teorie-i-nurty-wykład-1-z-platformy.doc

(89 KB) Pobierz

Ku refleksji młodego pedagoga

 

Obowiązki nauczyciela

 

Pierwsze lata pracy upływają mu na wypełnianiu codziennych obowiązków:ządzaniu konspektów lekcji,

prowadzenia zajęć

uczestniczeniu w zebraniach

uczestniczeniu konferencjach organizowanych zarówno  w macierzystej placówce, jak i poza nią



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podejście nauczyciela do uczniów zależy od przyjętej przez niego koncepcji natury ludzkiej :

Kształcenie polega na osiągnięciu konkretnych celów – jego efektem powinno być zdobycie pewnych umiejętności lub określonej wiedzy”

 

Kiedy nauczyciel zagłębia się w rozważania dotyczące koncepcji świata, społeczeństwa 
i natury ludzkiej, tym samym snuje refleksje filozoficzne na temat edukacji….

 

Systematyzacja myślenia i działania pedagogicznego. Prądy i kierunki w pedagogice  1900 – 1933 wg Bogdana Nawroczyńskiego

 

W latach 1900 – 1933 pedagogika cechowała się głównie

·         brakiem określonego ideału, jednolitości poglądów pedagogicznych

·         zamętem, kontrastami, a zarazem dynamiką i siłą myśli pedagogicznej wynikającą z rozwoju nauk, przepływu informacji (głównie z Zachodu)

 

Istota klasyfikacji prądów :

·         atrakcyjność jakiegoś ideału pedagogicznego

·         dążenie pedagogów do realizacji ideałów, szukanie środków zastosowania pomysłów w praktyce

·         charakter terytorialny, państwowy lub światowy tychże prądów

 

Kryteria podziału prądów pedagogicznych wg B. Nawroczyńskiego

·         Cele wychowania (teleologia )

·         środki wychowania ( metody)

·         Teoretyczne założenia nauki o wychowaniu

 

SYSTEMATYZACJA wg KRYTERIUM:CELE WYCHOWANIA

 

1. Pedagogika indywidualistyczna

·         Cele wychowania : wspieranie naturalnego, indywidualnego rozwoju dziecka

·         Główni przedstawiciele:  L. Tołstoj, E. Key, M. Montessori, H. Perkhurst, A. Sickinger

2. Pedagogika filozoficzna

·         Cele wychowania :

·         a) źródło pedagogika kultury - wychowanie na granicy  świata biologicznego, psychologicznego, socjologicznego, duchowego zawierające najwyższe ideały kultury – droga do dociekań nad pedagogiką filozoficzną, nad wartościami . Główni przedstawiciele to : J. Cohn, E. Spranger, T. Litt, S. Hessen

·         b) źródło personalizm i idealizm filozoficzny – głównym zadaniem człowieka jest branie czynnego udziału w życiu duchowym

Rozróżnienie trzech pedagogik :

- indywidualistyczna ( stadium biologiczne rozwoju człowieka)

- socjalna ( stadium rozwoju społecznego )

- noologiczna (od greckiego nous-rozum, duch (stadium rozwoju rozumnej osobowości i ducha )

·         Cele wychowania : przygotowanie w człowieku osobowości, tj. rozbudzanie życia duchowego w wychowanku i takie jego prowadzenie, aby on  sam je samodzielnie prowadził i przyswoił.

3. Pedagogika kultury ( próba przezwyciężenia pedagogiki indywidualistycznej i socjalnej)

·         Cele wychowania : kultura jednostki, realizacji kultury w rozwijającej się osobowości człowieka

  • Przedstawiciele : W. Dilthey,  G Kerschensteiner, E. Spranger, T. Litt, S. Hessen, B. Suchodolski

 

4.Pedagogika religijno – moralna

·         Cele wychowania : religia katolicka, moralność chrześcijańska

·         Przedstawiciele : F.W  Foerster

5. Pedagogika socjalna ( podział I i II )

I podział :

- kierunek empirystyczny ( oparty na socjologii i biologii )

·         Cele wychowania : przystosowanie jednostki do społeczeństwa

·         Przedstawiciele : P. Bergemann, P. Barth, E. Durkheim, F. Znaniecki, S. Karpowicz

- kierunek idealistyczny

·         Cele wychowania :uspołecznienie i umoralnienie danego narodu, kształcenie woli człowieka, doprowadzenie aby jednostka brała czynny udział w budowaniu ludzkiej społeczności.

·         Przedstawiciele : P. Natorp, H. Cohen, G. Gentile, B. Croce

II podział :

- kierunek klasowy :

·         Cele wychowania : przystosowanie jednostki do danej klasy społecznej,

·         Przedstawiciele : K. Marx, P. Błoński, N. Krupska, S. Szacki, M. Adler, W. Spasowski. S. Szczepanowski

- kierunek narodowy :

·         Cele wychowania : identyfikacja z własnym narodem

·         przedstawiciele : Z. Balicki, L. Zarzecki, S. Pigoń, P. Pręgowski

- kierunek państwowy:

·         cele wychowania ; wychowanie dla potrzeb państwa

·         przedstawiciele : G. Gentile, E. Krieck, G Kerschensteiner, K. Sośnicki

 

 

SYSTEMATYZACJA wg KRYTERIUM:ŚRODKI WYCHOWANIA

1. Wychowanie przez sztukę

·         środki wychowania :  przeżycie estetyczne ( impresje, ekspresje ) zbliżenie pracy nauczyciela do pracy artysty

·         przedstawiciele : J. Ruskin, A Lichtwark, E. Weber

2. Pedagogika osobowości

·         środki wychowania : duża swoboda w wyborze stosowania metod wychowania i nauczania : nauczyciel wyzwolony z pęd ograniczoności metod

·         przedstawiciele : D. Linde, F. Gansberg, H. Sharrelmann

3. Nowe szkoły na wsi

·         środki wychowania : metody praktycznego działania, laboratoryjne, warsztatowe, wycieczki itp.

·         przedstawiciele : A. Linde, H. Lietz,  A.  Demoulines, J. Gralewski

4. Wychowanie przedszkolne

·         środki wychowania :samodzielna praca dziecka z pomocami w :”przygotowanym otoczeniu”, pomoc wychowawcza nauczyciela w rozwoju

·         przedstawiciele : M. Montessori, O. Decroly

5. Szkoły pracy

·         środki wychowania :  a) aktywność ucznia (szkoła aktywności, szkoła czynu, szkoła twórcza) – ekspresjonizm pedagogiczny – przedstawiciele : A. Lay, A. Ferierre, H. Rowid                           

b) czynne procesy zachodzące w dziecku – przeżycia – impresjonizm pedagogiczny – przedstawiciele : G. Kawerau, G. Gentile

c) uspołecznienie młodzieży poprzez wychowanie we wspólnocie życia i pracy – przedstawiciele : G. Wyneken, P. Petersen

d) zbliżenie szkoły do życia – przedstawiciele : O. Decroly, J. Ostrowski

e) system daltoński – przedstawiciele: H. Parkhurst

f) szkoła pracy produktywnej – przedstawiciele : P. Błoński

SYSTEMATYZACJA wg KRYTERIUM:

Teoretyczne założenia nauki o wychowaniu

 

·         Przed XX w. - pedagogika naukowa J.F. Herbarta (oparcie pedagogiki na etyce i psychologii

·         Pod koniec XIX w. krytyka pedagogiki za jej spekulatywno – filozoficzny charakter (nauką jest nauka oparta na metodach nauk ścisłych)

·        Początek wieku XX – rozszerzenie kryteriów naukowości na nauki humanistyczne oraz przekroczenie granic oddzielających naukę „pozytywną”od filozofii ( od empiryzmu, doświadczenia, badania faktów- do filozofii wychowania w ramach świata wartości i metod spekulatywnych)

Kierunki naukowe
 i filozoficzne w pedagogice współczesne

·         Pedagogika czysta i normatywna  - Pedagogika czysta, badająca fakty:

tendencja wyłączenia z pedagogiki postulatu stanowienia celów wychowania tendencja również w naukach przyrodniczych  w poglądach na świat i życie).Teza: tylko pedagogika badająca fakty, obywająca się bez pojęcia celu jest naukowa.

·         Psychologizm i socjologizm pedagogiczny - Psychologizm – sprowadza fakty pedagogiczne do procesów psychicznych; uznanie wśród nauk pedagogicznych jedynie dyscyplin psychologicznych. Socjologizm - sprowadza fakty pedagogiczne do procesów socjologicznych; uznanie wśród nauk pedagogicznych jedynie dyscyplin socjologicznych.

·         Pedagogika eksperymentalna humanistyczna filozoficzna - przechodzenie pedagogiki eksperymentalnej w humanistyczną i filozoficzną-uzupełnianie się, współpraca a nie zwalczanie wzajemne idei prądów. Niejednorodność teorii; np. u G. Gentile’a pedagogika bardziej filozoficzna, u J. R. Kretschmera – empiryczna

·         Pedagogika a filozofia - Duży wpływ filozofii na pedagogikę, niezależnie od tendencji odżegnywania się pedagogiki od filozofii po koniec XIX w.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin