie o bezpieczeństwo własne i kolegów, - jest się ostrożnym i nie oddala się od grupy
ü ustalenie reguł wycieczki.
3. Wyjście do szatni – ubierane się.
4. Obserwowanie Domu Kohna oraz innych budynków, porównywanie ich wielkości i materiałów z jakich zostały zbudowane (drewno, cegła, beton).
5. Powrót do szkoły.
6. Krótka rozmowa na temat odbytej wycieczki:
ü co widzieliśmy,
ü omówienie historii Domu Kohna,
ü czym charakteryzuje się Dom Kohna,
ü czym różni się od innych budowli.
7. Praca w grupie- podział na 4 grupy:
ü ułożenie z puzzli zdjęcia budowli Domu Kohna i określenia jej funkcji.
8. Indywidualna praca plastyczna w dowolnej technice na temat poznanej budowli.
9. Omówienie prac i zawieszenie w galerii klasowej.
monisia012