Typowe uszkodzenia tarcz hamulcowych i klockow.pdf

(2162 KB) Pobierz
Typowe uszkodzenia tarcz
hamulcowych i okładzin
hamulcowych oraz ich
przyczyny
www.meyle.com
Dobre hamulce ratują życie!
Wybór nieodpowiednich lub niskowartościowych tarcz lub okładzin
hamulcowych może mieć fatalne skutki. Należy stosować wyłącznie
odpowiednie i dopuszczone dla danego samochodu części układu
hamulcowego. Naprawy układu hamulcowego mogą być wykonywane
jedynie przez wykwalifikowany personel. Należy przy tym przestrzegać
zaleceń producenta samochodu i układu hamulcowego.
Przy montażu nowych części układu hamulcowego
obowiązują zasady:
>
Przy wymianie tarcz hamulcowych należy również zawsze
wymieniać okładziny hamulcowe.
>
Tarcze hamulcowe i okładziny hamulcowe zawsze wymieniać
osiowo.
>
Nowe tarcze hamulcowe i okładziny hamulcowe docierać ostrożnie.
>
Podczas pierwszych 200 km nie hamować ostro niepotrzebnie.
>
Siła hamowania może podczas pierwszych 200 km być zmniejszona.
MEYLE Platinum Disc:
Nowa powłoka. Bez odtłuszczania.
Szybki montaż.
Tarcze hamulcowe MEYLE są dostarczane gotowe do montażu i
w większości ze śrubą ustalającą. Nie muszą być odtłuszczane i są
odporne na środki do czyszczenia felg. Najnowocześniejsza technologia
lakierowania made in Germany nadaje tarczom MEYLE Platinum
Disc obok wyróżniającego wyglądu także długotrwałą ochronę
antykorozyjną. Udoskonalona sprawdzona powłoka MEYLE umożliwia
stosowanie przyjaznych środowisku procesów produkcji.
MEYLE Platinum Disc – Bezpieczne rozwiązanie ekspertów od
powlekanych tarcz hamulcowych.
Po montażu sprawdzić działanie:
>
Pedał hamulca nacisnąć kilkakrotnie, aż pedał będzie twardy.
>
Po kilkukrotnym naciśnięciu droga pedału przy stałej silej nacisku nie
może się zmieniać.
>
Sprawdzić swobodny obrót kół.
>
Skontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku
wyrównawczym i ew. uzupełnić.
>
Przeprowadzić próbne hamowania.
www.meyle.com
Przegrzanie komponentów
Powstawanie rys na
tarczach hamulcowych
Problem:
Okładzina nie odchodzi od tarczy i stale o nią trze. To może
doprowadzić do przegrzania układu hamulcowego.
Problem:
Na powierzchni tarcia tarczy hamulcowej powstały bruzdy i rysy.
Przyczyny:
>
zaklinowana okładzina
>
zaklinowany tłoczek hamulcowy w zaciskul
>
jazda z wciśniętym pedałem hamulca, np. przy zjeżdżaniu z góry
Przyczyny:
>
obce cząsteczki pomiędzy tarczą hamulcową o okładziną cierną
(zanieczyszczenia, sól drogowa itp.)
>
korozja
>
zbyt miękkie tarcze hamulcowe
>
słabo jakościowe materiały okładziny
>
przeciążenie układu hamulcowego
Możliwe skutki:
>
słaba siła hamowania przez zeszklenie powierzchni okładzin
>
nieprzyjemne hałasy
>
zwichrowanie tarczy hamulcowej, przez to bicie tarczy hamulcowej i
wycieranie okładzin
>
w najgorszym przypadku powierzchnia cierna tarczy hamulcowej
może pęknąć i się oderwać
Możliwe skutki:
>
ograniczona/zmniejszona siła hamowania
>
nieprzyjemne hałasy
Rada
MEYLE:
Przy montażu sprawdzić drożność montowanych części i wykorzystać
pastę montażową. Nie szlifować niepotrzebnie okładzin.
Rada
MEYLE:
Przy montażu sprawdzić, czy układ hamulcowy jest wolny od obcych
cząsteczek. Korzystać z wysokiej jakości części układu hamulcowego
MEYLE. Przy wymianie tarcz hamulcowych zawsze montować nowe
okładziny hamulcowe!
Korozja
Bicie piasty
Problem:
Powierzchnie cierne tarcz hamulcowych i okładziny hamulcowe
wykazują silne rdzewienie.
Problem:
Asymetryczne wytarcie stron powierzchni hamowania. Dochodzi do
niebiesko-czarnych śladów przegrzania (hotspots).
Przyczyny:
>
>
>
>
warunki pogodowe (np. sól drogowa, wilgotność)
długie postoje z zaciągniętym hamulcem ręcznym
zatarty tłoczek hamulcowy w zacisku
brak prawidłowego powrotu tłoczka hamulcowego
Przyczyny:
>
tarcza hamulcowa nie leży płasko na piaście
>
osie nie są prawidłowo ustawione
>
Piasta koła jest względem zacisku hamulcowego ustawiona w
przekrzywionej pozycji
Możliwe skutki:
>
wibracje i szarpanie hamulców w wyniku osadów na tarczach
hamulcowych
>
powstawanie hałasu
>
zmniejszona siła hamowania
>
przegrzanie tarcz hamulcowych i okładzin w wyniku ognisk rdzy
Możliwe skutki:
>
>
>
>
pulsujący pedał hamulca/szarpanie
bicie kierownicy
zmniejszona siła hamowania
przedwczesne dojście do granicy zużycia
Rada
MEYLE:
T
arcze hamulcowe muszą być zawsze montowane czyste, suche i
odtłuszczone. Przed montażem tarczy hamulcowej należy zmierzyć
równobieżność piasty/bicie. WSKAZÓWKA: bicie piasty może być
podwojone przez większą średnicę tarczy hamulcowej. Bicie w
wyniku montażu może być zmierzone miernikiem i statywem z
przegubem magnetycznym bez konieczności wykonania jazdy próbnej
bezpośrednio na samochodzie.
Rada
MEYLE:
Nie parkować długi czas z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Uważać na
drożność części układu. Po dłuższych postojach ostrożnie i swobodnie
dohamować układ hamulcowy i zapewnić, żeby usunąć nalot rdzy.
Asymetryczne zużycie
okładzin hamulcowych
Zabrudzona powierzchnia
montażu, odciski i korozja
Problem:
Okładzina nie jest równomiernie dociskana do tarczy hamulcowej.
Problem:
Równobieżny montaż nie jest możliwy albo możliwy jedynie w
ograniczonym stopniu
Przyczyny:
>
>
>
>
zablokowana okładzina hamulcowa
problemy przy montażu
blaszka przeciw piskom jest poluzowana
zacisk hamulca jest przekrzywiony
Przyczyny:
>
powierzchnia montażu piasty koła nie została wyczyszczona, albo
wyczyszczona w niewystarczającym stopniu
>
pomiędzy tarczę hamulcową i piastę dostały się zabrudzenia i/lub
resztki rdzy
>
smar/pasta utrzymuje obce cząsteczki pomiędzy tarczą hamulcową
a piastą koła
Możliwe skutki:
>
>
>
>
>
>
asymetryczne zużycie okładzin hamulcowych
zmniejszona siła hamowania
pulsujący pedał hamulca/ tarcie
bicie kierownicy
możliwe powstawanie hałasu
przedwczesne dojście do granicy zużycia
Możliwe skutki:
>
>
>
>
>
asymetryczne zużycie
pulsujący pedał hamulca/szarpanie
bicie na kierownicy
zmniejszona siła hamowania
przedwczesne dojście do granicy zużycia
Rada
MEYLE:
Uważać na drożność wszystkich części. Zapewnić prawidłowe położenie
zacisku hamulca. Uwzględniać instrukcje montażowe.
Rada
MEYLE:
Powierzchnie montażu muszą być zawsze czyste, suche i bez śladów
rdzy. Przed montażem tarczy hamulcowej zmierzyć równobieżność/
bicie piasty koła. Bicie w wyniku montażu może być zmierzone
miernikiem i statywem z przegubem magnetycznym bez konieczności
wykonania jazdy próbnej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin