Konspekt do przedmiotu: podstawy pielęgniarstwa
Forma zajęć: ćwiczenia
Nazwa uczelni: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wydział: Wydział Nauk o Zdrowiu
Kierunek studiów: Pielęgniarstwo SUM niestacjonarne
Rok studiów i semestr: Rok I, semestr zimowy
Miejsce zajęć: Pracownia umiejętności pielęgniarskich
Przedmiot: Podstawy pielęgniarstwa
Czas zajęć: 135 min.
Nazwisko i mię prowadzących: studentka, pielęgniarka licencjonowana:
Temat:
Kształtowanie umiejętności wykonywania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi metodą Riva-Rocci
Cele ogólne:
1. Student zna czynniki warunkujące wartość ciśnienia tętniczego krwi, zasady pomiaru, oraz sprzęt medyczny służący do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
2. Student umie wykonać pomiar ciśnienia tętniczego krwi zgodnie z obowiązującymi zasadami i techniką.
3. Student prezentuje postawę odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz pacjenta, dba o poszanowanie godności chorego.
Cele szczegółowe:
Sfera poznawcza – Student zna:
· istotę i cel pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· pojęcie ciśnienia tętniczego krwi
· prawidłowe wartości ciśnienia tętniczego krwi
· czynniki fizjologiczne i patologiczne podwyższające i obniżające ciśnienie tętnicze krwi
· wskazania do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· miejsca pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· aparaturę służącą do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· metodę i technikę wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· zasady obowiązujące w trakcie wykonania pomiaru
· zasady interpretacji wyniku pomiaru
Sfera psychoruchowa – Student umie:
· przygotować pacjenta fizycznie i psychicznie do badania
· wyznaczyć prawidłowe miejsce pomiaru
· zmontować kompletny zestaw do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi
· wykonać pomiar zgodnie z przyjętymi zasadami
· uporządkować zestaw zgodnie z zasadami
· udokumentować wykonanie pomiaru w dokumentacji medycznej
Sfera afektywna – Student:
· podejmie współpracę z pacjentem
· wykaże poczucie odpowiedzialności, bezpieczeństwa i poszanowania godności osobistej w odniesieniu do chorego
· okaże wrażliwość na problemy zdrowotne pacjenta
· respektuje prawa pacjenta
Ogniwa treści kształcenia
Czas
Treści kształcenia
Metody nauczania
Środki dydaktyczne
Uwagi
Uświadamienie uczącym się celów i zadań dydaktycznych
5 min.
Celem dzisiejszych zajęć jest kształtowanie umiejętności wykonywania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi metodą Riva-Rocci. Jest on podstawowym pomiarem wykonywanym przez pielęgniarkę służącym do oceny stanu zdrowia pacjenta. Jest zabiegiem nieskomplikowanym, wymaga skrupulatności, rzetelności oraz wykonania zgodnie z obowiązującymi zasadami ponieważ jest on podstawowym parametrem funkcjonowania układu krążenia.
Informacja dydaktyczna
Słowo żywe ( środek prosty, słowny)
Zaznajamianie uczących się z nowym materiałem
90 min.
Plan zajęć:
1. Istota i cel pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
2. Charakterystyka pojęcia ciśnienia tętniczego krwi, prawidłowej wartości i czynników wpływających na zmiany wartości ciśnienia tętniczego krwi.
3. Wskazania do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
4. Aparatura służąca do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
5. Miejsca i sposób wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
6. Zasady wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
7. Technika wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi:
- przygotowanie pacjenta
- skład zestawu
- struktura czynności
- czynności porządkowe
- interpretacja uzyskanego wyniku
8. Dokumentacja wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
Dyskusja dydaktyczna
Pokaz z opisem
Inscenizacja
Pokaz z instruktażem
Tabele (środek prosty, wzrokowy)
Prezentacja multimedialna (środek złożony audiowizualny)
Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony) Organizm żywy (środek prosty, wzrokowy)
Scenariusz ( słowo drukowane)
Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony)
Algorytm (środek prosty wzrokowy)
Organizm żywy (środek prosty, wzrokowy)
Słowo żywe (środek prosty, słowny)
Słowo żywe (środek prosty, słowny) Karta obserwacyjna ( środek prosty wzrokowe)
Kształtowanie umiejętności i nawyków
35 min.
- Wykładowca wyznacza studentom zadanie mające na celu zdobycie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń: Poleca dobrać się w pary i wykonywać pomiary na obu ramionach nawzajem
Ćwiczenia praktyczne
- Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony)
- algorytm (środek prosty wzrokowy)
August_z_cukierkami