Ksztaltowanie_umiejetnosci_pomiar_rr].doc

(68 KB) Pobierz

Konspekt do przedmiotu: podstawy pielęgniarstwa

Forma zajęć: ćwiczenia

 

Nazwa uczelni: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Kochanowskiego                    w Kielcach

Wydział: Wydział Nauk o Zdrowiu

Kierunek studiów: Pielęgniarstwo SUM niestacjonarne

Rok studiów i semestr: Rok I, semestr zimowy

Miejsce zajęć: Pracownia umiejętności pielęgniarskich

Przedmiot: Podstawy pielęgniarstwa

Czas zajęć: 135 min.

Nazwisko i mię prowadzących: studentka, pielęgniarka licencjonowana:

 

Temat:

Kształtowanie umiejętności wykonywania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi metodą Riva-Rocci

 

 

 

Cele ogólne:

1.      Student zna czynniki warunkujące wartość ciśnienia tętniczego krwi, zasady pomiaru, oraz sprzęt medyczny służący do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

2.      Student umie wykonać pomiar ciśnienia  tętniczego krwi zgodnie z obowiązującymi zasadami i techniką.

3.      Student prezentuje postawę odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz pacjenta, dba o poszanowanie godności chorego.

 

 

Cele szczegółowe:

Sfera poznawcza Student zna:

 

·         istotę i cel pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·         pojęcie ciśnienia tętniczego krwi

·         prawidłowe wartości ciśnienia tętniczego krwi

·         czynniki fizjologiczne i patologiczne podwyższające i obniżające ciśnienie tętnicze krwi

·         wskazania do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·         miejsca pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·         aparaturę służącą do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·         metodę i technikę wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·         zasady obowiązujące w trakcie wykonania pomiaru

·         zasady interpretacji wyniku pomiaru

 

Sfera psychoruchowa Student umie:

 

·      przygotować pacjenta fizycznie i psychicznie do badania

·      wyznaczyć prawidłowe miejsce pomiaru

·      zmontować kompletny zestaw do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi

·      wykonać pomiar zgodnie z przyjętymi zasadami

·      uporządkować zestaw zgodnie z zasadami

·      udokumentować wykonanie pomiaru w dokumentacji medycznej

 

Sfera afektywnaStudent:

·        podejmie współpracę z pacjentem

·      wykaże poczucie odpowiedzialności, bezpieczeństwa i poszanowania godności osobistej  w odniesieniu do chorego

·      okaże wrażliwość na problemy zdrowotne pacjenta

·      respektuje prawa pacjenta

 

 

Ogniwa treści kształcenia

Czas

Treści kształcenia

Metody nauczania

Środki dydaktyczne

Uwagi

Uświadamienie uczącym się celów i zadań dydaktycznych

5 min.

Celem dzisiejszych zajęć jest kształtowanie umiejętności wykonywania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi metodą Riva-Rocci.  Jest on podstawowym  pomiarem wykonywanym przez pielęgniarkę służącym do oceny stanu zdrowia pacjenta. Jest zabiegiem nieskomplikowanym, wymaga skrupulatności, rzetelności oraz wykonania zgodnie z obowiązującymi zasadami ponieważ jest on podstawowym parametrem funkcjonowania układu krążenia.

Informacja dydaktyczna

Słowo żywe            ( środek prosty, słowny)

 

Zaznajamianie uczących się z nowym materiałem

90 min.

Plan zajęć:

1.  Istota i cel pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

2.  Charakterystyka pojęcia ciśnienia tętniczego krwi, prawidłowej wartości i czynników wpływających na zmiany wartości ciśnienia tętniczego krwi.

3.  Wskazania do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

4.  Aparatura służąca do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

5.  Miejsca i sposób wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

6.  Zasady wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

7.  Technika wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi:

 

- przygotowanie pacjenta 

 

 

- skład zestawu

 

 

 

- struktura czynności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- czynności porządkowe

 

- interpretacja uzyskanego wyniku

 

8.  Dokumentacja wykonania pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.

            Informacja dydaktyczna                      

                 Dyskusja dydaktyczna

   

 

                        

                    Informacja dydaktyczna

                           Pokaz z opisem    

                     Pokaz z opisem      

          

                          Dyskusja dydaktyczna

               

                                      

Inscenizacja                       

                                       

Pokaz z opisem

                             

Pokaz z instruktażem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

                                       

Pokaz z instruktażem                                   

Informacja dydaktyczna

                              Pokaz z instruktażem

Słowo żywe            ( środek prosty, słowny)

                              Tabele (środek prosty, wzrokowy)

Prezentacja multimedialna (środek złożony audiowizualny)

                       Słowo żywe           ( środek prosty, słowny) 

Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony)   Organizm żywy (środek prosty, wzrokowy)                                          

Prezentacja multimedialna (środek złożony audiowizualny)

                                  

Scenariusz             ( słowo drukowane)

Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony)

Zestaw do pomiaru RR ( środek złożony)

Słowo żywe          ( środek prosty, słowny)

Algorytm (środek prosty wzrokowy)

Organizm żywy (środek prosty, wzrokowy)

Prezentacja multimedialna (środek złożony audiowizualny)

 

Słowo żywe            (środek prosty, słowny)     

                               Słowo żywe            (środek prosty, słowny)                      Karta obserwacyjna            ( środek prosty wzrokowe)

 

Kształtowanie umiejętności i nawyków

35 min.

- Wykładowca wyznacza studentom zadanie mające na celu zdobycie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń: Poleca dobrać się w pary i wykonywać pomiary na obu ramionach nawzajem 

Ćwiczenia praktyczne

- Zestaw do pomiaru RR             ( środek złożony)

- algorytm (środek prosty wzrokowy)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin