Zjawisko choroby.pdf

(1418 KB) Pobierz
Medycyna Pracy 2016;67(4):545–555
http://medpr.imp.lodz.pl
http://dx.doi.org/10.13075/mp.5893.00512
PRACA POGLĄDOWA
Marcin P. Biernacki
Robert S. Kennedy
2
Łukasz Dziuda
3
1
ZJAWISKO CHOROBY SYMULATOROWEJ
ORAZ JEJ POMIAR NA PRZYKŁADZIE KWESTIONARIUSZA
DO BADANIA CHOROBY SYMULATOROWEJ – SSQ
SIMULATOR SICKNESS AND ITS MEASUREMENT WITH SIMULATOR SICKNESS QUESTIONNAIRE (SSQ)
 Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej / Military Institute of Aviation Medicine, Warszawa, Poland
Zakład Psychologii i Bezpieczeństwa Lotów / Department of Psychology and Flight Safety
2
 RSK Assessments, Inc., Orlando, FL, USA
3
 Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej / Military Institute of Aviation Medicine, Warszawa, Poland
Zakład Techniczny Badań Lotniczo-Lekarskich i Symulatorów Lotniczych / Technical Department of Aeromedical Research
and Flight Simulators
1
Streszczenie
Jednym z  najczęściej stosowanych narzędzi do badania choroby symulatorowej jest Kwestionariusz Choroby Symulatorowej
(Simulator Sickness Questionnaire – SSQ) autorstwa Kennedy’ego i wsp. (1993). Mimo niewątpliwej popularności tego narzędzia
kwestionariusz nie doczekał się standaryzacji ani przekładu umożliwiającego jego stosowanie w badaniach w Polsce. Celem ar-
tykułu jest przybliżenie kwestionariusza SSQ polskim czytelnikom, zarówno badaczom, jak i praktykom. W jego pierwszej czę-
ści omówiono badania z zastosowaniem SSQ, natomiast w drugiej przedstawiono procedurę badania SSQ i zaprezentowano SSQ
wraz ze sposobem obliczania przykładowych wyników. Med. Pr. 2016;67(4):545–555
Słowa kluczowe:
mdłości, dezorientacja, zaburzenia okulomotoryczne, choroba symulatorowa, symulatory,
kwestionariusz SSQ
Abstract
One of the most common methods for studying the simulator sickness issue is the Simulator Sickness Questionnaire  (SSQ)
(Kennedy et al., 1993). Despite the undoubted popularity of the SSQ, this questionnaire has not as yet been standardized and trans-
lated, which could allow us to use it in Poland for research purposes. The aim of our article is to introduce the SSQ to Polish read-
ers, both researchers and practitioners. In the first part of this paper, the studies using the SSQ are discussed, whereas the second
part consists of the description of the SSQ test procedure and the calculation method of sample results. Med Pr 2016;67(4):545–555
Key words:
nausea, disorientation, oculomotor disturbances, simulator sickness, simulators,
Simulator Sickness Questionnaire (SSQ)
Autor do korespondencji / Corresponding author: Marcin P. Biernacki, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej,
Zakład Psychologii i Bezpieczeństwa Lotów, ul. Krasińskiego 54, 01-755 Warszawa, e-mail: mpbiernacki@gmail.com
Nadesłano: 28 sierpnia 2013, zatwierdzono: 11 grudnia 2013
WSTĘP
Obecnie już chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że
symulatory są i będą coraz częściej stosowane – zarów-
no w badaniach naukowych, wyborze operatorów, jak
i szkoleniach z udziałem kierowców samochodów oso-
bowych, ciężarowych i uprzywilejowanych, pilotów sa-
molotów oraz operatorów urządzeń (np.  wózków wi-
dłowych). W przypadku badań naukowych stosowanie
symulatorów ma tę niewątpliwą zaletę, że umożliwia
(we względnie kontrolowanym i  bezpiecznym środo-
wisku) rejestrowanie wielu zmiennych fizjologicznych
i  związanych z  samym procesem wykonania zadania.
Najczęściej bada się następujące zmienne fizjologiczne:
wskaźniki okulograficzne, sercowo-naczyniowe i zwią-
zane z reakcją skórno-galwaniczną [1–5].
Finansowanie / Funding: praca realizowana ze środków na naukę w latach 2011–2013 jako projekt badawczy nr 2591/B/T00/2010/40 pn. „Iden-
tyfikacja i badanie czynników wpływających na występowanie choroby symulatorowej u kierowców i pilotów wojskowych podczas treningu na
symulatorach”. Kierownik projektu: dr hab. inż. Łukasz Dziuda.
546
M. Biernacki i wsp.
Nr 4
W trakcie badań na symulatorach możliwe jest bada-
nie procesu zmęczenia, obciążenia pracą i wpływu okre-
ślonego rodzaju substancji (w tym psychoaktywnych) na
zdolność człowieka do wykonywania czynności opera-
torskich [6–9]. Badania te w efekcie końcowym przybli-
żają nas do lepszego zrozumienia mechanizmów odpo-
wiedzialnych za błąd człowieka, a także mogą stanowić
cenne źródło wiedzy na temat ograniczeń człowieka wy-
nikających ze środowiska, w jakim funkcjonuje. Tym sa-
mym wyniki takich badań są istotnym źródłem wiedzy
dla lekarzy i psychologów pracy.
Przykładem takiego zastosowania symulatorów
mogą być badania nad uwarunkowaniami powstawa-
nia błędów w  kierowaniu pojazdów przez osoby star-
sze [10–12]. Badania te wykazały, że w przypadku star-
szych kierowców szczególną barierę stanowią warunki,
które są związane z obciążeniem poznawczym (wykony-
wanie skrętu w lewo, włączanie się do ruchu, pokonanie
nieoznakowanego skrzyżowania). Starsi kierowcy kom-
pensują jednak te braki poprzez planowanie zadania,
czyli na strategicznym poziomie podejmowania decyzji.
Przykładem takiego zachowania jest wcześniejsze zapla-
nowanie podróży, uwzględnienie potencjalnych trudno-
ści na drodze itp. Takie planowanie pozwala więc na mi-
nimalizowanie ryzykownych decyzji [10–12].
Stosując symulatory – zarówno w badaniach, selek-
cji, jak i szkoleniach – nie sposób uciec od problema-
tyki choroby symulatorowej  [13,14]. Przyjmuje się, że
do choroby symulatorowej dochodzi wtedy, gdy infor-
macje ze wszystkich zmysłów pomocnych w orientacji
w przestrzeni i percepcji ruchu pozostają w konflikcie
z tym, co było przedmiotem wcześniejszego doświad-
czenia danej osoby  [13,14]. Zakłada się, że kiedy ope-
rator wykonuje zadanie w  nowym otoczeniu (w  tym
przypadku na symulatorze), wzór informacji o ruchu,
jaki wykonywał do tej pory, pozostaje w  konflikcie
z tym, co jest prezentowane w środowisku symulatoro-
wym. Ta niezgodność między obecną informacją sen-
soryczną a tym, na co był nastawiony system percepcyj-
ny badanego, powoduje chorobę symulatorową.
Należy pamiętać, że w przypadku selekcji zjawisko
choroby symulatorowej może zaburzyć wynik badania,
prowadząc do błędnych wniosków. Z kolei w przypad-
ku badań naukowych zjawisko choroby symulatorowej
może zaburzać zarówno rejestrację zmiennych fizjolo-
gicznych, jak i sam proces wykonania zadania. W wa-
runkach szkoleniowych choroba symulatorowa może
wywołać efekt odwrotny od założonego. Oznacza to, że
jej występowanie może zaburzać proces szkolenia lub
też stanowić przeciwwskazanie do wykonywania za-
dań w warunkach rzeczywistych. Nie bez powodu za-
leceniem formułowanym po ekspozycji na warunki sy-
mulowane jest unikanie przez badanego prowadzenia
pojazdu w tym samym dniu. Wyżej wspomniane ogra-
niczenia oczywiście nie negują rozwoju i potrzeby sto-
sowania symulatorów, a raczej sugerują kontrolowanie
choroby symulatorowej [15].
BADANIA Z ZASTOSOWANIEM SSQ
Jednym z  zasadniczych aspektów badań na symula-
torach jest to, w  jaki sposób różne warunki badania
wpływają na nasilenie objawów choroby symulatoro-
wej. Wśród warunków badania należy wyszczególnić
związane zarówno z  ruchomością platformy, jak i  ro-
dzajem bodźców wzrokowych.
Sharples i wsp. [16] przeprowadzili badanie, w któ-
rym postanowili sprawdzić, czy nasilenie objawów cho-
roby symulatorowej zmienia się w  zależności od wa-
runków wizualnych. Do oceny symptomów choro-
by symulatorowej zastosowano Kwestionariusz Cho-
roby Symulatorowej (Simulator Sickness Questionna-
ire  –  SSQ)  [17] (tłumaczenie narzędzia  – zał.  1). Wy-
niki uzyskane w  badaniu wykazały, że stosowanie
wyświetlaczy montowanych na głowie (head moun-
ted displays  –  HMD) w  60–70% przypadków związa-
ne było ze wzrostem symptomów choroby symulato-
rowej. Porównanie użycia HMD z zastosowaniem wa-
runków statycznych w badaniu symulatorowym wyka-
zało istotną zmianę w nasileniu symptomów opisanych
przez badanych na skali mdłości  (M), a  w  przypadku
porównania  HMD z  warunkami prezentacji z  wyko-
rzystaniem sceny realizmu (reality theatre) zaobserwo-
wano wzrost nasilenia symptomów mdłości, zaburzeń
okulomotorycznych (O) i dezorientacji (D) [16].
U osób, które proszono o pasywną obserwację oto-
czenia, w porównaniu z osobami proszonymi o aktyw-
ną kontrolę ruchów w warunkach symulowanych, za-
obserwowano również wzrost nasilenia objawów cho-
roby symulatorowej, szczególnie zaburzeń okulomoto-
rycznych i ogólnych symptomów [16].
Podobne wyniki  – wskazujące na zwiększone na-
silenie objawów choroby symulatorowej w  przypadku
stosowania HMD w porównaniu z tradycyjnymi symu-
latorami – uzyskali Kennedy i wsp. [18]. Nasilenie obja-
wów choroby symulatorowej zmienia się również w za-
leżności od rodzaju użytego symulatora. Drexler  [19]
porównał objawy choroby symulatorowej u  osób ba-
danych z  wykorzystaniem symulatora samolotu, śmi-
głowca i  samochodu. Największe nasilenie objawów
Nr 4
Kwestionariusz do badania choroby symulatorowej
547
związanych z dezorientacją obserwowano w przypad-
ku stosowania symulatora samochodu, natomiast w sy-
mulatorze samolotu i śmigłowca najwyższy poziom do-
legliwości u  badanych dotyczył zaburzeń okorucho-
wych. Poziom dolegliwości związanych z  mdłościami
był natomiast zbliżony we wszystkich warunkach ba-
dania. W przypadku stosowania symulatora samocho-
du największe dolegliwości dotyczyły zaburzeń oku-
lomotorycznych, następnie dezorientacji, a  najmniej-
sze – mdłości (profil SSQ = D > O > M).
Poza sposobem prezentacji bodźców wzrokowych
kolejnym czynnikiem branym pod uwagę w badaniach
nad chorobą symulatorową jest rodzaj zastosowanej
platformy (platformy statyczne (fixed based) vs  plat-
formy ruchome (motion based)). W przypadku badań
na symulatorach, w  których wykorzystuje się platfor-
my statyczne, informacja dotycząca ruchu dostarczana
jest osobie badanej poprzez bodźce wzrokowe. Z kolei
platformy ruchome stosowane są w celu jeszcze lepsze-
go odzwierciedlenia realizmu badania.
W przypadku platform ruchomych informacje do-
tyczące ruchu są dostarczane poprzez bodźce wzroko-
we i uzupełniane przez zmiany w położeniu platformy,
które wywołują wrażenie przyspieszenia i  przechyla-
nia  [20]. Curry i  wsp.  [21] postanowili ocenić różnice
w nasileniu choroby symulatorowej w przypadku uży-
cia symulatora samochodu opartego na platformie sta-
tycznej i  ruchomej, wyposażonej w  6  stopni swobody
(platform with 6 degrees of freedom – 6DOF). Anali-
za wyników wykazała, że nasilenie objawów choroby
symulatorowej było wyższe u  badanych w  przypadku
platformy statycznej niż platformy ruchomej. W  obu
przypadkach profil poszczególnych podskal  SSQ był
natomiast taki sam (D > O > M).
Z kolei inne badania wskazują, że kiedy postrzegany
ruch opiera się tylko na bodźcach wzrokowych (jak to
ma miejsce w przypadku platform statycznych), obser-
wowane jest głównie nasilenie mdłości [22,23]. Stoner
i wsp. [20] zwracają również uwagę, że stosowanie plat-
form ruchomych może nie przynosić pożądanych efek-
tów w szkoleniu w porównaniu z platformami statycz-
nymi, a nawet nasilać dolegliwości choroby symulato-
rowej. Badania nad wpływem rodzaju symulowanego
ruchu na objawy choroby symulatorowej powinny być
w dalszym ciągu podejmowane.
Kolejne pytanie podkreślane w badaniach dotyczą-
cych zjawiska choroby symulatorowej dotyczy tego, jak
długo u  badanych utrzymują się skutki ekspozycji na
warunki symulowane i jak szybko pojawiają się symp-
tomy choroby symulatorowej.
Na przykład Min i  wsp.  [4] oceniali poziom choro-
by symulatorowej, szacowanej za pomocą SSQ i wskaź-
ników psychofizjologicznych, w 5-minutowych interwa-
łach w trakcie zadania na symulatorze wykonywanego
przez 60 min. Analiza wyników wykazała, że subiektyw-
nie odczuwane symptomy choroby symulatorowej doty-
czące mdłości, dezorientacji i  ogólnego poziomu cho-
roby symulatorowej pojawiały się już po  10  min trwa-
nia badania, a  w  przypadku zaburzeń okulomotorycz-
nych – po 15 min. Co więcej, nasilenie objawów wzrasta-
ło prostoliniowo wraz z kolejnym pomiarem. Wynik po-
twierdza, że choroba symulatorowa jest ściśle związana
z czasem spędzonym w symulatorze [14,24–26]. Z kolei
zróżnicowanie w zmiennych fizjologicznych było obser-
wowane już po 5 min od rozpoczęcia badania [4]. Ozna-
cza to, że ocena subiektywna jest opóźniona w stosunku
do odpowiedzi wskaźników fizjologicznych.
Wykazanie, że zmiany w  parametrach fizjologicz-
nych następują szybciej niż subiektywne odczucia osób
badanych, może pomóc w  rozpoznawaniu wczesnych
oznak choroby symulatorowej. Nasilanie się choro-
by symulatorowej i  występowanie zmian w  poziomie
zmiennych fizjologicznych wraz z czasem trwania ba-
dania na symulatorze nasuwa pytanie o  okres, przez
jaki choroba symulatorowa utrzymuje się po zakończe-
niu badania na symulatorze.
Zagadnieniem tym zajmował się m.in.  Muth  [27],
który ocenił poziom funkcji poznawczych oraz prze-
prowadzał próbę Romberga i  test dynamicznej ostro-
ści widzenia przed badaniem na symulatorze i po bada-
niu – bezpośrednio i po 2 godz., 4 godz., 6 godz., 8 godz.
i  24  godz. Analiza wyników wykazała, że ekspozycja
na warunki symulatorowe skutkowała pogorszeniem
w  funkcjonowaniu poznawczym. Pogorszenie to było
szczególnie widoczne w czasie 2–4 godz. od zakończe-
nia ekspozycji na warunki symulatorowe. Z kolei zmiany
w parametrach fizjologicznych były widoczne 1–2 godz.
od zakończenia badania.
Z  kolei Batzley i  wsp.  [28] w  analizie przeprowa-
dzonej wśród  700  osób wykazał, że objawów choro-
by symulatorowej doświadczało  45%  z  nich. Ponad-
to  25%  symptomów tej choroby utrzymywało się po-
nad 1 godz., a 8% symptomów – ponad 6 godz. od za-
kończenia badania na symulatorze. Wyniki badania
przeprowadzonego przez Dziudę i  wsp.  [14] wskazują
natomiast, że do nasilenia objawów choroby symula-
torowej prowadzi dodanie w  badaniu na symulatorze
bodźców mających na celu symulowanie rzeczywistego
ruchu. Poziom choroby symulatorowej w trakcie bada-
nia z wykorzystaniem platformy ruchomej był wyższy
548
M. Biernacki i wsp.
Nr 4
niż w  przypadku platformy statycznej. Różnice doty-
czyły głównie zaburzeń okulomotorycznych i  ogólne-
go poziomu choroby symulatorowej. Dziuda i wsp. [14]
nie stwierdzili natomiast istotnych statystycznie różnic
między warunkami, w których bodźce wzrokowe były
zaburzone, a warunkami z dobrą widocznością na plat-
formie ruchomej i statycznej.
Analiza wyników uśrednionych z  wszystkich po-
miarów dla poszczególnych warunków badania wy-
kazała ponadto, że w przypadku warunków ze złą wi-
docznością profil  SSQ miał postać  M  >  D  >  O, nato-
miast w  przypadku warunków z  dobrą widocznością
zarówno w  platformie ruchomej, jak i  statycznej pro-
fil SSQ był następujący: D > O > M. Przy tym średni po-
ziom D i O był zbliżony w obu przypadkach.
Kolejnym problemem podjętym w  cytowanym ba-
daniu był czas utrzymywania się w czasie objawów cho-
roby symulatorowej  [15]. Najwyższy poziom w  przy-
padku dolegliwości związanych z mdłościami obserwo-
wano po 2 min i po 0,5 godz. po opuszczeniu symula-
tora, a w przypadku dezorientacji – po 2 min po opusz-
czeniu symulatora. Najdłużej utrzymywały się zabu-
rzenia okulomotoryczne, które trwały aż do wieczora.
Zaburzenia okulomotoryczne i ogólny poziom choroby
symulatorowej najdłużej utrzymywały się w przypad-
ku korzystania w badaniach z platformy ruchomej.
Profile SSQ uzyskane w badaniu Sharples i wsp. [16]
w  przypadku użycia platformy ruchomej i  statycznej
są takie same jak zaprezentowane w  pracy Curry’ego
i wsp. [21]. Profil SSQ dla platformy ruchomej uzyskany
w badaniu Dziudy i wsp. [14] jest zdecydowanie wyższy
niż profil dla platformy statycznej. Co więcej, zbliżone
średnie wartości symptomów dezorientacji i zaburzeń
okulomotorycznych dla różnych warunków badania
nie muszą świadczyć, że dolegliwości te mają taki sam
przebieg w czasie. Dolegliwości związane z dezorienta-
cją w wyniku badania z platformą ruchomą gwałtow-
nie nasilają się u badanego bezpośrednio po zakończe-
niu zadania na symulatorze, po czym stopniowo ulega-
ją obniżeniu. Także zaburzenia związane z  narządem
wzroku na skutek ekspozycji na te same warunki ba-
dania nasilają się tuż po zakończeniu zadania, jednak
utrzymują się dłużej, aż do wieczora.
Wyniki uzyskane w  badaniu Dziudy i wsp.  [14]
są interesujące w  kontekście danych zaprezentowa-
nych przez Batzleya i  wsp.  [28], którzy wykazali,
że 25% symptomów choroby symulatorowej utrzymy-
wało się ponad 1 godz., a 8% symptomów ponad 6 godz.
od zakończenia badania na symulatorze. Bardzo moż-
liwe, że utrzymywanie się symptomów przez dłuższy
czas dotyczy szczególnie dolegliwości związanych z za-
burzeniami okulomotorycznymi. Kwestia ta wymaga
jednak dalszych badań.
KONSTRUKCJA SSQ
Jednym z najczęściej stosowanych narzędzi do oce-
ny stopnia choroby symulatorowej jest  SSQ opraco-
wany przez Kennedy’ego i  wsp. oraz opublikowany
w 1993 r. [17]. Mimo popularności kwestionariusz nie
doczekał się dotąd standaryzacji ani przekładu umoż-
liwiającego jego stosowanie w badaniach w Polsce. Jego
tłumaczenie po raz pierwszy jest więc publikowane
w niniejszym artykule (zał. 1).
Tłumaczenie SSQ na język polski przebiegało
w 2 etapach:
− tłumaczenie z  języka angielskiego na język polski
przez 3 niezależnych tłumaczy,
− stworzenie jednej, uzgodnionej między tłumacza-
mi, wersji kwestionariusza w języku polskim.
Kwestionariusz składa się 8 pytań i obejmuje 26 ob-
jawów choroby symulatorowej. Zadanie osoby bada-
nej z wykorzystaniem SSQ polega na subiektywnej oce-
nie nasilenia występujących u  niej konkretnych obja-
wów. Wykorzystywana jest do tego  4-stopniowa ska-
la (zał. 1):
n
wcale – brak symptomów choroby symulatorowej,
n
niewielki – niewielkie symptomy choroby symula-
torowej,
n
umiarkowane – umiarkowane symptomy choroby
symulatorowej,
n
znaczący – poważne symptomy choroby symula-
torowej.
Wynik z SSQ obejmuje zarówno ogólny poziom cho-
roby symulatorowej (SSQ total – wynik ogólny (WO)),
jak i składające się na niego wskaźniki dla poszczegól-
nych (nieortogonalnych względem siebie) skal:
n
mdłości  (M)  – symptomy: ślinotok, pocenie się,
mdłości, dolegliwości żołądkowe i bekanie;
n
zaburzenia okulomotoryczne (O) – symptomy: zmę-
czenie, ból głowy, zmęczenie oczu oraz trudności
z koncentracją;
n
dezorientacja (D) – symptomy: zawroty głowy, uczu-
cie odurzenia (zarówno przy otwartych, jak i  za-
mkniętych oczach) i zamazane (nieostre) widzenie.
Niewątpliwą zaletą SSQ jest to, że jest to narzędzie
obejmujące wiele objawów (podobnie jak wieloobjawo-
wa jest choroba symulatorowa), które pozwala na po-
równanie różnych symulatorów czy grup badanych.
W  znacznym stopniu ułatwia to formułowanie wnio-
Nr 4
Kwestionariusz do badania choroby symulatorowej
549
sków z przeprowadzonych badań. Badania nad wpro-
wadzeniem SSQ do oceny choroby symulatorowej prze-
prowadzono na podstawie imponującej liczby 1119 re-
jestracji przeprowadzonych na symulatorach dla prób
zależnych (analiza pretest–posttest) [17]. Dane zebrano
z badań przeprowadzonych na symulatorach śmigłow-
ców i  samolotów myśliwskich  – zastosowane w  bada-
niach symulatory umieszczone były na ruchomej plat-
formie z  6DOF. Wyniki analiz wskazują, że  SSQ jest
narzędziem w zadowalającym stopniu trafne i rzetelne.
OBLICZANIE WYNIKU
Pierwszym krokiem przy obliczaniu  SSQ jest zamia-
na wyników na postać liczbową. Skale SSQ wyrażone
są na 4-stopniowej skali Liekerta (gdzie 0 oznacza wca-
le, 1 – niewielki, 2 – umiarkowany, 3 – znaczący).
Mimo że  SSQ obejmuje  27  pozycji, nie wszystkie
znalazły swoje przyporządkowanie do 3 wcześniej wy-
mienionych czynników składających się na chorobę
symulatorową (mdłości, okulomotoryka, dezorienta-
cja). W przykładach obliczania SSQ (zał. 2 i 3) symp-
tomy dotyczące mdłości oznaczono Ms, okulomotory-
ki – Os, a dezorientacji – Ds. Obok kolumn Ms, Os i Ds
umieszczono kolumny  M,  O,  D, do których wpisano
wartości surowe dla danego symptomu (w  skali  0–3).
Obliczając wynik dla SSQ, należy dodać wartości suro-
we dla danych symptomów przypisanych określonemu
czynnikowi i ich sumę pomnożyć przez przypisane im
wagi. Dla poszczególnych skal wynoszą one:
n
M – 9,54;
n
O – 7,58;
n
D – 13,92;
n
wynik ogólny (WO) – 3,74.
PIŚMIENNICTWO
1. Brookhuis K.A., de Waard D.: Measuring physiolo-
gy in simulators. W:  Fisher D.L., Rizzo M., Caird J.K.,
Lee J.D. [red.]. Handbook of driving simulation for en-
gineering, medicine, and psychology. CRC  Press, Boca
Raton 2011, ss. 17.1–17.10
2. Haarmann A., Boucsein W., Schaefer F.: Combining
electrodermal responses and cardiovascular measures
for probing adaptive automation during simulated
flight. Appl. Ergon. 2009;40(6):1026–1040, http://dx.doi.
org/10.1016/j.apergo.2009.04.011
3. Zużewicz K., Saulewicz A., Konarska M., Kaczorowski Z.:
Heart rate variability and motion sickness during
forklift simulator driving. Int. J.  Occup. Saf. Ergon.
2011;17(4):403–410, http://dx.doi.org/10.1080/10803548.
2011.11076903
4. Min B.-C., Chung S.-C., Min Y.-K., Sakamoto K.: Psy-
chophysiological evaluation of simulator sickness evo-
ked by a  graphic simulator. Appl. Ergon. 2004;35(6):
549–556, http://dx.doi.org/10.1016/j.apergo.2004.06.002
5. Brookhuis K.A., de Waard D.: Monitoring drivers’ men-
tal workload in driving simulators using physiological
measures. Accid. Anal. Prev. 2010;42:898–903, http://
dx.doi.org/10.1016/j.aap.2009.06.001
6. Brooks J.O., Goodenough R.R., Crisler M.C., Klein N.D.,
Alley R.L., Koon B.L., i  wsp.: Simulator sickness during
driving simulation studies. Accid. Anal. Prev. 2010;42(3):
788–796, http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2009.04.013
7. Davenne D., Lericollais R., Sagaspe P., Taillard J., Gau-
thier A., Espié S. i wsp.: Reliability of simulator driving
tool for evaluation of sleepiness, fatigue and driving per-
formance. Accid. Anal. Prev. 2012;45:677–682, http://
dx.doi.org/10.1016/j.aap.2011.09.046
8. Siedlecka J., Bortkiewicz A.: Zastosowanie symulato-
rów jazdy samochodem w ocenie ryzyka wypadku u kie-
rowców z  obturacyjnym bezdechem sennym. Med. Pr.
2012;63(2):229–236
9. Andysz A., Waszkowska M., Merecz D., Drabek M.: Za-
stosowanie symulatorów jazdy w  badaniach psycholo-
gicznych. Med. Pr. 2010;61(5):573–582
10. Devlin A., McGillivray J., Charlton J., Lowndes G.,
Etienne V.: Investigating driving behaviour of older driv-
ers with mild cognitive impairment using a  portable
driving simulator. Accid. Anal. Prev. 2012;49:300–307,
http://dx.doi.org/10.1016/j.aap.2012.02.022
11. Biernacki M., Tarnowski A.: The effect of age and per-
sonality on the main cognitive processes in drivers. Int.
J.  Occup. Med. Environ. Health. 2011;24(4):367–379,
http://dx.doi.org/10.2478/s13382-011-0035-x
12. Andysz A., Merecz D.: Zdolności wzrokowe starszych
kierowców – przegląd badań symulatorowych. Med. Pr.
2012;63(6):677–687
13. Biernacki M., Dziuda Ł.: Choroba symulatorowa jako
realny problem badań na symulatorach. Med. Pr.
2012;63(3):377–388
14. Dziuda Ł., Biernacki M.P., Baran P.M., Truszczyń-
ski O.E.: The effects of simulated fog and motion on
simulator sickness in a driving simulator and the dura-
tion of after-effects. Appl. Ergon. 2014;45(3):406–412,
http://dx.doi.org/10.1016/j.apergo.2013.05.003
15. Kennedy R.S., Fowlkes J.E.: Simulator sickness is poly-
genic and polysymptomatic: Implications for research.
Int. J.  Aviat. Psychol. 1992;2(1):23–38, http://dx.doi.
org/10.1207/s15327108ijap0201_2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin